27 November 2013

Ainul Mardhiah

[Kredit]

Muzammil seperti tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. Terasa seperti mahu menangis pon ada. 

Mahu melarikan diri, sudah terlambat. Mahu memungkiri janji, masakan dia tergamak berbuat begitu?

Haadza min fadhli rabbi. Aku tidak tahu sama ada ini nikmat atau musibah, namun aku bersangka baik dengan Allah.

*** 

"Akhi, ana dah segan laaa..."

"Laaa, nak segan apanya...? Anta nak kahwin kan..?"

"Ye la, memang la nak kahwin. Tapi.. Ishhh... Ana dah segan dah dengan ustaz. Semua calon-calon yang dia forwardkan, ana tolak. Ana dah segan akhi..."

"Dah, apa masalah anta..? Kenapa tak terima je calon-calon ustaz tu...?"

"Alahai. Ana malu nak cerita kat anta akhi. Ni jahiliyyah ana..."

"Ya Allah... Anta yang nak ana tolong kan...? Kalau tak, masakan anta nak jumpa ana hari ni...?"

Muzammil tak senang duduk. Berkali-kali dipandang wajah Harith dengan pandangan orang yang tidak selesa. Dia menarik nafasnya. Dalam.

"Ana... Ana cerewet akhi.. Adoiii..."

Harith tidak dapat menyembunyikan rasa geli hatinya. 

"Cerewet...? Ahahaha. Cerewet macam mana tu akhi? Cuba anta cerita sikit."

Muzammil menjuih. Dia tidak pasti sama ada dia mahu membuka pekung di dada atau tidak. Tapi dia sudah tidak tahu mahu diceritakan kepada siapa masalahnya itu. Andai tidak diselesaikan segera, alamatnya bujang sehinggalah ke tua lah dia!

Hanya Harithlah orang yang boleh dipercayainya dalam hal sebegitu rupa. 

"Hmmmm. Basically... Anta pon tahu kan latar belakang family ana macam mana. Ana bukannya dari keluarga ikhwah. Nak tak nak, syarat-syarat yang mak bapak ana letakkan, ana kena penuhi juga."

Harith mengerutkan dahinya.

"Ok. Apa syarat-syarat tu..?"

"Well... Mak ana nak yang berpelajaran. Mesti lagi muda dari ana. Ayah pulak nak yang tinggi lampai. Dan.. dari latar belakang yang sekufu dengan keluarga kami."

Harith tersengih.

"Tu je? Akhi, ana boleh carikan seratus akhawat yang menepati syarat-syarat keluarga anta tu!"

Wajah Muzammil bertukar resah.

"Tu BARU syarat-syarat keluarga ana, akhi. Belum lagi syarat-syarat ana sendiri."

Harith mengembangkan hidungnya, tanda tidak sabar mahu mendengar apa pula syarat akh kesayangannya yang seorang ini.

"Uhmmm.. Kalau boleh, ana nak akhawat yang punya latar belakang tarbiyah sama macam ana. Bukan budak sekolah agama. Bukan dari keluarga ikhwah. Dari sekolah berasrama. Entahlah. Ana rasa lagi senang nak masuk nanti. Ana rasa... Lebih mudah begitu, sebab frekuensinya sama."

"Ok..."

"Dan..."

"Dan...?"

"Ye lah, ana kahwin ni sebab dakwah kan, InshaAllah. Jadi nak lah akhawat yang qawiyyah. Yang bawa dua tiga usrah. Yang boleh terima kesibukan ana. Semua semua tulah!"

"Ok bereh, tadehal. Err... Abes dah?"

Harith berseloroh. Jauh di sudut hatinya, dia tahu Muzammil masih menyembunyikan sesuatu.

"Dan..."

Muzammil memandang kasut Kickers berwarna merahnya. Tidak sanggup dipandang wajah Harith, yang tidak sabar-sabar lagi menunggu syarat terakhir Muzammil.

"...ana. Nak. Err. Astaghfirullah. Ana jujur habis ni akhi. Hmmm. Ana. Nak. Kalau. Boleh. Yang. Lawa. Ya, lawa. There, I said it."

Ok, anta memang cerewet."

Tersembul kata-kata itu dari mulut Harith. Spontan.

***

Mardhiah tidak dapat menyembunyikan debaran hatinya. Kenapalah agaknya Kak Sal nak jumpa aku ni.  

Sejak tadi, jari-jemarinya mengetuk-ngetuk meja marmar dihadapannya. Berselang-seli. Berentakan.

Mardhiah tiba di Bangi Kopitiam agak awal daripada yang dijanjikan. Lebih baik awal daripada terhegeh-hegeh nanti. Tujuh minit sebelum jam menunjukkan pukul lapan suku malam, dia menerimana mesej Whatsapp daripada Salwa, mengatakan yang dia akan sedikit lewat atas urusan keluarga yang tidak dapat dielakkan. Dengan emotikon menangis, Salwa berulang-kali meminta maaf kepada Mardhiah.

Benarlah penantian itu suatu penyeksaan. Dengan lewatnya Salwa, Mardhiah menjadi semakin tidak keruan. 

Jarang sekali Salwa meminta untuk bertemu dengannya secara bersendirian. Apatalah lagi apabila ditanya apakah tujuan pertemuan itu, jawapan yang diterimanya hanyalah, "Rahsia. Spesel." dan emotikan senyum lebar dan dua jari tanda aman. 

Mardhiah seakan-akan boleh mengagak apakah tujuan pertemuan itu. Tetapi seboleh-boleh dia cuba menidakkannya kerana sekiranya benarlah Salwa mahu bertemu dengannya untuk tujuan itu, pasti pertemuan itu nanti akan menjadi pelik dan tidak selesa. Awkward

Mujurlah Bangi Kopitiam ada WiFi percuma. Dimanfaatkan masa-masa yang ada untuk membalas emel-emel yang tersimpan, yang sudah lama terperam, menanti balasannya. Ketika dia sedang asyik membaca sebuah emel daripada seorang anak usrahnya, dia merasakan bahunya disentuh seseorang.

"Awak! Aduhh akak mintak maaf sangat-sangat! Lama ke awak tunggu?"

Mardhiah melirih jam tangannya. Lapan tiga puluh tiga. 

"Eh ok je kak. Tak lama pon saya tunggu. Seb baik ada WiFi percuma ni hah."

Mardhiah terus bangkit dan dipeluknya Salwa. Seperti biasa, mereka berlaga-laga pipi dengan penuh mesra, tanpa mempedulikan orang di sekeliling mereka. 

"Awak dah order dah..?"

"Beluuum. Tunggu akak la. Malu la jugak, waiter tu dua tiga kali datang tanya nak minum apa. Saya buat muka seposen je. Haha."

Salwa tertawa. Dipanggilnya seorang pelayan yang tampak tidak sibuk ketika itu, untuk mengambil pesanan mereka.

"Awak nak makan apa? Jangan risau, akak belanja. Tanda mintak maaf pada awak."

Mardhiah hanya tersengih mendengar kata-kata Salwa. Dia tahu, tawaran Salwa itu bukan sekadar kerana mahu menebus kelewatannya. Ada udang di sebalik batu. 

Usai memesan makanan, Salwa muka bertanyakan soalan-soalan klise kepada Mardhiah - dia sihat atau tidak, apa khabar keluarganya di kampung, anak-anak usrahnya bagaimana, pekerjaanya - yang membuatkan Mardhiah semakin mengesyaki bahawa sangkaannya sebelum ini tentang tujuan sebenar pertemuan itu adalah tepat lagi benar. 

"Eh tak bawa Aakif hari ni? Rindulah nak cubit pipi dia!"

Mardhiah cuba menguasai topik perbincangan pula. 

"Oh hari ni abi dia bawak pergi usrah. Bagus juga. Kalau tak, susah akak nak jumpa awak malam ni."

"Oooh ok."

Buntu. 

Mereka terus berborak tentang pelbagai perkara sehingga pesanan mereka tiba. Aroma kari ayam dan cengkih menusuk hidung Mardhiah. Perutnya tiba-tiba sahaja seakan-akan ada rama-rama di dalamnya. 

Mardhiah memesan roti dan kari, manakala Salwa pula memilih untuk menikmati kuetiau goreng ala Penang. Baharu sahaja masuk suapan yang kedua, Salwa kembali menguasai pentas bicara.

"Akak sebenarnya nak jumpa awak ni, nak tanya pasal BM awak."

Hampir-hampir tersedak Mardhiah dibuatnya, mendengarkan dua huruf puaka itu. B dan M. BM.

Baitul Muslim. Aku dah agak daaahhh! 

Cepat-cepat Mardhiah mencapai helaian tisu dan mengelap mulutnya. Sopan. 

"BM...? Kenapa dengan BM saya kak..?"

Kura-kura dalam perahu. 

"Hmmm. Akak dapat tahu yang awak belum pernah isi borang BM kan...? Akak korek dari murabbiah awak la. Hehehe."

Mardhiah cuba untuk tersenyum. Gagal. Mardhiah hanya memandang cecair kuning kemerahan di dalam mangkuk besar berwarna putih di hadapannya. Seingat Mardhiah, itulah pertama kali dia memberikan fokus sebegitu mendalam pada kuah kari ayam.

Melihatkan tiada apa-apa maklum balas yang keluar dari mulut Mardhiah, Salwa meneruskan bicaranya.

"Bukan apa, akak risau je dengan awak ni. Awak tu dah nak masuk dua puluh enam kan? Ke dua puluh tujuh? Tak kisahlah. Kita ni perempuan, bukan macam lelaki wak. Lelaki dah tua-tua pon laku lagi. Kita ni, semakin tua... Hmmm.. Awak faham-faham je lah."

Hilang selera Mardhiah untuk menghabiskan dua keping roti dan seketul setengah ayamnya. Kalau dia tahu dengan pasti inilah tujuan Salwa mahu berjumpa dengannya, sudah pasti dia menolak dengan tegas awal-awal lagi. 

Akak ingat saya tak nak kahwin ke kak...? Siapa yang tak nak kahwin dalam dunia ni...?? Siapa yang tak mahu merasakan kasih-sayang seorang insan bernama suami? Tidak mahu mencurahkan kasih-sayang pada anak-anak yang bakal dilahirkan nanti...??

Itu skrip Mardhiah di dalam hati. Tidak tergamak rasanya mahu mengungkapkan kata-kata sedemikian rupa kepada Salwa. 

"Kak... Aduhai. Saya tak tahu macam mana nak cakap pada akak... Hmmm.. Siapa yang tak mahu kahwin kak...?"

Salwa memandang wajah Mardhiah. Ada bibit-bibit kegeraman, sedikit kemarahan pada wajah hitam manis itu. 

"Dah tu...? Apa yang menghalang awak?"

Mardhiah menarik nafasnya dalam-dalam. Dan tanpa dia dapat berbuat apa-apa, tanpa dia sempat menahannya, ada air yang mengalir laju dari matanya.

"Eh eh, kenapa menangis pulak ni? Allah. Awak ni..! Akak salah cakap ke...?"

Salwa memandang sekeliling, risau pula jika ada yang mendengar. Mujur Mardhiah memilih sudut yang agak jauh dari orang ramai. 

Mardhiah mengetap bibirnya.

"Saya.. Saya tak tahu macam mana nak explain kak..."

Salwa membongkokkan badannya ke hadapan. Dicapainya tangan Mardhiah, dan digenggam erat tangan yang suam-suam kuku itu. Kejap. 

"Mar... Awak tahu awak boleh percaya kat akak kan...? Bukan sehari dua awak kenal akak.. Dan kalau bukan akak yang boleh bantu awak, siapa lagi...?"

Mardhiah tersenyum simpul. Mengalir lagi beberapa titisan air mata membasahi pipinya.

"Ish awak ni, emosional betullah. Nak amik tisu ni. Lap air mata dan hingus tu. Tak ayulah kalau orang nampak!"

Mardhiah tertawa kecil mendengar seloroh Salwa. Ya, Salwa memang pakar dalam mengendurkan suasana yang tegang sebegitu. 

"Ha, kan comel macam tu... Dah, beritahu akak. Apa masalah awak sebenarnya...? Kalau betul awak nak kahwin, dah, apa pasal sampai borang BM pon tak mahu isi...?"

Ish jujur sangat lah Kak Sal ni.

Mardhiah tahu yang dia tidak boleh lari. Bukan kali ini. 

Salwa bakal menjadi orang pertama yang mendengar luahan dari lubuk hati yang paling dalam Mardhiah. Selama ini, segala-galanya disimpan oleh Mardhiah seorang diri. Tidak diceritakan kepada sesiapa, hatta rakan baiknya, ahli-ahli usrahnya mahupon murabbiahnya sendiri. Murabbiah yang sudah berkali-kali bertukar-ganti. 

Bagus juga Mardhiah membuka peti rahsia yang tersimpan di jiwa pada Salwa. Sekurang-kurangnya ada juga yang mahu mendengar. 

Bismillah.

"Akak... Jujur ye kak. Akak rasa, ada ke ikhwah yang nak kahwin dengan saya ni kak...?"


Kali ini giliran Salwa pula yang hampir-hampir mahu tersedak mendengar kenyataan berani mati Mardhiah itu. Tersedak kerang dalam kuetiau gorengnya.  

"Ya Rabbi ya Rahman ya Rahim.. Kenapa cakap macam tu awak...??"

Mardhiah bermain-main dengan penyedut teh o' lemon madu aisnya. Butir-butir kaca mula membentuk kembali di hujung matanya. Ala Kak Sal ni, buat-buat tak tahu pula.

"Ye la kak. Akak tengok la saya ni... Bukan cantik pon. Gemuk. Pendek. Hitam. Muka banyak jerawat. Mana ada ikhwah yang nak kahwin kak..."

"Astaghfirullahal adzim Mar.. Kenapa cakap macam tu...?? La hawla wala quwwata illa billah. Ikhwah mana pandang semua tu!"

"Eleh kak, sudahlah kak. Ingat saya tak tahu ke perangai ikhwah macam mana. Berapa ramai akhawat masih membujang disebabkan ikhwah yang banyak songeh ni! Bukan yang kita tak kenal kak. Semua pon yang rapat dengan kita jugak.. Akak lainlah..."

Tak sanggup Mardhiah mahu menghabiskan kata-katanya. Takut pula nanti, andai dia  terlanggar batasnya. Cepat-cepat dia mengambil tisu nipis percuma Bangi Kopitiam dan dilap mata dan hidungnya. Basah.

Salwa hanya mampu menggelengkan kepalanya. Tidak disangkanya itulah punca sebenar mengapa Mardhiah begitu berat mahu mengisi borang BM. Tidak disangkanya juga, Mardhiah, seorang ukht yang begitu hebat dan bersemangat di atas jalan ini boleh menjadikan alasan-alasan sebegitu sebagai eskapismenya.

"Alah kak, malaslah nak cakap pasal BM ni. Kalau tak kahwin kan senang? Boleh saya fokus pada tarbiyah, pada dakwah. Ada banyak masa dengan adik-adik. Ada banyak masa untuk DF, untuk muayasyah semua tu. Kalau semua orang pon nak kahwin, siapa je yang tinggal untuk betul-betul buat semua kerja-kerja ni..? 

Takpelah kak, biar saya berkorban. Saya pon hepi je. Saya ok. Sungguh!"

Berkerut dahi Salwa mendengarkan hujah-hujah Mardhiah. Ini betul-betul atau cobaan..?

Mardhiah sudah kehilangan idea untuk berbicara. Baginya, dia sudah pon meluahkan segala-galanya yang terbuku di hati. Entah mengapa, dia sedikit lega. Sekurang-kurangnya kini ada orang sudah tahu. Kak Salwa sudah tahu. 

Salwa juga tidak tahu untuk memberi maklum balas yang bagaimana. Dia buntu. Sungguh dia tidak menyangka, hari itu dia akan berdepan dengan situasi sebegitu rupa. 

Lama mereka berdua mendiamkan diri. Hanya bunyi-bunyi pinggan mangkuk bergeseran di dapur dan kesibukan dan kemeriahan para pelayan mengambil pesanan yang memenuhi ruang udara ketika itu.

Akhirnya Salwa memecahkan suasana.

"Awak... Awak tak yakin dengan ketentuan Allah ke wak..?"

Sudah.

Mardhiah memandang wajah Salwa, seperti tidak percaya hujah itu yang akan digunakannya.

"Maksud akak...?"

"Ye lah. Segalanya kan dah tertulis di Lauh Mahfuz. InshaAllah ada lah jodoh awak tu. Awak tak yakin ke dengan semua tu..?"

Mardhiah berkira-kira sebelum memberikan jawapan. Dia sudah melalui semua ini. Skrip lengkap sudah tersimpan rapi di dalam kepalanya. Cuma di dalam situasi ini, bersama dengan Salwa yang amat dihormati dan dikasihinya kerana Allah, dia perlu lebih berhati-hati. Dan perlu lebih manusiawi.

"Akak.. Sebab saya yakin dengan perancangan Allah lah saya tak isi borang BM tu. Kalau, InshaAllah, jodoh saya ada, tak akan ke mana kan? Saya isi atau tidak, tetap ada kan..?"

Jika perbualan itu berlaku dalam LINE, sudah pasti Mardhiah akan meletakkan 'pelekat' si arnab dengan mata bersinar-sinar cerah. 

"Awak, ya Allah! Mana boleh macam tu!"

Terkejut Mardhiah dengan reaksi Salwa. Tidak disangkanya Salwa akan meninggikan suara sedemikian rupa. Geram agaknya. 

"Awak ni, betul ke ikut usrah selama ni..? Kenapa boleh jadi sampai macam ni...?? Astaghfirullah. Itu namanya menyerahkan pada takdir tanpa berusaha! Itu jabbariyyah namanya! Ya Rahman ya Raheem..."

Tersentak Mardhiah mendengar kata-kata Salwa. Seperti ada orang yang memukul kepalanya dengan kayu besbol. 

Salwa kecewa dengan jawapan yang didengarinya daripada Mardhiah. Tidak disangka-sangkanya, jawapan sebegitu yang akan sampai ke telinganya. 

Mardhiah hanya mendiamkan dirinya. Dia tidak berani mahu menyuarakan apa-apa. Silap haribulan, halilintar dan ribut taufan pula yang keluar, andai dia tersilap langkah lagi. Setelah bermuhasabah sebentar, ada munasabahnya kemarahan Salwa itu. Menyesal pula dia menghamburkan kata-kata sebegitu rupa.

Ah, terlajak perahu boleh diundur lagi! 

Setelah keadaan sedikit tenang, Salwa kembali berbicara. 

"Aaseef wak, emo sikit tadi. Tapi seriyes tak sangka, awak, of all people, akan cakap macam tu. Haihhh."

Mardhiah mencuri-curi lihat jam tangannya. Sembilan tujuh belas. Sudah lebih satu jam dia di situ. 

"Awak, listen. Awak isi je borang BM tu. Yang lebih-lebih tu awak doa dan tawakkal. Kena sungguh-sungguh doa. Kena sungguh-sungguh tawakkal. Awak usaha dulu. Yang lain-lain kita serah pada Allah. InshaAllah, ada rezeki, awak akan kahwin. Takde rezeki, awak kena redha. Kena usahalah tapi!"

Mardhiah seperti belum yakin.

"Awak, Nabi tak mengaku umat tahu, kalau awak memang sengaja tak mahu kahwin? Hadith tu. Berkahwin ni melengkapkan separuh daripada agama. Maknanya, kalau awak sengaja mengelak, lari dari berkahwin, awak sengaja jugalah tak mahu melengkapkan agama awak!"

Kali ini Mardhiah tersentak. Tersentap. Matanya sedikit membundar. Perasaannya ketika itu seolah-olah baharu pertama kali dia mendengar maksud hadith yang disebut Salwa tadi. 

Salwa mengesan perubahan pada raut wajah Mardhiah. Dia tahu yang dia sudah berjaya mengetuk paku ke dalam hati Mardhiah. Terukir sedikit senyuman pada bibir Salwa. 

"Percayalah awak. Rezeki tu, Allah yang bagi. Peranan kita sebagai manusia, hanya berusaha. Dan minta dariNya. Awak bacalah surah at-Talaq tu. Ayat seribu dinar tu. Apa Allah cakap?"

Terkebil-kebil Mardhiah memandang Salwa. Fikirannya kosong. Dia seperti sudah terpukau dengan kata-kata Salwa.

"Allah kata, barangsiapa yang bertaqwa, Allah akan bukakan jalan keluar baginya, dan Allah akan beri rezeki dari arah yang kita tak sangka-sangka. Plus, barang siapa yang bertawakkal padaNya, Allah akan mencukupkan keperluannya. Nah, awak tak yakin lagi...??" 

Mardhiah mengangguk perlahan. Ditariknya nafasnya dalam-dalam. Dia lantas memalingkan wajahnya dari Salwa. Tidak sanggup dia mahu memandang wajah yang mulia itu. Dia malu. 

Air matanya tidak tertahan lagi. Tidak semena-mena dia merasakan ada tangan yang memeluknya dari belakang. Panas. Menenangkan. Kemudian ada suara halus yang berbisik di telinganya.

"Awak... Awak sabar ok...? Ini semua ujian daripada Allah. Akak jeles dengan awak tau, Allah bagi ujian seberat ni. Sebab Allah hanya akan bagi ujian seberat ni pada orang yang mampu untuk menanggungnya. Dan Allah tahu awak mampu. Sebab awak hebat. Awak kuat. Sebab tu akak yakin, you will and you can go through this. 

Dan awak... Ujian sehebat ni, adalah surat chenta teragung dari Allah. Bukan semua orang yang dapat surat chenta seromantik ini. Allah nak awak lebih dekat pada Dia. Nak awak lebih yakin pada perancanganNya. Nak awak belajar erti tawakkal dan redha. Akak.. Akak boleh cakap je lah. Tapi yang rasanya awak. Awak sahaja yang tahu erti dan makna semua ini. 

InshaAllah, akak yakin, Dia nak beri yang terbaik pada awak. Ada knight with shining armour tengah tunggu awak dengan penuh setia. Haha. Awak hanya perlu sabar. Sikit je wak. Sikit je. Ok wak..?"

Mardhiah menggangguk perlahan. Dia menggenggam erat tangan yang memeluknya. Dibiarkan air matanya membasahi tangan itu. 

"Te...Terima kasih kak..."

Haadza min fadhli rabbi.


***

Bersambung... 

DAFTAR KATA
Haadza min fadhli rabbi - Ini termasuk kurnia Tuhanku (diambil dari ayat Quran)
Akhi - Saudaraku (macam "Bro..")
Ana - Saya
Anta - Anda
Ikhwah - Saudara (ramai)
Akhawat - Saudari (ramai)
Qawiyyah - Kuat, hebat
Abi - Ayah(ku)
BM, Baitul Muslim - Keluarga Islam. Dalam konteks cerita ini, proses untuk berkahwin (al-baitul Muslim)
Murabbiah - Cikgu, pendidik (untuk perempuan)
Ukht - Saudari
DF (Dakwah Fardhiyyah) - Dakwah yang dilakukan yang mana sasarannya adalah seorang (fardhi)
Muayasyah - bergaul (Ala-ala borak bantal gitu)
Lauh Mahfuz - suatu alam ghaib, di mana di sinilah Allah 'menulis' segala-galanya dari awal penciptaan alam sehingga pengakhirannya
Jabbariyyah - suatu kefahaman yang menyerahkan segala-galanya kepada Allah tanpa berusaha

Allahu a'lam.

-gabbana-

Ok ini yang tak suka tulis cerita pendek ni. Nak kena sambung-sambung la pulaaaakkk. Adoyai.

Rasa malas pon ada. Boleh tak...? Wahahaha.  

Mungkinkah Ainul Mardhiah bakal mengganggu gugat kedudukan Baihaqi? Eheh. 

Bersabar sahajalah.  

>> Ainul Mardhiah Bahagian II
>> Ainul Mardhiah Bahagian III
>> Ainul Mardhiah Bahagian IV

31 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 27/11/2013, 16:37  

cis ada sambungan la plak..

Anonymous 27/11/2013, 16:40  

ok. menunggu sambungannya..

Anonymous 27/11/2013, 16:48  

Pandainya dialoq macam akhawat berdialog. Bagus bagus. Terfeeling juga. (Y)

Anonymous 27/11/2013, 16:58  

seeloknya APG sambung cepat cepat , tak sabar nak baca , keh keh . kegerentian Baihaqi dan Zilal tercabar dah nampak skit skit =,.=

Anonymous 27/11/2013, 16:59  

I'll wait !

Anonymous 27/11/2013, 17:01  

hahahahaha.. **geli hati**

untuk mardhiah: cantek tu subjektif. Tapi kita boleh berusaha untuk cantek yang memenuhi syariat.. kalau gemuk, kuruskan, kalau berjerawat batu berubat. peace. hehe

Anonymous 27/11/2013, 17:17  

ya allah!! knp nk ade sambungan2 pulak. adoii. xpe2 ana tunggu.
I'm expecting the best naa..(saje buat IG susah hati. hehe. maaf akhi. :D)

Anonymous 27/11/2013, 17:25  

APG jangan cerewet.....APG kene kawen dengan mardhiah tuh k..;-)

Anonymous 27/11/2013, 17:39  

kenapa ramai sangat anonymous yang komen ni? haha..

Che Tulip 27/11/2013, 17:49  

Adoii Mardiah.. Saya pula pemalu yang amat, nanti mase taaruf, saya dah janji dengan kawan baik saya ajak teman + naqibah saya kekeke. Saya risau kalau saya kena sawan mulut berbuih. Saya pun pendek wahai si mardiah, dah la kasar kekeke. Tapi yang pelik Naqibah saya kata saya lemah lembut. Pengsan

Anonymous 27/11/2013, 17:58  

tolong cpt sambung, trm ksh. ^^

Anonymous 27/11/2013, 18:38  

APG bila lagi nak berBM ?

mesti ramai peminat serbu walimah~

Adra Rafee 27/11/2013, 19:48  

Terasa mcm mardhiah tu. Hihi

Apg pls terima mardhiah tu. Inshaallah bahagia dunia akhirat.

Aman

The Other Ainnul 27/11/2013, 20:01  

ok.bersambung -_-'ni kena tunggu setiap minggu ka cana ni?

Hasdiana Hassan 27/11/2013, 20:32  

seyes osem huhu bau je bercerita ngan membe psl stress BM nieh huhu,mardiyah mslh gituu..sya plak mslh lain humpp..Bgus sgt ctr nieh huhuh membimbing sys lagi tq APG..TAK SBR NAK BACA smbungan yee

part paling suka
ujian sehebat ni, adalah surat chenta teragung dari Allah. Bukan semua orang yang dapat surat chenta seromantik ini...

huhu tu ainu mardiyah

thxyz 27/11/2013, 20:51  

Islamic blogger paling sempoi. Keep writing bro. Aku dah byk cedok isi dlm site ni. Terima kasih :D

SITI NURBAITI MOHAMED 27/11/2013, 21:04  

olololo... kene tunggu~~ best3 :3

Anonymous 27/11/2013, 23:57  

watak muzammil tu ada unsur2 apg ke? hehehe :P *peace*

Bee-hoon 28/11/2013, 01:17  

Is that your story???

nas 28/11/2013, 02:18  

Subhanallah..mcm kena betul timing saya baca ni harini. dpt la kutip sikit kata2 semangat. kasi thumbs up pada APG! jazakallah!
moga Allah berikan saya kekuatan dlm menghadapi ujianNya :')

Anonymous 28/11/2013, 10:43  

alaa jangan la lagi best dari baihaqi.
biar je la baihaqi nombor satu.baihaqi dah best sangat la.tinggal nak buat filem je.tibeh cepat sikit sambung IG cepat

Karisma Izzah 28/11/2013, 15:04  

terlayan jap memang tak bolh berhenti membaca...sangat berbakat menulis novel...semoga akh dapat terus menulis cerita-cerita yang dapt membawa hati dekat dengan Allah...

Anonymous 28/11/2013, 15:41  

bagi ana muzammil bukan seorang akh yang cukup tarbiyyahnya..ikhwah tak sepatutnya terlalu demanding..antum nak apa di dunia ni selain redha Allah sekiranya nak tu, nak ni, x blh mcm tu, x blh mcm ni..ruginya dah dpt ISK, IPK, SH, dakwah ghulam, wahai pemuda, SJ and so on tp masih ada hal yang belum settle dlm diri.
fikir la ikhwah..di jalan apakah antum menikah?

Anonymous 28/11/2013, 18:19  

walaupun aku nh p'puan.. tp situasi aku same cm akhi 2.. hahaha

Anonymous 28/11/2013, 18:22  

eh silap.. bukan akhi 2.. tp muzammil.. hahaha.. pe2 pown cite nh best bro..

Anonymous 28/11/2013, 19:11  

Cerewet sbb nak yg lawa ke?

aimisarah abdullah 28/11/2013, 22:53  

Baru nk fe feeling ainul mardhiah.
Umuq sebaya katakan,gemuk pun sama.hitam pun sama.

Anonymous 29/11/2013, 01:23  

aduhai...first time baca cerpen IG.nak pensan.tetiba terpikir,Blog ni kena godam ke? XDDD.ok IG,saya pun nak try bagi ayat sentap jugak lah kat IG.learned from the best kan...

YA~ ayyuhalladzina a~manu lima taqu~lu~na ma~ la~ taf a'lun~

ngee...*gigit jari takut kena marah*

Anonymous 01/12/2013, 07:32  

blh x bg link smbgannya kat comment
~insan yg brhrp~

Anonymous 01/12/2013, 08:28  

pakcikkkk!!!ader sambungg pulakk haihhh pengsann.

safirah 03/12/2013, 18:04  

Mardhiah, setakat yg sy bc ni,hidup kt sama sahaja.knp org selalu rendah2kan org yg tak cukup inci dan sedikit gempal?ada lg lelaki yg baik?

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP