Uswah

Showing posts with label Healthy Life. Show all posts
Showing posts with label Healthy Life. Show all posts

6 July 2011

Selepas Ke Jim, Ayuh Kita Pekena Nasi Lemak Ayam Goreng Berempah Pula!

Sedikit random.. [Kredit]

Saya adalah seorang semi health-freak. Err, dalam bahasa Melayunya, saya adalah seorang yang separuh kesihatan-aneh (Sumber: Inche Penterjemah Google). Wahaha.. Atau dengan bahasa mudahnya, saya adalah seorang yang separa risau dan khuatir tentang kesihatan diri.

Ok sedikit tipu di situ. Yang lebih tepat, saya adalah seorang yang amat mementingkan rupa bentuk badan. Err, maksudnya, tak nak buncit, tak nak nampak tembam, tak nak gemuk, begitu-begitulah! (Perlu diingatkan di sini yang Inche gabbana adalah seorang manusia biasa yang tinggal di planet bumi dalam galaksi bimasakti dan bukannya Superman yang berasal dari planet Krypton atau Son Goku berbangsa Saiya)

Tapi dalam konteks menjaga kesihatan diri yang sebenarnya, saya rasa saya bukanlah seorang yang pandai menjaga kesihatan diri, espeseli bab makan-memakan. Dalam isu ini, kadang-kadang saya boleh bertukar menjadi raksasa gorgon yang tidak dapat dikawal lagi. Peluh besar. 

Yalah, anda bayangkan. Sehari sebelum sudah bergelen-gelen peluh dirembeskan selepas berpenat-lelah beriadhah bersukan bagai. Tetapi pada pagi keesokannya, dibantai pula nasi lemak ayam goreng berempah atau pulut kuning rendang ayam bersama dua jenis kuih (Ini kisah benar... Peluh berpeluh-peluh) dan diakhiri pula dengan segelas milo tarik tak kurang manis! Aduhai.

Maka seolah-olah sia-sia jugalah aktiviti-aktiviti mengeluarkan peluh yang dilakukan. Anda bersenamlah macam mana pon, tapi kalau makan tak jaga, anda tetap tak dapat jadi macam Brad Pitt..! Eh. Paling hebat pon, dengan bersenam bagai nak rak, anda hanya dapat meng-offset lemak kolestrol bertan-tan yang anda ambil itu. Kira macam takat hidung je lah! Tiada langsung penambahbaikan!

Itu pon pasti ada kesan-kesan sampingannya. Yalah, anda bayangkan sahajalah. Nasi lemak lauk sambal kerang, dengan tiga jenis kuih dan segelas besar teh tarik; berapa agak-agaknya jumlah kalori di situ..? Dan anda kira pula berapa jam/minit (saat..?) yang anda habiskan dalam seminggu untuk bersenam dan bersukan..? Err... Arakian, anda rasalah, lebih banyak lemak yang dibakar atau lebih banyak lemak yang tertempel lantas bermastautin pada tubuh badan..?? Wahahaha.. 

Anda beritahu saya; siapa yang boleh menolak nasi lemak yang lazat sebegini..?? Haiyama.. [Kredit]

Tidak hairanlah, selepas penat bersenam dan bersukan, walaupon yakin tubuh badan saya sihat tetapi apabila dilakukan pemeriksaan kesihatan, rupa-rupanya kadar kolestrol dalam tubuh badan saya agak tinggi! Kisah ini ada saya coretkan di dalam post ini. Selepas peristiwa itu, bermulalah rejim memakan oat sebagai sarapan pagi (Font kecil: Sekali seminggu..). Wahahaha.. Peluh.

Senaman dan aktiviti mengeluarkan peluh perlu diseimbangkan dengan pemakanan yang sihat dan berkhasiat. Tawazun katanya. Ewah! Jika tidak, harapanlah anda untuk memiliki tubuh badan yang panaaasss benar-benar sihat dan bertenaga Suria Perkasa Hitam.

Begitu juga dengan 'kesihatan' tarbiyyah kita sebenarnya. Ya.

Kita begitu asyik dan bersungguh-sungguh dalam melakukan dakwah dan mentarbiyyah orang lain, tapi pada masa yang sama, kita biarkan diri kita leka dan hanyut di dalam jahiliyyah-jahiliyyah yang begitu banyak di sekeliling kita. Kadang-kadang jahiliyyah yang ada tidaklah besar mana, et lis pada pandangan mereka yang masih belum mengenali tarbiyyah. Tetapi sebagai seorang dai'e, kita sewajarnya tegas dan keras dalam menghadapi jahiliyyah tersebut.

Baik rokok, wanita, game, bola dan apa-apa sahaja... (Anda sendiri tahu sama ada perkara yang anda lakukan itu jahiliyyah atau tidak. Anda tidak bisa menipu diri sendiri!) Perkara-perkara sedemikian sekiranya tidak dicantas dan dibuang jauh-jauh daripada diri kita, kesannya nanti samalah seperti lemak-lemak tepu dan kolesterol yang sebati dalam diri kita. Penat kita mengikuti bulatan gembira ini dan itu, konferens riang itu dan ini, tapi dek kelalaian kita dalam menjaga diri daripada terjerumus di dalam lembah jahiliyyah, akhirnya kita terjelepok, tersungkur berputus-asa.

Maka tidak hairanlah di kalangan kita ada yang amat mudah berasa kecewa dengan jalan dakwah ini..

Tidak pelik apabila ramai juga di kalangan kita yang tampak hebat dan gah dalam berdakwah ketika belajar, tetapi akhirnya tersungkur dan tidak bangun-bangun lagi..

Tidak juga janggal apabila ada antara kita yang dek disebabkan masalah yang kecil dan remeh, terus lari dan melupakan masalah yang lebih besar di luar sana..!

Rupa-rupanya kita sendiri yang lemah..! Rupa-rupanya kita sendiri yang tidak pandai menjaga diri..! Rupa-rupanya masalah-masalah yang ada berpunca daripada diri kita sendiri..! Astaghfirullah..

Tahukah anda kisah sebuah peperangan yang berlaku di zaman 'Umar al-Khattab, di mana selepas puas menyerang pihak lawan, tentera Islam masih gagal meraih kemenangan? Anda tahu apakah puncanya..? Rupa-rupanya para mujahidin terlupa untuk bersugi..! Masha-Allah.. Dan benar sekali, sebaik sahaja mereka melunaskan adab atau aktiviti yang tampak seperti remeh dan tidak punya nilai apa-apa itu, mereka berjaya memenangi peperangan tersebut! Subhanallah..!

Pointnya di sini bukanlah bersugi itu, tetapi perkara-perkara yang mungkin sering kita alpa dan leka, hanya kerana kita melihat perkara-perkara tersebut sebagai ringan dan tidak perlu diberi keutamaan. Tidak bersugi dalam kisah ini, mungkinlah 'jahiliyyah' untuk para sahabat ketika itu. Maka apabila mereka meninggalkan jahiliyyah tersebut, mereka akhirnya memperoleh kemenangan. Allah mengurniakan mereka dengan kejayaan apabila mereka akhirnya menyelesaikan masalah yang ada pada diri mereka.

Pernahkah kita terfikir, masalah yang berlaku pada dakwah kita adalah disebabkan oleh kelemahan kita sendiri..? Hadek-hadek begitu sukar untuk dijala dan dipancing bukanlah disebabkan oleh kedegilan atau jahiliyyah tegar yang ada pada diri mereka, tetapi disebabkan oleh ego, kemalasan, ketidak-proaktifan dan tiadanya tadhiyyah (pengorbanan) kita sendiri..?? Masalah yang timbul adalah disebabkan jahiliyyah kita sendiri! Nau'dzubillah..


Semat gila poster nih.. Sila buat wallpaper anda sekarang juga hey! [Kredit]

Samalah seperti bersukan dan bersenam di mana kita juga perlu menjaga pemakanan kita; tarbiyyah diri kita juga perlu seimbang antara tarbiyyah fardhi (kita mentarbiyyah orang lain) dan tarbiyyah dzatiyyah (tarbiyyah diri sendiri). Amat penting untuk kita memastikan dalam kita mencuci dan membasuh pinggan mangkuk, tangan kita yang kotor turut dicuci sama..!

Kerana kita tidak mahu menjadi fitnah kepada dakwah ini. Biarlah mehnah-mehnah pada jalan dakwah ini datangnya daripada faktor-faktor eksternal dan bukannya berpunca daripada diri kita..!

Ayuh! Ayuh kita buang lemak-lemak jahiliyyah dan kolestrol futur dalam diri kita kita..! Kita buang sampai licin..! Kita buang berabessss baik...! Ayuh...!

Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (agama) Allah sebagaimana (keadaan pengikut-pengikut) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada pengikut-pengikutnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah penolong-penolong (agama) Allah!" Lalu segolongan dari kaum Bani Israil beriman, dan segolongan lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang.
[as-Saff, 61:14]

-gabbana-

26 October 2010

Mari Menjadi Manusia Yang Sihat dan Bergaya!

Name: Inche gabbana
Age: XXX
Date: 26/10/2010
Height: 174.5 cm
Weight: 70.2 kg

***
Blood Pressure - 118/73
Body Mass Index - 23.1
Body Fat - 19.4
Visceral Fat - 7
Basal Metabolic Rate - 1617
Blood Glucose - 5.9
Blood Total Cholesterol - 6.0

***


Sebentar tadi saya telah berpeluang menjalani ujian darah dan kesihatan dan seperti tertera di atas, adalah hasil ujian tersebut. (Ujian tersebut berharga RM15. Nasib baik saya merupakan seorang lelaki bekerjaya maka bolehlah melakukan upacara claim! Wah!)

Secara keseluruhannya, saya adalah seorang pemuda yang sihat. Kalau dicampur dengan faktor kehenseman dan kekacakan, maka ia menjadikan saya seorang pemuda yang sihat lagi bergaya. (Maaf, saya tidak bertanggungjawab untuk muntah darah anda yang kedua.)

Cuma, lemak badan saya agak tinggi (19.4%) di mana kadar normal untuk lelaki adalah 10-19%. Walaupun kakak konsultan yang membuat analisa terhadap ujian kesihatan saya mengatakan 19.4% adalah angka yang normal dan enak (ok dia tak cakap enak pon..), saya tetap berazam untuk mengurangkannya. Lemak badan yang terlebih mesti dimusuhi!

Kerisauan saya adalah pada kadar kolesterol dalam badan; 6.0mmol/l, sedangkan kadar yang dianggap sihat dan mengagumkan adalah kurang daripada 5.2mmol/l. Aaarrrggghhh...! Semua ini salah roti canai Dharbar, nasi lemak telur mata ayam goreng berempah, Burger King, KFC, Dominos, siput masak lemak cili api, ayam masak merah ros (yummmeeeyyy!) dan pelbagai lagi juadah yang enak dan lazat tetapi menggemukkan dan membunuh! Adeh..

Anda beritahu saya. Adakah anda mampu menghadapi cabaran sebegini...??
Tetapi saya gembira kerana kandungan gula dalam darah saya adalah sangat normal. 5.9mmol/l. Terlalu normal. Saya amat risau sebenarnya dengan kandungan gula dalam darah ini. Tak mahulah menghidap kencing manis! Biarlah kencing saya tawar dan biasa-biasa sahaja. Maka aktiviti saya bersenam tiga kali seminggu nampaknya membuahkan hasil yang menceriakan hari-hari yang mendatang. 

Sekadar lawak di tepi.
Ok, sekian sahaja analisa kesihatan Inche gabbana untuk hari ini. Sekarang saya mahu pergi makan tengah hari! Wahahaha.. ;D


-gabbana-


Yang nak jadi sihat dan kuat untuk Islam! Qawwiyul Jism!

21 March 2010

B.U.N.C.H. Fulsetop.

Khas buat Waqi, Epi, Iman dan Pali yang tersayang... ;)

AMARAN: Bacaan untuk kaum Adam sahaja.

Anda membaca tajuk di atas sebagai bunch bukan..?

Maaf, kurang tepat di situ.

Yang lebih tepat, cara bacanya adalah begini; BUNCHit.

Masalah yang dihadapi oleh sebahagian besar lelaki yang sudah berkahwin. Sebahagian besar daripada mereka yang bunch juga adalah lelaki yang belum berkahwin, tetapi cara makan seperti orang yang sudah berkahwin.

Bunch bukanlah masalah peribadi sebenarnya, tetapi masalah ummah yang perlu dilihat daripada kaca mata yang lebih umum. Kenapa? Anda pun bertanya. Kerana ia merupakan tanda sebahagian ummah yang hidupnya semakin mewah, makan dan minum mengikut suka hati dan nafsu.

Takde ke para sahabat r.a. dahulu yang bunch? Anda bertanya lagi. Saya menjawab, mungkin mereka dulu terpaksa mengikat batu di perut...

Oh bunch..! Apakah dosaku..? Mengapa aku juga perlu dilibatkan sama..? Itu mungkin monolog dalaman sebahagian daripada anda. Tetapi ada juga daripada anda yang tidak kisah. Yang menganggap bunch merupakan sifat seorang lelaki macho yang sejati. Hallo...? Anda gila..? Anda sudah tidak betul..? Bunch adalah ciri-ciri fizikal yang bukan semulajadi, yang sudah tentu perlu dan boleh dielakkan...!

Mengapa ia perlu dielakkan..? Kerana khuatir suatu hari nanti, masyarakat awam sudah tidak dapat lagi membezakan antara anda dan isteri anda yang sedang mengandung 7 bulan 21 hari. Oooopppsss.

Kerana ia juga tanda anda tidak sihat. Tanda kolestrol dan lemak-lemak tepu yang berkumpul di perut. Tanda tidak lama lagi anda mungkin diserang angin ahmar atau serangan jantung. Tanda cacing-cacingan pelbagai spesies dan bangsa sedang hidup muafakat membawa berkat di dalam perut anda..

Apakah tanda-tanda orang-orang bunch yang berada di tahap kritikal..? Perut mereka mengembung dan membulat. Betul. Tali pinggang terpaksa diikat di bawah pinggang. Betul. Ego yang sangat tinggi kerana mempertahankan perut mereka yang besar sebagai sifat-sifat normal yang perlu ada pada jantan sejati. Betul juga..

Haih.. Salah ke bunch ni..? Macam tak kan..? Tapi macam tak best juga berperut bunch. Bayangkan suatu hari nanti anda terpaksa pergi perang dengan perut yang bulat dan gembira. Nak bawa peralatan perang satu hal, nak bawa Inche Bunch satu hal lagi..

So marilah kita bersama-sama melawan Inche Bunch dengan sepenuh hati, azam yang kuat dan semangat yang membara. Mulai hari ini, saya isytiharkan perang kepada Inche Bunch dan kaum kerabatnya...! Dengan rasminya, saya melancarkan "Kempen Muhibbah Melawan Bunch!"

-___-"

-gabbana-

p/s: Kepada para pembaca yang mempunyai tips-tips atau kaedah berkesan untuk melawan bunch, silalah berkongsi di sini. Sekian terima kasih.

26 April 2008

Lets jog!

Apparently, jogging is the ONLY sport that i am capable of doing so at the moment. Not that I am a sportsman at all... ;p Back in Malaysia, I was an avid swimmer (note 'was'), which is my favourite healthy leisure activity. And it has been proven that swimming is the best sport of all! Here in London, I couldn't help myself but to feel sad that I cannot swim, properly and often-ly. Hey, I can't afford to pay the monthly fee for some freakin' health club, can I?? And you couldn't certainly expect me to jump into the Thames and swim across it...? That's a definite no no.

So I bought my jogging shoes a couple of months ago. It's a Reebok Ventilator, limited edition, all the way from the States. Hehe.. But I am certainly happy and satisfied with my purchase! Well, if you really are serious about becoming healthy, some proper investments here and there shouldn't be a problem ayte...? =) And I did buy a new pair of track bottom, because I only had one at that time.
My route is a typical one. I usually jog from Tate Modern heading for Embankment bridge and then I turn back. Or sometimes I jog using the St. Paul's route, I'd call it. Then I head for LSE and go back to my place using the Temple road along Thames river. But lately, I manage to improve my route. Instead of stopping at the Embankment bridge, I'll stop at the Westminster bridge, before continuing again along the Thames. Ah, I just love jogging along the river...! Besides the straight path it provides, the view also helps me a lot, otherwise I'll feel bored and that certainly affects my stamina!

I have a jogging partner, but apparently, so far we only jogged together twice! (hahaha, don't be angry mate! ;p). But it did make a difference. Jogging alone and with somebody I mean. Somehow, you'll feel your stamina becomes stronger if you have someone to jog with. Probably you'll focus more on talking and gossiping instead of the road ahead! Yeah, that's why! ;)

I am a health conscious person, I admit that. And at the moment, I am having a crisis with my tummy! Aaaarrrggghhhh! I have tried everything, from push-ups to sit-ups, jumping to gym-balling! But so far, the effects are minimal. *sigh* That's why I am kinda serious with my jogging routine. I'll jog 30-40 minutes every session and 2-3 times a week. Ah, how I wish can jog every single day!

But hey, I have one good news for myself! I certainly feel healthier now, compared to when I first arrived here. =) And my stamina has also improved. Well, I hope I can stay healthy, even when I am back in Malaysia! (Geez, with all the nasi lemak and roti canai and teh tarik and what not, I might find it VERY difficult to do...)

-gabbana-

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP