Uswah

15 September 2014

Abam Pisang Goreng Yang Membuktikan Kemanusiaan Masih Wujud

[Kredit]

"[Inche gabbana], nanti balik tolong belikan pisang goreng."

Saya membaca mesej waksep yang dihantar oleh Cik Adik Perempuan. Ketika itu saya masih lagi berada di majlis walimah seorang al-akh seperjuangan sewaktu di Kota London dahulu. 

Sememangnya di dalam kepala saya ketika itu, saya akan pulang ke rumah menggunakan jalan yang akan melalui sebuah gerai menjual pisang goreng. Jadi tiada masalahlah untuk saya memenuhi permintaan Cik Adik Perempuan itu. 

Arakian habis majlis walimah, selepas bercipiki-cipika dengan ikhwah yang ada, saya terus meluncur, memandu untuk pulang ke rumah. Sampai di kawasan gerai pisang goreng yang dimaksudkan, saya mencari tempat untuk memarkir kereta.

Mata saya bersinar melihat pisang goreng yang berlonggok, menanti untuk dibeli. Selalunya pisang goreng yang dijual di gerai itu laris dan cepat sahaja habis. Macam pisang goreng panas lah orang kata! Eh memang pon. 

"Pisang goreng empat ringgit ye bang."

Mata saya melirih pada cempedak goreng yang berjiran dengan pisang goreng.

"Cempedak goreng dua ringgit."

Pantas si abam gerai pisang goreng membungkus pisang-pisang goreng yang ada, dibantu oleh seorang hakak yang membungkus pula cempedak goreng seperti yang dipinta.

Saya mencongak di dalam kepala jumlah yang perlu dibayar. Enam ringgit. Saya mengeluarkan dompet hitam saya dan mula mengira-ngira duit kertas satu ringgit yang sudah menebal di dalam dompet saya.

Satu, dua, tiga, empat, lima, enam. Sekali lagi. Satu, dua, tiga, empat, lima, enam. Ok konfem.

"Enam ringgit."

Dengan yakinnya saya menghulurkan enam keping duit kertas satu ringgit seperti yang telah saya kira tadi kepada abam itu.

"Beli ye."

Saya melontarkan senyuman manis kepada abam itu dan berlalu pergi. Cukup manis, semanis pisang goreng yang dibeli. Ewah kau.

Sedang saya asyik memikirkan pelbagai perkara sambil mahu menghidupkan enjin kereta, cermin kereta saya diketuk. Abam pisang goreng tadi. Saya menurunkan tingkap.

"Terlebih bayar tadi."

Dia pantas menghulurkan sekeping duit kertas satu ringgit.

Saya tergamam. Terkedu dan terkesima.

"Oh ye ke. Terima kasih."

Saya mengambil seringgit yang dihulurkan. Abam itu tersenyum dan berlalu pergi. Di sebalik otak saya yang asyik berhujah betapa tadi rasa macam dah yakin dah kira enam ringgit, timbul rasa kekaguman dan keterharuan kepada sikap abam pisang goreng tadi.

Meskipon tindakannya memulangkan seringgit itu mungkin dianggap tidaklah sehebat tindakan menyelamatkan seorang kanak-kanak perempuan yang lemas atau menghalau seekor harimau yang mahu menyerang seorang penoreh getah, tetapi tindakannya yang pantas dan ikhlas itu hanya membuktikan suatu perkara; bahawa kemanusiaan masih wujud di luar sana (Baca: Faith in humanity restored). 

Saya lantas berkongsikan kejadian ini di MukaBuku dan Pengicau saya. Dan saya juga meminta anda untuk berkongsikan juga kisah-kisah #faithinhumanityrestored anda sendiri, sama ada melalui komen-komen di MukaBuku atau kicauan di Pengicau. 

Tidak lama selepas itu, telefon saya tidak berhenti-henti bergegar menandakan masuknya kicauan-kicauan baru. Semuanya mahu berkongsikan kisah-kisah mengharukan dan menyentuh hati yang telah terjadi kepada mereka. Komen-komen di MukaBuku boleh tahan banyaknya. 

Sekiranya saya boleh kongsikan beberapa kisah yang menarik:

"Tertinggal jam murah 1o hengget jer pun, pakcik teksi dtg, cari kt umh bg blik esknye. Katenye xkire la mahal ke murah ke, brg org tetap brg org, kne pulangkn. Salute pakcik teksi." - Mushi Dibbun, MukaBuku

"motor rosak tepi jalan. banyak kereta yg lalu tapi takde satu pun yg berhenti. tiba2 ada sorang brother ni berhenti. luaran macam mat rempit. seluar koyak2 kat lutut, baju print menakutkan. sekali dia tanya, 'nak saya tolong repair tak?'. dia pergi kedai motor beli barang ganti dan repair. time tu tengahari, matahari atas kepala tak payah cakap panas dia. dia tk mengeluh. bila dah baik, kami nak bayar, dia tolak. dia senyum, naik motor terus pergi. pngajaran: tak boleh judge orang berdasarkan luaran ^_^" - Nurul Husna Mohd Shefee, MukaBuku 

"pernah dua2 lengan bengkak, tak dapat angkat sentuh muka. Akhawat2 yang ambilkan wudu' dan pakaikan telekung. Allah :')" - Vampire Daie (Amboih nama!), Pengicau

"selipar hilang dekat masjid, kawan bagi pinjam selipar dia, dia jalan berstokin" - Anith, Pengicau

"mak sy tercicir RM100 dekat kedai india masa beli sayur.Sbulan lpas tu mak dtg semula kedai tu &aunty bg duit yg tercicir." - ns, Pengicau 

"tgh jln kaki nak gi masjid, someone (non muslim) dtg dari mana entah tumpangkan saya ke masjid. Then dia gi tmpt lain. :')" - Afmar, Pengicau

"pernah nampak nenek cina jalan dlm hujan lebat sorang, otw saya nak tolong, ada mak cik melayu lari dulu payung kan dia." - Agent Rogers, Pengicau

"mse tu kua dr meeting, then teros ke kete nk kejar ke ofis. xpasan fail jatoh dr kete. ade moto dok folo kejar dr blkg, kito cuak, kito lg pecut. gayo mcm mat rempit nk menyamun. insiden kojar mengojar time tu. sampai lmpu isyarat dio ketok cermin keto, tunjok fail hitam. dlm hati mcm konal yo fail tu. rupenye kito pny fail. dio ckp puehh dio kojar ngn moto tu nk bg hint kt kito tp kito poie pecot. alhamdulillah, slmt gak fail tu. pny sumo dokumen ori lg penting dlm tu. nasib ado oag yg masih prihatin. kito berterimo kasih amek ngn brader tu. klu hilg fail tu, mampuih den kono tiaw ngn bos. bilo ingat blik, klaka part kojar mengojar tu. hohohooo.. apo pon syukur masih ado oag yg baik cmtue." - Kak Yong MRosli, MukaBuku

"Balik dari latihan industri pukul 6 petang dgn tak solat asarnye lagi. Bila nak hidupkan enjin kereta, tak nak hidup,sebab pagi tadi lupa nak tutup lampu kereta. Nak menangis sebab keliling dah mulai sunyi. Saya beranikan diri minta tolong kat pak cik mercedes kat sebelah dengan muka 10sen. Pak cik tu terus call pomen chinese dia. Bila saya tnya berapa kena bayar

'tak pe... Jangan risau.. Simpan je nombor uncle. Nanti da keje bayar' ;)"
- Yaumil Hikmah Faisal, Mukabuku
 

"masa sukantara dulu, lepas lari 400m, terus rasa nak pengsan (ye, sgt tak fit) member sorang sanggup dukungkan smpai dorm T.T" - Bijaksana, Pengicau

Ah ramai pula ninja yang memotong bawang di sini!

Dan banyaaaakk lagi kisah-kisah yang dikongsikan. Sekiranya anda rajin dan sudah tidak ada apa-apa lagi perkara berfaedah lain yang mahu dibuat, bolehlah korek dan gali kisah-kisah tersebut di laman MukaBuku atau Pengicau saya. Oldebes! Heh.  

Kebanyakan kisah-kisah yang dikongsikan sama ada berkenaan dengan dompet tercicir/hilang yang dipulangkan, ada orang yang sudi menumpangkan kereta untuk ke destinasi tertentu, ditawarkan tempat duduk di dalam bas atau tren, dibantu oleh orang asing (bukan makhluk asing) yang baik hati atau diberikan makanan/minuman untuk berbuka puasa oleh bukan Islam. 

Hai adik manis. Boleh abam payungkan cik adik? :3 [Kredit]

Semuanya ini membuktikan bahawa kemanusiaan masih wujud di luar sana. Betapa masih ramai orang yang baik hati dan ikhlas di luar sana. Bahawa rasisme itu hanyalah ilusi dan kita sebenarnya boleh duduk dan tinggal secara harmoni dan sejahtera di Malaysia ini.  

Jauh di sudut hati kita, kita tahu bahawa perkara ini benar. Kita tahu sebenarnya sememangnya bilangan orang yang baik-baik sangat ramai di luar sana. Kita juga tahu, sekiranya kita sendiri berhadapan dengan situasi-situasi yang memerlukan kita untuk menghulurkan bantuan dan tangan, tanpa ragu-ragu kita pasti akan berbuat demikian. 

Untuk semua itu, timbul satu persoalan; di sebalik kebaikan yang melimpah-ruah dan wujudnya kemanusiaan yang memberikan harapan, mengapa jenayah masih berleluasa? Ramainya orang baik di luar sana, tetapi mengapa seolah-olahnya kejahatan dan kemungkaran yang bermaharajalela? Ramai orang yang ikhlas dan tidak berkira dalam menghulurkan bantuan apabila diperlukan, tetapi mengapa ketamakan dan kepentingan diri golongan tertentu yang menguasai segenap aspek kehidupan kita di negara ini? 

Syaikh Ahmad Rasyid di dalam bukunya yang epik, Muntalaq, mungkin ada jawapannya.  

Katanya, "Sebenarnya masih terdapat ramai saki-baki mukmin yang bilangan mereka cukup untuk menegakkan kebaikan yang ingin kita capai dan cita-citakan, tetapi dengan syarat mereka mengenali erti tajarrud, merasai keicl dan hinanya dunia, menjauhkan diri dari fitnah-fitnah besar, sabar menghadapi mehnah dan mahir seni memimpin umat."

Padu.

Katanya lagi, "Ya, memang masih banyak suara-suara ikhlas di pelusuk dunia Islam, namun mereka masih tidak mengenali jalan kerja yang sahih. Setengahnya pula tidak mempunyai kemurnian Islam yang sempurna. Ada yang menyaka caranya ialah dengan menulis rencana-rencana atau mengadakan perhimpunan-perhimpunan dan membuat resolusi mengembalikan Islam di atas kertas semata-mata. Suara mereka ini mula terpapar di dada-dada akhbar, disebutkan di atas mimbar-mimbar dan dibincangkan di dalam konferens-konferens. Tetapi kesemua itu hanyalah umpama irama canggung berhadapan dengan lagu perosak yang berada di carta teratas koleksi lagu permintaan umat di masa itu."

Pergh. 

Sebagai pencuci mulut mungkin, as-Syaikh menambah lagi, "...dan telah disimpulkan oleh Amirul Mu'minin 'Umar al-Khattab r.a. dengan satu perkataan yang jamik tatkala beliau ditanya:

"Adakah sebuah negeri itu boleh musnah padahal ia kelihatan makmur dan maju?"

Beliau menjawab,"Ya, apabila orang-orang jahat menguasai orang baik."'

Terduduk.  

Ya, kemanusiaan mungkin masih wujud. Kebaikan hati dan ketulusan hati-hati mungkin masih ada. Masih ramai lagi orang yang ikhlas dan baik di luar sana.

Namun semua itu belum cukup; belum cukup untuk mewujudkan sebuah biah (suasana/persekitaran) yang benar-benar terjamin kebaikan dan kemakmurannya. Orang-orang yang baik sahaja belum cukup untuk menghancurkan kezaliman dan kemungkaran. Orang-orang yang ikhlas sahaja belum cukup untuk menegakkan kebenaran dan memastikan al-haq itu  yang berkuasa. 

Belum. Belum cukup. 

Sementara kemanusiaan masih wujud di luar sana, ia perlu diperkasakan dan dihalakan kepada thariq amal (jalan amal) dan fiqh dakwah (cara berdakwah) yang betul agar ia tidak disia-siakan. Golongan baik yang ada perlu dikuatkan dan dikukuhkan lagi agar mereka ini tidak hanya baik secara individu semata-mata, tapi juga cukup prihatin untuk sama-sama mencegah kemungkaran di luar sana. Orang yang hatinya ikhlas dan jiwanya bersih, perlu dibimbing dan ditunjukkan jalan agar mereka juga punya keazaman dan kesungguhan untuk menghapuskan taghut dan kezaliman, once and for all.

Saya khuatir, sekiranya usaha-usaha tidak digemblengkan untuk menyedarkan golongan yang baik ini, lama-kelamaan, kebaikan juga akan hilang di muka bumi ini. Keikhlasan akan luput. Kemanusiaan akan padam. 

Tiada lagi orang yang memulangkan dompet apabila tercicir.

Tiada lagi orang yang mahu menghulurkan payung apabila hujan.

Tiada lagi lagi orang yang mahu menawarkan tempat duduk di dalam bas atau tren secara sukarela.

Tiada lagi orang yang mahu membantu apabila tayar pancit atau enjin rosak.

Dan tiada lagi abam pisang goreng yang akan memulang duit seringgit apabila terlebih bayar.

Eh.

-gabbana-

12 September 2014

Work. Life. Balance.


[Credit]

Those who are already working, especially in the corporate world, the term 'Work. Life. Balance.' is indeed very cliché.

I mean, how often do you hear about it? And how often do you tell yourself that it’s actually nonsense and was deliberately coined by some marketing guru to promote a particular profession or company?

It sounds very ideal. That you go to work 8 to 5 everyday (Monday to Friday) and whatever time left is for you to enjoy your life. Work and life, balanced. Pffftt.

In reality, you just feel like picking up your nose whenever you hear that. You know it’s far, far far away from the bitter truth. I mean, who in this world go to work sharp at 8am and can go back happily without being stared by others, on the dot at 5pm? And can do whatever he or she feels like doing without having to think or give a damn about workloads at the office?

Especially in Malaysia whereby the working environment is still very much primitive and conservative, I’d say. Efficiency is measured by how late you can go back and NOT how much works you manage to complete. You are considered as hardworking if you can stay back late doing things you are not supposed to do in the first place; the later the better. And you’ll easily be the favourite of your boss if you are ever willing to be a Yes Man; just do whatever you’ve been asked to – no questions, no frets, no whatever.

Without even realising it, you are pressured to go with the flow. You feel guilty if you go back early (Read: On time). You don’t have much choice but to work extra hard, just because everyone else is doing it. You feel good when you can go back late because that’s somewhat expected from you.

So what is left for you to spend with your friends at mamak? What is there for you to spend with your little ones? Do you really have the time (and energy) to enjoy your life with your loved ones?

And work, life, balance you say? Rolling eyes.

Don't get me wrong. I am not propagating for you not to give your best shot at the office. I'm not saying you shouldn't contribute more and try to give your best commitment. What I'm saying is, work is work, but please, not at the expense of your precious life!

Now, it becomes more intriguing when you put all these into a dai’e’s perspective. Being a dai’e with a career and having a balanced life at the same time? It is undeniably more challenging and nerve-wrecking.

You go home all exhausted and flat, just got a little bit of time to take your shower and grab something to eat before you rush to go to your happy circle. You get back late at night, just wanting to crawl to your bed and sleep. And you do it again and again every single day.

To make things worst, when everyone else have weekends to spend (the very least!), either with their loved ones or just having their own sweet time, a dai’e couldn’t afford that. Most of weekends are either spent to attend daurah or do whatever activities and program related to tarbiyah and daawah.

Now you tell me; with so many things in his plate, how is a dai’e supposed to have a so-called balanced life? When can he go for holidays for instance? Does he have the time to exercise, say jogging or strolling at the park? Can he go shopping during weekends, and have a nice Japanese dinner with his wife and kids?

Can he has a balanced life after all?

Well, you would be surprised if I tell you, a dai’e has the MOST balanced life of all other creatures and species in this whole wide world!

It all boils down to how do you define the word ‘balance.’ It doesn't have to be the conventional definition of balance, you see.  Balance, from a more practical point view, is not about having an equal portion of time and energy for that particular chore or activity of your life. Rather, it's about having the right priority. 

For a dai'e, tarbiyah and daawah are everything to him. He pledges his life and loyalty to the fight of spreading the truth and His loves to humankind. In doing that, he dedicates his whole time, energy and wealth for tarbiyah and daawah. Well, sort of. Ehem.

Having said that, it's kinda expected that a dai'e will always be preoccupied with his tarbiyah and daawah stuff. If having a balanced life means to have and do something that is meaningful and fulfilling, than doing daawah and tarbiyah is certainly a must for those who call themselves dai'e. 

Going back late at night from happy circle feeling all exhausted and flushed out? No problemo!

Having to spend all your weekends conducting daurah and program for your little and cute brothers and sisters (Read: Hadek-hadek)? My pleasure!

Running here and there, not having enough time for yourself because you prioritise on building the rijal of the ummah? Yes please! 

Because tarbiyah and daawah are the elixir of life. They revitalise our life. They give life. 

"Say, 'Indeed, my prayer, my rites of sacrifice, my living and my dying are for Allah , Lord of the worlds.'"
[al-An'am, 6:162]

Cry. [Credit]

At the end, it goes back to our purposes of life; 'ubudiah and khilafah. To serve Allah wholesomely and awesomely. And to govern the world with the utmost just and trust.

We work for Allah. We live for Allah.

Then only we talk about having a balanced life.

Have a nice day peeps! Smile.

-gabbana- 

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP