24 February 2012

Gendang Gendut Tali Kecapi, Badan Gendut Lupa Diri. Eh?

[Kredit]

Bukan, ini bukan artikel kesihatan. Dan bukan, ini bukan juga tips-tips untuk menguruskan badan.

Baru-baru ini saya sedikit terkejut apabila berjumpa dengan seorang rakan baik. Kita namakan dia Inche N. Mengapa saya terkejut? Adakah kerana tumbuh ekor di belakang punggungnya? Atau dia kini sudah bertukar menjadi seekor arnab putih gebu-gebu yang sungguh comel..? Atau dia boleh berjalan di atas air dan udara lantas mengeluarkan hikmat silat matahari..?

Err. Sila abaikan. 

Inche N kelihatan begitu gorjes sekali. Dia kelihatan sungguh sihat dan sungguh (secara relatif) kurus berbanding dengan dirinya sebelum ini. Walaupon badannya masih besar dan err, besar, tapi amat jelas perbezaan dirinya kini dengan dirinya di waktu kali terakhir saya bertemu dengannya. Dan apa yang lebih mengejutkan adalah, tempoh antara kali terakhir saya bertemu dengannya dan pertemuan baru-baru ini, tidaklah begitu lama heyy!

Saya dan Inche N sama-sama bersekolah di Sekolah Bintang dahulu. Ketika itu, memanglah hampir semua orang pon kurus keding dan keping. Manakan tidak. Makanan sehari-hari yang dijamu kepada kami, rasanya tak sampai pon sepuluh peratus daripada piramid makanan Malaysia atau Garis Panduan Harian pengambilan makanan yang terdiri daripada bijirin, roti, nasi, jumlah sayur-sayuran berkhasiat yang mencukupi, buah-buahan segar, keju Perancis dan susu bebiri Australia, daging lembu terbaik New Zealand dan ikan salmon yang ditangkap dengan tangan di anak sungai kawasan Skandinavia. Eh.

Bayangkan, satu hari dalam setiap minggu, akan ada hidangan makan tengah hari yang majoriti daripada kami telah pon senaraihitamkan. Kami namakan hidangan tersebut sebagai ' Kari Ikan Keramat.' Baunya sahaja boleh menusuk hidung tiga ke empat kilometer radius jauhnya. Sungguh. Hari itu, selalunya tauke kantin sekolah akan tersenyum lebar sehingga ke telinga kerana habisnya lauk-pauk diserbu oleh kami yang tidak ada selera nak menjejakkan kaki ke dalam dewan makan sekolah. 

Bukan, bukan tidak bersyukur. Tetapi itulah hakikatnya. Kalau diberikan ikan keramat itu kepada kucheng peliharaan anda pon, silap haribulan pandang pon tak mahu. Tu baru ikan keramat, belum lagi saya namakan satu-persatu hidangan eksotik lain yang pasti akan membuatkan anda terlopong mulut dan mengangkat kening belah kanan anda itu.

Maka oleh sebab diet yang begitu berkhasiat lagi membuatkan kami teruja, ramailah antara kami yang kehilangan berat badan secara mendadak. Termasuklah Inche N. Melihatkan gambar-gambar lama kami bersama, tidak boleh tidak, pasti akan tertawa besar penuh ketidakpercayaan melihatkan kesliman kami semua. 

Melangkah sahaja keluar dari Sekolah Bintang... Err.. Lap peluh besar di dahi. Masing-masing menjadi peladang dan peternak lemak dengan jayanya. Malah ada juga antara kami, yang dahulunya seorang jejaka kachak tampan bergaya ala-ala jejaka panas abad keduapuluhdua, keluar sahaja daripada Sekolah Bintang, bertukar menjadi cipan raksasa..! Wahahaha.. Tapi of kos lah, Inche gabbana terus kekal slim, tampan dan bergaya! *koff koff* Eh eh, kalau nak muntah hijau, segeralah ke bilik air tu..! Wahahaha..

Antara yang tergolong dalam golongan yang membesar dengan penuh sihat dan gembira adalah Inche N. Malah pernah suatu ketika, saya merasakan saiz tubuh badannya cukup besar. Seriyes ketika itu saya tak berani nak cari pasal dengan dia; takut-takut dia hempap saya dengan tubuh badannya yang bersaiz triple quadruple XL itu..! (Matilaaaa kalau dia baca ni.. Hihihihi sambil berpeluh besar.)

Pernah suatu ketika dia berazam untuk menurunkan berat badannya itu. Sayugia saya diajaknya untuk menemaninya ke jim, untuk bereksesais menguatkan otot dan menguruskan badan bersama-sama. Tapi err.. Tak bertahan lama. Dia akhirnya berhenti akibat tidak dapat mencurahkan sepenuh komitmen. Kemudian beratnya bertambah lagi. Dan lagi. Dan lagi. Sehinggakan dia dan hipopotamus tidak dapat dibezakan lagi. Hihihi.. (Ok saya rasa saya kena bersedia dengan seorang peguam sekarang ini. Heh.)

Sehinggalah dia mengamalkan diet baru yang dijumpainya di internet. Ketika awal-awal dia mengamalkan diet tersebut, takut juga saya mendengarnya. Begitu tegas dan tidak berperikemanusiaan..! Bayangkan, dalam seminggu tu, ada satu hari yang anda hanya boleh makan sayur, sayur dan sayur! Sayur untuk sarapan pagi, sayur untuk makan tengahari dan sayur untuk makan malam..! Mahu muntah darah dibuatnya tu! Hohoho.. Tetapi alhamdulillah, Inche N komited dan bersungguh dengan dietnya itu. Dan dalam masa seminggu sahaja, dia telah berjaya membuang lemak di badan seberat sembilan kilo! Walaweh.

Dan dia mendaftarkan dirinya semula ke jim beberapa minggu yang lepas. Yang paling mengagumkan adalah komitmen dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh Inche N. Walaupon pernah tersungkur suatu ketika dahulu, kini dia bangkit semula, dan berazam untuk berlari membawa obor perubahan menuju garisan penamat! (Ala-ala tagline iklan motivasi).

Maka anda boleh bayangkan sekarang ini, betapa terkujatnya (teruja + terkejut) saya melihatkan perubahan pada Inche N. Mungkin pada orang lain tiada apa yang mahu dikecohkan. Tetapi pada pandangan seorang rakan yang rapat dengannya, sudah tentulah saya amat berbangga dan kagum dengan transformasinya itu! Syabas Inche N! Hasil kegigihan, kesabaran dan keyakinan anda pada diri sendiri, anda akhirnya berjaya membuktikan yang sebenarnya Dragon Ball ada tujuh biji..! Eh. Teruskan usaha anda dan semoga suatu hari nanti anda akan menjadi sehensem dan sebergaya saya! Wahahahaha..

Debekkkk. Bunyi seseorang kena silambam.

Saya suka untuk kaitkan apa yang berlaku kepada Inche N dengan kita yang menggelarkan diri kita sebagai du'at di luar sana. 

Eh..? Bagaimana tu Inche gabbana..? Amboi amboi amboi, Inche gabbana nak tuduh saya ni gemok gedempol la ya..? Kurang hasam betolla Inche gabbana ni!

Err. Ada ke saya cakap begitu..? Tidak bukan..? Apa-apa jalan, pernah dengar tak peribahasa, "Siapa makan wasabi dengan sushi, pastilah akan berasap lubang hidungnya"..? Wahahaha.. (Ok terlalu banyak gelak hari ni. Lagha betol! Astaghfirullah..)

Sabar. Izinkan saya membuat penjelasan. Begini.

Ramai antara kita yang ketika awal-awal menyertai tarbiyah dahulu, begitu dahagakan dan laparkan sentuhan tarbawi yang membasahkan hati. Arakian kita sumpah teruja dan sentiasa memandang ke hadapan untuk menghadiri konferens-konferens riang, kerana di situlah kita berpeluang untuk mendapat taujihat yang osem daripada pak-pak dan mak-mak syaikh yang hebat-hebat belaka. Ibaratnya, kita seorang yang kurus keding dan tak cukup zat mineral, dek mentahnya kita di atas jalan dakwah ini, yang laparkan makanan lazat dan berkhasiat.

Tidak lama selepas itu, kita mula menjadi tepu. Pelbagai jenis tok nenek bahan pengisian yang telah kita perolehi. Ini Sungguh Kool, Saya Hosem, Babai Jahiliyyah, Itu Pon Kool, Saya Unggul dan entah-entah apa-apa lagi pengisian. Kita disuap, disuap dan disuap dengan pelbagai bahan tarbiyah yang dahulunya kita benar-benar dan sungguh-sungguh mahukan. 

Malang sekali, bahan-bahan itu kita simpan di dalam kepala. Kita tidak kongsikan dengan rakan-rakan yang lain. Kita tidak sebarkan kepada madu-madu lebah dan ikan-ikan sepat yang bertaburan banyaknya di luar sana. Paling mengerikan, kita tidak beramal dan praktikkan ilmu-ilmu baru yang telah kita perolehi. Akibatnya? Jadilah ibaratnya jalan satu hala yang penuh dengan kereta; kereta tidak berhenti-henti masuk, tapi tiada yang keluar. Sesak!

Akhirnya kita menjadi gemok sendiri. Gemok dengan pelbagai bahan-bahan tarbawi yang tersimpan rapi di dalam otak dan jiwa kita. Dan kita syok sendiri; kita terus-menerus menyuapkan lebih banyak bahan bacaan fikrah dan ruhiyy ke dalam kepala hotak kita. Kita rasakan itu yang terbaik untuk kita. Kita yakin yang ia tidak membahayakan kesihatan dakwah dan tarbiyah kita. Duduk seronok di rumah membaca dan menelaah bahan-bahan fikrah, tetapi tidak diaplikasikan melalui kerja-kerja dakwah. Sehinggalah kita menjadi obes, benar-benar gendut dan gedempol, sehinggakan kita tidak boleh lagi bergerak. Aduhai..!

Ibaratnya makan, makan dan makan tanpa henti, tidak diimbangi dengan senaman dan gaya hidup yang sihat. Sehinggalah bertan-tan lemak mula memenuhi setiap inci dan penjuru tubuh badan dengan riang gembira sekali. Altimetnya apabila lemak mula membaluti jantung dan ketika disedari, kita sudah terlambat untuk berbuat apa-apa lagi. Akhirnya jantung kita berhenti dek lemak yang menyumbat saluran kapilari. Dan kita pon mati. 

Errr.. Kalau dah gemok macam ni dalam dakwah dan tarbiyah... Peluh besar. [Kredit]

Tanyalah diri kita dengan penuh keikhlasan dan kejujuran; mahukah berlaku benda yang sama pada hayat dakwah dan tarbiyah kita..?

Kerana itu, dakwah dan tarbiyah tidak mungkin sama sekali dipisahkan. Dakwah, dakwah dan dakwah tanpa pengisian dan pembinaan diri yang benar-benar berkesan, pastilah akan menyebabkan jiwa menjadi lelah dan lemau. Yang lebih marabahaya adalah apabila ruh menjadi kekeringan. Akhirnya berlakulah inhiraf (terpesong) dalam dakwah; dakwah yang tidak dipandu oleh cahaya rabbani. Kita pandai-pandai dan syok sendiri! Astaghfirullah..

Begitu juga dengan tarbiyah. Tarbiyah, tarbiyah dan tarbiyah sahaja, yang tidak dijelmakan dalam bentuk gerak kerja yang tersusun dan dakwah yang bersinergi, ibaratnya Nobita yang meminta pelbagai alatan canggih dan moden daripada Doraemon, tapi tidak tahu menggunakannya pon, malah tersalah guna hingga membawa bencana..! Err.. Boleh ke begitu..? Hihihi..

Apa guna kita terkesan dengan pengisian Saya Hosem, tapi kemudian pulang ke rumah, masuk dalam selimut bermain Burung-Burung Yang Amarah dan esoknya terus lupa dengan apa yang telah kita perolehi..? Apa baiknya, hidung kita kembang-kempis penuh bersemangat setelah mendengar jatuh naiknya umat Islam dalam Ini Sungguh Kool, tapi kemudiannya langsung tidak memasang azam dan niat untuk mengajak rakan-rakan kita dan berkongsi dengan mereka apa yang telah kita dapati..? Dan sungguh hampagas cap Ayam apabila kita menangis bercucuran mendengar pengisian Babai Jahiliyyah, tapi beberapa hari selepas itu, kitalah yang paling hero sekali bermain permainan atas talian, menonton movie-movie secara marathon tanpa henti dan mentadabbur Manga dengan bersungguh dan penuh riang gembira sekali.

Tikk tikk tikk. Eh kenapa baju anda basah tu..?

Begitulah.

Err.. Jadi bagaimana Inche gabbana..? Apakah solusinya..? Bagaimana mahu menguruskan kemalasan dan kefuturan yang telah gemok gedempol ini...??

Solusinya..? Aha! Jadilah seperti Inche N, yang tidak berputus-asa dengan perjuangan menurunkan berat badannya. Sama seperti Inche N, dalam dakwah dan tarbiyah ini, kita mesti istiqamah, berdisiplin dan berstrategi. Dan Insha-Allah, jika kita ikhlas, bersemangat dan yakin dengan apa yang kita perjuangkan ini, sama seperti Inche N juga, suatu hari nanti, saksikanlah 'lemak-lemak' yang menggemukkan diri kita sehingga kita menjadi berat dan lembab dalam dakwah dan tarbiyah ini, akan terbakar dengan sendirinya..!

Senyum kenyit mata.

Biarlah gemok tubuh badan dan fizikal, jangan gemok jiwa dan hati yang memalaskan, sehinggakan kita menjadi fitnah dan beban pada perjuangan ini! Biarlah kita debab dan gedempol sekalipon di alam nyata ini, asalkan jangan kita gemok dengan kelalaian dan kefuturan yang menjahanamkan..!

Ayuh kita bakar lemak-lemak jahiliyah ini sekarang juga! Aiwah!

-gabbana-

Diskelemer: Artikel ini langsung tidak berniat untuk menghina mana-mana golongan bertubuh besar, gemok atau obes di luar sana. Sumpah. Hanya mengambil contoh daripada kisah Inche N, yang ditakdirkan kaya dengan lemak-lemak bernutrien tinggi! Hihihi.. Kalau ada yang berkecil hati atau terasa, sila maafkan saya dengan penuh bergaya. Boleh kan..? Buat tanda pis. 

9 Caci Maki Puji Muji:

Aisyah Solehah 25/02/2012, 00:05  

Aiwah! masyaAllah.. itulah dia, pentingnya output selepas ada input. Dan perlunya proses sebelum dikeluarkan output tersebut..
Setiap post anda tidak mengecewakan. Mabruk mr gabbana, daebak! ^^ Alhamdulillah, thank You Allah,I Love U Allah, kerana mewujudkan seorang penulis seperti ini :)

cikgu siti hazreen 25/02/2012, 00:58  

ayuh kita bakar lemak ^_^

Anonymous 25/02/2012, 01:09  

saye rase sye da obese type 2 :'(

-Incek Fik- 25/02/2012, 13:11  

mari kikis lemak-lemak jahiliyyah yang menempek pada diri kita :)

CikUna 26/02/2012, 00:20  

Salam... 1st time singgah blog ini.. sungguh penuh + padat dengan input2 dengan penulisan yang tak jemu nak baca la.. thanks a lot..

\\( ^_^ )//

non-anonymous 27/02/2012, 00:50  

انا أخوكم في الله

sungguh terharu dengan penulisan Inche .

mungkin akan bekerja keras dengan sangat bergaya dan ruhiy . ke camne ?

Darus Interferon 28/02/2012, 11:24  

salam, boleh share tips kuruskan badan kawan inche gabanna?

check muwasafat, rupanya ada part kena maintain berat badan, bukan maintain berat, tapi sihat dan fit lah kan..

i gained 15 kg after marriage...huhuhuh

+bukan setakat peluh kecil lagi, pitam+

alfaqir ilAllah 03/03/2012, 14:41  

Sumpah! Ini panjang!

But, still..very meaningful. Worth 2 read. :)

Inche gabbana 07/03/2012, 15:19  

darus interferon: alamak, sorry lambat re komen ni. harap tak bertambah-tambah lagi berat badan tu. ;p

dan alamak jugak, sbb sy tak sure sgt diet kawan saya tu camne. huhuh..

tp dia kata, dia dapat pon dr tenet. nnt sy tanya dia apa link dia eh..? ;) iAllah..

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP