27 July 2011

ISK: Ini Sungguh Karut..?

[Kredit]

[Hanya untuk bacaan anda yang pernah melalui atau mendengar pengisian Ini Sejarah Kita. Kalau tak pernah pon boleh jah baca. Tapi sila jangan mengada-ngada untuk minta saya eksplen nanti sekian terima kasih hey!]

Alhamdulillah, pada hujung minggu lepas saya dan beberapa orang Inche Ikhwah selamat meng-ISK-kan hadek-hadek Kolej Maha Busy dan Kolej Tanah Terbiar. Program yang dinamakan dengan 'Our History' atau OH ini (Bajet glemer la sket bagi nama omputih. Wahaha..) telah berjaya dilaksanakan dengan lancar dan gilang-gemilangnya, walaupon ada beberapa masalah teknikal dan kekurangan tenaga yang seriyes di peringkat awalnya. Komen atau feedback daripada para peserta juga cukup mengujakan menyebabkan saya terasa seperti mahu melompat tinggi sambil mengangkat kedua belah tangan dan menjerit, "Ini sumpah osemmmm..!" Segala puji bagi Allah.

Sejaka turun-temurun lagi (Ok over. Beberapa tahun sudehh..) ISK telah dijadikan modul atau pengisian untuk mentajmik (mengumpulkan) hadek-hadek, dengan harapan percikan-percikan api kesedaran untuk mengubah ummah dapat dikeluarkan daripada jiwa mereka. ISK yang diolah dan disesuaikan daripada buku 'Bainal Ams Wal Yaum' (Antara Semalam dan Hari Ini) karya as-Syahid Hassan al-Banna, mengambilkira waqi' dan situasi semasa dalam mengenengahkan fakta-fakta sejarah dan point-point utama dalam pengisian tersebut.

Dan masha-Allah, masa dan waktu telah menjadi saksi betapa pengisian ISK ini mempunyai peratus kejayaan yang agak tinggi dalam membangunkan semangat, himmah dan kesedaran di kalangan jiwa remaja yang sedang nyenyak tidur selama ini. Allahu akbar!


"Sejarah itu adalah salah satu daripada tentera Allah yang menguatkan hati!" - Imam Abu Qasim al-Junaid [Kredit]

Namun begitu, ISK tidak pernah lari daripada kontroversi. Sejak saya mula mengenali ISK lagi, telah banyak kedengaran desas-desus dan ura-ura tentang 'kesesatan' ISK. Malah sejak dua tiga tahun kebelakangan ini, serangan-serangan pengganas terhadap ISK lebih ekstrem dan brutal lagi, espeseli untuk para pelajar di luar negara. Ya, ISK telah pun merentas benua, menangkap jiwa-jiwa yang dahagakan pengisian tarbawi dan rohani jauh nun di luar negara sana, tetapi tetap tidak dapat lari daripada cemuhan dan kritikan.

Antara kritikan-kritikan berapi dan komen-komen pedas yang dilontarkan terhadap ISK termasuklah:

"Ni graf merepek apalah ni. Apa paksi Y-nya..? Kenapa graf dia garisan dia lurus je takde bengkang-bengkok..? Bukan ke setiap era ada banyak masalah ke..?"

"Tipu gila zaman 'Abbassiyah Islam berada di puncak kegemilangan. Pada hal time tu punyalah banyak pemberontakan dan pergolakan.. Graf ni tak boleh percaya!"

"ISK ni langsung tidak beretika dalam membentangkan fakta-fakta sejarah. Kenapa hanya diceritakan kejayaan-kejayaan indah tentang Islam. Kenapa tidak tulus dan jujur dalam menelusuri seerah...??"

"Nabi SAW dulu mana ada buat usrah-usrah ni semua. Bidaah betul!"

"Kata 'Ini Sejarah Kita.' Tapi sejarah yang diceritakan berdasarkan kaca mata puak-puak tu je. Pigidaaahhh..!"

[Ok dialog-dialog di atas adalah rekaan saya semata-mata. Tapi intipati kritikan dan komen bukan rekaan]

Dan pelbagai lagi jenis kritikan dan komen yang dihamburkan. 


Graf 'feymes' ISK yang sering mengundang kontroversi hangat lagi sensasi. [Kredit]

Secara prinsipnya, saya amatlah terlalu ok untuk kritikan-kritikan membina yang mampu untuk menambahbaik lagi modul atau pengisian ISK ini. Malangnya, kebanyakan kritikan dan komen yang diterima kebanyakannya negatif dan bersifat menjatuhkan, bukan untuk mencari kebenaran dan menjelaskan mana-mana yang kabur dan kelabu. Ya, memang sakit hati. Choyy!

Bagi saya golongan yang mengkritik secara membadak-buta ini adalah zalim; mereka sengaja tidak mahu melihat ISK daripada kaca mata yang lebih besar dan holistik. Atau dengan bahasa mudahnya, mereka tidak melihat gambaran besar (Baca: Big picture) objektif dan point-point utama yang mahu diketengahkan oleh ISK. Mereka melihat melalui kaca mata seorang pemandu kereta di lebuh raya dan bukannya seekor burung yang sedang terbang bebas di udara.

Yang lebih menyedihkan, ada juga golongan yang sengaja menghasut hadek-hadek yang belum pernah mendengar ISK dengan suapan-suapan racun yang berbisa. Belum lagi dilihat kepada serangan-serangan terhadap ISK di alam maya, tidak mahu kalah kepada Anonymous dan Lulzsec penggodam terhangat masa kini. Ya Allah..

Inikah adab seorang dai'e...? Adakah ini caranya kita melayan atau memberi pandangan terhadap fikrah atau pemikiran gerakan-gerakan yang tidak sehaluan dengan kita..? Allahu a'lam, mungkin golongan-golongan ini lebih arif sehingga tidak segan-silu berkelakuan sedemikian.

Hakikatnya, golongan ini lupa bahawa ISK telah berjaya membangunkan 'gergasi' yang tidur di dalam begitu ramai jiwa rijal-rijal agama, dengan izinNya. Faktanya, mereka terlepas pandang berapa ramai anak-anak muda yang kini berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut selepas mendapat sentuhan ISK, dengan izinNya. Realitinya, leka daripada me...

Saya sendiri secara jujurnya tidak terkesan dengan pengisian ISK ini. Tetapi saya pernah menyaksikan sendiri betapa banyak jiwa-jiwa yang tersentuh dengan kisah-kisah kehebatan Mus'ab, Sultan Muhammad al-Fatih, Salahuddin al-Ayyubi dan Saifuddin Qutuz, terkesima dengan kehebatan Islam di masa lampau, terkejut dengan fakta kejatuhan khilafah dan meronta-ronta jiwa mereka melihatkan saudara-saudara mereka di Palestin, Libya, Algeria, Kashmir dan Tak Bai - untuk cukup yakin dengan pendekatan yang dibawakan oleh ISK.

Gambaran Salahuddin al-Ayyubi, tokoh Super Saiya dalam Islam yang tidak pernah gagal membangkitkan semangat rijal-rijal muda! [Kredit]

Tahukah anda Kiyai Ahmad Dahlan, pengasas Muhammadiyah di Indonesia, bermain muzik untuk menarik anak-anak muda kepada Islam..?

Tahukah anda Sunan Kalijaga, salah seorang daripada Wali Songo menggunakan upacara-upacara tradisi dan permainan wayang kulit untuk menawan hati masyarakat Jawa..?

Lantas kita menuduh mereka sesat? Terus kita mendakwa mereka tidak beradab dalam berdakwah? Pantas kita mengkritik mereka membawa fahaman sesat dan bidaah..? Begitu?

Lupakah kita kepada sabda ar-Rasul SAW ketika melihat Abu Dujanah yang kelihatan begitu 'angkuh' sekali di medan perang Uhud..?

"Perlakuan sebegini dibenci Allah melainkan dalam situasi begini (jihad)."

Jika kita memandu, pasti kita ada destinasi yang ingin dituju. Sia-sialah minyak, bunga tayar, bateri kereta dan sebagainya sekiranya kita memandu tanpa arah tujuan. Setiap program, aktiviti, modul dan apa-apa yang seangkatan dengannya, pasti ada objektif yang ingin dicapai. Apatah lagi ISK yang dirangka dalam memberi kesedaran tentang peri pentingnya menegakkan Islam di muka bumi Allah ini, objektifnya sudah tentu sahaja bebas daripada kepentingan-kepentingan peribadi dan busuk.

Maka setiap kali program ISK yang dijalankan, pasti ada hadaf (objektif) tertentu yang ingin dicapai. Tidak boleh tidak, pasti ada pihak yang tidak akan berpuas hati. Sekiranya anda ingin tahu sejarah secara mendalam, silalah buka kitab-kitab sejarah yang ada di pasaran. Jika anda tidak berpuas hati dengan cara program sebegini dikendalikan, maaf, banyak lagi program-program di luar sana yang mungkin sahaja bisa memenhu citarasa anda.

Ya, ISK tidak sempurna. Tiada apa yang sempurna di dunia ini. Hatta ESQ juga punya kelemahannya yang tersendiri. Hohoho.. Tetapi alangkah baik dan bagusnya sekiranya pelbagai pihak bersama-sama menyumbang pandangan dan kritikan membina dalam menambahbaik ISK..? Menjadikannya modul yang benar-benar mantap dan mapan, ke arah memberi kesedaran kepada anak-anak muda di luar sana betapa ummah sedang sakit tenat dan dalam bahaya...??

Platform yang sudah pun terbukti berkesan telah pon berada di depan mata. Alangkah bagusnya sekiranya kita semua dapat mencantikkan dan menghensemkan lagi platform tersebut.   

Rumah sudah pun terbina. Ya, ada lubang di sini, cat tertanggal di sana, lantai retak di situ dan dinding merekah di sinun. Lantas kita merobohkan sekaligus rumah tersebut..? Alangkah!

Selagi mana ISK terus berupaya untuk membangunkan hati-hati yang lesu, yang dahagakan sentuhan tarbiyyah di luar sana, selagi itulah saya terus yakin dengan ISK, dan saya yakin ISK juga akan terus gagah mengharungi lautan cemuhan dan kritikan. Ya, suatu hari nanti ISK mungkin tidak lagi relevan, tidak lagi efektif dalam memberi hentakan siku lepat kepada para pendengarnya. Namun sehingga hari itu tiba, ISK akan terus dilihat sebagai cara yang paling osem untuk memberi tolakan kepada rijal-rijal di luar sana, melangkah masuk ke alam dakwah dan tarbiyyah.

ISK: Ini Sumpah Kool...! Aman.

 -gabbana-

Artikel ini ditulis dalam keadaan saya yang sungguh kool dan tenang, langsung tidak emo. Walaupon gaya bunyi artikel ini tidak sebegitu. Sungguh.

Sumpah cemburu pada orang yang awal-awal mempopularkan ISK ini (saya sangat kenal dengan orangnya). Pasti saham sorganya kini sudah bergazillion banyaknya. 

Allahu a'lam. 
 

30 Caci Maki Puji Muji:

joyahjoget 27/07/2011, 21:45  

jgn ler marah2 sgt engabana..
awk tu muda lagi tak pasal2 kena darah tinggi nanti..
senyum selalu!

Puding Karamel 27/07/2011, 22:34  

perbezaan adalah suatu yang pasti,alangkah baik sekiranya disikapi dengan hikmah.

bila terlalu sibuk mencari perbezaan, sehingga boleh mendatangkan perpecahan, yang rugi bukannya org lain...

wallahu a'lam

a d i n 27/07/2011, 23:26  

bro, can i have more info on what ur doing actually? mana taw kalo2 bole invite utk bwat program kat U sini.

Anonymous 27/07/2011, 23:42  

salam...sape yg popularkan isk tu senanya?alhamdulillah dengan izin Allah sy kenal tarbiyyah mula2 skali ngan isk la..sebelum x taw pape pun..x taw ape itu usrah tp lepas dpt huh..rasa meletop..

Anonymous 28/07/2011, 08:58  

macam 'kena' je waktu bagi isk tuh

Al-Fakir Hamidi 28/07/2011, 09:52  

salam.

siapakah si dia pemula isk itu? er. rasa dengki pula...

hurm... mari kita 'memulakan' sesuatu. hehe. untuk kebaikan ummah!

Fastabiqul khairat...!

p/s: Alhamdulillah, saya hanya pernah sekali saya hadiri isk. tp, ketika itu, sudah lebih setahun dalam tarbiyah. huhu.

aisya 28/07/2011, 12:43  

program pertama yang saya ikut sebelum terjebak.

Anonymous 28/07/2011, 18:10  

xpe la kalau diorang x suka isk ke ape ke, yg penting kita tau kita betul. insyaAllah Allah akan lead kita ke jalan-Nya.

p/s : Allah loves people that whenever he gets angry, he forgives. kool yeah :)

Anonymous 28/07/2011, 18:54  

sy cemburu!!!!!!!!!!cepatnya adik2 ni dpt isk...

isk..isk..isk...

Anonymous 28/07/2011, 20:06  

Betul2,. insyaAllah, moga Allah lead kite ke jalanNya yg benar.

saya sama shbt2 pun terkesan/buka mata kerana ISK ni :)

dari bumi jogja

Bukan Enonimus 30/07/2011, 01:06  

Saya baru jumpa dgn individu yg buat video ISK.. eh?

:P

Anonymous 02/08/2011, 14:46  

baru je bace post org yg condem ISk..gaya penulisan lebih berbau jemaah..
byk berdebat tp kurang bekerja..
sabar je la encik..
mintak2 Allah bukakan hati mereka..

tibe2 rindu name msm

Inche gabbana 02/08/2011, 17:16  

joyahjoget: errr.. kan dah cakap kat bawah tu, post ni ditulis dalam keadaaan yg sungguh tenang dan bergaya. langsung tak marah! ;)

Inche gabbana 02/08/2011, 17:17  

puding karamel: well said.

kita lagi sibuk bergaduh pasal perkara2 yg furuk, sedangkan musuh di luar sana dok sibuk merancang ntok menjahanamkan umat Islam...

astaghfirullah..

Inche gabbana 02/08/2011, 17:17  

adin: err... tak buat pape pon. just berusaha untuk menjadi seorang hambaNya yg taat, patuh dan bergaya.

peace.

Inche gabbana 02/08/2011, 17:18  

enonimus I: alhamdulillah.. nah! anda salah seorang daripada berapa ramai 'living and walking proof' yang membuktikan keberkesanan ISK!

siapa dia..? Biarlah rahsia... ;)

Inche gabbana 02/08/2011, 17:19  

enonimus II: eh? maksud anda..?

siapa yg kena..? Saya atau anda..? hohoho...

Inche gabbana 02/08/2011, 17:19  

al-Fakir hamidi: iAllah, dia adalah seorang yg sgt super saiya di atas jalan dakwah ni. begitu besar dan hebat jasa2nya..!

takpe, tak penting pon dh dgr ke blom. asalkan dah join JD, kira dah kool la tu..! ;D

Inche gabbana 02/08/2011, 17:20  

aisya: hahaha.. tahniah sebab dah terperangkap! ;p

Inche gabbana 02/08/2011, 17:21  

enonimus III: erk.. "asalkan kita tahu kita betul" tu sedikit mengalirkan air peluh.

iAllah, sama2 kita doakan kita sentiasa dipanduNya untuk berada di atas jalan yg lurus dan benar!

yep yep! mmg sgt the very ultimate kool...! ;D

Inche gabbana 02/08/2011, 17:21  

enonimus IV: eh..? cepat ke..? Anda dapat bila..?

bagus bagus, cemburu yg cemerlang! ^^

Inche gabbana 02/08/2011, 17:22  

enonimus V: alhamdulillah.. anda seorang lagi saksi betapa besarnya jasa ISK ni! Allahu allah! ;)

Inche gabbana 02/08/2011, 17:22  

bukan enonimus: hahahaha.. saya dah laaaammmaaaa kenal dia. ;p

tahniah kepada anda! hehehe..

Inche gabbana 02/08/2011, 17:23  

enonimus VI: bab kurang bekerja tu, allahu a'lam. biarlah Dia yang menjadi hakim.

tugas kita..? Of kos lah lebih kuat dan rancak untuk bekerja demiNya!

ayo!

Bukan Enonimus 02/08/2011, 17:38  

Saya kenal dia dah setahun lebih,
cuma minggu lepas terjumpa dgn dia kat masjid shah alam :)

mestilah anda dah lama kenal dia, sama2 kat uk kot.. huhu

dell 04/08/2011, 15:00  

sangat rindu akan isk, ds2, msm dan yang sewaktu dengannya...
imho impak isk hanya pada mereka yang membuka hati untuk untuk berubah. kalaupun dipersembahkan pada mereka yang sememangnya nak mencari salah, sukarlah untuk diterima walaupun apa yang dipersembahkan itu ada betulnya. biasalah manusia, bila tak puas hati ngan orang lain atau kumpulan lain, ada je keburukan yang nak diwar2kan. sedangkan kalau dia tegur dengan berhemah kan lebih baik, bukan dengan tohmahan cercaan dsb yang bertujuan untuk menjatuhkan.

tak apelah, biarlah apa pun orang kata, kita buat je kerja kita biar mereka dengan kerja mereka. kita kool aje, xpayah gelabah2 sebab apapun Allah yang nilaikan segalanya.

wallahua'lam

Anonymous 25/08/2011, 07:24  

ok.. br abes baca buku putih tuh.. terima kasih la sape yg compile the histories smpai jadi ISK... best gile kot.. mcm2 rase.. semangat + berkobar + sedih (dengn masalh umat) sume mmg ade la dlm buku tuh... ish2.. sape yg mengkontroversikan isk tuh mmg xcool lah..

Anonymous 04/12/2012, 23:51  

hanya yg merasai, akan benar2benar memahami.

ISK was my turning point 3 years ago which made me decided to change 180 degree. berkat pertolongan Allah. and decided to deliver ISK the next year utk adik2 yg baru dtg. alasannya? menyampaikan? bukan utk bercerita semata. tapi mahu berkongsi rasa.

only who feels can understand.
impak isk terhadap sy begitu besar hingga sy tak mampu nk menolak utk terus menyampaikan isk kpd org lain pula :)

wallahua'lam. Allah tahu yg terbaik :)

Anonymous 18/11/2013, 20:56  

salam. ni post yg agak lame, tp tu la, baru menghadapi dgn isu ni. ==. nak tnye kalo ade org persoalan cara kita tadabbur ayat Al quran kita salah pulak macam mane? ada yang kate tak boleh nk tafsir sesuka hati kalo ayat Quran or hadith. guane tu ye? jzkk

Anonymous 20/11/2013, 02:15  

actually Allah yg suruh kita tadabbur (memahami,menghayati,refleksi) dgn HATI. Dalilnya: 47:24. Cuba tgk perkataan arab dia ada sebut 'tadabbur'. Dan lg best kalau kita sendiri dpt menguasai bahasa arab supaya x rely sgt terjemahan bahasa melayu, tp tadabbur dgn pemahaman trhdp bahasa arab.
Allah hu'alam

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP