29 November 2011

Jangan Pandang Belakang!

[Kredit]

Bukan, ini bukan cerita seram. Dalam post ini anda tidak akan berjumpa dengan watak-watak seperti Kak Limah balik rumah, hantu komkom, langsuyar, pontianak harum sundal malam mahupon toyol. Jadi sekiranya anda mencari makhluk sebegitu di dalam post ini, minta maaf kerana mengechiwakan anda. 

Ini post tentang hidayah. Ini post tentang sejauh mana kita menghargai hidayah yang suatu ketika dahulu, pernah mengetuk pintu hati kita, sama ada secara ganas atau lembah lembut lagi bersopan-santun dan kita lantas membenarkannya masuk. Ini post tentang bagaimana kita melayan hidayah itu sebagai tetamu kehormat kelas pertama (Baca: VVIP) dan tidak melakukan sesuatu pada hidayah itu yang menyebabkannya mahu mengucapkan haihaibaibai kepada kita.

Ini post tentang jangan pandang belakang; jangan pandang belakang dan rasa menyesal dengan perubahan yang telah kita lalui. Jangan pandang belakang dan terasa mahu kembali seperti dahulu-kala. Dan jangan pandang belakang; teruskan perjalanan dan maju ke hadapan.

Anda masih ingat pertama kali itu, ketika pintu mahligai hati anda diziarahi oleh hidayah yang gilang-gemilang..? Masih ingatkah anda..?

Ada yang disentuh hidayah melalui pengisian-pengisian membakar jiwa lagi mengoyakkan hati nurani seperti Ini Sungguh Kool, Saya Hosem, Bai Bai Jahiliyyah dan sebagainya.

Ada yang disapa hidayah melalui hubungan hati yang disantuni oleh habang-habang dan hakak-hakak bulatan gembira yang sememangnya ikhlas lagi bersungguh mahu memancing mereka ini, semata-mata tidak mahu melihat mereka jatuh ke dalam relung-relung neraka.

Ada juga yang dilanggar hidayah secara kasar, mungkin melalui peristiwa-peristiwa peribadi yang meruntun jiwa seperti pengalaman hampir mati (Baca: Near death experience), kematian orang yang tersayang atau ditimpa dengan cobaan demi cobaan yang menjadikan mereka lebih dekat dengan Tuhan.

Dan ada juga yang dibahu secara mesra sahaja oleh hidayah, melalui cara-cara yang langsung tidak disangka-sangka. Mungkin melalui sms "...Biasalah bila dah pergi program seronok-seronok.. *koff koff*" atau hanya dengan membaca kepsyen gambar pada belog-belog tertentu *koff lagi sekali koff*

Apa-apa pon cara kita disentuh, suatu benda yang saya amat yakin dan pasti, di saat dan ketika kita disentuh itu, kita benar-benar amat menghargainya. Hati kita bergegar kerananya. Terasa seram sejuk apabila hidayah memukul pintu hati kita. Badan kita seolah-olah menggeletar menyambut ketibaan hidayah itu. Bukan begitu..?

Dan di saat itu juga kita berazam untuk berubah, untuk melakukan perubahan. Kita beriltizam yang kita tidak akan mensia-siakan 'sentuhan' Tuhan dan akan segera memastikan kita akan mengambil tindakan yang sewajarnya. Kita juga berjanji yang kita tidak akan mengecewakan hidayah itu.

Mata kita bersinar-sinar, penuh pengharapan akan masa hadapan yang tampaknya lebih cerah dan menjanjikan sesuatu yang jauh lebih baik. Walaupon hidup kita sebelum ini penuh dilumuri lumpur maksiat, gelap gulita diselubungi kegelapan noda dan dosa, hidayah yang datang menyentuh hati-hati kita yang dahagakan petunjuk dan bimbingan itu, seolah-olahnya memberikan cahaya terang-benderang di hujung terowong. Malah lebih terang dan cerah daripada cahaya sirnar mentari penerang alam buana. Ewaaaahhh.

Masih ingatkah anda saat-saat itu..? Masih terpakukah di dalam memori anda? Masih anda simpan rapikah di dalam peti keselamatan jiwa anda..?

Tetapi kini apa sudah jadi? Di manakah semua memori itu ketika ini..? Di manakah janji-janji yang telah kita hamburkan, azam yang telah kita paterikan dan semangat yang kita kobarkan...?

Awan besar berarak mendung. Hujan lebat. Kilat sambar-menyambar, petir guruh berdentum-dentum.

Sungguh menyedihkan bukan..? Dan anda tahu apa yang lebih menyedihkan..?

Melihat mereka-mereka yang lari daripada bulatan gembira, kini sudah semakin hanyut dan larut. Apabila menyaksikan mereka yang memilih untuk tidak mahu ditarbiyyah, seakan-akannya sudah lupa akan tujuan hidup sebenar mereka di muka bumi ini. Dan apabila kita sendiri menjadi saksi, orang-orang yang suatu ketika dahulu bergelak-tawa tersedu hiba bersama-sama kita di atas jalan dakwah ini, sudah semakin jauh, jauh dan jauh daripada keaslian dan kebenaran.

Yang lebih menggeramkan lagi membuatkan gigi-gigi saya mengetap-ngetap adalah mereka yang kononnya tidak mahu bersama-sama di atas jalan ini kerana dirasakan jalan ini terlalu sukar, terlalu mengongkong dan ada cara lain yang lebih mudah dan menggembirakan untuk menuju ke sorga! Tetapi akhirnya, setelah memilih jalan itu dan melarikan diri daripada jalan ini, ke mana mereka pergi..?? Ke laut? Ke jurang Mariana..? Ke Tasik Baikal..?? Aduhai Mak Minah sayang, Mak Minah kaki temberang..! Eh.

Sedangkan mereka juga suatu ketika dahulu pernah disentuh oleh hidayah. Walhal mereka juga pernah membuka pintu hati mereka, menjemput masuk penuh hidayah dengan penuh kasih dan mesra. Dan mereka jugalah yang pernah menggengam erat hidayah yang sudah bersemadi di hati dan berjanji kepada diri mereka sendiri yang mereka tidak mungkin melepaskan hidayah itu berlari pergi.

Tetapi kini apa sudah jadi...?

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyu' mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al-Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik."
[al-Hadid, 57:16]

Benarlah, hidayah itu milik Allah dan Allah sahajalah. Sekiranya kita tidak menghargai hidayah yang pernah suatu ketika dahulu menyapa mesra jiwa dan hati kita, jangan menyesal apatah lagi terkejut sekiranya Dia menarik semula keistimewaan itu. Seandainya kita tidak memenuhi hak-hak hidayah itu dan berlenggang-lenggang kangkong sahaja, menyangkakan yang hidayah itu akan sentiasa datang kepada kita apabila kita memanggilnya, jangan menangis hatta air mata darah sekalipon sekiranya Dia berpaling daripada kita.

Dan jangan sesekali menyangkakan yang kita yang masih berada di atas jalan ini, akan kekal patuh dan bersungguh di atas jalan ini buat selamanya! Jangan terlalu yakin yang kita suatu hari nanti tidak akan mengatakan yang kita sudah penat dan lesu; kita mahu keluar daripada jalan penuh ranjau dan duri ini! Dan jangan sesekali bangun mendabik dada, berbangga yang kononnya kitalah yang telah merintis jalan ini, bahawasanya tanpa kita, pastilah dakwah dan tarbiyyah itu layu tidak bermaya.

Kerana hidayah itu milik Allah! Dan dakwah dan tarbiyyah itu tidak pernah memerlukan kita; kitalah yang membutuhkan keduanya!

Allahu Allah.

Maka carilah semula detik-detik indah dan bersejarah, sewaktu mana kita disentuh oleh hidayah. Koreklah semula khazanah-khazanah memori berharga ketika hati kita tersentuh oleh tarbiyyah. Dan genggam eratlah panji-panji kebenaran yang suatu ketika dahulu, kita pernah berbaiah bahawasanya hidup dan mati kita hanya untuk dakwah. 

Tangkap semula cahaya-cahaya hidayah yang pernah menyinari hidup kita; tangkap dan simpan elok-elok di dalam balang kaca! [Kredit]

Dan di saat kita bertemu semula dengan semangat itu, tatkala hati kita menjadi segar semula dengan hembusan cinta hidayah dan apabila tangan kita sudah kuat semula memegang tegap janji-janji perubahan yang pernah kita lafazkan, berjalan teruslah ke hadapan.

Berjalan terus dan teruslah maju ke hadapan; jangan sesekali pandang ke belakang..!

"Allahumma ya muqallibal qulub, tsabbit qalbi 'ala deenik."

-gabbana- 

Dugaan, mehnah dan ujian di atas jalan dakwah tidak akan pernah mengenal erti titik noktah. Ketahuilah! 

2 Caci Maki Puji Muji:

RHI 29/11/2011, 16:17  

kalau kita sudah mendapat hidayah, untuk apa lagi kita pandang ke belakang lagi, bersyukurlah kerana kita insan terpilih yang menerima hidayah Allah

Anonymous 04/12/2012, 23:39  

"mahukan seseorang yg memahami keinginan saya untuk melibatkan diri dalam DNT hingga akhir hayat" - quoted form

"Allahumma ya muqallibal qulub, tsabbit qalbi 'ala deenik."

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP