7 June 2020

Tahun 2020: Tahun Teguran Kasih Sayang Dari Allah

Siapa sangka, tahun 2020 merupakan tahun yang sangat mencabar dan penuh dengan dugaan. Sekiranya tahun-tahun sebelum ini kita menjangkakan tahun 2020 adalah permulaan dekad yang gilang-gemilang, baik dari segi sains dan teknologi (ingat lagi lagu 'Wawasan 2020'?) mahupun kemakmuran umat manusia secara keseluruhannya, nampaknya tahun 2020 telah mempersembahkan kita dengan sesuatu yang amat berbeza.

Satu makhluk Allah bernama COVID-19 telah memporak-perandakan kehidupan rakyat global sejagat sehinggakan hampir semua aspek kehidupan - sosial, ekonomi dan politik - terjejas dengan sangat dahsyat sekali. Malah pakar-pakar dalam pelbagai bidang terpaksa tunduk kepada 'kehebatan' COVID-19 ini kerana mereka masih belum dapat menjangkakan bilakah krisis global ini akan berakhir.

Siang tadi YAB Perdana Menteri telah mengumumkan yang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilanjutkan lagi sehingga 14 April 2020. Walaupon ia sudah dijangka, tetapi pengumuman itu mengesahkan kegelisahan dan kerisauan ramai orang.

Dan belum tentu 14 April nanti adalah penamat kepada kemelut ini; sudah kedengaran cadangan yang berlegar-legar untuk melanjutkan lagi tempoh PKP ini kepada 6 minggu secara keseluruhannya sekiranya benar-benar mahu memastikan wabak COVID-19 itu dapat dibendung dengan berkesan.

Saya yakin, sangat ramai yang terkesan dengan PKP ini. Bukan sahaja mereka yang terlibat secara langsung dengan industri pelancongan dan perkhidmatan yang merasakan impaknya; malah hampir semua sektor pekerjaan dan lapisan masyarakat yang turut berkongsi derita.

Kerana kesan COVID-19 ini terhadap ekonomi adalah satu kesan bebola salji (snowball effect) atau kesan domino yang tidak dapat tidak, melibatkan hampir semua pihak. Bukan sahaja kita di Malaysia yang sedang merasakannya tapi di saat ini, hampir semua negara di dunia ini sama ada telah atau sudah mula merasakan impaknya.

Saya sendiri jujurnya sudah mula risau dengan bermacam prospek yang bermain di kepala.

Adakah syarikat tempat aku bekerja boleh bertahan

Jika tidak, perlukah aku mula cari pekerjaan yang baru? Nak cari kerja baru pon di masa-masa sebegini, adakah yang sudi mengambil?

Kalau tiada kerja, macam mana nak lunaskan pinjaman dan hutang-piutang yang ada? Macam mana nak bagi anak bini makan? Belanja sana sini lagi?

Aduhai.

Saya tidak hairan sekiranya ramai di luar sana sedang serabut memikirkan perkara yang sama bukan?

Maka saya sedikit tersentak, apabila membelek-belek al-Quran saya tempoh hari dan 'terlanggar bahu' dengan ayat ini:

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar,
iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata, 'Innalillahi wainnailaihi rajiu'un.'

Mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk."

[al-Baqarah, 2:155-157]

Allah Allah!

Rasa macam kena setepek kat dahi kan? Rasa macam tepat kena batang hidung kan?

Apa yang kita sedang rasa sekarang dek penangan COVID-19 ini?

Rasa takut (untuk masa hadapan yang tidak pasti)? Tick.
Rasa lapar (sebab kena berjimat-cermat)? Tick.
Kekurangan harta (prospek kehilangan kerja)? Tick. 
Jiwa kacau? Tick.
Tak dapat makan buah? Err.

Percaya dan yakinlah, apa yang sedang berlaku ini tidak lain adalah ujian daripada Allah SWT dan ia baru sedikit! Ujian daripada Allah itu tidak lain dan tidak bukan, adalah untuk mengangkat darjat para hamba-Nya yang beriman, yang apabila ditimpa musibah, mereka ini bersabar dan tanpa ragu-ragu akan mengatakan:

"Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada Allah-lah kami kembali!"

Masa-masa yang ada semasa PKP ini sebenarnya adalah masa-masa yang sangat ideal untuk kita bermuhasabah dan mendekatkan diri dengan Allah. Seolah-olahnya Allah 'sengaja' memberi kita lebihan masa untuk kita kembali kepada-Nya.

Ia adalah masa untuk kita top-up amal ibadah harian kita.
Ia adalah masa untuk kita lebih memaknai dan menghayati doa-doa yang kita panjatkan kepada-Nya. 
Ia adalah masa untuk kita perbaiki tilawah dan tadabbur al-Quran kita. 
Ia adalah masa untuk kita perbanyakkan qiamuallail dan zikir harian.
Ia adalah masa untuk kita tautkan danrapatkan kembali silaturrahim sesama ahli keluarga.

Tahun 2020 adalah satu teguran daripada Allah untuk kita melihat kembali amal-amal kita selama ini. Dan sama ada kita telah memenuhi tujuan hidup kita diciptakan di muka bumi.

Terima kasih COVID-19! Kalian telah menyedarkan kami yang kami punya Tuhan yang Maha Besar lagi Bijaksana dalam merancang perjalanan kehidupan kami. Dan kalian telah menyedarkan kami, betapa hebat dan berkuasanya Allah dan betapa lemahnya kami! 

-gabbana-

2 Caci Maki Puji Muji:

Acuyuhan 08/06/2020, 13:49  

SELAMAT HARI RAYA!!! menarik ini :) done follow, follow me back.. thanks
http://acuyuhan.blogspot.com/

Anonymous 20/01/2021, 22:00  

dah lama tak baca dari tahun 2014.. masih active.. hehe

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP