7 June 2020

Islam Itu Agama Jamai'e dan Bukan Hak Milik Peribadi

[Kredit]

"Eh lantak dialah nak pakai tudung ke nak bukak tudung ke. Yang kau sibuk sangat ni apehal??"

"Dia buat maksiat, itu urusan dia dengan Tuhan. Kau ni lagi hebat dari Tuhan ke?"

"Kubur masing-masing. Kalau aku masuk neraka pon, kau jangan risau, aku takde nak tarik kau!"

Hmm.

Islam adalah sebuah agama komuniti, agama masyarakat. Islam bukan agama peribadi, agama sendiri-sendiri.

Apabila Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah, antara perkara pertama yang baginda lakukan adalah mempersaudarakan suku Aus dan Khazraj.

Lepas tu baginda meterai piagam Madinah dgn orang-orang Yahudi. Kedua-dua orang Islam dan Yahudi ada hak dan tanggungjawab masing-masing.

Aik apsal orang Islam nak sibuk pasal orang Yahudi pulak kan?

Sebab Islam tu agama yang menjaga hal-ehwal semua, bukan orang Islam sahaja!

Kalau Islam hanya ambil berat dan jaga kebajikan umat Islam sahaja, kalau apa-apa musibah dan masalah yg melanda orang bukan Islam, umat Islam akan turut mendapat akibatnya.

"Perumpamaan orang yang mematuhi dan melanggar batas-batas hukum Allah adalah seperti suatu kaum yang mengundi untuk menentukan kedudukan masing-masing yang belayar di dalam sebuah kapal. Sebahagian mereka mendapat tempat di bahagian atas dan sebahagian lagi di bahagian bawah. Apabila mereka yang berada di bahagian bawah ingin mendapatkan air, mereka melalui tempat orang yang berada di bahagian atas. Lalu mereka berkata sesama mereka: "Jika kita melubangi tempat kita, nescaya kita tidak akan mengganggu orang yang berada di atas. Sekiranya orang yang berada di atas membiarkan saja apa yang dilakukan orang yang di bawah itu maka mereka semua akan binasa. Namun jika mereka mencegah dengan tangan mereka maka mereka akan selamat semuanya."

[HR Bukhari No: 2313]

Ha macam tu lah.

Contoh yang paling relevan sekarang ni adalah kes arak lah.

Ya umat Islam haram daripada meminum arak. Tapi yang banyak mati kena langgar dengan orang mabuk tu siapa??

Inilah akibatnya jika umat Islam tidak peduli dan tidak mahu jaga 'tepi kain' orang lain!

Nah, kalaulah orang bukan Islam pon umat Islam kena ambil berat, ambil peduli, apatah lagi sesama umat Islam sendiri kan?

Memang jadi tanggungjawab umat Islam untuk menegur, menasihati dan membimbing ke jalan kebenaran bila nampak orang Islam lain bermaksiat!

Dari Abu Ruqayyah Tamim Ad-Daary RA, bahawasanya Nabi SAW bersabda, “Agama itu nasihat”. Kami pun bertanya, “Untuk siapa (nasihat itu)?”. Baginda menjawab, “Nasihat itu adalah untuk Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya, imam-imam kaum muslimin dan seluruh muslimin.” (HR Muslim No: 50)

Dalam surah Ali-Imraan ayat 110, Allah SWT ada berfirman:

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah.”

Pra-syarat untuk mendapat title 'umat terbaik' itu adalah dengan berdakwah! Menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran!

Jadi janganlah triggered sangat bila ada sahabat-sahabat seagama anda yang menegur, menasihati dan menunjukkan ke arah kebaikan. Kerana memang itu tanggungjawab dan kewajipan dia sebagai saudara seagama anda.

Dan janganlah nak gebang sangat kubur masing-masing dan kalau masuk neraka nanti anda takde nak tarik orang lain masuk sama.

Sebab di Mahsyar nanti, semua org nak selamatkan diri masing-masing walau dgn cara apa sekalipon!

Sebab kami tidak mahu masuk nerakalah kami siap-siap tegur dan nasihat di dunia ini!

-gabbana-

0 Caci Maki Puji Muji:

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP