9 October 2014

Harapan #Bajet2015

[Kredit]

Masanya sudah tiba lagi. Esok, Dato' Sri Najib Tun Razak, Perdana Menteri kita yang terchenta akan membentangkan belanjawan (Baca: Bajet) untuk tahun 2015 di dalam sidang parlimen.

Pastinya anda, saya, makcik jual kerepok lekor tepi jalan, abam jaga gym, jurulatih Silat Cekak Hanafi daerah Sabak Bernam dan ramai lagi, meletakkan harapan pada bajet kali ini. Jika tidak tinggi, rendah. Jika tidak banyak, sedikit. Pendeknya, pastinya ada harapan di situ.

Sementelah dengan kenaikan harga RON95 dan diesel baru-baru ini, pastinya ramai yang mengharapkan agar ada gula-gula dan ondeh-ondeh untuk mereka daripada kerajaan. Pasti ramai yang mengharapkan BR1M ini dan BR3M itu. Pasti amai yang mengharapkan entah macam insentif dan bantuan daripada kerajaan.

Mari kita lihat beberapa harapan masyarakat, bagi memberikan kita gambaran kasar apa yang diharapkan oleh rakyat Malaysia. 

Puan Jahayah Jupaat, Pemandu van sekolah, 56 tahun
"Akak berharap, Dato' Sri akan lebih peka kepada golongan macam akak ni; dah masuk umur pencen pon terpaksa bekerja lagi. Patutnya masa ni, akak dah boleh pergi melancong ke Paris, Vienna dan Istanbul, shopping bagai! Err, maksud akak, masa ni akak dah boleh nak fokus pada amal ibadah, pergi umrah. Tapi sebab akak terpaksa bekerja untuk cari sesuap nasi, akak terpaksa tangguhkan semua tu dulu.

Kenaikan harga minyak baru-baru ni memang buat akak terasa. Cepat aje barang-barang dapur naik harga. Dulu sawi seikat dua ringgit. Sekarang dah jadi tiga ringgit! Ayam sekilo tujuh lapan ringgit. Sekarang ni nak dekat sepuluh ringgit! Katanya ada kawalan harga, tetapi entah, hilang ke mana. Nak buat macam mana, terpaksalah akak naikkan tambang van sekolah akak. Eh."

Encik Srikandan Kaithiraam, Jurutera sivil, 37 tahun
"Saya harap kerajaan akan lebih seriyes memantau pembinaan prasarana dan kemudahan awam seperti stadium, jalan raya dan stesen bas. Jangan biarkan Otromen dan raksasa mengganas sesuka hati sehingga menyebabkan bumbung runtuh, jalan runtuh dan durian runtuh

Pelaksaan tender yang terbuka dan telus untuk projek-projek yang menggunakan dana awam hendaklah dilaksanakan dengan amanah. Bahan-bahan binaan yang digunakan mestilah berkualiti tinggi dan bukannya cap ayam atau cap Vietnam, semata-semata sebab mahu berjimat agar duit lebih dapat dimasukkan ke dalam poket sendiri. Ceh.

Psstt. Kalau ada projek mega nak bina stadium atau jalan, saya boleh buat sub-con."

Encik Osman Ghani, Pendaftar nikah daerah Lenggong, 45 tahun
"Teman tak mahu mintak banyak. Teman harap bajet 2015 kali ini, gomen berilah perhatian pada anak-anak muda kita yang mahu bernikah ni. Permudahkan, jangan susahkan, bak hadith Nabi. Ini idak. Nak nikah, punyalah susah. Macam-macam prosedur deme nak kena lalu. Jenuh!

Lepas tu, bagilah insentif sikit. Bagilah kat deme ni, duit saku bagi yang nak nikah ni. Barang-barang hantaran sekarang bukan murah yeop. Minyak naik rege lagi. Kita ni nak galakkan deme ni buat ibadah, bina mesejid. Gomen pon boleh tumpang pahala deme! 

Paling bagus kalau ada insentif untuk tambah cawangan! Kekeke."

Puan Lintaguh a/p Kelabit, Pegawai perubatan, 29 tahun
"Kita nik, sudah mahu masuk tahun 2020 kan? Tapi aku rasa kadang-kadang macam hidup zaman 50-an. Walhal teknologinya macam-macam sudah. Canggih. Ramai parai sebab denggi. Masih ada sakit kencing tikus. Macam hidup di negara dunia keampat! Baka ni?

Harapnya Bajet 2015 boleh fokus pada kamik di bidang kesihatan ini. Rasa terpinggir juga. Bangunan tinggi mana pon, keretapi laju mana pon, kereta canggih mana pon, kalau sakit nanti datang pada kamik jugak kan?"

Encik Tong Ah Kam, Penjual char koay teow, 44 tahun
"Aiya, tarak susah. Gua tarak mau mintak manyak mah. Lu bagi halga minyyaak masak murahh, kelang muraaah, bagi itu udang murah, togeh murah, telut murah, gua manyaaakk hepi woo. 

Lagi hepi ahh, Dato' Ah Jib mali makan gua punya char koay teow! Manyaaak suka!"

Puan Devi Josh Arumugam, Guru sekolah rendah, 31 tahun
"Tolong tolong jangan suka hati mahu ubah polisi pendidikan. Hari ni lain, esok lain. Tahun lepas lain, tahun ni lain, tahun depan lain. Yang terseksa bukan kami guru-guru ni saja, kasihan pada murid-murid juga. Belum sempat mahu melepaskan batok di tangga, eh maksud saya, mahu melepaskan lelah, sudah tukar polisi lagi. Aiyooo kadivelek! 

Dan tolonglah, untuk UPSR 2015 nanti, jangan bagi malu sama kami guru-guru lagi!

Saya sudahi ucapan saya dengan serangkap pantun:

Kajang Pak Malau Kajang Berlipat,
Kajang saya mengkuang layu,
Harap bajet membawa rahmat,
Pada sekalian murid dan guru.

Sekian terima kasih."

Saudara Rafiee Fahmizam, Atlet lumba lari mukim Machang, 23 tahun
"Ambo mangharapkae gomen akea lebih serius dale pembangune sukea negaro. Bukey apo, jak dulu janji macey-macey, tapi gak taraf sukea masih di takuk lamo.

Tengok lah sukea Asia broni, ish malu ambo. Pialo dunio..? Dok tahulah ambo dea hidup ke dok. Haihh.

Majulah sukea untuk negaro!" 

Cik Lee Ai Vee, Bakal penyarah dan model sambilan, 27 tahun
"Next year, our country will be 58 years old. 58 years old meh! More than half century oredi.

Saya harap kerajaan akan beri keutamaan pada golongan muda macam I ni. Ye lah, we are the next leader what. More incentives. More initiatives. 

And pleeaaaseee. Combat racism! It's everywhere! We are already living together more than 50 years, but still got racism? No good lah macam ni! 

Tuan Haji Supian Berahim, Pesara polis, 72 tahun
Negara ni dah tak selamat! Rompak sana! Rogol sini! Pecah ghumah situ! Apa nak jadi lah hai. Zaman aku dulu-dulu, mana ada ni semua. Aman bahagia ja!

Kerajaan jangan bagi muka kat penjenayah. Gomoi ja depa ni! Akta hasutan tu, jangan sibok-sibok nak mansuhkan ehh! Sapa-sapa capoi kat luaq sana, hambat ja depa ni! Biaq depa ghasa! 

Saudara Ahmad Syurabil, Orang biasa-biasa jah tapi bawa usrah alhamdulillah, 30 tahun
"Harapan. Takde apalah. Saya hanya bergantung harap pada Allah. Bergantung harap pada manusia, boleh jadi nanti kecewa. Bergantung harap padaNya? InshaAllah bahagia. 

Oh ya. Mungkinlah ada satu harapan. Seronok sangat kalau Dato' Sri Najib dan ahli-ahli kabinet yang beragama Islam boleh sertai bulatan gembira. Konfem meriah! Senyum."

Koff koff.

Begitulah sedikit sebanyak ragam dan harapan rakyat Malaysia, yang tidak tahulah sama ada mewakili suara majoriti di luar sana atau pon tidak. Eheh.  

Yang pasti, walau apa pon esok, pasti akan ada yang tidak berpuas hati dengan bajet yang dibentangkan. 

Akan ada yang bahagia, akan ada yang merana. Akan ada yang tertawa gembira, akan ada yang bermuram durja. 

Bersedia je lah dengan status-status dan kicauan-kicauan yang akan keluar daripada sekalian pahlawan papan kekunci, sama ada yang menyokong penuh atau yang mengomel dan membantah. Termasuklah daripada saya nanti. Wahahaha. 

Biasalah, manusia tidak pernah puas kan? Anda bagaimana? Apa harapan anda?

Wahai. Bercukurlah kerana Malaysia masih aman!

-gabbana-

Tak faham kenapa mesti dan sejak bila guna perkataan 'bajet'? Belanjawan kan ada? Bajet bagus la tu! 

 

5 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 09/10/2014, 20:58  

Capoi tu pe inche?

Btw, wellll thought!

Anonymous 09/10/2014, 21:16  

Saya tak mengharapkan apa-apa. Bersyukur seadanya. Kalau ada insentif alhamdulillah.
Harapnya, rezeki yang ada ni mendapat keberkatan dariNya. Semoga rezeki yang melimpah ruah ini diberkati dan setimpal dengan usaha yang dicurahkan. Amin.
Tapi kalau ada bonus, boleh menabung untuk keperluan pelajaran keluarga di masa depan.
Satu tip : kalau dapat durian runtuh, peram dulu jadi tempoyak. Bila keterujaan dah reda baru guna secara berhemah. Jangan join orang ramai yang terus berbelanja bila dapat durian runtuh.

Anonymous 11/10/2014, 02:39  

Kayakan rakyat bfore kayakan negara bole PM terchennnnta..kemajuan negara prlu selaras dgn kemajuan intelek juga...seiring sehaluan gitu

Anonymous 11/10/2014, 11:03  

Capoi tu celupar kut.

syah 13/10/2014, 11:10  

Capoi tu celupar

Nais ah I. Gabbana. Terpaksa tukar intonasi sambil baca post ni. Maklumlah satu malaysia punya loghat.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP