2 December 2015

Apa Faktor Ketakutan Anda?

[Kredit]

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita bahawa pengganas meletup diri Daesh berjaya menyelinap masuk ke dalam negara kita.

Entah mengapa, timbul perasaan cuak dan takut di dalam diri saya. Tiba-tiba saya membayangkan yang saya berada di KLCC dan dikejutkan dengan bunyi letupan yang menghancurkan daging dan tulang-belulang. Gulp. Ngeri weh!

Selama ini kita hanya membaca di surat khabar atau memandang dari jauh sahaja kejadian meletup diri di Palestin, Iraq, Syria dan sebagainya. Namun kini kebarangkalian untuk ia turut berlaku di negara kita sudah ada. 

Peluh.  

Takut ialah suatu perasaan yang cukup hebat sekali. Ia bukan setakat hebat, malah cukup pawerrr sehingga kadang-kadang ia sampai jadi mengerikan. Cukup luar biasa.
Anda tidak percaya? 

Cuba bayangkan kejadian ini. Anda diberitahu oleh Puan Mak anda yang dia ternampak seekor cencurut (Baca: Tikus gergasi) keluar dari lubang jamban. Nah, anda beritahu saya, adakah anda kini berani untuk berak di jamban itu lagi? Wahaha.

Atau anda diberitahu yang saorang perompak dan pembunuh ganas sedang bebas di kawasan perumahan anda. Adakah anda berani untuk keluar lewat malam lagi selepas itu? Jangankan lewat malam, silap hari tak keluar rumah terus! 

Atau ketika baharu sahaja mahu keluar dari kereta anda ternampak seekor anjing besar lagi garang yang sedang berlari-lari penuh gembira tidak jauh dari anda. Apa yang anda akan buat? Boleh jadi habiskan sahaja btilawah 1 juzuk Quran di dalam kereta!

Ya tanpa kita sedari atau tidak, hidup kita seringkali ditentukan dan diperintah oleh rasa takut itu. 

Malah Allah SWT sendiri mengiktiraf rasa takut ini. Contohnya:

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan..."
[Al-Baqarah, 2:155]

Juga:
"Dialah yang mengeluarkan orang-orang kafir di antara ahli kitab dari kampung-kampung mereka pada saat pengusiran kali yang pertama. Kamu tidak menyangka bahwa mereka akan keluar dan mereka pun yakin bahwa benteng-benteng mereka akan dapat mempertahankan mereka dari (siksa­an) Allah; maka Allah mendatangkan kepa­da mereka (hukuman) dari arah yang tidak mereka sangka-sangka. Dan Allah mencam­pakkan ketakutan ke dalam hati mereka; mereka memusnahkan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri dan tangan orang-orang yang beriman. Maka ambillah untuk menjadi pelajaran, hai orang-orang yang mempunyai pandangan."
[Al-Hasyr, 59:2] 

Takut ialah sebuah senjata yang amat berkuasa dan berkesan. Di dalam sesebuah peperangan, yang menjadikan sebuah pasukan tentera itu hebat bukanlah senjatanya. Bukanlah kelengkapan perangnya. Bukan juga berapa sado dan taf para tenteranya. Bukan. Tapi sejauh mana sesebuah pasukan itu berjaya menimbulkan rasa takut dan gerun pada pihak musuhnya. 

Baru-baru ini dunia dikejutkan dengan peristiwa serangan pengganas secara besar-besaran terhadap kota Paris. Penuh laman Mukabuku, Pengicau dan yang sewaktu dengannya dengan hashtag #ParisAttacks bagi menunjukkan sokongan dan solidariti rakyat alam maya terhadap rakyat Perancis. 

Saya bukanlah saorang penggemar teori konspirasi, namun sejak peristiwa 11 September 2001 di Amerika Syarikat, terlalu banyak perisitiwa dan kejadian yang berlaku yang menjadikan saya sangsi dan curiga. Dengan kehebatan teknologi perisikan dan maklumat yang ada pada Barat, masakan serangan terancang secara besar-besaran sebegitu boleh terlepas begitu sahaja?

Saya juga percaya, kebangkitan Daesh (Baca: ISIS) di Timur Tengah tidak mungkin akan berlaku tanpa campur tangan dan bantuan dari musuh-musuh Islam sendiri. Melihatkan kecanggihan persenjataan mereka, kecekapan mereka dalam melancarkan serangan dan kehebatan perisikan mereka, sesiapa sahaja akan tertanya-tanya siapakah sebenarnya Daesh ini. 

Nah, ada persoalan yang lebih utama yang perlu kita tanya. Siapa yang mendapat manfaat dan keuntungan daripada ini semua?

Fikirkan. Serangan pengganas yang berlaku saban tahun (jika anda perasan, setiap tahun pasti akan ada kejadian pengganas besar-besaran yang melibatkan umat Islam) menjadikan masyarakat dunia paranoid dan hidup dalam ketakutan. Serangan bom di Bali, letupan di dalam tren bawah tanah di London, penculikan besar-besar remaja perempuan oleh Boko Haram di Nigeria, pembunuhan kartunis Charlie Hebdo dan lain-lain lagi, semuanya menjadikan masyarakat dunia takut dan semakin benci kepada Islam. 

Ketika inilah pihak-pihak yang bertanggungjawab merancang semua ini akan mengaut keuntungan. Bagaimana? Rakyat negara akan memberikan mandat kepada kerajaan mereka untuk menyerang mana-mana negara yang disyaki menjadi sarang pengganas, contohnya Iraq dan Libya. Mereka juga memberi mandat kepada kerajaan mereka untuk berbuat apa sahaja yang dirasakan perlu untuk memerangi keganasan. Maka dengan mandat sedemikian rupa, kerajaan mereka boleh sesuka hati mengebom dan menyerang mana-mana negara yang dituduh melindungi pengganas. 

Maka bersorak rianglah para pengeluar senjata dan kelengkapan perang. Pada tahun 2013 sahaja, 100 syarikat utama pengeluar senjata telah mencatatkan hasil jualan sebanyak USD402 bilion! SEPULUH pengeluar utama senjata, kesemuanya berpengkalan sama ada di Amerika Syarikat atau Eropah; dan dari sepeuluh pengeluar utama ini, ENAM daripadanya berpengkalan di Amerika! Amerika Syarikat sahaja merupakan pengeksport senjata yang paling besar di dunia sejak 2010 sehingga 2014 , membolot 31% bahagian dari pasaran global! Walawww!

Anda sudah nampak permainannya di sini? 

Amerika Syarikat memperuntukkan sehingga USD598.5 bilion untuk perbelanjaan ketenteraannya; 54% daripada peruntukan bajet untuk perbelanjaan discreationary nya. Daripada jumlah ini, suatu jumlah yang signifikan 'dihadiahkan' kepada Israel. Secara puratanya, rakyat Amerika menyumbang USD10.2 juta setiap hari kepada Israel! Gila!

Selain itu, paranoid dan ketakutan ini juga membuka pintu kepada kuasa-kuasa asing untuk campur tangan di dalam kedaulatan dan isu-isu dalaman sesebuah negara. Lihatlah bagaimana Arab Saudi dan Kuwait suatu ketika pernah membenarkan Amerika Syarikat untuk menggunakan pengkalan tentera udara mereka ketika misi menghancurkan kerajaan Saddam giat dilaksanakan. Negara jiran kita, Singapura, merupakan sekutu kuat Amerika dan Israel di rantau ini, dan menjadi pengkalan untuk Amerika di dalam peperangan melawan keganasan.

Bila-bila sahaja musuh-musuh Islam boleh masuk ke mana-mana negara pilihan mereka, atas nama kerjasama dan koperasi menentang keganasan. Peristiwa 11 September benar-benar telah merubah geo- dan sosio-politik dunia. Musuh-musuh Islam telah memanipulasi perasaan takut yang ada pada kita untuk mengusai dunia. 

Kebetulan? Saya percaya, kebetulan itu ialah bahasa Argentina; ia tiada di dalam kamus hidup saya! 

Sudah saya katakan, ketakutan merupakan suatu senjata yang amat berkuasa, juga merbahaya apabila ia disalahgunakan. Pada hari ini kita melihat dengan mata kepala kita sendiri, bagaimana kelam-kelibut dan kucar-kacir dunia dibuatnya dek perasaan yang bernama takut ini. 

Lantas, apa maknya semua ini untuk kita? Siapa pula yang paling malang dan terzalimi oleh ini semua?

Lihat sahaja di sekeliling anda; bukankah kita, umat Islam, yang paling terkesan dan tertindas pada hari ini?

Mungkin sebuah sebuah hadith yang boleh tahan femes boleh menjelaskan ini semua. 

Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah SAW bersabda:
 

"Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka." Maka salah seorang sahabat bertanya, "Apakah kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi SAW menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah SWT akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah SWT akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'. Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi Muhammad SAW menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati."


(Hadith riwayat Abu Daud)

Ya, suatu ketika dahulu, kita pernah digeruni oleh musuh-musuh kita dek semangat jihad kita yang membara.

Suatu ketika dahulu, kita pernah ditakuti oleh kuasa-kuasa besar dunia, kerana hebatnya kita di medan perang.

Dan suatu ketika dahulu, melihat sahaja ke'gah'an dan kemachoan parajurit tentera Islam boleh membuatkan tentera-tentera kuffar goyang lutut dan kencing di dalam seluar.

Dan takutnya mereka ini kepada kita bukanlah kerana persenjataan kita yang hebat. Bukanlah kerana baju besi dan pedang kita yang kukuh dan tahan karat. Bukan juga dek kegarangan dan keperwiraan kita di medan perang yang maha dahsyat. Bukan.

Tetapi kerana Allah lah yang telah mencampakkan rasa takut dan gerun itu ke dalam hati mereka!      

Bagaimana? Kerana kita suatu ketika dahulu adalah suatu umat yang bertaqwa. Kita suatu ketika dahulu ia suatu umat yang menchentai mati dan akhirat melebihi chenta kita pada keluarga, harta dan dunia. Kita suatu ketika dahulu, lebih takut kepada Allah melebihi segala-galanya! 

Hari ini??

Kalahnya umat Islam pada hari ini bukanlah kerana musuh-musuh kita kuat. Teruknya umat Islam pada hari ini bukanlah kerana persenjataan dan teknologi Barat yang dahsyat. Tertindasnya umat Islam pada hari ini bukan juga disebabkan perancangan musuh yang teliti dan hebat.

Tetapi kerana kita yang banyak bermaksiat. Kerana kita yang terlalu chentakan dunia dan amat takut akan mati yang mendekat. Kerana kita sudah tidak lagi takut pada Allah yang Maha Kuat

Kerana itulah Allah cabut rasa takut di dalam hati musuh-musuh kita dan campakkannya pula ke dalam hati-hati kita!

Nanges laju-laju. 

-gabbana-

Malas nak buat konklusi. Hampa pikiaq la sendiri noh? Eheh.

Sumber:
1)http://www.tharawat-magazine.com/trending/2174-top-10-largest-weapons-manufacturing-companies-in-the-world.html
2) https://www.nationalpriorities.org/campaigns/military-spending-united-states/
3) http://www.ifamericansknew.org/stat/usaid.html
4) https://en.wikipedia.org/wiki/Military_budget_of_the_United_States 
      


2 Caci Maki Puji Muji:

Thegadissimple 02/12/2015, 22:20  

assalamualaikum..inche gabbana.
dah ada post baharu,sebenarnya saya sukakan cara penulisan begini dan saya juga sudah milik satu buku dari inche gabbana.
saya juga ikuti blog penulisan anda.
topik saya,saya nak menulis tapi selalu idea tak ada bila start menulis.ada tips dak?

Anonymous 08/01/2016, 13:37  

Zapppp TT=TT

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP