26 June 2015

Fakta Haibat Lagi Ajaib Tentang Ramadhan

[Kredit]

Satu benda bila nak tulis pasal Ramadhan ni, tidak boleh tidak, ia akan jadi sedikit klise. Sebab apa? Sebab dah ramai yang bercakap dan menulis tentang Ramadhan. Jadi agak sukar jugalah kalau mahu menulis sesuatu yang niche dan unik, yang betul-betul luar dari kotak.

Tapi tidak mengapa, bagi saya can untuk mencoret juga sesuatu tentang Ramadhan. Sekurang-kurangnya lebih baik lah kan daripada saya tulis sesuatu yang mengarut dan merepek di bulan yang mulia ni. Eheh. 

Baiklah. 

Seperti yang sudah kita tahu dan selalu dengar dalam kuliah-kuliah mahupon ceramah agama, bulan Ramadhan ini tersangatlah istimewa. Bayangkanlah, dalam dua belas bulan Qamari yang ada, Allah secara spesifik pilih Ramadhan untuk seru orang-orang beriman agar jadi bertaqwa.

Nampak tak permainannya di situ? 

Maknanya, dalam bulan Ramadhan tu, Allah dah sediakan macam-macam sarana dan kemudahan untuk bantu kita jadi orang yang bertaqwa. Dan sejahat-jahat kita macam mana pon, sama ada kita sedar atau tidak, secara otomatiknya kita 'dipaksa' untuk menjadi orang yang bertaqwa.

Ha, inilah dahsyatnya Ramadhan. Inilah yang haibat dan mahsyuknya Ramadhan!

Jadi hari ini saya nak berkongsi dengan anda, fakta-fakta sahih lagi tepat tentang keistimewaan Ramadhan, yang tidak ada dan tidak boleh didapati di dalam bulan-bulan yang lainnya. 

Anda sudah bersedia? Marilah!
 

(Kali ini tak boleh nak makan popkon perisa karamel dan minum jus oren segar macam biasa)

Fakta 1
Sekiranya sebelum ini punyalah susah untuk kita tahu waktu solat, setiap kali nak kena tengok surat khabar atau perisian di telefon pintar kita, Ramadhan menjadikan kita begitu cekap dan tajam dalam mengetahui waktu solat. Espeseli waktu masuknya solat Maghrib bagi kawasan Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. Eh.

Kan kan kan?

Macam kenal je, macam kenal je.
Fakta 2
Kita yang selama ni punyalah liat nak tunaikan solat sehari lima kali itu, solat-solat sunat toksah cakaplah, tiba-tiba rajin dan bersemangat untuk ke mesejid setiap malam untuk tunaikan solat Isyak berjemaah dan terawih paling koman lapan rakaat. Walaupon moreh mungkin menjadi faktor penggalak utama, tapi fakta ini masih tetap mengagumkan.

Ajaib bukan? 

Fakta 3
Ada dalam kalangan kita yang kaki makan. Bukan setakat kaki, tapi tangan, buku lali, peha, biseps, semua semua lah! Masa sarapan pagi, dah cerita pasal makan malam. Masa makan malam, dok rancak bercerita pulak hujung minggu tu nak makan di mana. Kiranya kita dan makanan ibarat kontroversi dan 1MDB. Eh eh. 

Tapi bila Ramadhan menjelma, kita boleh lupakan semua tu. Kita boleh menahan lapar dan dahaga untuk tempoh yang cukup panjang lamanya. Tak rasa haibat ke tu? 

Ok tolong jangan rosakkan poin saya ni dengan membawa isu bazar Ramadhan dan moreh ke sini. Tolong. 

Fakta 4
Yang ini lebih ajaib. Para perokok tegar yang sebelum masuknya bulan Ramadhan punyalah susah nak berpisah dengan rokok, setiap setengah jam berasap mulut, setiap setengah jam mesti nak pekena sebatang, tiba-tiba masuk bulan Ramadhan boleh pulak bertahan. Bukan calang-calang punya bertahan, tapi doblas jam! Peh. 

Persoalannya sekarang, kenapa tak berhenti merokok je terus? Boleh je kan? Wahai!

Fakta 5
Buat pertama kalinya dalam hidup kita. kita bertegur-sapa dengan jira selang tiga rumah kita. Sebab apa? Terima kasih kepada Ramadhan yang menjadikan kita bermurah hati untuk bertukar-tukar juadah dengan jiran tetangga kita. Tak kisahlah kita hanya bagi onde-onde atau cekodok barang seketul dua tapi jiran kita balas dengan ayam masak ros atau kambing kuzi. Yang penting niat kita untuk menjalinkan silaturrahim dengan jiran tetangga kita.

Manalah tahu rupa-rupanya Makcik Zabedah jiran kita tu masih ada anak dara yang belum berpunya? Wahahaha. Eh. 

Fakta 6
Bulan Ramadhan juga menjadikan kita secara otomatiknya kurang bercakap. Niat asalnya kerana malu bau mulut yang harum semerbak. Err.

Tapi pada masa yang sama, kita juga telah berjaya mengurangkan daripada bercakap perkara-perkara yang tidak senonoh dan tidak berfaedah. Maka berkurang jugalah dosa-dosa kering kita dek banyak mengumpat dan mengadu-domba sini dan sana. Wah!


Yang berpuasa bukan perut sahaja, tapi anggota-anggota yang lain juga! Tahu?

Fakta 7
Hebat tak hebatnya Ramadhan ni, kita yang pakar buat tahi mata, yang hanya mampu bangun malam bila ada perlawanan bola pasukan bola sepak peberet kita, itu pon sekali-sekala, tiba-tiba boleh bangun malam. Setiap hari pulak tu! 

Betapa kasihnya Allah kepada kita, Dia 'paksa' kita untuk bangun agar mendapat keberkatan dari waktu sahur. Subhanallah! Dan kita memang sanggup bangun; kalau tak, bergendang dan berqasidah la perut kita sembari pagi!

Alang-alang dah bangun awal tu bang, jangan lupa solat sunat dua rakaat ya? Senyum.

Fakta 8
Ha yang ini memang lejen. Juga bukti betapa Ramadhan menjadikan kita orang yang bertaqwa.

Tiada siapa yang akan berbuka puasa selagi tidak berkumandang azan Maghrib kan? Hatta seminit, sepuluh saat, tiga saat pon, tiada siapa yang akan berbuka awal. Sebab apa? Sia-sialah kita dah menahan lapar dan dahaga seharian lamanya jika kita berbuka awal. Dikira batal puasa kita! Adeh.

Oleh sebab itu, kita sanggup bertahan, meskipon ayam percik Mak Jah dan gulai lemak ikan tenggiri sudah terhidang di depan mata. Belum lagi dikira cendol bakar dan pulut mangga yang siap untuk dijamah. 

Hei anda, sejak bila anda jadi begitu tabah dan penyabar sebegitu rupa?
Beginilah perasaannya bila tersalah tengok waktu berbuka. Kekeke.
Fakta 9 
Di bulan-bulan yang lain, kita dan Quran ibaratnya seorang Bangla yang baru sampai Malaysia. Maksudnya, terasing. Sangat asing. Err boleh ke macam tu?\

Tapi tatkala Ramadhan ketuk pintu bagi salam nak masuk, entah macam mana, entah dari mana datang semangatnya, kita dengan Quran ibaratnya macam sepasang kekasih yang sudah berjanji untuk hidup semati. Ke mana-mana sahaja kita akan bawa mushaf atau muat naik aplikasi Quran ke dalam telefon pintar kita. Ada masa kosong, kita baca. Ada masa lapang, kita baca.

MashaAllah. Rasa nak nanges kan dengan fakta ni? 

Fakta 10
Keajaiban Ramadhan yang paling utama adalah bagaimana tanpa sedar atau pon tidak, ia sedang mentarbiyah kita untuk menjadi orang yang lebih bertaqwa. Solat Subuh berjemaah di mesejid. Tilawah Quran yang menderu-deru. Zikir dan istighfar yang sentiasa basah di bibir. Makan dan tidur yang lebih sedikit berbanding biasa. Doa yang tidak putus-putus. Sabar yang dipaksa. Iktikaf yang dilazimi. Kuliah-kuliah agama yang dihadiri. Bersungguh-sungguh memburu Makcik Laila dan Pakcik Qadar.

Semuanya ini sebenarnya adalah batu-batu pengasah untuk menjadikan taqwa kita tajam semula, selepas 11 bulan sebelumnya yang menumpulkan dek kelalaian dan kealpaan kita. Allahu.

Nah, begitulah sepuluh fakta yang haibat lagi ajaib tentang Ramadhan.

Kerana itulah, Ramadhan ini bukan calang-calang bulan. Ia adalah bulan untuk orang-orang yang beriman yang mahu mengejar taqwa. 

Laallakum tattaqun. Mudah-mudahan kamu bertaqwa. 

Sama ada kita berjaya merangkul taqwa atau tidak, ia benar-benar terletak di tangan kita. Kitalah yang menentukannya, sama ada taqwa itu milik kita atau pon tidak.

Yang benar-benar menjadikan Ramadhan itu sebuah bulan yang haibat dan ajaib, bukanlah bulan Ramadhan itu sendiri. Tapi yang menjadikan ia benar-benar dahsyat dan istimewa, adalah kerana manusia-manusia luar biasa yang menghidupkannya.

Moga kitalah manusia-manusia yang terpilih itu!

Mudah-mudahan! 

-gabbana- 

Sedar tak sedar, kita sudah pon menghampir penghujung sepertiga Ramadhan. Aduhai nak nanges pon ada.

Kepada kita yang masih tidak sedar diri bahawa Ramadhan sudah berjalan meninggalkan kita, bangkitlah dari lena. Mulakan beramal agar Ramadhan tidak pergi dengan sia-sia.

Kepada kita yang sudah konsisten beramal, alhamdulillah. Sudah tiba masanya untuk naikkan gear.

Dan kepada kita yang benar-benar memaknai erti imanan wahtisaban, ketahuilah,  yang memasukkan kita ke dalam sorga adalah rahmat dan kasih-sayangNya dan bukannya amalan-amalan kita! 

Allahumma barikla fii shahri Ramadhan, wa ballighna lailatul qadr! 
 

5 Caci Maki Puji Muji:

abelxheer 26/06/2015, 23:50  

moga ramadhan kali ramadhan yang penuh dengan perubahan yang drastik dan konsisten. masyaAllah

Anonymous 28/06/2015, 03:36  

salam alayk. inche gabbana, sy ada beli buku anda, Chenta. sy trtarik dgn cara ukhuwwah yg diterapkan melalui usrah anda. di tempat sy, jarang2 dilaksanakan usrah, maka ukhuwwah manis yg diimpikan seakan tiada. bole bg tips utk perlaksanaan usrah esp utk newbie dan kt mna sy nak cari buku usrah yg anda sebutkan dlm buku chenta? i do fall in love with it. jazakallahu kheir

Halawatul Falah 29/06/2015, 15:38  

naiss article..#kipidap inche gabbana. ^^

Anonymous 01/07/2015, 14:29  

Inche...Apakah cara meraih rahmat dan kasih sayang Allah Taala..

annaaisha77 03/07/2015, 13:26  

Allah bless u, mister!:)

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP