15 August 2013

Konflik Mesir Untuk Dummies

[Kredit]
Apabila saya ditanya di Pengicau, "Siapa as-Sisi?", saya tahu yang saya perlu menulis post ini.

Berdasarkan format 'Konflik Israel-Palestin Untuk Dummies' yang pernah ditulis suatu ketika dahulu, InshaAllah saya akan berkongsikan beberapa poin dan fakta penting yang berkaitan dengan krisis yang sedang berlaku di Mesir sekarang ini, untuk tatapan dan pengetahuan anda semua.

Of kos, tidak mungkin saya dapat menceritakan semua perkara dalam post ini. Makanya saya hanya akan memfokuskan kepada dua perkara sahaja buat masa ini:

  1. Fakta-fakta penting tentang pergolakan yang sedang berlaku
  2. Latar belakang sejarah yang signifikan terhadap krisis ini

Harapannya, selepas membaca post ini, dapatlah anda mengetahui sedikit-sebanyak gambaran yang lebih jelas tentang apa yang sebenarnya sedang berlaku. Selepas itu, diharapkan anda dapat berkongsikan fakta-fakta yang benar kepada rakan-rakan, saudara-mara, jiran seberang rumah dan pakcik jual ikan yang datang setiap hari Rabu itu. Kerana masih ramai yang tidak tahu situasi sebenar yang berlaku di Mesir dan mengharapkan laporan-laporan berat sebelah media Malaysia yang sampah.

Dan sekiranya anda mahu tahu lebih lanjut lagi, bolehlah buat bacaan tambahan dan kajian sendiri. Nak tahu lebih lagi daripada tu, rasanya anda kena jadi wartawan buat liputan di sana. Wah!
 
Baiklah.

Batuk batuk. Betulkan kolar. Duduk tegak.

#Fakta 1
Mari kita lihat sejarah Mesir terlebih dahulu, supaya kita dapat lebih faham keadaan sosio-politik yang melatari pergolakan yang berlaku di Mesir pada hari ini.

Teringat pula cerita Aladdin. Heh, [Kredit]
Mesir sememangnya kaya dengan sejarah. Antara ketamadunan awal manusia yang menyaksikan terbinanya monumen-monumen hebat seperti piramid, patung Sphinx dan Obelisk. Dan juga tarian gelek. Eh. Mesir juga menjadi latar belakang kepada kisah Nabi Yusuf a.s. yang berakhir dengan kegembiraan selama-lamanya (Baca: Happily ever after) apabila baginda dilantik menjadi menteri yang menjaga perbendaharaan Mesir. Seperti yang kita sedia maklum, baginda akhirnya disatukan dengan ayahandanya, Nabi Yaakub a.s. dan juga adik-beradiknya yang lain. 

Mesir juga menjadi saksi kepada usaha-usaha dakwah Nabi Musa a.s. dan saudaranya, Nabi Harun a.s. terhadap Firaun laknatullah 'alaih. Kekejaman Firaun jelas dicatatkan di dalam al-Quran apabila dia mengarahkan pembunuhan semua bayi lelaki Bani Israil dan ahli-ahli sihirnya yang berpaling tadah. Firaun dan konco-konconya akhirnya ditenggelamkan oleh Allah di Laut Merah, sebelum dia sempat bertaubat.

Munculnya wira agung bernama Saifuddin Qutuz mengalahkan tentera Tartar yang maha zalim juga berlaku di bumi Mesir. Salahuddin Ayyubi yang membebaskan kota Baitulmaqdis daripada cengkaman tentera-tentera Salibin juga berasal daripada tanah Mesir yang suci. 

Sayugia jelas, betapa signifikannya bumi Mesir sebagai bumi yang diberkahi bukan sahaja oleh para Anbiya', malah oleh perjuangan jihad menegakkan Islam. 

Fakta #2 
Penglibatan tentera dalam mencorakkan sejarah Mesir moden bukanlah sesuatu yang baharu. Raja Farouk, monarki terakhir dalam sejarah Mesir telah digulingkan oleh Muhammad Naguib dan Jamal Abdul Nassir, kedua-duanya merupakan pegawai tentera. Muhammad Naguib, yang kemudiannya menjadi Presiden pertama Mesir, digulingkan pula oleh Jamal Abdul Nassir setelah hanya setahun memerintah! Gelak keji.

Pemerintahan tentera ke atas Mesir disambung oleh Anwar Sadat yang kemudiannya mati dibunuh oleh para pegawai tenteranya sendiri pada tahun 1981. Anwar Sadat kemudiannya digantikan oleh Hosni Mubarak yang memerintah Mesir sehinggalah awal tahun 2011, apabila dia dijatuhkan menerusi Revolusi Musim Bunga rakyat Mesir. 

Sepanjang tempoh pemerintahan Jamal Abdul Nassir sehinggalah Hosni Mubarak, perintah darurat yang memberikan kuasa mutlak kepada pihak tentera dikuatkuasakan; kira-kira 44 tahun lamanya!

Gila. 


Konspirasi Naguib dan Jamal. [Kredit]

Fakta #3
Pergolakan yang sedang berlaku di Mesir pada hari ini adalah kesan langsung daripada rampasan kuasa oleh pihak tentera, yang diketuai oleh Jeneral Abdul Fatah as-Sisi ke atas Presiden Muhammad Mursi yang digulingkan pada 3 Julai 2013 yang lalu. Sebagai tindak balas, para penyokong Presiden Mursi mengadakan protes dan tunjuk perasaan secara aman di seluruh Mesir, namun fokusnya adalah di Kaherah (Cairo), Mesir.

Penggulingan Presiden Mursi dilihat oleh banyak pihak sebagai haram dan tidak sah, sementelah beliau telah memenangi pilihan raya Mesir secara adil dan saksama, apabila memperoleh lebih 51% daripada undi rakyat Mesir. Ironinya, mereka yang mengadakan demostrasi untuk menjatuhkan Presiden Mursi adalah mereka yang mendakwa diri mereka sebagai pejuang demokrasi.

Ironi makaroni.

Fakta #4
Bercakap tentang pilihan raya parlimen Mesir yang buat julung-julung kalinya diadakan secara telus dan adil apabila hampir-hampir tiada penglibatan pihak tentera dan penipuan oleh pihak pemerintah, parti Al-Hurriyah wal 'Adalah (Freedom and Justice Party) yang merupakan sayap politik kepada Ikhwanul Muslimin, telah menang besar apabila memperoleh 37.5% daripada jumlah undi, diikuti oleh Parti Salafi an-Nur (27.8%) dan Parti al-Wafd (9.2%). Kedua-dua FJP dan an-Nur merupakan parti yang berasaskan ideologi Islami; maka secara tidak langsung parlimen Mesir telah didominasi oleh mereka yang mahu memperjuangkan Islam. Hal ini jelas memberi ancaman kepada golongan liberal di Mesir.

Parti al-Hurriyyah wal 'Adalah (Kebebasan dan Keadilan) [Kredit]

Pada mulanya FJP tidak berhasrat untuk menghantar wakil bagi bertanding jawatan Presiden, kerana bukan itu yang mereka mahukan. Namun setelah melihat mudharat andai mereka tidak bertanding, dan maslahat yang lebih besar yang perlu dipertahankan, mereka memutuskan untuk menghantar Khairat Shatir untuk bertanding jawatan tersebut.

Namun atas masalah teknikal yang saya kira remeh dan kecil, penamaan Khairat Shatir sebagai calon Presiden terpaksa dibatalkan. Muhammad Mursi yang ketika itu merupakan Presiden FJP telah dihantar sebagai pengganti. Beliau menang dalam pilihan raya Presiden tersebut secara rasminya pada 24 Jun 2012 dan menjadi Presiden Mesir pertama yang dilantik secara undian demokrasi.

Fakta #5
Pakcik Baradei [Kredit]
Antara yang mendalangi demonstrasi dan tunjuk perasaan yang akhirnya membawa kepada kejatuhan Presiden Mursi termasuklah Muhammad el-Baradei, Amr Moussa, Hamdeen Sabahi dan Hisham Bastawisy, hampir kesemuanya calon yang kalah dalam pilihan raya Presiden Mesir. Nah, anda sudah nampak permainannya di situ..?  

Terdapat dakwaan daripada Ikhwanul Muslimin betapa el-Baradei dan konco-konconya bersekongkol dengan kerajaan Zionis Israel dan Amerika Syarikat dalam merencana kekacauan dan haru-biru di Mesir, sehingga akhirnya membawa kepada penggulingan Presiden Mursi.

El-Baradei telah dilantik sebagai Naib Presiden baru bagi kerajaan sementara Mesir; itu pon setelah dibantah oleh ramai pihak kerana tidak bersetuju dengan cadangan untuk melantiknya sebagai Perdana Menteri yang baharu.

Terbaru, El-Baradei telah pon meletakkan jawatannya sebagai Naib Presiden kerana tidak bersetuju dengan tindakan tentera Mesir membunuh para penunjuk perasaan di Medan Rabaah dan kawasan sekitarnya. 

Hey Pakcik el-Baradei, itu tetap tetap tidak dapat membersihkan tanganmu daripada darah rakyat Mesir, tahu...??

Fakta #6
Telah terkantoi penglibatan Amerika Syarikat, Israel dan musuh-musuh Islam yang lainnya dalam merencana kejatuhan Presiden Mursi dan penguasaan FJP dalam parlimen Mesir. 

Pergerakan Tamarrud, yakni nama yang diberikan kepada para penunjuk perasaan penentang Presiden Mursi telah terbukti menerima pembiayaan daripada Amerika Syarikat. Pengkantoian ini ada dilaporkan di al-Jazeera.

Antara tindakan pertama yang dilakukan oleh kerajaan sementara pimpinan Presiden Adly Mansour adalah dengan menutup sempadan Rafah, yang sebelum ini telah dibuka oleh Presiden Mursi. Sempadan ini menjadi penghubung penting rakyat Palestin dalam mendapatkan bekalan asasi harian. Penutupan ini jelas memperlihat persengkokolan yang berlaku antara Israel dan kerajaan Mesir yang baru.

Amerika dan Israel pejuang demokrasi tulen..? Puiiii!

Fakta #7
Negara-negara Arab juga ada yang terlibat dalam konspirasi jijik menjatuhkan Presiden Mursi. Sebaik sahaja Adly Mansour dilantik sebagai Presiden baru bagi kerajaan sementara Mesir, Arab Saudi adalah antara negara yang terawal yang menghantar perucapan tahniah.

Arab Saudi, Kuwait dan Emiriyah Arab Bersatu masing-masing menyalurkan bantuan kewangan bernilai bilionan dolar Amerika usai kudeta yang menjatuhkan Presiden Mursi. Negara-negara ini sememangnya terkenal memusuhi Ikhwanul Muslimin, kerana takutkan kepada ideologi yang dibawa oleh mereka. 

Sementara itu, dua negara yang paling lantang menyatakan bantahan dan protes mereka terhadap rampasa kuasa haram tersebut adalah Tunisia dan Turki. Perdana Menteri Turki, Recep Tayyib Erdogan tidak mengiktiraf kerajaan sementara pimpinan Adly Mansour dan menuntut agar Presiden Mursi dibebaskan dan dikembalikan kepada kedudukannya yang asal.

Fakta #8 
Pada 3 Julai 2013, Jeneral Abdul Fatah as-Sisi mengumumkan di televisyen nasional Mesir bahawa pihak tentera telah mengambil alih kuasa daripada Presiden Mursi kerana kegagalan beliau memenuhi beberapa tuntutan oleh pihak Tamarrud dan ultimatum yang telah diberikan oleh pihak tentera. Presiden Mursi telah dikenakan tahanan di suatu tempat rahsia yang sehingga kini tiada siapa tahu lokasi sebenarnya, melaikan pihak tentera.

Siapa dia as-Sisi? Dia telah dilantik sendiri oleh Presiden Mursi untuk menggantikan Muhammad Hussein Tantawi sebagai Ketua Turus Angkatan Tentera Mesir yang baharu. Dia dilihat sebagai moderat dengan pegangan agama yang kuat; calon yang paling sesuai untuk menggantikan rejim Mubarak yang lama. Siapa sangka, dialah yang menjadi dalang utama dalam menjatuhkan bos besarnya sendiri. 

Selepas melantik Adly Mansour sebagai Presiden bagi kerajaan sementara, as-Sisi melantik dirinya sendiri sebagai Menteri Pertahanan yang baru, selain jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Ceh.

As-Sisi! Berapa banyak darah yang telah hang tumpahkan..?? Hang jawablah depan Allah nanti! [Kredit]

Fakta #9
Apa/Siapa itu Ikhwanul Muslimin? 

Wah hang gila ka nak aku ceghita pasal IM dalam satu fakta...? Eh.


Ikhwanul Muslimin merupakan suatu pergerakan dakwah yang telah diasaskan oleh Hassan al-Banna pada tahun 1928, sebagai tindakan langsung daripada kejatuhan khilafah Uthmaniyyah pada tahun 1924. Sejarah pergerakan ini sangat panjang dan berwarna-warni; cukuplah saya merumuskan sejarah Mesir moden terlalu banyak dipengaruhi oleh pergerakan ini.

Perbalahan yang berlaku antara pihak tentera dan Ikhwanul Muslimin sememangnya diketahui umum. Ahli-ahli IM telah ditangkap, dihumban ke dalam penjara dan diseksa dalam jumlah yang pukal pada zaman Jamal Abdul Nassir, sehingga dianggarkan jutaan ahli IM ditangkap di seluruh Mesir. Ramai daripada mereka dibebaskan pada zaman Anwar Sadat, kemudian ditangkap dan sekali lagi dihumban ke dalam penjara ketika era Hosni Mubarak. Antara tokoh-tokoh besar IM yang mati di tangan pihak pemerintah diktator termasuklah Sayyid Qutb, Abdul Qadir Audah dan Syaikh al-Faraghli.

Semenjak itu, IM diharamkan daripada bergiat aktif, apatah lagi dalam arena politik kerana pihak pemerintah melihat mereka sebagai ancaman besar. Namun ahli-ahli IM terus bergiat aktif dalam masyarakat dengan berselindung di sebalik nama persatuan atau badan yang lain.

Kepopularan dan pengaruh IM dalam kalangan masyarakat amat ketara apabila akhirnya mereka dibenarkan bertanding dalam pilihanraya Mesir usai kejatuhan Mubarak, mereka menang mudah di kebanyakan tempat terutamanya di kawasan luar bandar. Selain itu, kebangkitan rakyat menentang penggulingan Presiden Mursi yang melibatkan jutaan rakyat Mesir juga menggambarkan sokongan padu rakyat terhadap pergerakan yang hampir mencecah usia 100 tahun itu.

Sehingga kini, IM memainkan peranan yang penting dan aktif dalam mencorakkan sosia- politik dan -ekonomi rakyat Mesir.

Fakta #10

[Kredit]

Pembunuhan beramai-ramai yang berlaku ke atas para penunjuk perasaan bermula semalam (14 Ogos 2013) apabila pihak tentera nekad untuk mengosongkan Medan Rabaah, Medan al-Nahda dan Medan Mustafa Mahmud di Giza daripada para penyokong letigimasi Presiden Mursi. Sebelum ini sudah pon berlaku persitiwa Subuh berdarah, apabila sebahagian penyokong Mursi ditembak oleh pembidik tepat ketika mereka sedang bersolat Subuh pada pagi 8 Julai 2013. Ini memang betul-betul syaitonirojim!

Namun masaker (Baca: Massacre) yang berlaku pada 14 Ogos lebih melampau dan zalim lagi. Bukan setakat rakyat dibunuh, masjid dibakar, mayat para syuhada' dibakar dan ada yang dilanggar oleh jentolak hidup-hidup! Jumlah kematian yang dicatatkan berbeza-beza mengikut sumber; tetapi angka kematian tertinggi yang dilaporkan adalah lebih daripada 2,200 nyawa. Hal ini jelas merupakan kezaliman melampau, apatah lagi di dilakukan oleh rakyat Mesir sendiri terhadap saudara-saudara mereka. Malah, ada yang menyifatkan tindakan pihak tentera yang didalangi oleh Amerika dan Israel ini, lebih dahsyat dan keji daripada pembunuhan Bashar al-Assad terhadap rakyatnya dan kezaliman kerajaan Zionis Israel terhadap rakyat Palestin. Tindakan mereka ini jelas melanggar semua nilai-nilai kemanusiaan yang ada. 

Reaksi dunia, seperti biasa dan sudah boleh dijangka, hanya mampu untuk mengutuk tindakan zalim as-Sisi dan anjing-anjingnya. Malah Amerika sendiri, yang tangan mereka jelas berlumur dengan kekotoran kerana terlibat sama dalam konspirasi menjatuhkan Mursi, mengutuk tindakan tentera ke atas rakyat Mesir. Pfffttt! 

Fakta #11
Perlu juga disebutkan di sini, apakah sebabnya Presiden Mursi digulingkan? Atau apakah alasan yang digunakan oleh golongan Tamarrud dan pihak tentera untuk menjatuhkan Presiden Mursi? 

Mereka mendakwa Presiden Mursi telah gagal dalam mengotakan janji-janjinya di awal pelantikannya sebagai Presiden Mesir. Presiden Mursi juga telah gagal memulihkan keadaan ekonomi Mesir yang runcing, di samping beberapa faktor politik, ekonomi dan sosial yang lain, termasuklah peluang pekerjaan, polis yang menzalimi para penunjuk perasaan dan sebagainya.

Itu adalah alasan yang mereka gunakan.

Hakikatnya, tidak munasabah untuk Presiden Mursi memulihkan sepenuhnya keadaan Mesir yang telah hampir binasa dan rosak dari pelbagai aspek pasca pemerintahan rejim Hosni Mubarak yang puluhan tahun lamanya itu, dalam masa setahun. Mursi memerlukan kayu sakti Harry Potter atau mantera serapah fuh kiri fuh kanan untuk menjadikan Mesir sebuah negara yang aman dan makmur dalam sekelip mata. 

Namun, dosa-dosa Presiden Mursi yang paling besar, yang benar-benar menyebabkan musuh-musuhnya tidak puas hati termasuklah:

  1. Meningkatkan produktiviti gandum kepada 60% dari 20%
  2. Membangunkan kilang-kilang industri seperti elektronik, senjata dan kereta, yang memberi peluang pekerjaan dan mengurangkan pergantungan rakyat Mesir kepada import dari luar
  3. Memberi kebebasan kepada media, sehingga pada tahap mereka tanpa segan silu mencacinya hampir setiap hari. Namun beliau kool sahaja dan sabar menghadapinya (kalau zaman Mubarak dahulu konfem si editor dah kena humban masuk penjara!)
  4. Hafaz al-Quran dan selalu bersolat jemaah dan menjadi imam di masjid
  5. Tidak mahu tinggal di istana Presiden dan menolak untuk dilindungi oleh para pengawal peribadi
  6. Menyokong perjuangan Palestin, Syria dan Myanmar, antaranya dengan membuka sempadan Rafah untuk kemudahan rakyat Palestin
  7. Membebaskan pemerintahan kerajaan Mesir dari cengkaman tentera
  8. ...dan lain-lain lagi.
Inilah faktor sebenar mengapa beliau dijatuhkan. Faktor sebenar mengapa Presiden Mursi digulingkan adalah kerana beliau membawa syiar Islam ke dalam pemerintahannya. Ia adil, saksama, amanah, bersih dan bijaksana. Mana mungkin taghut dan jahiliyyah boleh duduk diam dengan pemimpin sebegini rupa; jika mereka biarkan Mursi dan ikhwan terus membawa perubahan berteraskan Islam di Mesir, mereka tahu yang kegemilangan Islam pasti akan kembali semula. Maka mereka mula menanam makar-makar jahat dan keji, untuk menjatuhkan Mursi.

Begitulah.

Nah, sekarang anda sudah tahu sedikit sebanyak bukan apa yang berlaku di Mesir? Seperti yang saya katakan di awal-awal tadi, post sependek ini tidak mungkin dapat memberikan kefahaman yang komprehensif terhadap pergolakan yang berlaku di Mesir. Namun saya kira, ia sekadar cukup makan dan tahap bawah hidung jugalah, untuk anda mendapat gambaran kasar terhadap apa yang berlaku.

Krisis yang sedang berlaku ini tidak wajar dipandang enteng oleh kita semua. Mesir adalah bumi barakah yang perlu dipertahankan. Ia adalah pintu masuk kepada pembebasan kota al-Quds. Tidak mustahil ia juga adalah titik awal kepada kemenangan Islam yang sudah terlalu hampir itu! 

Saya terlalu amat yakin, apa yang sedang dihadapi oleh saudara-saudara kita di Mesir hanyalah sebahagian daripada ujian dan cubaan daripada Allah, untuk membersihkan sebarang unsur jahiliyyah dan taghut yang ada, sebelum Allah mengangkat mereka kepada darjat yang lebih tinggi. Apa yang sedang ikhwah dan akhawat kita lalui di Mesir, adalah trailer daripada Allah sebelum Dia mengurniakan kemenangan yang lebih agung!

Allahu Akbar! 

Kita di sini, teruskan menembak doa dan bermunajat untuk keselamatan dan kemenangan saudara-saudara kita di sana. Kongsikan dan sebarkan berita-berita dan fakta-fakta yang benar lagi sahih tentang apa yang berlaku. Didik masyarakat di sekitar kita untuk cakna dengan apa yang berlaku.

Kerana Mesir bukan hanya sebuah negara di Timur Tengah. Rakyat Mesir bukan hanya sekumpulan manusia yang bisa berbahasa Arab. Mesir bukan hanya sebuah negara yang menyimpan khazanah Firaun, Haman dan Qarun.

Tidak mustahil pergolakan di Mesir akan berlarutan dan berpanjangan sehingga membawa kepada peperangan saudara. Na'udzubillah. Sekiranya itu berlaku, ia bakal menjadi lebih teruk dan mengerikan daripada apa yang berlaku di Syria; sekurang-kurangnya di Syria jelas sekali ia adalah perbalahan antara puak Syiah dan Sunni, sedangkan apa yang berlaku di Mesir adalah saudara sesama pegangan dan aqidah. Geleng kepala. 

Derita sengsara dan air mata merek di sana, adalah milik kita jua! [Kredit]

Kalahnya Mesir, maka tewaslah kita. Tetapi menangnya Mesir, akan tersebar luaslah cahaya keagungan dan kemenangan Islam, inshaAllah! 

"Siapa yang membantu menyelesaikan kesulitan seorang mukmin dari sebuah kesulitan di antara berbagai kesulitan-kesulitan dunia, niscaya Allah akan memudahkan salah satu kesulitan di antara berbagai kesulitannya pada hari kiamat.

[Hadith Riwayat Muslim, at-Tirmidzi dan lain-lain]

Jadi bagaimana? Kita masih terus mahu membuta, membisu dan memekakkan telinga? Sedangkan saudara-saudara kita terus dibantai, disembelih dan dibelasah taghut dan syaitan durjana..?

Silakan. Dan jangan lupa sediakan alasan untuk digunakan di hadapan Allah di Mahsyar nanti! Wahai!
 

-gabbana- 

Saya menerima permintaan untuk menyertakan sekali sumber rujukan kepada fakta-fakta yang saya kemukakan. Begini. Kebanyakan fakta yang saya kongsikan sama ada ia sememangnya sudah tersebar dan diketahui umum; maka amat mudah untuk anda mendapatkannya di internet atau hanya berdasarkan ingatan pembacaan saya sebelum ini.

InshaAllah, fakta-fakta yang saya kemukakan sahih dan benar; tiada sebab untuk saya berdusta dan memutarbelitkan fakta. Sungguh saya amat takut pada azab seksaNya. Namun sekiranya anda mendapati ada fakta-fakta yang meragukan atau tidak tepat, tolong perbetulkan dan tegur saya, agar hanya maklumat yang benar dan sahih sahaja yang dipaparkan.

Ada juga yang meminta agar artikel ini diterjemah ke dalam bahasa Inggeris. Jujur saya tidak punya kapasiti untuk berbuat demikian dalam masa ini. Saya amat mengalu-alukan sekiranya ada mana-mana pihak yang mahu menterjemahkannya ke dalam bahasa Inggeris.

Alhamdulillah, maklum balas kepada artikel ini amat-amat memberansangkan. Sila sebarkan dan buat penambahbaikan sekiranya anda merasakan ia berfaedah untuk semua. Besar harapan saya agar ia dapat memberi manfaat kepada ummah dan memberi kesedaran kepada kita semua betapa masih banyak lagi kerja-kerja tarbiyah dan dakwah yang perlu kita lakukan. Sungguh kemenangan Islam itu sudah terlalu dekat; namun ia tidak akan datang bergolek tanpa kita sendiri mengorbankan harta, tenaga dan jiwa kita!

Moga Allah redha, biidznillah!

91 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 15/08/2013, 18:21  

Pernah ditanya kenapa orang islam tidak bersatu?

Bagaimana hendak bersatu jika adanya Islam Haq dan Islam batil :(

Sepertimana berlaku di Mesir. Malaysia juga jelas kelihatan islam haq dan batil itu :(


~kiE~ 15/08/2013, 18:42  

thanks for the info :)

Anonymous 15/08/2013, 19:12  

mohon dilistkan sumber2 fakta nie

Anonymous 15/08/2013, 19:21  

mcm mana Islam tak tewas, ad yg pakai tudung labuh pun perangai mereka lebih teruk drpd yg tak pakai tudung..nauzubillah

Anonymous 15/08/2013, 19:25  

saya perrcaya, anak2 kecil mesir skrng ni pasti akan bangkit menentang kebatilan dewasa kelak slps melihat sndiri bgaimana ahli kelurga mereka terseksa... inshaAllah

Anonymous 15/08/2013, 19:34  

Jazakallah...

mizsyaza 15/08/2013, 19:46  

Kenapa Malaysian still nak divide women as 2 groups; bertudung n freehair? We are Malaysian. Aiyo..Islam itu indah,mudah dan senang...skrg ni nak cite pasal Mesir dan Sejarah Islam kat mesir..bukkn pasal pakai tudung n freehair (nape r asyik nmpak begini je comment..dangkal.)

mizsyaza 15/08/2013, 19:47  

Ok. Skrg..doa je yg boleh kita buat

safiyya 15/08/2013, 20:07  

jika ada temanmu yang sakit,
jangan doakan agar dia sembuh.

sungguh?
lantas?

doakanlah
agar dia dikurniakan apa yang terbaik untuknya

mengapa?

kerana tidak semestinya sesuatu yang tampak elok di mata kamu,
adalah sebenarnya yang terbaik untukmu.

doakan yang terbaik untuk ikhwah dan akhawat di sana
bukan kerana kita alpa atau tidak bisa berbuat apa2,
tapi batas aqli manusia itu tidak menjangkau ilmu Rabb.

..justsharing..

Anonymous 15/08/2013, 20:09  

Islam itu mudah, tapi jangan dimudahkan.

Anonymous 15/08/2013, 20:20  

In a nutshell

Umm Unais 15/08/2013, 20:29  

Salams Bro, I believe this should be translated to English so that it can benefit wider community =)

MashaAllah Well Done Bro!

Anonymous 15/08/2013, 20:55  

Dari kite nak bising2 pada perkara yg kurang bermenfaat jom kite reflect n tadabbur surah ali imran, ayat 169-174.
Semoga bermenfaat ye...!

[169]
Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki;
[170]
(Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
[171]
Mereka bergembira dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah kurniaNya; dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman.
[172]
Iaitu orang-orang yang menjunjung perintah Allah dan RasulNya (supaya keluar menentang musuh yang menceroboh), sesudah mereka mendapat luka (tercedera di medan perang Uhud). Untuk orang-orang yang telah berbuat baik di antara mereka dan yang bertaqwa, ada balasan yang amat besar.
[173]
Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: "Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya". Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: "Cukuplah untuk (menolong) kami, dan Ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami)".
[174]
Setelah (pergi mengejar musuh), mereka kembali dengan mendapat nikmat dan limpah kurnia dari Allah, mereka tidak disentuh oleh sesuatu bencana pun, serta mereka pula menurut keredaan Allah. Dan ingatlah), Allah mempunyai limpah kurnia yang amat besar.

Hassbunallah hu wa nimalwakeel! Cukuplah Allah sebagai penolong kami. Takbeeeerr!

-R-




Sya 15/08/2013, 21:15  

salam.
en gabana, saya pernah terbaca, bahawa kemenangan parti IM tu adalah kerana parti2 lain yang bertanding tu adalah penyokong mubarak. sebab itu ada yang undi mursi bukanlah sebenarnya penyokong mursi tapi mereka hanya tidak mahu menyokong parti satu lagi parti tu. saya tak pasti sejauh mana kebenarannya, sebab saya baca pun dari sebuah blog. any comments?

Anonymous 15/08/2013, 21:37  

Good info. Thank you :)

Anonymous 15/08/2013, 21:59  

Saya juga ingin tahu..

Anonymous 15/08/2013, 22:03  

Maaf tuan.hentikn menuding jari kpd yg lain.muhasabahlah diri sndri dahulu...

Calence 15/08/2013, 22:48  

kalau ada org tutup aurat buat jahat, jgn kutuk kain yang menutup aurat itu.. kutuklah perbuatan jahatnya sahaja.. pemikiran lama macam ni yg harus dikikis dari minda org melayu..

Mikah Lurima 15/08/2013, 22:57  

Betul! Saya setuju kalau entry ni di-translate kpd English sebab bukan orang kita je yg dummies, satu dunia ni mesti ramai lagi yg dok pahe. As salam...

NurainY 15/08/2013, 23:06  

Jazakallahu khair for the informations.

Sebenarnya saya percaya saya dan mungkin ramai jugak yg berada dalam situasi yang sama dengan saya yang berminat nak mengetahui isu isu ini secara mendalam, tetapi kami tak tahu nak merujuk sumber yang mana yang sahih dan tepat.

Sesiapa yang baca comment and pasti dengan kesahihan apa-apa yang dibaca, silakan reply utk share

nadhrah 15/08/2013, 23:29  

terima kasih untuk info ini, jazakallah. berdoa moga pihak yg benar menang.

Amru 15/08/2013, 23:29  

Salam,
Adik saya merupakan penuntut di sana. Satu sahaja gambaran yg di beri sudah boleh kita nampak segala2 nya. COntoh di malaysia, satu perkara penting dan basic dlm kuasa kerajaan adalah mengawal media massa utama. Bayangkn dr hari pertama mursi di lantik sehingga di jatuhkan, tiap2 hari siang malam dia di caci hina, di hampir setiap saluran kecuali saluran yg islamic. Jika perkara basic pn bukan di bidang kuasa mursi, maka senang je pihak tentera nk khianat ekonomi mesir, yg sememangnya tentara mmpunyai peranan besar dlm ekonomi di perbagai sektor

zaheera 15/08/2013, 23:35  

as salam..thanks for d info...alhamdulillah,sedikit sebanyak membantu sy memahami sejarah di mesir ni...sy nak mohon share, masih ramai yg tak tau kisah negara mesir ni...asyik baca surat kabar yg berat sebelah..

Anonymous 15/08/2013, 23:35  

thanks IG!! great article..
boleh bagi any references (links, books, articles etc) yg boleh dipercayai x? pasal history mesir smua ni la.. so dat we can understand dis matter in details.. thnks

Talkative Qalbie 15/08/2013, 23:55  

Allahuakbar... Allahuakbar.. Allhuakbar....

Anonymous 16/08/2013, 00:10  

apa pendapat sang penulis tentang ini?
http://www.buzzfeed.com/rosiegray/obama-condemns-egypt-violence-cancels-military-exercise

Anonymous 16/08/2013, 00:30  

assalamualaikum inche, tolg buat utk syria..nak wat sendiri x mampo..huhu

Nazia Iqbal 16/08/2013, 00:57  

Good n brief info,even interesting nk baca coz with personal expression included...thanks. Izin share. Also sokong translate english...n buat version syria,rohingya, n kashmir.. For palestine,if nk baca,link mn ye?

Anonymous 16/08/2013, 04:46  

Sya faham dgn istilah Islam haq n Islam batil yg Cuba saudara sampaikan..cuma PDA sya yg hina marhaen INI,lagi jelas jika al-haq(Islam) ITU berlawan dgn batil(jahilliyah) kerna keduanya telah,selalu Dan sentiasa bertembung..Dan xdak lupa kedua2nya punya pendokong yg hebat..jadi why we Muslim xbersatu kerna pasukan batil ITU Sudah menang di jantung sesetengah umat Islam. Focus!!!! Mana pendokong al-haq?MNA dya?tgok sekeliling n kalo xnmpak jugak tgok bayangan mereka dalam air yg tenang... =)

Anonymous 16/08/2013, 04:50  

Jgn dikutuk PDA perbuatan yg mnjadi arahan Allah (tutup aurat)..jgn dkutuk PDA pelakunya.. don't be judgemental..

Anonymous 16/08/2013, 04:59  

Mereka2 yg ditembak,dihentam ITU adlah family 2 dya d SNA..Dan perasaan sya adlah sgt2 pilu apabila keluar drpd adik beradik sya sniri kata2 ”doa jaa yg kta boleh buat"... TT--TT
bukankah gerakan kita bersangkutan Dan berirama dgn gerakan alam buana yg hidup...?? everyone of us give influence to them (Egypt Syria Palestine).. Carilah wasil dakwah n tarbiyyah nescaya ganjaran paling kecil adlah pengetahuan kata2 sya yg hina.

Anonymous 16/08/2013, 05:08  

Inilah kemalasan pincang yg paling nampak jelas tertempek atas demokrasi.. yes!!xpi kejatuhan mursi pon sudah jelas yg faktor INI xdak ad langsung kerna mereka yg sebegini xdak akan mampu utk demonstrasi walaupun sepetang apatah lagi dipijak kasut kilat...kejatuhan mursi PDA penglihatan sya yg hina Dan dikaburi dosa secara totalitasnya adalah rencana mereka yg "dambakan" sebahagian drpd kita menjadi syuhada'...

Anonymous 16/08/2013, 05:11  

Harapnya kita di Malaysia belajar sesuatu drpd perkongsian saudara..sya mengaku yg sya khususnya Sgt terlepas layang Dlam sektor2 penting sprt media Massa..

Unknown 16/08/2013, 05:40  

TQ for info. Mohon share. http://azsana.blogspot.com/

Anonymous 16/08/2013, 08:48  

Terima kasih untuk perkongsian. Sangat2 bermanfaat. Harap boleh translate dalam English jgk, utk satu dunia tau

Unknown 16/08/2013, 08:51  

i am soooo need this info for dummies.. hahaha..

thank u sooo much!!!

Anonymous 16/08/2013, 08:55  

Saya tak perlukannya..

Anonymous 16/08/2013, 09:14  

Hate the sin. Not the sinners.

Unknown 16/08/2013, 09:18  

Thanks for info....mari lah kt berdoa utk mereka

Farhana 16/08/2013, 09:42  

Tmkasih!

Anonymous 16/08/2013, 10:47  

tq...

Unknown 16/08/2013, 11:00  

yang Jeneral Abdul Fatah as-Sisi dari mana?bukan org IM la?

Daya Rudy 16/08/2013, 11:10  

jzkk for info

Anonymous 16/08/2013, 11:26  

Sorry to say. Tudung labuh itu pakaian. Perangai buruk bukan pakaian.

Analoginya begini,
Makan karipap kedai kak limah mestilah perlu di compare dengan karipap kedai maimun pada tahap kesedapannya.

Mengapa harus di compare karipap kedai kak limah dengan air jagung kedai samad pada tahap kesedapannya?

Bukankah karipap dan air jagung itu berbeza? Iya kan?

Tuan,salah perbandingan yang tuan cuba ketengahkan.

nurul shifaa' =) 16/08/2013, 11:35  

saya copy untuk post. terima kasih :DD
http://matinul-khuluq.blogspot.com/2013/08/info-mesir-untuk-sesiapa-yang-peduli.html

Anonymous 16/08/2013, 12:44  

kita di malaysia harus jadikan iktibar...bersatu padu :) peace no war
semoga mereka disana sentiasa dalam lindunganNya.

Anonymous 16/08/2013, 12:45  

Thanks for the info. Sgt bermanfaat utk dummy mcm saya :)

Anonymous 16/08/2013, 12:53  

Salam ya Ikhwan semua,

Pertama sekali perkongsian ilmu ini sgt2 menarik dan membawa kepada keterbukaan minda. Info begini tidak keterlaluan jika sy katakan takkan mungkin dihidangkan dalam media arus perdana dengan pelbagai alasan yg sy kategorikan sbg mistik dan tak logik.

Harap perkongsian berguna seperti ini yang gaya penulisannya mudah diterima rakyat pelbagai peringkat. Tapi lebih sempurna jika disertakan sekali dengan sumber rujukan.

Tahniah sekali lagi pada penulis. Takbir! ALLAHUAKHBAR!

Humaira Salahudin 16/08/2013, 14:34  

Assalamualaikum...
terima kasih atas info.
nak tengok video, saya tak sanggup sebab rasa sedih yang sangat melampau nanti.
so, saya baca dan mohon kongsi dalam blog saya.
terima kasih sekali lagi.

-from dummies who want to learn-

Brader Kopi Pekat 16/08/2013, 15:52  

syukran IG atas perkongsian..
#terus menembak doa buat Mesir..

Anonymous 16/08/2013, 16:09  

saya meragui pandangan ini .. ia hanya kesimpulan daripada pengkajian penulis .. ironik nyer mungkin lain

Anonymous 16/08/2013, 16:16  

When the leader grants himself unlimited power over all state affairs, it is no longer a democracy.

People wanted democracy. So they ousted Morsi.

Anonymous 16/08/2013, 16:38  

Malanglah bagi umat Islam kalau semua permasalahan mereka yang disalahkan pihak Zionist dan amerika, Israel dan amerika tidak percaya kepada tuhan, mereka lebih percaya kepada duit .... jadi mereka tidak bermusuh dengan islam mereka bermusuh dgn org yg merugikan mereka

Anonymous 16/08/2013, 17:47  

Ya akh. Minta izin untuk duplicate semuanya atas nama blog ni untuk blog saya. Harap encik dapat mengizinkan saya. Tanggungjawab yg dirasakan sgt perlu untuk ditanggung bersama seluruh umat. Terimakasih.

Fifa 16/08/2013, 18:52  

mohon untuk repost diblog saya . nanti saya kreditkan :) terima kasih .

Anonymous 16/08/2013, 18:56  

Terima kasih di atas info.situasi di Malaysia kini pun ke arah perpecahan..ayuh,bangkitlah utk bersatu wahai kaum melayu islam.jangan kita terpengaruh dengan musuh yang ingin menghancurkan umat islam..nauzubillah..

~jeet~ 16/08/2013, 20:22  

salam...akan diusahakan untuk terjemahan dalam sehari dua ini. moga dipermudahkan Allah. harap tak ada yang lost in translation. saya akan post di blog dan link di sini bila dah siap. jazakumullahu khayran atas perkongsian ini.

Ana Thira 16/08/2013, 20:45  

mohon share :) jazakallah

Syolihah 16/08/2013, 21:32  

Thanks 4 the info. Semoga keadaan di Mesir pulih. in Sha Allah

Anonymous 16/08/2013, 21:35  

When asked in ‘Pengicau’, “Who is as-Sisi?”, I know I have to write this post.

Based on the “Israel-Palestin Conflict for Dummies” format that was once written once upon a time ago, InshaAllah I will share a few important points and facts that is related to the crisis that is happening in Egypt right now, for the view and knowledge for all.

Of course, it is impossible for me to inform every single detail in this post. Thus, I will only focus on this two matter for the time being :

1. Important facts on the upheaval that is happening
2. Significant history / background towards the crisis

In the hopes that, after reading this post, you will know more or less a clearer picture on what is really happening. Then, hopefully you will get to share the real facts to friends, family, neighbor across the street, and to the uncle that come to sell fish every Wednesday. For many does not know the real situation that is happening in Egypt and are hoping for the one sided reports from Malasysian Media that is just garbage.

And if you want to know more, read more articles and make your own research. If you want to know more that that, I think you will have to become a reporter and make your own coverage there. Hah!

Alrighty then.

Cough cough. Fixing colar. Sitting Straight.

Anonymous 16/08/2013, 21:35  

Fact 1
Let us look at Egypt history first so that we will understand more of the socio-politic situation that underlies that disruption that is happening in Egypt today.

Egypt is clearly rich with history. Among the earliest human civilization where amazing monuments like the pyramid, the Sphinx and Obelisk was built. And there is also the belly dance. Ek. Egypt became the setting of the story where Prophet Yusuf a.s where it ends happily ever after when he was elected as the minister protecting the treasury in Egypt. As we all know, he was finally united with his father, Prophet Yaakub a.s and his other siblings.

Egypt also witness Prophet Musa’s a.s and his relative Prophet Harun a.s teaching against Pharaoh laknatullah’alaih. Pharaoh’s cruelty was clearly written in the Quran when he ordered the killing of all male born from the Bani Isra’il and all of his men that turned on him. Pharaoh and his men eventually was submerged by Allah in the Red Sea, before he was able to repent.

The emergence of the great Hero named Saifuddin Qutuz defeating the might tyrants of Tartar army also occurred in the land of Egypt. Salahuddin Ayyubi who liberated Jerusalem from the clutches of the soldiers Salibin also originated from the holy land of Egypt.

Clearly, how significant the land of Egypt not only as land that is blessed by the Anbiya’, but also the struggle to uphold Islamic Jihad.

Fact 2
Military involvement in shaping the history of modern Egypt is not something new. King Farouk, the last in the history of the Egyptian monarchy was overthrown by Muhammad Naguib and Jamal Abdul Nassir, both military officers. Muhammad Naguib, who later became the first President of Egypt was overthrown by Jamal Abdul Nassir after just one year rule! Shameful giggles.

Military rule on Egypt was continued by Anwar Sadat that was eventually killed by his own army officers in 1981. Anwar Sadat was then replaced by Hosni Mubarak that ruled Egypt until early 2011, when his was overthrown through the Spring Revolution of the Egyptian.

During the reign of Jamal Abdul Nassir until Hosni Mubarak, the emergency decree that gives absolute power to the military force, is about 44 years old!

Crazy.

Fact 3

Upheaval taking place in Egypt today is a direct result of the military coup, led by General Abdul Fatah Al-Sisi on President Mohammed Mursi, who was overthrown on July 3, 2013. In response, supporters of President Mursi protested by having peaceful demonstrations throughout Egypt, focusing in Cairo.

The overthrown of President Mursi was seen by many as illegal and void, as he won the election fair and square, by acquiring more than 51% of the votes of the Egyptians. Ironically, those who hold demonstrations to topple President Mursi are those who claim themselves as fighters for democracy.

Macaroni irony.

Fact 4
Speaking about the Egyptian parliamentary elections, that was held first time transparent and fair, where virtually no involvement from military or fraud by the ruling party, Al-Hurriyah wal 'Adalah (the Freedom and Justice Party,FJP) which is the political wing of the Ikhwanul Muslimin (Muslims Brotherhood), won big by acquiring 37.5% of the votes, followed by an-Nur Salafi Party (27.8%) and Al-Wafd Party (9.2%). Both the FJP and an-Nur party is based on Islamic ideology, so indirectly Egyptian parliament has been dominated by those who want to fight for Islam. This is clearly a threat to the liberals in Egypt.

FJP initially did not intend to send a representative to run for the president, because that is not what they want. But after seeing the harm if they do not compete, and the large interests to protect, they decided to send Khairat Shatir to run for the post.

But the technical problems that I consider trivial and small, Khairat Shatir nomination as presidential candidate had to be canceled. Mohammed Mursi, who was then the President of the FJP was sent as a replacement. He won the presidential election officially on June 24, 2012 and became the first Egyptian president appointed by voting democracy.

Anonymous 16/08/2013, 21:36  

Fact 5

Among those orchestrating demonstrations and protests that eventually led to the fall of President Mohammed Mursi , including Muhammad el-Baradei, iAmr Moussa, Hamdeen Sabahi and Hisham Bastawisy, almost all are of the losing candidate in Egypt's presidential election. There, you see the intentions there ..?

There are allegations from the Ikhwanul Muslimin that el-Baradei and his minions is in cahoots with the Zionist Israel and the United States in creating chaos and uproar in Egypt, and eventually led to the overthrow of President Mursi.

El-Baradei has been appointed as the new Vice President for the interim government of Egypt, that's even after objections by many as they do not agree with the proposal to appoint him as the new prime minister.

Recently, El-Baradei has resigned as Vice President for disagreeing with the Egyptian military actions killing protesters in the Rabaah al-Adawiya square
and its surrounding areas.

Fact 6

United States, Israel and other Islams enemies involvement in plotting the fall of President Mursi and JFP hold in Egypt parliament has been caught.

Tamarrud movement, which is the name given to the opponents of President Mursi protesters have been proven to receive funding from the United States. This was revealed by al-Jazeera.

Among the first actions taken by the temporary government in the leadership of President Adly Mansour was to close the Rafah border crossing, which had previously been opened by President Mursi. This border became an important link for the supply of Palestinians daily basics. The closure is clearly demonstrating the camaraderie between Israel and the new Egypt government.
American and Israeli are genuine democracy fighters ..? Pffttt…

Fact 7

There are Arab countries that are also involved in the disgusting conspiracy to topple President Mursi. Once Adly Mansour was appointed as the new President of the provisional government of Egypt, Saudi Arabia is among the earliest to send their congratulations.

Saudi Arabia, Kuwait and the United Arab Emirates each channel financial aid worth billions of dollars to bring down President Mursi. These countries are well known to be the enemies of the Ikhwanul Muslimin, as fearing the ideology that they bring.

Meanwhile, two countries that are most vocal in their protest against the illegal overthrown of power are Tunisia and Turkey. President of Turkey, Reccep Tayyib Erdogan does not recognize the interim government led by Adly Mansour and demanded that President Mursi is released and returned to the original position.

Fact 8

On July 3, 2013, General Abdul Fatah Al-Sisi Egypt announced on national television that the military has overtook President Mursi for his failure to meet certain demands by the Tamarrud and the ultimatum that was given by the military. President Mursi has been detained in a secret location that until now no one knows the exact location, except for the military.

Who is he as-Sisi? He was appointed by President Mohammed Mursi himself to replace Hussein Tantawi, as the new Chief of Staff of the Armed Forces for the new Egypt. He is seen as a moderate with strong religious beliefs; most suitable candidate to replace the old Mubarak regime. Who would have thought, it was he who masterminded the fall of his own boss.

After Adly Mansour was appointed as the President of the provisional government, Al-Sisi appointed himself as the new defense minister, as well as Deputy Prime Minister.

Pfftt.

Anonymous 16/08/2013, 21:36  

Fact 9
What / Who is the Ikhwanul Muslimin (Muslim Brotherhood)?

Wow you think I’m crazy to tell you about Ikhwanul Muslimin in one factoid? Huh.



The Ikhwanul Muslimin is a missionary movement that was founded by Hassan al-Banna in 1928, as a direct action of the fall of the Ottoman Caliphate in 1924. This movement’s history is very old and colorful; enough that I conclude that the new modern Egypt is much influences by this movement

Altercation that took place between the army and the Ottoman Caliphate is certainly well known. IM members were arrested, thrown into prison and tortured in a lump sum at the time of Jamal Abdul Nassir, until it was estimated millions of IM members were arrested in throughout Egypt. Many of them were released during the time of Anwar Sadat, and once again arrested and thrown into prison during the era of Hosni Mubarak. Among the great IM men who died at the hands of dictatorship, includes Sayyid Qutb, Abdul Qadir Audah dan Syaikh al-Faraghli.

Since then, IM was banned from active, especially in the political arena because the government saw them as a big threat. But IM members continue to be active in the community under the guise of the name of associations or other body.

IM's popularity and influence in the community are especially noticeable when they are finally allowed to compete in the elections after the fall of Mubarak's Egypt, they win easily in most places, especially in rural areas. In addition, the rise of the people against the overthrow of President Mursi involving millions of Egyptians also reflects the overwhelming public support for the movement that is about 100 years of old.

To date, IM plays an important and active role in shaping the political socialism-economic of the Egyptian people.

Fact 10

The massacre which occurred on the demonstrators began yesterday (August 14 2013) when the military decided to vacate Rabaah Square, al-Nahda Square and Mustafa Mahmud Square in Giza the legitimacies supporters of President Mursi. A bloody dawn incident has happened before, when parts of Mursi supporters has been shot by snipers when they were praying Fajr in the morning of July 8, 2013. This is exactly the devil’s work

However the massacre that occurred on August 14 was more extreme and more draconian. Not only the people were killed, mosques were burned down, the bodies of the martyrs burned and some knocked down by bulldozers alive! Total deaths recorded varies according to sources, but the highest reported death toll is more than 2,200 lives. This is clearly an extreme injustice, not to mention it was performed by the Egyptian people against their own people. In fact, some described the military action perpetrated by the U.S. and Israel, more terrible and heinous than murder of Bashar al-Assad's government tyranny against his citizens and the Israeli Zionists towards Palestine. Their actions clearly violate all human values there is.

World reaction, as usual, could be expected, was only able to condemn as-Sisi and his dogs cruelty. Even America itself, their hands visibly smeared with dirt for their involved in the conspiracy of bringing down Mursi, condemns the military action of the Egyptian people. Ughhh.

Anonymous 16/08/2013, 21:36  

Fact 11
It should also be mentioned here, why Mursi was deposed as the president? Or what excuse used did Tamarrud and the military used to topple President Mursi?

They claimed that President Mursi has failed to deliver his promises at the beginning of his appointment as President of Egypt. President Mursi also failed to revive the Egyptian economy, in addition to a number of political factors, economic and social affairs, including employment opportunities, police terrorizing the demonstrators and others.

That is the reason that they use.


The reality is, it is absurd for President Mursi to fully restore Egypt's condition that was almost destroyed and damaged from various aspects of post-Hosni Mubarak regime for tens of years, within a year. Mursi requires Harry Potter wand or magic spells cuss left cuss right to make Egypt more peaceful and prosperous overnight.

However, the greatest sins of President Mursi, that really cause the enemies dissatisfactions includes:

Increasing wheat productivity to 60% from 20%
Developing industrial factories such as electronics, weapons and cars, which provide jobs and reduce dependence of Egyptian people from importing from external
Give freedom to the media, to the extent they unashamedly ridicule him almost every day. But he acts cool and is patience (if it was during Mubarak’s regime, the editor will be thrown to prison,confirm!)
Memorize the Quran and always praying together and become the Imam in mosques.
Does not want to stay in the presidential palace and refused to be protected by bodyguards
Support the Palestinian , Syria and Myanmar,struggle, including opening the Rafah border to aid Palestinians
Liberate Egypt from the clutches of government soldiers
... And others.
[Source: bersamadakwah.com]

This is the real factor why he disposed. The real factor why President Mursi was thrown is because he brought the teachings of Islam in his ruling. It is just, fair, trustworthy, clean and wise. It is not possible for Islam enemies to sit quietly with leaders like this; if they let Mursi and IM continue to bring change based on Islam in Egypt, they know the glory of Islam will certainly return. So they began to cultivate evil plots and vile, to bring down Mursi.

That is it.

Anonymous 16/08/2013, 21:36  

There, now you already know to some extent what is happening in Egypt,do you not? As I said earlier, this short post is possible to provide a comprehensive understanding of the upheaval in Egypt. But I think, it's just enough to survive, for you to get a rough idea of what is happening.

This ongoing crisis should not be taken lightly by us all. Egypt is a blessed land to be defended. It is the gateway to the liberation of Al-Quds. Not impossible it is also the starting point toe Muslim victory was soo close!

I too am very confident that what is being faced by our brothers in Egypt is only part of a trial from God, to purge any element of the falsehood, before God lift them to a higher degree. What our brothers and sisters are going through in Egypt, is the trailer of God before He will give us a grander victory.

Allahu Akbar!

We are here, continue to shoot prayers and pray for the safety and victory of our brothers and sisters there. Share and spread the news and the true facts about what happened. Educate the community around us to discuss what is happening
.
Because Egypt is not just a country in the Middle East. Egyptian people is not just a group of people who can speak Arabic. Egypt is not only a country that treasures the Pharaoh, Haman and Korah.

It is not impossible that the in Egypt will be prolonged lead to civil war.Na'udzubillah. If that happens, it will be more severe and horrible than what happened in Syria, at least in Syria, obviously it is conflict between Shiites and Sunnis, whereas what is happening in Egypt is between brothers with the same belief and faith. Shakes head.

With Egypt defeated, then we are defeated. But victory for Egypt, will light the wide spread of Islamic supremacy and victory, Inshaallah!

"Who would help resolve the difficulties of a believer from a difficulty between the various pitfalls of the world, Allah will facilitate one of the many troubles and difficulties on the Day of Judgment.

[Hadith Narrated by Muslim, at-Tirmidhi and others]

So what? We still want to stay blind, dumb and deaf? While our brothers continue slaughtered, butchered and beaten up by the enemies and the devil?

Please. And do not forget to prepare your reasoning to be used when you face Allah in the hereafter later.

-Gabbana-

I once received a request to include references to the facts that I have written. Hear this. I share many of the facts that it is already widespread and well known, so it is very easy for you to get it on the internet or it is based on my memory of reading a few articles.

Inshaallah, the facts that I presented are authentic and true: there is no reason for me to lie and distort the facts. It is true that I am afraid of His punisment. However, if you find any suspicious facts or inaccuracy, please tell me and correct me, so that only the true and authentic information is displayed.

Anonymous 16/08/2013, 22:05  

artikel anda memang terbaik, cukup lengkap for dummies memahami sentimen yg ada juga. Tapi dummies ni gen Y, yang memandang semua isu lebih kritikal. Saya mmg hargai jika ada link ke sumber2 berkaitan, artikel news lain atau sebagainya.

Intan7 17/08/2013, 01:43  

artikel anda memang terbaek..
cuma rasanya mcm t'silap term sket je sbb erdogan pm turki, presiden turki ialah abdullah gul.. well said n gud job..

pocong 17/08/2013, 01:56  

Power akhi...mabrook

Anonymous 17/08/2013, 02:09  

To say firaun sempat bertaubat di laut merah is misleading. Kalo dah taubat, segala dosa yg lampau terhapus dan dia akan msk syurga. Tapi firaun adalah manusia kejam, yg hanya mengucap pabila nyawa tiba di kerongkongnya (read sirah nabawiyah ibnnkhatir). So ucapannya x dikira and for him is hellfire.

~jeet~ 17/08/2013, 02:28  

slm,

translated : http://realjeet.blogspot.com/2013/08/the-egypt-conflict-for-dummies.html

harap boleh digunapakai.

Anonymous 17/08/2013, 08:34  

....Dan orang Melayu masih ramai mengunjung ke McD setiap hari.

Kepada mereka ini, shabas kerana anda sekelian turut bantu mengukuhkan lagi ekonomi yahudi lakhnatullah !

Agak nya apa kah jawapan nak di bagi bila di soal Allah SWT di akhirat nanti ?

MasLiana 17/08/2013, 19:58  

true that!

Anonymous 17/08/2013, 23:04  

terima kasih :)

Tas 18/08/2013, 02:58  

Salam akh. Jzkk for the article :) Saya mintak izin nak translate dengan lebih ihsan sebab saya cadang nak buat flyers untuk ditampal di uni;)

ViSiTmE@FaTiN CoRnEr 18/08/2013, 10:11  

very good info..

jazakallahu khairan~

Unknown 18/08/2013, 19:14  

Syukran akhi.

Dapat jugak faham. memang sesuai utk saya yang tengah level dummy pasal Mesir ni.

Anonymous 18/08/2013, 22:32  

So di sini sy tak faham apa kaitan masalah di Mesir dengan di Malaysia. Kenapa perlu mereka membandingkan situasi di sana dengan di sini? Di sini ialah perbalahan parti politik berbeza pendapat (secara umumnya) manakala di sana adalah perjuangan untuk menegakkan agama? Di antara manusia2 yg mencintai agama dan kepingin duniawi? Ya kan?

Betulkan jika sy salah.

Anonymous 19/08/2013, 04:05  

Pandai jgk adik yg jual supplement kat kedai tu cerita fasal Morsi ...blah, blah.. Sambil berjualan sambil berdakwah. Bos dia pon dia ceramahkan. Jual ubat pon pandai.
Cam tu la anak muda, terus maju jaya sambil berdakwah. Salute dr acik.

Anonymous 19/08/2013, 15:05  

Info yg sangat2 bermakna. Mohon izin copy & share..

Unknown 20/08/2013, 11:44  

terima kasih dgn perkongsian tersebut :)

baru saya tahu kejadian sbnr . :)

Anonymous 20/08/2013, 11:58  

thankz Inche Gabbana


Salma Othman 20/08/2013, 16:53  

finally sy faham and ada confident nak cerita pasal mesir ni dekat org lain.thanks!

Anonymous 22/08/2013, 12:53  

and i was kerut-kerut-dahi read the English one. only to know that there is the same article in BM.

btw, jazakallah akhi. ahlik as-sisi wa junduhu ya Allah!

Dewijunita Natasha 22/08/2013, 18:47  

Thank you encik gabanna.

Dewijunita Natasha 22/08/2013, 18:48  

Thank you encik gabanna.

A. Ghaz 27/08/2013, 15:34  

Info yang berguna.
Terima kasih.

pelajar 30/08/2013, 10:37  

assalam,
memandangkan blog ini adalah medium antara yg amat penting dalam menghubungkan kami dgn isu global yg dipercayai,
harapan kami , update2 sebegini amat wajar untuk sentiasa di up-to-date
#demanding.. eheh

btw, mantap akh. jazakallah khairan kathira

Anonymous 25/03/2014, 15:55  

saya seorang penyebar ideologis.saya dicabuli oleh kawan saya. patut ke saya report dekat polis?

Kusyuk 26/03/2014, 11:57  

Permisi untuk reblog this at blog saya..can?

Ain 07/04/2014, 19:34  

Terimas untuk entri ni IG. kalau ada dalam BI nanti insyaALlah akan dibaca!

Anonymous 10/10/2014, 20:47  

IG, konflik iraq untuk dummies tak de ke?
Teringin nak tahu tapi terlalu bnyak maklumat mmbuatkn saya rasa sahih ke tidak ni.
Lg2 kat mr google mmng bnyk tp mostly bhs indonesia pak.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP