30 January 2014

Sunnah Si Panda Gemok

[Kredit]

Keluarga saya ada membela seekor kucing yang diberi nama Snowy. Mengapa Snowy? Kerana beliau dilahirkan dengan bulu berwarna putih. Klise bukan?

Sudah lebih sembilan tahun Snowy bersama-sama keluarga kami. Jika dihitung umur Snowy menurut perspektif kucing, Snowy kini sudah berusia enam puluh tiga tahun. Ya, beliau sudah boleh dianggap sebagai kucing yang tua.

Snowy tidak semanja kucing-kucing tipikal yang lain. Entah mengapa, sejak kecil lagi, Snowy sedikit garang dan sukar untuk bermanja-manja dengannya. Lebih selalu daripada tidak, kucing-kucing liar di luar sana jauh lebih manja gebu-gebu berbanding Snowy. Lebih mudah untuk bermain dengan perut kucing-kucing liar berbanding dengan perut Snowy yang gemok itu. Ah. 

Namun begitu, Puan Mama dan Inche Papa sangat-sangat menyayangi Snowy. Walhal kedua-duanya tidak menyukai kucing suatu ketika dahulu. Kehadiran Snowy di dalam keluarga kami telah mengubah segala-galanya. Kini kadangkala kami adik-beradik merasakan mereka lebih menyayangi Snowy berbanding anak kandung mereka sendiri. Peluh besar. Bayangkan Inche Papa sanggup bangun jam dua tiga pagi hanya semata-mata mahu memberi makan kepada Snowy? Wahai.

Paling mencuit hati adalah apabila melihat Puan Mama berborak manja dengan Snowy. Meski Snowy lebih 'tua' dari Puan Mama, namun Puan Mama melayannya seperti seorang bayi comel yang mempunyai pipi tembam geram-geram. Anak bongsu katanya. Dan yang kadangkala mengalirkan peluh kecil adalah apabila Inche Papa turut terlibat sama di dalam konspirasi melayan Snowy seperti anak kecil sendiri. Err.

Yang lebih menarik adalah layanan Snowy yang kasar terhadap Puan Mama. Dalam banyak-banyak orang di rumah itu, Puan Mamalah yang paling sering dicederakan Snowy. Puan Mama sering menjadi mangsa gigitan, cakaran dan amukan Snowy. Entah mengapa, beliau seperti menjadi Puan Mama tempat untuk melepaskan geramnya. Namun Puan Mama terus menyayangi Snowy seperti anaknya sendiri. Meski Snowy sudah sepatutnya disumpah menjadi batu atau pokok epal, Puan Mama tetap memaafkannya dan terus melayaninya seperti hari-hari biasa yang cerah dengan awan yang gebu dan langit yang biru.

Snowy telah mengubah Puan Mama dan Inche Papa menjadi seorang aktivis penchenta haiwan yang tegar.

Pernah suatu hari saya bertanya kepada Puan Mama, mengapa dia begitu rajin melayan kucing-kucing di rumah itu (meski secara rasminya kami hanya membela Snowy seekor, namun setiap hari pasti akan ada kucing-kucing liar yang datang ke rumah kami untuk makan, sehingga sudah menjadi seperti kucing peliharaan kami). 

Ini jawapan Puan Mama:

"Dah korang tak bagi [Puan Mama] cucu nak main, terpaksalah layan kucing-kucing ni!"

Jatuh kerusi.

Err Puan Mama, sejak bila anda belajar menjadi seorang BOB ini...? Wahahaha.

Garu kepala. 

Di sebalik kegarangan dan kegengsteran Snowy, apa yang menyebabkan saya kagum adalah semuanya itu dilakukan beliau di dalam rangka sebagai seekor hamba yang taat kepada Allah. Ya, gigitannya terhadap Puan Mama adalah tanda beliau taat kepada Allah. Gaya baringnya yang terlentang dan comel tahap terjun gaung itu adalah tanda beliau taat kepada Allah. Apabila beliau mengada-ngada dan mengusap kepalanya ke kaki tanda mahu makan, itu adalah tanda beliau taat kepada Allah. Malah apabila beliau sengaja berbaring dan buat biskut di atas sejadah tatkala saya sedang bersolat, itu juga tanda beliau taat kepada Allah.

Segala apa yang dilakukan Snowy dan haiwan-haiwan yang melata di muka bumi ini, adalah sesuai sepertimana yang diperintahkan oleh Allah. Bukan setakat itu, mereka juga tidak pernah berhenti-henti daripada memuji dan membesarkan Allah. 

Di mata kita si arnab gemok itu sedang berlari-lari riang di tengah-tengah padang bunga dafodil yang tumbur mekar melebat. Sebenarnya beliau sedang menjalankan tugasnya sebagai seekor hamba yang taat sambil tidak berhenti-henti berzikir kepada Allah.

Di mata kita si ikan emas dengan mata terjojol dan pipi menggelembung itu hanyalah seekor ikan yang bermalas-malasan dan buat penghias akuarium sahaja. Hakikatnya, beliau juga sebenarnya sedang mentaati perintah Tuhannya dan tidak jemu-jemu mengagungkan kebesaranNya.

Dan di mata kita si koala gemok itu hanya tahu tidur, makan dan rilek-rilek di atas pokok sambil membuat gaya comel agar dapatlah kita menangkap gambarnya. Walhal apa yang dilakukannya itu tidak melanggar batas-batas syarak untuk dirinya sebagai beruang koala dan beliau tidak pernah leka daripada terus memuji Allah. 

Mungkin kerana itulah, Allah berfirman di dalam al-Quran:

"Dan pada penciptaan dirimu dan pada maklhluk bergerak yang bernyawa yang bertebaran (di bumi) terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) untuk kaum yang meyakini."
[al-Jatsiyah, 45:4]

Sungguh, pada makhluk bernama haiwan itu, begitu banyak pelajaran dan pengajaran yang boleh kita ambil iktibarnya.

Daripada semut kita belajar erti kerajinan, disiplin dan kerjasama.

Daripada lebah kita belajar erti pengorbanan dan kesabaran.

Daripada burung kita belajar erti tawakkal dan kekuasaan Allah.

Daripada lalat kita belajar erti tidak berpantang ajal.

Daripada harimau kita belajar erti keberanian dan kemachoan sebenar. 

Daripada anjing kita belajar erti kesetiaan dan kepatuhan.

Daripada kucing kita belajar erti kecomelan. Err. 

Punyalah sayang Allah kepada kita, sehingga Dia ciptakan pelbagai jenis haiwan melata di muka bumi untuk menjadi pengajaran dan ibrah kepada kita semua. 

Di sebalik semua itu, manusia tetap makhluk teristimewa diciptakan oleh Allah, kerana manusia dikurniakan akal untuk berfikir. Haiwan-haiwan ini kekal taat kepada Allah kerana mereka adalah muslim ijbari, yakni mereka tidak punya pilihan lain melainkan untuk taat dan patuh pada sunnatullah dan perintah Allah. Walhal manusia itu asalnya adalah muslim ikhtiari, yakni kita diberi pilihan oleh Allah sama ada mahu menjadi seorang hamba yang taat atau sebaliknya. 

Malangnya, ramai daripada kita yang memilih untuk menjadi seorang hamba yang ingkar. Sungguh ramai daripada umat manusia, sama ada secara sedar atau tidak, telah membuat keputusan untuk tidak taat kepada Allah. Meski diberi akal untuk berfikir, kita seringkali menuruti kedangkalan hawa nafsu kita lantas mebuat keputusan yang bukan sahaja merosakkan diri sendiri, malah alam buana keseluruhannya.

Tidak hairanlah Allah telah pon mengingatkan hal ini di dalam al-Quran:

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai."
[al-A'raf, 7:179]


Mulianya manusia itu adalah apabila dia memanfaatkan hatinya untuk menginsafi hakikat kejadian alam ini.

Tingginya darjat manusia itu hanya apabila dia menggunakan matanya untuk merenung dan mentadabbur alam.

Hebatnya manusia berbanding dengan ciptaan Allah yang lain adalah kerana dia memastikan apabila telinganya mendengar, telinganya itu dapat menapis mana perkara yang baik untuk diambil dan diteladani dan mana pula yang tidak.

Dan andai makhluk bernama manusia itu gagal untuk berbuat demikian, apalah beza dirinya dengan haiwan? Malah lebih teruk dan sesat lagi, kerana manusia sudah diberikan berbagai-bagai jenis kekuatan dan kelebihan, namun memilih untuk ingkar pada Tuhan! 

Gulp. 

Lantaran itulah, Allah banyak sekali memberikan perumpamaan di dalam al-Quran, termasuklah dengan memberikan contoh melalui haiwan-haiwan ciptaanNya. Kerana manusia yang punya hati, mata dan telinga itu, sewajarnya mampu untuk mentafsirkan contoh-contoh yang diberi, lantas merasa rendah hatinya dan kecil egonya di sisi Tuhan Yang Maha Agung itu. 

Agar kita berasa malu pada haiwan-haiwan yang sentiasa taat dan akur pada perintah Allah itu.

Agar kita berasa 'izzah dan kagum pada kehebatan dan kekuasaan Allah yang mampu mencipta haiwan-haiwan yang pelbagai jenis dan rupa itu.

Agar kita berasa lebih dekat dengan si Pencipta, yang menjadikan kita lebih mulia daripada makhlukNya yang bergelar haiwan itu.

Dan anda tahu, apa yang lebih menggugah jiwa daripada semua ini...?

"Dialah (Allah) yang telah menciptakan segala apa di muka bumi untukmu..."
[al-Baqarah, 2:29]

Ya, segala-galanya, dari beruang polar di Artik dan beruang panda di China, ayam serama dan itik serati, babun buntut merah dan Orang Utan Malaya, paus biru dan ikan sepat, lalat buah dan lebah tanah, semuanya itu diciptakan untuk kita. 

Untuk apa? Untuk kita.

Dan bagaimana kita mampu untuk memaknai hakikat ini, andai kita sendiri tidak dapat memahami apa tujuan kita diciptakan...?

-gabbana-

InshaAllah akan mula bermusafir malam ini untuk suatu jaulah ukhuwwah, mentadabbur alam dan menghayati kebesaran Allah.

Tolong doakan agar perjalanan kami diberkati ya..? Senyum.

12 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 30/01/2014, 16:55  

seriyes osem. sentap! Malu pula rasanya pada kucing-kucing dewan makan asrama. --"

Anonymous 30/01/2014, 16:59  

kita patut ambil masa untuk bertafakkur tentang hal ini. Hidup ni, tak boleh nak harap kat ibadah fardhu solat 5 waktu je,ikut purata kalau ikut solat 5 waktu tu kita bribadat 30 minit je sehari. waduh? kita masuk syurga bukan sbb bnyk pahala. tapi sebab rahmat-Nya. :) wallahua'lam.

♥WanieyZuki♥ 30/01/2014, 20:12  

serious. terasa sangat! terima kasih untuk peringatan ini. semoga Allah sentiasa melindungi anda walau dimana pun anda berada. :D jangan pernah berputus asa untuk menyedarkan kami insan yang selalu lupa ini.

My Harmonica Zine 01/02/2014, 02:03  

saya pernah mendapat soalan cepumas masa tgh tadabur alam, smpai skrg saya tak tahu jawapannya. anyone?

" Apa kebaikan yg swan dpt beri kpd manusia? apa yg boleh kita belajar dr swan? "

err.

nur auspicious 02/02/2014, 15:31  

Btul2...smua makhluk tuhan adalah sama dan mmpunyai function trsendiri...so, apa hak kita untuk mengadakn perbezaan antara makhluk ciptaan-Nya...
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kita tidak ketahui...

Anonymous 02/02/2014, 22:36  

subhanallah...

dira 03/02/2014, 00:45  

Kucing. They teach us to be loving, and to be patient. Betui x?

Nice reminder. Jzkk.

mijie ai 05/02/2014, 09:12  

kucing mmg comel lps tu penyabar pulak tuh..huhu

Anonymous 09/02/2014, 19:49  

Salam..anyone sapa tau either kfc anak beranak mekdi or tak?? And brg2 yg mna lg yg related dgn si israel lalnatullah itu..anyone??seriyesli in keriyesiti...thnks..

Skin 12/02/2014, 20:58  

My harmonica, kalau belajar statistics- swan signifies permulaan bagi research hypothesis.

serenitypurple 18/02/2014, 00:14  

stori famili 'snowy' = famili 'paci'...meow jgk makhluk Allah..jzkk : )

Anonymous 04/03/2014, 11:13  

Tbe2 trgt kt kucing rumah yg dh xder..slalu ad buat peneman kesnyian..sdyh yg teramat ble dye dh mngglkn kami sume..hurm...

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP