27 November 2012

Kalau Bukan Kita, Takkan Beruang Panda Pula...??

Aaarrrgghhhhh! *Berlari-lari terjun gaung dek kecomelan agung tahap kelapan* [Kredit]

Kita sering merungut apabila melihat kemungkaran trang tang tang di hadapan mata. Kita berasa benci dan meluat melihatkan makhluk bernama manusia yang tergamak ingkar pada Tuhan si Pencipta sesuka hati mak bapak mereka. Tapi apa yang kita lakukan? Kita berlalu pergi tanpa melakukan apa-apa melainkan hanya berasa benci di dalam hati. Aduh lemahnya iman kita en..? Anda, kalau bukan kita yang mahu merobah mereka, takkan Makcik jual nasi lemak di Jalan Tanglin itu?

Selalu sangat kita mendengar berita-berita meloyakan tentang korupsi dan pecah amanah yang berlaku dengan begitu raksasa sekali di negara kita yang terchenta ni, seolah-olahnya ia adalah perkara biasa, sebiasa memakan roti canai cicah kuah dal sambal. Eh. Kadang-kadang seperti tidak terpercaya mulut ternganga apabila mendengar kes-kes orang-orang tertentu yang disangkakan bersih lagi bergaya, rupa-rupanya kotor lagi hina-dina. Tapi apa yang kita lakukan? Kita hanya membaca sambil mulut herot-herot mengutuk dan mencaci mereka ini, lantas terus menekan butang 'X' di atas hujung sebelah kiri laman sesawang kerana tida tertahan lagi. Peluh. Anda, kalau bukan kita yang mahu mengubah amalan najis sebegini, takkan tapak sulaiman yang terdampar di tepi pantai sana?

Kita begitu bersemangat melompat-lompat mahu mengembalikan Islam sebagai Ustadziyaul 'Alam ke muka bumi, espeseli selepas dibasuh dengan sabun klorok cap Ini Sungguh Kool dan direndam pula dengan pelembut cap Saya Hosem. Kemudian apa yang kita lakukan? Pulang ke rumah masuk dalam selimut dan berdengkur atau terdampar di atas sofa sambil tangan kiri memegang alat kawalan jauh telebisen dan tangan kanan memegang mangkuk berisi popkon. Eh anda, Islam ini bukan agama ajaib tahu?? Kalau bukan kita yang mahu menegakkannya, takkan pucuk paku di atas bukit Broga sana?

Kita sedih melihat masyarakat di luar sana yang begitu jauh daripada kefahaman Islam; lebih sibuk dengan urusan merenovet rumah dan berlumba-lumba menukar langsir dan kereta baru. Kalau ada pon yang berminat dengan Islam, mereka ini gemar pula bergaduh dan bertekak tentang perkara-perkara cabang yang tidak menambahkan keimanan di dada. Dan kita, apa yang kita lakukan? Kita hanya mampu menggeleng-gelengkan kepala sehingga lenguh-lenguh leher kita, sambil mencerca dan mengeji di tepi. Hey anda, jika bukan kita yang mahu meyedarkan mereka ini, takkan unta berbonggol dua di Mongolia sana?

Kita begitu sedih melihat nasib saudara-saudara kita di Gaza yang dihentam Israel durjana, di Syria yang sengsara dek Bashar yang puaka, di Myanmar dengan umat Islam Rohingya yang terus menderita dan bermacam lagi kesusahan dan ujian yang melanda umat Islam di seluruh dunia. Kita menangis bersama mereka. Kita mendengar rintihan mereka. Dan kita menderma untuk mereka. Namun kemudian apa yang kita lakukan? Kita terus memandu lalu di MekDogol membeli burger MekDagingPanggang dan hari-hari kita seperti hari-hari yang biasa, tiada apa yang spesel atau luar daripada biasa. Sedangkan setiap hari umat Islam terus terseksa. Ehem. Anda, kalau bukan kita yang mahu meringankan beban mereka, jika bukan kita yang mahu mempertahankan hak dan nasib mereka, takkan ikan paus diri di laut Pasifik dalam sana? 

Aduhai pilunya hati dan hancurnya jiwa menyaksikan sendiri bagaimana anak-anak muda, yang sepatutnya menjadi harapan agama dan bangsa, berpeleseran bersuka-suka di tepi kolam air pancut KLCC, begitu jauh daripada tujuan hidup mereka. Masjid dan musolla yang ada dipenuhi dengan orang-orang tua dan pencen semuanya. Ke mana anak muda yang sepatutnya mewarisi perjuangan dakwah yang mulia? Dan oh, apa tindakan kita? Syok sendiri berbulatan gembira, berlari-lari berlaga pipi ukhuwwah fillah kononnya, larut dan hanyut dalam dunia ciptaan kita sendiri. Ohoi anda! Kalau bukan kita yang mahu menarik mereka ini menyertai gerabak kita, takkan bubnga Rafflesia di hutan simpan Kinabalu sana?

Ya kita mahu berubah, tapi entah, kita merasakan betapa susahnya perubahan yang perlu kita lakukan, lebih sukar dan susah daripada melompat galah. Kita sedar betapa pentingnya untuk kita berubah, betapa Islam memerlukan rijal-rijal yang bersih hatinya, yang yakin dengan perjuangan Islam yang suci, yang sanggup berkorban harta dan jiwa serta yang sudah siap disusun untuk ke mana-mana. Tapi, adeh, apa sahaja yang kita lakukan? Kita terperap pada takuk yang lama, sekotak Dunhill tetap di poket dada dan tangan kuat menggenggam tangan awek terchenta. Berubah? Nanti dahululah. Wahai anda, kalau bukan kita yang mahu merobah hati dan jiwa kita sendiri, kalau bukan kita yang mahu memaksa diri kita untuk melakukan anjakan paradigma itu dan kalau bukan kita yang mahu memaksa diri dan nafsu kita untuk tunduk pada perintahNya, apa anda ingat akan ada beruang panda yang akan melakukannya untuk anda...??
"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah."
[ali-Imran, 3:110]

Ya, jawapannya terletak pada kita. Solusinya ada dalam genggaman kita. Penyelesainnya sudah lama terperap di dalam benak kita.

Kitalah yang memegang kunci kepada perubahan cakerawala ini. Hanya kita yang bisa mengembalikan Islam kepada tempatnya yang haq semula. Hanya kita yang berupaya mengeluarkan nur keagungan Islam ini yang sudah hampir malap dan padam! Kitalah...kita!

Ayuh, Kuatkan Iman, Tingkatkan Amal! 

-gabbana-

Ini sahajalah yang mampu saya lakukan dalam kesibukan tahap gaban. Nanges. Moga bermafaat, dunia akhirat.

13 Caci Maki Puji Muji:

miszfazierra 27/11/2012, 18:15  

mencegah dengan hati adalah selemah-lemah iman...

pie 27/11/2012, 18:35  

best

Fendy 27/11/2012, 22:58  

good writing..teruskan2...

kingshooter93 28/11/2012, 00:29  

menusuk kalbu..sobs2 T_T

feat3 28/11/2012, 00:54  

Adus, asif Panda. Pasni aku tak harapkan ko lagi. Biar aku plak yg wat keje...:)))

Anonymous 28/11/2012, 16:59  

terima kasih.

Latifah 28/11/2012, 21:49  

Ohhhh... Sentap sekali.
T___T
Allahu Allah. Bantulah kami.

panda dangdut 29/11/2012, 01:08  

kalo ikut hati memang rasa nak belasah je makhluk2 dajjal ni tapi oleh kerana malaysia ada undang2 terpaksalah berlalu mcm tu je

sedangkan dgn percakapan pun boleh jadi isu utk saman apatah lagi belasah org kan

selamat mlm!

muahhhh!

cyclops x-men 29/11/2012, 02:50  

they plan
we plan
HE plan
at the end

HE is the best planner

Anonymous 30/11/2012, 21:11  

Alhamdulillah~entry ini memberi idea pada diri yg kerdil ini untuk berbicara. P/s: gabbana:saya ade copy sikit2 cerita awak tuk tatapan umum..mohon halalkan. Moga usaha gabbana mendapat ganjaran dariNya. Syukran

Badrullah Anson 30/11/2012, 23:52  

bosannya membaca benda yang dah ada dalam kepala. rasa macam makan muntah sendiri. huh.

Anonymous 01/12/2012, 04:32  

dah bosan pehal ko baca

Anonymous 21/12/2012, 13:09  

tq :)

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP