10 January 2012

*Knok Knok* Boleh Saya Masuk? Tanya Rezeki Dengan Penuh Bertatasusila

[Kredit]

Suatu perkara yang tidak mungkin manusia ketahui di dunia ini adalah keajaiban, keoseman dan rahsia perancangan Allah yang Maha Kaya itu. Sesungguh mana pon kita cuba untuk mengorek, mencungkil dan mencari rahsia di sebalik perancanganNya itu, tidak mungkin kita akan dapat menemukannya.

Saya kira, itulah hikmah besar yang perlu kita terima dan fahami. Kita hanya manusia yang lemah, hamba yang marhaen dan makhluk yang punya banyak kelemahan. Hatta kalau kita Superman sekalipon, kita tetap akan goyah dan lemah apabila didedahkan dengan batu krypton. Eh. Kita kena yakin dan redha dengan perancananNya yang Maha Hebat lagi osemness itu.

Beberapa bulan yang lepas, saya ada menulis sebuah artikel yang menyatakan pendirian saya untuk membuang iklan-iklan Nuffnang daripada belog saya atas sebab unsur-unsur syubhah yang terkandung di dalam iklan mereka. Jujur saya mengaku di sini, pada mulanya agak ragu-ragu juga. Yalah, siapa tak nak en kalau orang mahu bagi wang secara percuma? Anda hanya perlu letakkan iklan-iklan tersebut, tunggu dengan penuh kesabaran dan vavavum! Cek akan dihantar kepada anda. Tambahan pula dengan jumlah trafik yang semakin meningkat, peluang untuk menjana pendapatan adalah lebih besar dan cerah.

Namun, kerana tidak mahu berkompromi dalam hal-ehwal rezeki yang halal ini, saya gagahkan semangat dan alhamdulillah, berjaya membuang semua iklan-iklan Nuffnang dalam belog saya. Semenjak itu, pernah juga mencari-cari kalau-kalau ada alternatif yang lebih baik, yang boleh saya manfaatkan. Terfikir juga untuk buat seperti belog-belog lain yang pernah saya jumpa; membuat tawaran kepada mana-mana individu atau syarikat untuk mengiklankan produk mereka di dalam belog yang marhaen ini.

Tetapi entah mengapa, impian dan angan-angan itu tidak ke mana. Terkubur di dalam laut yang dalam, menanti perwira berani membuka peti yang karam.. Ewaaahhh kau..! Namun begitu, jauh di dalam hati, satu perkara yang saya yakin adalah Allah pasti akan menggantikan apa yang telah saya tinggalkan itu dengan sesuatu yang jaaaauuuhh lebih kool. Lebih-lebih lagi sekiranya perkara atau benda yang kita tinggalkan itu adalah demi mencari keredhaanNya.

Baru-baru ini, espeseli seusai penganjuran Pertandingan Video Osem APG '11, selain ujian-ujian berat seberat ikan paus goreng tepung yang datang menimpa-nimpa dan mengetuk pintu hati tanpa segan-silu lagi memberi salam, ada juga hikmah dan nikmat yang sudi bertandang. Antaranya adalah jaringan ukhuwwah yang terbina di merata tempat, merentas segenap benua. Juga kesyukuran melihat ramainya yang tersentuh hanya dengan menonton video-video osem yang dihasilkan. Allahu Akbar. Semuanya itu daripada Kau, ya Allah!

Tetapi selain itu, saya juga menerima tawaran-tawaran yang tidak pernah saya sangka-sangkakan sepanjang karier penulisan saya sebagai Inche gabbana. Tidak perlulah saya ceritakan semuanya tetapi yang mahu saya kongsikan di sini adalah tawaran daripada sebuah syarikat menjual tudung yang ingin mengiklankan produknya di belog saya. Anda, kaum perempuan mungkin tahu dan kenal dengan hijabontheline..? Ya, syarikat itulah.

Sungguh, terkedu dan terkesima sebentar ketika pertama kali membaca email yang dihantar mereka. Ketika mula-mula membaca nama penghantar email, langsung tidak terlintas apakah kandungan email yang dihantar. Maka ketika cuba menghadam niat dan tujuan email tersebut dihantar, tiada yang lain terucap di bibir melainkan alhamdulillah, tengsomac Allah. Tidak, tiada air mata yang tumpah. Sila jangan berspekulasi.

Bukankah sudah saya katakan yang Allah akan menggantikan dengan sesuatu yang jauhhh lebih kool..?

"...Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya. Dan Dia memberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsipa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap sesuatu."
[at-Talaq, 65:2-3]

Yang penting kena bertaqwa (takut dan kasih padaNya pada masa yang sama) dan bertawakal, yakin pada ketentuanNya dengan sesungguhnya dan penuh beriman. Senyum kenyit mata.

Terinspirasi oleh hal yang sama, dan dengan niat untuk mencari rezeki yang halal di samping membantu anda yang berminat untuk menyebarluaskan lagi hebahan tentang produk anda, dengan ini saya mengumumkan yang belog Angel Pakai Gucci kini dibuka untuk tujuan pengiklanan. Anda yang berminat bolehlah hubungi saya di dolcegabbana08@gmail.com.

Tetapi saya beritahu awal-awal di sini yang kelulusan hanya akan diberikan kepada produk dan perkhidmatan yang mematuhi syarak. Makanya, iklan-iklan pelik lagi mengangakan mulut seperti iklan untuk lelaki, iklan untuk anda yang forever lonely, iklan jualan langsung dan yang seangkatan dengannya sama sekali tidak akan dilayan.

Sebagai panduan, kadar harga akan ditetapkan mengikut saiz iklan dan kedudukan iklan yang mahu ditempatkan. Di hujung hari, kadar harga boleh dibincangkan dan kautim seadanya. Kacang pis.

Saya harap tiadalah yang akan berfikiran yang saya tamak harta atau "Oh Inche gabbana ni, bajet dah glamor dan ambil kesempatan pula! Ish menyampah tauuu!" sambil membuat gaya seolah-olah sedang mengunyah daun sireh. Peluh besar. Saya hanya menggunakan peluang yang ada untuk berusaha mencari rezeki tambahan dengan izinNya. 

Benar, rezeki bagi setiap manusia itu sudah ditetapkan sejak azali (hadith empat dalam hadith arbain Nawawi). Tapi kita juga dituntut untuk berusaha mencarinya bukan..? Dan sekiranya kita tidak berusaha, bagaimana kita mahu mengetahui di manakah batasan dan had akhirnya..? Harapnya usaha murni saya untuk merancakkan lagi perkembangan ekonomi negara ini disambut baiklah oleh anda semua. Wahahaha..

Insha-Allah saya akan dedikasikan satu tab khas untuk tujuan ini kepada anda yang berminat untuk mempertimbangkannya. Nantikan.

Oh di kesempatan ini juga, tidak terlalu lewat rasanya untuk saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak Tasneem Cokolat dan Puan Mama (Ya! Puan Mama sayalah! Siapa lagi..?? Sedikit bangga) yang sudi memberi tajaan tambahan kepada para pemenang Pertandingan Video Osem APG '11. Sumpah terharu.

Niat Tasneem Cokolat itu disampaikan melalui laman MukaBuku Puan Wardina kalau tak silap saya. Manakala Puan Mama pula, menyampaikan hasratnya apabila saya memintanya untuk memasukkan duit ke dalam akaun para pemenang. Ketika itu saya tidaklah pula menyebut duit itu adalah untuk para pemenang pertandingan yang saya anjurkan. Tetapi entah bagaimana Puan Mama dapat meneka. Katanya, "Ini untuk para pemenang pertandingan video tu ke? [Puan Mama] nak tambah RMXY kepada setiap pemenang."

Wau weee...! Sungguh suwwwiitttt bukan...?? Muka teruja walaupon ini berita lama.

Benarlah, Allah akan berikan rezeki dan penghargaanNya kepada sesiapa sahaja yang Dia mahu dan suka. Dan selalunya dalam cara-cara yang paling tidak kita sangka-sangka!

Syaratnya..? Taqwa dan tawakkal. Ingat dua 'T' itu dan pasti anda akan T juga; TERUJA..! Wahahaha...

*Knok knok* Boleh saya masuk..? Senyum.

-gabbana- 

6 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 10/01/2012, 17:01  

dua T. baiklah. terima kasih. blh apply dlm exm kjp lg. jgn dua T jd mcm ni dah T_T. kna pg exm. tlg doakn. oktengsbai

mujahidah1413h 10/01/2012, 18:01  

"......dan tiada satu pun makhluk bergerak di bumi melainkan dijamin Allah rezekinya" (Surah Hud, ayat 6).

"Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan" (Surah Ali Imran, ayat 109).

yupz dah berusaha then serah pada DIA.segala2nya datang dari DIA juga... dan papehal balik pada DIA..

btw perkongsian yang baik, may ALLAH bless

langitbiru 10/01/2012, 18:59  

anonymous: anda LAWAK! haha..

oppa gabbana (inchi gabbana): syukran di ats perkongsian ni...mmg sgt bermakna.. alhamdulillah..sama2 kita apply kn dlm hidup..tahniah! sebb dpt tawaran yang agak best dan bergaya...sesungguhnya, entri ni sungguh comel!

Al-Fakir Hamidi 10/01/2012, 20:13  

salam.

lama tak mengomen... hurm, semakin berat kita 'memberi', semakin berat kita 'menerima'. ^^

hijabontheline 11/01/2012, 12:51  

Tengsomac Inche Gabbana. Btw, it's hijab on the line..bukan hijabtwentyfourseven..hehe:)

airasia chia 14/01/2012, 09:38  

alhamdulillah..

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP