11 August 2011

Saya Ekstrem Dan Saya Okayh!

Ekstrem itu kool tahu..? [Kredit]

Ekstrem.

Gelaran atau panggilan yang sering dicap, dilabelkan dan dilontarkan kepada makhluk-makhluk otromen yang bergiat cergas dalam dakwah dan tarbiyyah. Espeseli kepada mereka yang masih baru di dalam 'bisnes' ini.

Mereka yang langsung bersemangat untuk membuat kerja-kerja dakwah, lantas bersungguh-sungguh mahu beriltizam dalam berdakwah ini, sering sahaja hilang semangat atau berasa bawah disebabkan oleh label-label tidak bertanggungjawab yang dicop pada dahi mereka.

Ekstrem.

Poyo.

Pelik.

Jumud.

Eksklusif.

Radikal.

Teroris.

Dan pelbagai lagi tok nenek gelaran dan panggilan. Puncanya? Kerana mereka yang melabel ini tidak boleh menerima perubahan-perubahan drastik yang ditonjolkan oleh rakan-rakan mereka yang sudah mula giat untuk melaksanakan tugas-tugas Syahadatul Haq ini. Mereka tidak percaya, rakan yang mereka kenali suatu ketika dahulu, daripada seekor raksasa gorgon telah bertukar menjadi Inkredibel Hak yang beriman. Dan dalam masa yang singkat sahaja. Mereka anggap perubahan yang drastik itu sebagai superficial, tidak asli dan tidak kekal.

Dari satu sudut, saya boleh faham mengapa mereka beranggapan rakan-rakan mereka mengalami transformasi atau metamorfosis itu sebagai ektrem. Manakan tidak, bayangkan sahaja beberapa situasi seperti berikut:

1) Ichiwa Kawasaki yang tersentuh mendengar pengisian ISK, lantas bersungguh-sungguh mahu melakukan sesuatu untuk mengubah masalah ummah. Dia lantas mengajak sama rakan-rakannya yang lain, tidak kira lah yang jenis huhahuha atau pak lebai kopiah sepanjang masa di kepala, dengan cara mengsms dan mendinding mereka pada frekuensi et lis lapan kali sehari, mengingatkan mereka perubahan mesti dilakukan dengan segera.

2) Elizabeth Montgomery yang baru sahaja dizaaasss setelah mendengar Sayonara Jahiliyyah, mengambil keputusan untuk memutuskan perhubungan kekapelannya dengan Ramli Sarap sebaik sahaja selepas itu. Dia juga telah membuang segala tok nenek cakera-cakera padat miliknya yang memuatkan lagu-lagu Lady Gigi dan Britney Swords ke dalam tong kitar semula berwarna oren untuk plastik.

3) Sulaiman Khan sebaik sahaja pmendapat cahaya pencerahan dari atas, pulang ke rumah, duduk di hadapan Buku Mac Udaranya, dan terus membuka laman MukaBukunya. Dia lantas meng-untag semua gambar-gambarnya yang kelihatan teman tapi mesra dengan rakan-rakan berlainan jantinanya.

4) Zubaidah Kembang Semangkuk terus berazam yang dia akan berhenti menghisap cerut, rokok dan shisha dan apa-apa sahaja yang seangkatan dengannya, juga tidak lagi membelasah orang dengan sesuka hati, setelah mula mendapat kefahaman daripada bulatan-bulatan gembira yang dihadirinya. Dia beriltizam yang dia mahu berhenti terus dan bukan secara berperingkat-peringkat.

5) Mbede Suwakutu tidak mahu lagi menjadi boros dengan menghabiskan duit biasiswanya pada barang-barang mewah yang tidak diperlukannya, setelah mendengar kesusahan yang dihadapi oleh saudara-saudaranya di Palestin. Dia akan menjual iTelefon 7 dan iPapan miliknya dan hanya akan memakai Nokiah 3310 sahaja selepas ini dan menginfakkan sebahagian besar daripada hartanya.

Ha, tak ke ekstrem semua tu..? Kalau nak berubah, biarlah sedikit demi sedikit tak? Kenapa perlu secara drastik? Bukan ke 'La ikraha fiddin,' tiada paksaan dalam agama? Allah kan tak melihat pada hasil tetapi kepada usaha..? Asal nak buat benda baik sudahlah!

Err.

Soalan saya untuk anda yang berfikiran sebegitu: 

Ektremkah mereka itu apabila apa yang mereka mahukan hanyalah keredhaan Allah?

Pelikkah mereka itu jika apa yang mereka azamkan hanyalah untuk memenuhi suruhan Allah?

Radikalkah mereka itu seandainya apa yang mereka lakukan hanyalah kerana mereka mendambakan cinta Allah yang hakiki?

Ha? Ha?

Anda tahu tak dalam al-Quran Allah larang berzina? Eh silap. Allah larang mendekati zina?

Anda tahukah dalam al-Quran Allah murka pada mereka yang mengambil riba'? 

Anda tahukah di dalam al-Quran Allah benci pada mereka yang menjadikan hawa nafsu sebagai Tuhan mereka? 

"Terangkanlah kepadaku tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Ilahnya. Maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya? Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya dari binatang ternak itu)."
[al-Furqan, 25:43-44]  

Anda tahukah berapa banyak ayat al-Quran yang memerintahkan kita untuk keluar melaksanakan tugas-tugas dakwah?

Anda tahukah Anda tahukah ada beratus, beribu mungkin ayat-ayat chenta Allah dan hadith-hadith yang menyarankan manusia untuk taat kepada perintahNya, meninggalkan segala mak badak perkara yang sia-sia..?

Jadi salahkah, ektremkah golongan-golongan yang berazam mahu memenuhi suruhan-suruhan dan saranan-saranan Tuhan mereka dan kekasih hati buah jantung mereka, ar-Rasul SAW...???

Wahai.

Anda tahu siapa yang ekstrem sebenarnya? Anda tahu siapa...??

Anda yang sengaja meninggalkan solat, sedangkan berapa banyak hadith menyebut azab yang menanti mereka yang meninggalkan solat secara sengaja!

Anda yang berani menyentuh, meraba dan  entah apa-apa lagi kelakuan sumbang yang anda lakukan terhadap makhluk berlawanan jantina dengan anda, sedangkan sudah jelas Allah melarang perkara tersebut!

Anda yang mencelakan diri anda sendiri dengan merokok, menghisap dadaH, menyeksa diri dengan bertatoo, bertindik di semua tempat yang boleh ditindik dan sebagainya!

Anda yang tidak mempedulikan nasib saudara-saudara seIslam anda di Palestin, Somalia, Sudan, Kashmir dan seluruh dunia, sedangkan anda duduk goyang bersenang-lenang gebu-gebu menikmati air teh o' limau ais dan kek velvet merah sambil menonton Astro?

Anda yang tahu tanggungjawab untuk berdakwah, tetapi anda sengaja meninggalkannya, banyak memberi alasan itu dan ini!

"Wahai orang-orang yang beriman! Apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu : 'Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah' kamu merasa berat dan ingin tinggal ditempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? padahal keni'matan hidup di dunia (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit.

Jika kamu tidak berangkat untuk berperang, niscaya Allah akan menyiksa dengan siksa yang pedih dan digantinya (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudharatan kepada-Nya sedikitpun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." 
[at-Taubah, 9:38-39]

Dan anda tahu siapa lagi yang ekstrem? Anda di luar sana yang mentertawakan, yang memperlekehkan dan yang mencaci menghina golongan-golongan yang tetap tegas dan tegar di atas jalan Islam yang benar!

"Sesungguhnya orang-orang yang berdosa, adalah mereka yang dahulunya (di dunia) menertawakan orang-orang yang beriman..."
[al-Muthaffifin, 83:29]

Anda EKSTREM!

Mengapa anda semua inilah yang sebenarnya ekstrem?

Kerana anda begitu berani melanggar perintah Tuhan! Kerana anda begitu yakin untuk ingkar pada saranan ar-Rasul! Dan kerana anda begitu macho untuk merendah-rendahkan kekasih-kekasihNya, di kalangan orang-orang yang beriman! Tak ke ekstrem namanya tu..?? 

Bayangkan, anda sanggup untuk dicampakkan ke dalam api neraka kerana berzina! Masha-Allah, EKSTREM!

Anda sanggup mengundang kemurkaan Allah kerana banyak memberikan alasan, enggan untuk keluar berjihad! Masha-Allah, itu EKSTREM!

Anda juga sanggup untuk rugi di akhirat kelak, yakni diazab dengan seksaan Allah yang maha keras, semata-mata mengejar kekayaan dan keseronokan di dunia! Masha-Allah, itu lagi EKSTREM...!

Jangan menyesal nanti, kerana tidak menjadi 'ekstrem' di dunia! [Kredit]

Arakian bagaimana..? Siapa yang sebenarnya ekstrem sekarang ini..?

Ketahuilah, sekiranya berbulatan gembira dan berkonferens riang itu ekstrem, melaksanakan tugas-tugas dakwah itu ekstrem, berasa seronok dan teruja untuk mancandat sotong dan menjala ikan itu ekstrem, bangun malam untuk mendekatkan diri kepadaNya itu ekstrem, meninggalkan segala jahiliyyah yang ada pada diri semata-mata mahu pergi laju dalam dakwah dan tarbiyyah itu ekstrem dan berkorban masa, tenaga dan wang ringgit demi kepentingan dakwah dan Islam itu ekstrem..

Ketahuilah saudara saudari sekalian..

Jika itu semua yang anda katakan sebagai ekstrem, saya ada satu pengakuan berani mati yang mahu dibuat di sini:

Saya juga ekstrem dan saya okayh dengannya! Hoyeeaaahhh!

"Katakanlah, 'Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin! Maha Suci Allah dan aku tidak termasuk orang-orang yang musyrik.'"
[Yusuf, 12:108]


-gabbana-

Bagaimana dengan Ramadhan kesebelas anda? Sudah bersedia untuk masuk gear lima, memecut laju menuju syurgaNya..?? XD

23 Caci Maki Puji Muji:

mbsms 11/08/2011, 15:21  

Salam~

I'm double okay ! :D
Adakah itu menjadikan saya double extreme ?

- Allah is the best Judge -

Abe Am 11/08/2011, 16:52  

inche gabbana:::meh nak bg idea cket. kalo nak kasi best ag, anta buat video personal guna dialog "Saya ekstreeeem dan saye wokayhhh!"

then post kat youtube..
iniii..mantap444

I 11/08/2011, 17:10  

Masya Allah
I was exactly the one
n may still be the one
of the jahiliya extremist
huhu
JZKK atas peringatan

Anonymous 11/08/2011, 17:42  

kalo kaki ni boleh thumbs up cantik2 macam tangan, memang buat punyalah!

tapi saya masih nak kasi empat thumbs up!!

masyaAllah..jazakumullahukhairan katheera atas perkongsian.=)

Zulkifli 11/08/2011, 19:08  

Nice.
If we look at the companions of Rasulullah SAW, they changed drastically when they embraced Islam. I can imagine how Mus'ab's mother would think that her son was 'extreme' when he left all his worldly comforts when he embraced Islam. :)
Jazakallah!

enigma to myself 12/08/2011, 04:58  

Mus'ab fight against hes family was extreme..wut a strong fighter.

this world is hell of confusion.

Clarky Afif 12/08/2011, 20:07  

awh! aawh! aaarhh! aaaargghh! aaaawwwrrrhhhs!

*terasa dilempang kiri, kiri, kiri kanan kiri*

theonewhospiltthekopi 13/08/2011, 21:36  

ghuraba'! :)

Clouds above and me 15/08/2011, 08:37  

Salam. suka dengan entry ni. membuatkan sy mahu menjerit "saya extreme!! (berlari dengan kurang tsiqah sambil melempar bunga-bungaan). em, sy perasan ada tersilap taip disitu, ayat surah al-mutaffifin ayat 29.. bukan 20..
Ramadhan Kareem.

Inche gabbana 18/08/2011, 08:53  

mbsms: hahaha.. perhaps..!

but the point is, menjadi 'ekstrem' dalam D&T itu koooool...! ;D

Inche gabbana 18/08/2011, 08:58  

abe am: maaf, saya tidak pandai berVlog.

dan tak berminat.. ;)

Inche gabbana 18/08/2011, 08:59  

I: sama2 kita muhasabah iAllah..

org yg besar dan istiqamah muhasabahnya ntok diri sendiri, iAllah allah kurniakannya dengan hati dan firasat yg bersih dan tajam.. ^^

Inche gabbana 18/08/2011, 11:37  

enonimus: knapa 4 aje..? knapa tak 8, 17 atau 134..? hehe..

jzkk. moga menjadi manfaat untuk semua biidznillah..

Inche gabbana 18/08/2011, 11:39  

zulkifli: exactly. mmg mus'ab lah yg slalu sy fikirkan, bila cakap pasal muslim 'extreme' ni.

he was extreme indeed, and thanx to his extremeness, he was granted jannah!

may we are able to follow his footsteps iAllah!

=)

Inche gabbana 18/08/2011, 11:41  

enigma to myself: well, depends on which side u r. of coz, extreme from the 'general' point of view.

but from HIS view..? Allahu a'lam. lets strive for the best, for the sake of seeking His pleasure..! ;D

yes, loads and loads of confusions. that's why we need to be rightly guided and inspired. and what else that can do just that other than quran, as-sunnah and seerah..?

peace. ;)

Inche gabbana 18/08/2011, 11:42  

calrky afif: errr.. nak saya tolong lempangkan..? hehehe..

jgn terasa dilempang je, kena bertindak juga...! kalau tak, buat sakit pipi je... huhuhu..

Inche gabbana 18/08/2011, 11:43  

theonewhospiltthekopi: yezzaa..! tapi misi kita adalah untuk meramaikan lagi ghuraba' ni..!

supaya suatu hari nnt ghuraba' bukan lagi ghuraba'..! ;D

Inche gabbana 18/08/2011, 11:43  

Clouds above and me: hahaha.. bagus! izzah dgn menjadi ekstrem..! hehe..

jzkk atas teguran. dah tukar dah. ;)

dell inspiron 20/08/2011, 07:18  

im the one who was ekstrem..
TT_TT... gelakkan kawan yang menegur orang lain pasal aurat..
sekarang nak tebus balik,
nak berkerja sehabis baik untuk DnT ini..

Inche gabbana 21/08/2011, 10:48  

dell inspiron: oleh sbb itu anda perlu all-out berabesss...!!

go go GOOOOO....!! XD

Anonymous 13/10/2011, 16:31  

istilah 'ekstrem' mcm over sgt je.
kalau bersederhana je tak ok ke? =D

Anonymous 23/12/2012, 15:39  

yup. takut orang biasa2 slh faham. tak gitu? sebenarnya ade golongan ekstremis. Rasulullah pun melarang orang yg melampau2 dalam beragama. Islam agama pertengahan ;)) but, berubah dgn drastik itu bknlah ekstremis^^ bergantung kpd orang. bgnya mgkn masa itu emas! xde masa nak bertangguh2 andai mati menjemput dahulu sebelum smpt bertaubat.. hmm baru prasan ini post 2011. uhuk! terima kasih kerana mengepostnye kmbali kat fb~

iyou 24/12/2012, 01:25  

hoyeahhh! aku pun ekstrem... lepas baca entri ni aku pun terasa nak buat entri untuk membela nasib org2 ekstrem.. :p

http://iyou90.blogspot.com/2012/12/ekstrem-jumud-radikal-teroris.html

btw anon, istilah ekstrem tu saje jer nak provok org yg dok mengata.. ^^

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP