16 March 2011

Inche, Boleh Tunjukkan Arah Qiblat?

"Eh Inche, nak tau arah qiblat kena guna kompas lah!" [Kredit Gambar]

Ha, seperti yang ditunggu-tunggu, post ini adalah post lanjutan kepada 'Kadangkala Tarbiyyah Boleh Datang Dalam Bentuk Game Juga.'  Dan seperti yang dijanjikan, Insha-Allah dalam post ini saya akan menerangkan apakah nilai-nilai moral yang sungguh tarbawiyy yang boleh diperoleh daripada game yang tampak ringkas tetapi cukup bergaya itu. 

Ok sebelum tu, angkat tangan kanan siapa yang betul-betul main game ni. Saya tak tahu dan tak nampak siapa yang angkat tangan tapi SYABAS..! Anda memang kool...! Ok, anda yang tak main, sila ketuk-ketampi sepuluh kali setengah sekarang..! Wahahaha..

Eh, ada ke yang main? Kalau ada, apa respon para pemain ye..? Nak tahu jugak..!

Oleh sebab anda begitu sombong tak mahu kongsi dengan saya (:O), biar saya teka apa respon mereka (juga berdasarkan pengalaman saya bermain game ini dengan orang lain):

1) Hiburan
  • Movie!
  • Game!
  • Shopping, jalan-jalan
  • Membaca buku
  • Lepak dengan rakan taulan

2) Cinta
  • Perempuan
  • Awek cun!
  • I lap you!
  • Kapel
  • Sehidup semati

3) Gaya Hidup/Fesyen
  • iPhone (gajet)
  • Jam tangan
  • Terkini
  • Ikut trend
  • Tak kisah

4) Politik/Ekonomi
  • Demokrasi
  • Komunis
  • Riba
  • Duit
  • Rasuah

5) Islam
  • Syumul
  • Solat
  • Puasa
  • Haji
  • Teroris
Ha, anda dah nampak dah apa yang cuba saya sampaikan melalui game ini..? Apa? Masih tak nampak..? Ish ish ish.. *Geleng kepala sambil buat muka keji*

Anda perasan tak kebanyakan respon atau jawapan yang diberi 'berkacamatakan' Barat..? Neraca yang diigunakan untuk berfikir lantas memberikan jawapan adalah neraca Barat?

Kalau sebut sahaja hiburan, pasti yang pertama-tama terlintas di kepala adalah lagu, atau movie, atau apa-apa sahaja yang menyeronokkan berdasarkan definis Barat. Bukan begitu? Begitu juga dengan cinta. Hampir setiap hari kita disogokkan dengan mentaliti bahawa cinta itu mesti bercumbuan, cinta itu mesti berpelukan, cinta itu mesti diekspresikan! Lebih bahaya apabila sogokan-sogokan ini diberi secara halus; selalu sahaja kita tidak menyedarinya. Melalui lagu-lagu Barat contohnya, hampir setiap lirik lagu yang dinyanyikan para penyanyi mereka pasti berunsurkan cinta. 

"I love you like crazy..."

"Because I love you.."

"Baby, baby baby.. Ooohhh.."

"You are everything.."

Peluh besar.

Punyalah kuat dan besar pengaruh Barat ni, sehinggakan kita di Malaysia turut meniru cara mereka ini. Lihat sahaja lagu-lagu nyanyian penyanyi kita. Jarang sekali lagu-lagu yang dinyanyikan tidak menyentuh soal cinta. Hatta lagu nasyid sekali pun banyak benar yang menjadikan cinta sebagai tema. 

Yang lebih lucu, perkara-perkara yang kelihatannya tiada kena mengena dengan cinta juga mahu menjadikan cinta sebagai tema mereka. Contohnya iklan pencuci muka. Kebanyakannya pasti menjadikan cinta sebagai modal untuk menarik pengguna untuk membelinya..! Hadoilamak. Terbaru iklan ubat ketiak (Baca: Deodorant) cap Axe. Pada tanggapan saya iklannya ada berbaur lucah dan menggalakkan ke arah hubungan seks. Sumpah. Nak jual ubat ketiak je pon..! (Tengah bengang juge dengan Nuffnang sebab siarkan iklan tu di belog ini. Sudah diadukan dan harapnya adalah tindakan..)

Eh, panjang la pulak bab cinta ni. Hohoho.. Begitu juga dengan hal-hal yang lain. Setiap kali suatu perkataan itu disebut, pastinya perkara-perkara yang yang melintas di fikiran kita adalah datang dari Barat, atau et lis berorientasikan cara mereka berfikir. Pokoknya..

KITA SEDANG BERQIBLATKAN BARAT. 


Otak kita telah dikawal dan direncanakan oleh Barat! :O [Kredit Gambar]

Memang zaaassss tetapi itulah hakikatnya. Baratlah ustadziatul a'lam ketika ini; menjadi rujukan kepada seluruh alam. Setiap benda pon nak kena rujuk Barat dahulu. Bagaimana nak pertahankan negara daripada serangan pengganas? Sila rujuk Barat. Bagaimana nak stabilkan ekonomi yang telah lumpuh? Sila tanya Barat. Apakah caranya untuk kita memastikan alam ini tidak tercemar? Sila lihat Barat. Semua benda pon Barat. Hatta cara-cara nak gosok gigi sekali pon, kita tiru cara orang Barat menggosok gigi. Tak gitu..?

Berapa ramai daripada kita yang apabila 'hiburan' disebut, terus teringatkan al-Quran, zikrullah, ziarah, berjumpa dengan ikwah dan yang sewaktu dengannya? Berapa ramai antara kita yang apabila 'cinta' disebut, Allah, Rasulullah, mak ayah, ukhuwwah atau hadith 'La yu'minu ahadukum hatta yuhibbu li akhih...' dahulu yang terlintas di kepala? Berapa ramailah agaknya daripada kita yang apabila 'gaya hidup' disebut, terus sahaja terfikir halal, sunnah Rasulullah atau yang diredhaiNya.

Tak ramai en..? Itulah realitinya dan hakikatnya, walaupon ia pahit untuk dikunyah. Termasuklah diri ini sendiri. Air mata mengalir laju.

Di mana agaknya kita campakkan Islam? Ketika hendak kahwin dan buat tahlil malam jumaat baca Yassin. Bila agaknya kita mengingati Allah? Bila tengah susah, tengah sakit dan ketika solat. Time solat tu pon selalunya otak kita nun jauh melancong ke mana. Adakah kita mengamalkan sunnah Rasulullah SAW di dalam kehidupan kita? Ada ada, ketika nak kahwin empat, ketika nak makan (kadang-kadang) dan ketika buat salah dan mita orang maafkan kita ("Nabi pon ampunkan umat.."). 

Yang paling best adalah apabila 'Islam' disebut, respon yang diberikan selalunya teramat cliche dan jumud. Islam tu solat. Islam tu zakat. Islam tu hudud. Lagi menyedihkan apabila yang terlintas di kepala kita adalah takrifan Barat pada Islam; Islam tu jahat,kejam dan teroris..! La hawla quwwata illa billah.. Lupakah kita Islam itu sewajarnya diletakkan pada setiap perbuatan dan gerak-geri kita..?? Mandi kita, makan kita, riadhah kita, masak kita, kemas rumah kita, belajar kita, pandu kereta kita.. Sepatutnya semuanya Islamik..! Anda sedarkah selama ini kita sebenarnya SEKULAR...?? 

"Tidak aku ciptakan jin dan manusia MELAINKAN untuk beribadah kepadaKU."
[adz-Dzariyat, 51:56]

Setiap masa dan ketika, hidup ini sewajibnya diabdikan kepada Yang Maha Esa. 


Allah di mana-mana, setiap saat dan ketika. Cuma kita sahaja yang sengaja membutakan hati.. [Kredit Gambar]

Kawan-kawan, adik-adik, kakak-kakak, abang-abang, pakcik-pakcik dan makcik-makcik sekalian.. Lupakah kita yang Islam itu adalah syumul? Lupakah kita yang Islam itu cara hidup dan bukannya agama semata-mata..? Lupakah kita yang Islam itu ada solusi untuk setiap krisis dan masalah..? 

"Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?"
[al-Maidah, 5:50]


Dan Islam itu perlu diambil dan diamalkan secara keseluruhannya. Tak boleh lah kalau nak ambil mana yang suka-suki dan buang mana yang benci-menci. Kerana sifat Islam itu ia syamil, kamil dan mutakamil; menyeluruh, sempurna dan melengkapi. Tidak boleh dipecahkan mengikut juzuk-juzuk tertentu, dan kita membuat pilihan mana yang sesuai dengan citarasa kita. 

"Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu."
[al-Baqarah, 2:208] 


Ha, Allah dah suruh masuk ke dalam Islam secara kaffah, keseluruhan. Holistik. Lengkap. Tak boleh nak sikit-sikit jah. Tak boleh, eh aku nak solat, zakat, puasa tetapi sekali-sekala best juga kalau berzina hey..! Atau pon rukun Islam aku jaga semua, tapi tak bergayalah kalau tak minum arak dan dedah aurat sini sana..! Kalau tak, secara otomatiknya kita sudah pun terjerumus ke dalam perangkap syaitonirojim! Wahahaha padan muka kau, kata Jeneral Iblis Laknatullah. Nau'dzubillah..

Begitu juga dengan sistem, baik sistem pendidikan, politik, sosial mahu pon ekonomi. Sewajibnya semua sistem ini berlandaskan Islam yang sebenar, dan bukannya Islam hadhari  dan Islam 1Malaysia yang direka-reka oleh manusia. Kerana manusia sifatnya lemah, bernafsu dan tidak sempurna, sayugia sistem yang datangnya daripada akal dan pemikiran manusia pastinya pincang dan bobrok..! Hoh.

"Aku tinggalkan untuk kalian dua perkara. Kalian tidak akan sesat selama mana kalian berpegang dengannya, iaitu Kitabullah dan sunnahku."
[Hadith Riwayat Muslim] 


Kita tidak mahu sesatkan..? Kita tidak mahu menjadi hambaNya yang ingkar kan..? Dan kita tidak mahu menjadi orang-orang yang bodoh (jahil) kan..? Jadi apa lagi..? Kita kena tukar neraca kita, kita kena pakai kaca mata yang baru; semuanya berlandaskan dan berpaksikan Islam..!

Ya, bercakap (dalam kes saya, menulis) memang jauh lebih senang daripada melakukannya. Tetapi bukankah sebelum kita menyelesaikan sesuatu masalah, kita mestilah mengenalpasti masalah itu terlebih dahulu..? Nah, sekarang kita semua sudah mengambil langkah yang pertama dalam ber'taaruf' dengan masalah ini. Tiba masanya untuk kita mengambil langkah-langkah yang seterusnya pula. Lebih bergaya sekiranya kita sanggup untuk berlari laju terus..! Senyum sambil kenyit mata. 

Dan bersama-sama bermujahadah untuk membuat perubahan adalah lebih mudah dan kool daripada membuatnya secara berseorangan bukan..? Jadi, apa lagi..?? Jomlah kita sama-sama berubah..! Jom kita berlari pecut menuju garisan penamat! Fastabiqul khairat..!


Jom kita sama-sama, berpimpin tangan menuju sorgaNya..! xD Ayuh...!

"Eh Inche, tak mengapalah. Saya dah jumpa qiblat saya.." 

Mata bersinar-sinar.

-gabbana-


Oh ye! Selamat maju jaya mencuba game ini di dalam bulatan gembira anda, atau di mana-mana sahaja! Moga ia memberi manfaat yang besar, biidznillah.. ;) Jay zack kay kay sekiranya anda benar-benar akan memainkannya..!

14 Caci Maki Puji Muji:

Mohammad Aiman 16/03/2011, 16:55  

artikel kali ni memang best !! =))

bukan enonimus 16/03/2011, 18:10  

Belum buat lagi laa inche Gabbana,
inshaAllah malam esok :)

(agak meleset sedikit expectation saya)

di sebelah anda malam tadi 17/03/2011, 01:40  

mulai hari ini wa akan track ini blog! manyak best wa baca!

thumbs up loorr ^^b

Abe Am 17/03/2011, 02:55  

bulatan gembira?

hehe...
faham2...

Payung kecil 17/03/2011, 08:27  

ouhh terjawab sudah persoalan selama ini
insyaAllah akan dicuba game ni dalam bulatan nanti (^_^)
JZKK :))

gabbana 17/03/2011, 09:39  

aiman: terima kasih aiman. ;) tp jgn sekadar best membacanya, harapnya dapat mengamalkannya dan menyebarluaskannya..! tu baru btol2 BEST..! :D

gabbana 17/03/2011, 09:39  

bukan enonimus: uih, apa expectation anda..? Cite ah sket..

gabbana 17/03/2011, 09:40  

di sebelah anda malam tadi: belah kanan ke belah kiri..? Hehehe.. (Tau dah sebelah mana eceli.. ;p)

semuanya dari Allah. pujilah Allah byk2, dan bukan hambaNya..! :O

gabbana 17/03/2011, 09:41  

abe am: haha.. amcm..? gembira kan..?? ;)

gabbana 17/03/2011, 09:41  

payung kecil: Ok selamat mencuba..! dan kalau sudi, kongsikanlah ngan kami semua apa hasilnya nnt..! ;)

eiffel 17/03/2011, 11:18  

bestnye baca entry ni..rasa cm dengar khutbah jumaat plak~

time kasih gabbana~

gabbana 18/03/2011, 14:49  

eiffel: oh? anda pernah gi solat jumaat ke (sbb saya rasa anda ni pompuan)..? ke tak..? hohoho..

sama-sama. moga bermanfaat, biddznillah.. ;)

eiffel 18/03/2011, 16:54  

lol~

memg kte pompuan pown..apa lar gabbana ni...klo dgr khutbah jumaat xsemestinya g solat jumaat..

cuba bukak tv1, yg live dr masjid negara..kn ada jer~

p/s :: xtau lar skrg ada g ke x..masa skola2 dlu, ada rasanya xP

gabbana 18/03/2011, 17:05  

hahaha.. mana la tahu. sbb kalau kt UK dulu, ramai je kaum hawa yg g solat jumaat. kat mekah pon. ;)

ada ada lagi tu. tapi ada ke lg org yg tgk TV1..? *koff koff*

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP