24 February 2011

Rumah Terbakar Panggil Bomba, Bomba Datang Berlumba-Lumba Ewah!

[Kredit Gambar]

Situasi Satu

Anda sedang tidur nyenyak, dibuai mimpi indah Ultraman berjaya mengalahkan Raksasa Sotong berperut boroi. Tiba-tiba anda dikejutkan dengan bau hangit yang teramat. Dalam keadaan yang masih mamun, anda bangun dan mencari-cari punca bau hangit tersebut. Anda terkejut gorilla apabila mendapati ruang tamu rumah anda sedang marak dijilat api. Anda kaku seketika kerana tidak sangka pemandangan yang hanya boleh dilihat di dalam drama-drama Melayu berkos rendah kini sedang terjadi di hadapan mata anda.

Ketika anda sudah sedar daripada lamunan anda, anda naik semula ke atas untuk mengejutkan keluarga anda dan kucing anda yang sedang tidur terlentang di atas komputer keluarga. Oh anda berjalan dengan lenggang-lenggang kangkung, sambil menikmati keindahan api yang sedang marak berwarna oren kebiruan. Anda mengetuk bilik ibu dan ayah anda dengan penuh sopan sekali. Semekom mak abah, boleh saya masuk..? Tiada respon.

Anda pun memulas tombol pintu dan masuk ke dalam bilik utama ibu dan ayah anda dengan langkah kanan dahulu. Kedengaran ayah anda sedang berdengkur maha dahsyatnya hinggakan anda menyangkan ada jet yang sedang terbang rendah di atas bumbung rumah anda. Ibu anda pula amat jelas sedang menikmati tidurnya kerana mulutnya sedikit ternganyum (ternganga sambil tersenyum). Bau hangit rumah terbakar semakin menusuk hidung.

Dengan penuh berhati-hati anda cuba mengejutkan ayah dan ibu anda. Mak, abah, bangunlah. Rumah terbakar tu. Anda menepuk-nepuk manja perut ayah anda yang humanghaih boroi itu. Abah, bangun bah. Habis dah televisyen skrin leper cap Sharp jenis Aquous empat puluh lima inci yang baru sahaja abah beli beberapa minggu yang lepas di Seng Heng tu dijilat api bah. Anda mengusap manja pula rambut ibu anda. Mak, bangun mak. Habis dah sofa kulit Lorenzo buatan Itali daripada kulit lembu asli berwarna hitam keperangan mak tu dijilat api mak. Mak, abah, bangunlah..

Tidak berjaya. Anda sedikit kecewa. Lantas anda pergi pula ke bilik kakak anda. Anda lakukan perkara yang sama. Anda dengan penuh sopan dan beradab ketimuran cuba untuk membangunkan kakak anda. Akak, bangun kak. Anda bersuara dengan kekuatan tidak lebih tiga puluh desibel. Akak, bangunlah kak, rumah dah nak hangus terbakar ni. Habis dah segala bapak atok majalah-majalah kesayangan akak tu terbakar. Gagal. Anda menggaru-garu kepala yang tidak gatal.

Anda ke bilik adik lelaki anda pula. Sama juga, tidak berjaya. Dik, bangun dik. Anda mencium pipinya yang gebu-gebu itu. Dik, bangun dik. Habis dah Playstation adik kat bawah tu hangus terbakar dik. Robot Gundam adik yang abah beli kat Singapura dengan harga seratus tiga puluh lapan dolar Singapura tu pon dah cair dah dik. Bangunlah dik.. 

Akhirnya anda terpaksa menyelamatkan diri anda sendiri. Sebelum itu, anda sempat mengusap kepala kucing anda, sebelum anda bergegas keluar menyelamatkan diri. Ketika di luar, anda sedikit kagum melihat api yang begitu cepat marak menjilat rumah yang penat ibu dan ayah anda renovet tiga bulan yang lepas. Anda kemudiannya ke pondok telefon awam yang terdekat untuk menelefon pihak bomba.


Situasi Dua

Anda sedang tidur nyenyak, dibuai mimpi indah Ultraman berjaya mengalahkan Raksasa Sotong berperut boroi. Tiba-tiba anda dikejutkan dengan bau hangit yang teramat. Dalam keadaan yang masih mamun, anda bangun dan mencari-cari punca bau hangit tersebut. Anda terkejut gorilla apabila mendapati ruang tamu rumah anda sedang marak dijilat api. Anda kaku seketika kerana tidak sangka pemandangan yang hanya boleh dilihat di dalam drama-drama Melayu berkos rendah kini sedang terjadi di hadapan mata anda.

Anda terus berlari ala-ala Watson Nyambek ke tingkat atas untuk mengejutkan keluarga anda. Bilik utama ibu dan ayah anda berkunci. Anda lantas merempuh bilik tersebut sekuat hati ala-ala Hulk Hogan yang mahu merempuh lawannya di gelanggang gusti. Tapi memandangkan anda bukanlah Hulk Hogan, sakit jugalah bahu dan badan anda akibat rempuhan tersebut. Akibat tidak berjaya, anda mengetuk pintu sekuat hati. Mak! Abah! Baaannnnggguunnn....!!! Rumah dah terbakar ni...!! BAAANNGGGUUUNNN...!! MAAAAKKK!! ABAAAHHHH! Pom pom pom anda menghentak pintu bilik.

Anda tidak membuang masa. Anda pergi pula ke bilik kakak anda. Mujurlah dia tidak mengunci biliknya. Kakak..!! Baaannnggguunn...!!! Rumah terbakar...!! BAAANNGGGUUNNNLLLAAAHH AKKAAAKKK!! Kakak anda tidur mati la pulak. Langsung menunjukkan reaksi sedikit pun terhadap jeritan anda. Anda lantas tekad untuk mengejutkannya. Anda tarik rambutnya sekuat hati sehinggakan kakak anda begitu terkejut dan menampar anda. Berjaya! Anda tidak kisah ditampar asalkan anda berjaya menyedarkannya. 

Kakak...! Rumah kita terbakar..!! Cepat tolong kejut mak dengan abah! Saya kejutkan adik! Kakak anda sedikit terpinga-pinga. Tetapi dek bau hangit yang begitu kuat, dia lantas mempercayai kata-kata anda dan terus bergegas ke bilik utama. Anda pula ke bilik adik lelaki anda dan terus mendukungnya. Adik! Bangun dik! Rumah kita terbakar...!! Anda menepuk-nepuk punggungnya sekuat hati. Adik anda terbangun dan terus menangis dek kepedihan yang mengigit di punggungnya. 

Adik! Pergi angkat si Alejandro tu! Cepat..! Anda menyertai kakak anda untuk mengejutkan ibu dan ayah anda. Kali ini dengan bantuan kakak anda, anda berjaya merempuh masuk bilik utama. Uih gagah juga kakak anda itu. Akhirnya anda berdua berjaya mengejutkan ibu dan ayah setelah kakak anda memijak perut ayah anda manakala anda menyiram ibu anda dengan sebaldi air. 

Akhirnya anda sekeluarga berlari keluar menyelamatkan diri. Ketika di luar, anda, kakak anda, adik lelaki anda, ibu dan ayah anda dan Alejandro si kucing Siam peliharaan anda sedikit kagum melihat api yang begitu cepat marak menjilat rumah yang penat ibu dan ayah anda renovet tiga bulan yang lepas. Anda kemudiannya mengeluarkan iPhone 4 yang sempat anda selamatkan dan anda simpan di dalam poket dan terus menelefon pihak bomba. 

Kelihatan sedikit senyuman kepuasan terukir pada bibir anda. 


Situasi Tiga

Anda sedang tidur nyenyak, dibuai mimpi indah Ultraman berjaya mengalahkan Raksasa Sotong berperut boroi. Tiba-tiba anda dikejutkan dengan bau hangit yang teramat. Dalam keadaan yang masih mamun, anda bangun dan mencari-cari punca bau hangit tersebut. Anda terkejut gorilla apabila mendapati ruang tamu rumah anda sedang marak dijilat api. Anda kaku seketika kerana tidak sangka pemandangan yang hanya boleh dilihat di dalam drama-drama Melayu berkos rendah kini sedang terjadi di hadapan mata anda.

Anda terus berlari seperti Usaion Bolt lagaknya ke tingkat atas, untuk mengejutkan ahli keluarga anda. Kemudian anda teringat yang sudah menjadi tabiat ahli keluarga anda apabila tidur akan mengunci pintu. Anda ke setiap bilik dan mengetuk pintu dengan sekuat hati anda. POMM POMM POMMM...!!! BAAANNGGGUUUNNN....!!! RUMAH TERBAAAAKKAAARRRR....!!! Tidak berjaya. Tiada seorang pun yang sedar dengan jeritan anda.

Ini tidak boleh jadi! Kata hati anda yang sedikit bijak. Anda lantas bergegas keluar rumah untuk mendapatkan bantuan jiran-jiran. Anda sempat melihat televisyen skrin leper cap Sharp jenis Aquos empat puluh lima inci yang bari dibeli ayah anda beberapa minggu lepas di Seng Heng sedang dijilat api. Di luar, anda menjerit sekuat hati.

TOOOLLLOOONNGGG....!!! RUMAAAAHHH SAYAAAA TERBAAAKKAAARR...!!! TOLONGLAH DAKU WAHAI JIRAN-JIRAN TAMAN PERUMAHAN INDAH PERMAI JAYA...!!!

Teknik anda berjaya! Kelihatan beberapa bilik yang gelap kini cerah tanda lampu bilik dinyalakan. Tidak beberapa lama selepas itu, beberapa orang jiran anda sudah pun berkumpul di luar rumah. Anda dan mereka segera bergegas masuk semula ke dalam rumah untuk menyelamatkan ahli-ahli keluarga anda yang masih terperangkap di dalam rumah. 

Tidak berapa lama selepas itu, hasil pertolongan jiran-jiran anda, setiap ahli keluarga anda termasuklah Alejandro si kucing Siam peliharaan keluarga dapat diselamatkan. Malah pihak bomba sudah pun tiba ketika semua ahli keluarga anda selamat di luar rumah. 

Alhamdulillah, getus anda di dalam hati.

***

Cara mana yang akan anda gunakan agaknya ya, sekiranya rumah anda terbakar dan anda seorang sahaja yang sedar..? Cara dalam Situasi Satu, Dua atau Tiga..? 

Saya bagi anda hint. Sila buka al-Quran, surah ke enam puluh enam ayat enam. Semoga berjaya memilih teknik yang paling berkesan dan bergaya..! Hihihi..

-gabbana-

Oh jangan risau, nanti saya ulas lagi bagi setiap situasi ni, Insha-Allah. Senyum.

17 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 24/02/2011, 17:01  

analogi rumah terbakar?
menarik.
saya baru cite kat kawan baru2 ni.

bolehlah saya sharekan link inche gabbana pada kawan saya nanti ;)

Mohammad Aiman 24/02/2011, 18:02  

analogi yang sangat menarik =)

sekali baca mula2 tuh dah leh agak dah.. =)

then bila baca ayat tuh, lagi la masuk akal ^__^

bravo, kudos, tres bien!

[cucu Hj Hassan] 24/02/2011, 23:16  

nini komeng untuk post bwh, mlas cucu hj hssan nk scroll down byk byk..
apa mksd inche gbbana cucu hj hssan sgt rndom? pmikiran sy blum diajar di LSE untk pham mksud anda..hmm

eh,nini plak, -----> ini

PuteriBonda Anis 25/02/2011, 00:33  

best! :)

eiffel 25/02/2011, 11:27  

ats nasihat cucu hj hassan bw kt sini xP


klo nk pkai logik, haruslah plh situasi yg ketiga~

situasi no1 plg nonses skali!

gabbana 25/02/2011, 15:17  

enonimus: haah, analogi rumah terbakar. ;)

sila sila, moga bermanfaat biidznillah.. ^^

gabbana 25/02/2011, 15:18  

aiman: merci beaucoup mademoiselle. eh. xp

gabbana 25/02/2011, 15:20  

cucu hj hassan: -____-" ni malas tahap koala bear dah ni.. hihihi..

sebab komen anda tu mcm sesuatu sgt. dan saya menjangkan selepas ini anda akan bertanyapula, "apa maksud inche gabbana cucu hj hassan sesuatu..?" hohoho..

oh terima kasih kerana promote belog ini secara percuma! ;)

gabbana 25/02/2011, 15:20  

puteribonda anis: anda pon best sbb komen best..! ;) hihi..

gabbana 25/02/2011, 15:21  

eiffel: tula, byk jasa cucu hj hassan ni.. ^^

uhmm. walaupun cara plg 1 nonsense, tp tula yg paling byk sekali yg kita buat... ^__^"

[cucu Hj Hassan] 25/02/2011, 21:00  

jngkaan anda salah. malas cucu hj hassan nak bertanya lagi -____-
pasti anda senang hati

gabbana 28/02/2011, 09:46  

cucu hj. hassan: ooohhh.. anda ni emo juga rupanya ye..? ;p

[cucu Hj Hassan] 28/02/2011, 17:13  

haiyoyo itu bkn emo. keaktifan untk brtny dh xde -___-

gabbana 01/03/2011, 10:44  

itulah yg saya maksudkan tu.. ^__^"

who am I? 24/08/2012, 08:32  

Perghhh!Inche banana mmg suka buat saya ketawa guling2 dan akhirnya menangis.Hmm api neraka lebih panas dari api atas dunia.Allahuakbar
-______-

saya 26/11/2012, 22:58  

*senyum*
baca sambil senyum sebab rumah saya baru terbakar petang tahun baru hijrah yg lepas. sungguh, anak buah saya apply 3rd situation :)

suria_mahsuri88 27/11/2012, 12:47  

Sangat memberangsangkan untuk ubah diri sendiri dan ajak orang laen kearah kebaekan..

Yes.. Kipidup!!

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP