28 February 2011

Inche, Sepulo Ringgit Pun You Tak Boleh Kasi Nak Beli Makan Ka..?

Alhamdulillah, segala puji bagiNya, yang tak henti-henti dan tak pernah kedekut untuk melimpahkan rahmat dan inayahNya kepada hamba yang marhaen dan hina seperti saya ni. 

Wiken yang lepas, sekali lagi Dia telah bermurah hati untuk memberi penghormatan kepada saya untuk mengendalikan Konferens Riang Ketiga untuk hadek-hadek KOLPER bahagian selatan. Entah bagaimana, di saat akhir, saya telah diminta untuk menggantikan mas'ul asal atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Kiranya bidan terjun jugalah. Uhm, tiada kebetulan di dalam hidup ini en? Senyum.  

Konferens Riang hey..! [Kredit Gambar]

Dan alhamdulillah, konferens tersebut berakhir dengan jayanya (saya rasalah.. hohoho..) selepas Zuhur semalam. Pulang ke rumah, saya betul-betul rata (Baca: Flat). Memang betul-betul penat..! Tapi sumpah penat itu tiada apa-apa sekiranya hendak dibandingkan dengan pengalaman menguruskan konferens riang tersebut dan melihat respon dan semangat hadek-hadek yang terkesan dengan pengisian-pengisian tarbawi yang disediakan ketika konferens. Belum lagi kira hati yang terhibur dapat berukhuwwah dan melihat wajah-wajah ikhwah! Fulamaweh© (term ini baru sahaja direka, gabungan fulamak dengan walaweh.  Hak cipta terpelihara. Wahahaha..), memang masyuk...! ;D 

Mana-mana jalan (Baca: Anyway), bukan konferens itu yang hendak saya kongsikan di sini. Di lain sesi mungkin, Insha-Allah. Yang hendak saya cerekakan adalah suatu kejadian yang berlaku pada Jumaat malam Sabtu ketika saya sedang cuba untuk menikmati makan malam saya di sebuah kedai mamak. 'Sedang cuba' kerana saya tersilap memilih makanan dan juga suasana di kedai mamak yang cukup menguji keimanan dan kesabaran. 

Ketika itu Akh Amir Syahir yang qawiyy lagi kedabom sedang berkongsi perjalanan hidup tarbiyyahnya bersama hadek-hadek. Saya terpaksa mencuri keluar dek perut yang sudah mula mendendangkan lagu dondang sayang dan lagu rakyat Libya, kerana masih belum makan malam walaupun jam sudah menunjukkan pukul sebelas malam. Maka mamak nampaknya adalah pilihan yang paling mudah dan segera kerana terletak hanya kira-kira seratus meter dari tempat program.

Setibanya di sana, peluh mula mengalir laju di dahi dek melihatkan begitu banyaknya manusia di kedai mamak tersebut. Ditambah pula dengan bau tengik dan busuk asap rokok yang memenuhi zon udara kedai mamak tersebut, saya agak ragu-ragu sama ada mahu meneruskan rancangan saya atau pun tidak. Namun dek kasihan pada Inche perut dan ada meja kosong, saya mengambil keputusan untuk duduk sahaja, makan dan beredar dari situ sesegera mungkin. 

Saya tidak tahu nak makan apa ketika mamak bertugas datang untuk mengambil pesanan. Akhirnya saya membuat keputusan yang akan saya sesali dengan memesan ikan dan kentang goreng (Baca: Fish & Chips). Sungguh bijak bukan saya, memesan ikan dan kentang goreng di sebuah kedai mamak..? Peluh.

Ketika menunggu pesanan saya untuk sampai, ada dua kejadian yang berlaku. Pertama, ada seorang anak muda (walaupun saya masih muda remaja, tapi saya yakin dia lebih muda daripada saya.. Hohoho..) yang datang duduk di meja saya kerana mahu mengecaj henponnya kerana meja yang saya duduki terletak hampir dengan soket. Sepanjang dia di meja tersebut, tiada sebarang konversasi yang berlaku melainkan "Ada orang dok kat sini tak?" dan saya menjawab "Tak." Sedikit menyesal kerana sekiranya saya memulakan perbualan yang lebih mesra, mana tahu dia mungkin tersentuh? Kan hidayah tu milik Allah? Hhmmm.

Peristiwa yang kedua pula berlaku sejurus selepas ikan dan kentang goreng saya tiba. Seorang wanita Cina yang kelihatan lusuh dan tidak terurus masuk ke dalam kedai mamak untuk meminta sedekah. Badannya kurus, pakaian yang dipakainya kotor dan matanya buta sebelah. Memang brutal. Di dalam hati, saya berdoa agar dia tidak akan singgah di meja saya kerana saya khuatir saya akan tewas dalam ujian yang bakal menimpa.

Dan nampaknya Allah sememangnya mahu saya berhadapan dengan ujian tersebut. Hohoho.. Dia datang kepada saya dan meminta wang dengan alasan mahu membeli makanan. Pada mulanya saya tidak melayan permintaannya (taktik kuno) dengan harapan dia akan beredar dengan segera. Namun terbukti dia adalah seorang wanita yang gigih dan berhati waja. Tanpa berputus-asa, dia terus meminta wang daripada saya.

Saya lantas menawarkan ikan saya kepadanya. Beberapa kali juga saya tawarkan ikan saya kepadanya namun dia menolaknya setiap kali. Siap buat muka lagi! Erk. Katanya, dia mahu membeli nasi dan dengan menunjuk ikan saya, dia berkata,

"Makan ini mana boleh kenyang Inche satu hari."

Dan saya pula, dengan penuh su'udzan (bersangka buruk) terus berkata kepadanya,

"Saya takmau bagi awak duit, nanti awak pergi beli benda lain.."

dengan sangkaan yang wanita Cina tersebut adalah seorang penagih dadah. Astaghfirullah..

"Saya tade mau beli benda lain, mau beli nasi saja. Inche, tolong la inche.."

Astaghfirullah...

Lantas saya membuat keputusan yang kurang bernas untuk tidak melayannya lagi. Saya menebalkan muka, mengeraskan hati dan terus makan seolah-olah wanita Cina itu tidak wujud (agak susah juga kerana penampilannya dan desakannya yang cukup istiqamah menyebabkan saya susah untuk fokus pada ikan dan kentang goreng saya). Ketika ini hati saya cukup berkecamuk, bergelojak. Macam-macam yang saya fikirkan.

"Ya Allah kerasnya hati aku ni.."

"Ish, Nabi pun bagi makan kat orang Yahudi..."

"Ya Allah, ampunkan aku Ya Allah.."

"Kata ikut tarbiyyah..."


Tak kisahlah yang meminta itu berkata benar atau tidak, yang penting kita ikhlas memberi... [Kredit Gambar]

Setelah beberapa ketika, dia masih tidak berganjak dan terus mendesak saya sayugia saya menawarkannya sekali lagi untuk mengambil sahaja ikan saya. Dan dia menolak sekali lagi. Saya sedikit geram. Fedap. Akhirnya saya nekad untuk tidak melayannya dan tidak mahu memberikannya apa-apa.

"Inche.. Inche.."

Dia terus meminta. Akhirnya dia berkata,

"Inche, sepulo ringgit pun you tak boleh kasi nak beli makan ka...?"

Zaaaasssss walaupun sedikit jengkel kerana dia siap menyatakan jumlah yang diharapkannya daripada saya. Peluh kecil.

"Sudahlah, kalau macam ni you tak payah bagilah..!"

Katanya lagi mengakhiri perbualan kami. Dia beredar dan mencari meja yang lain pula, dengan harapan ada orang yang akan bersimpati terhadapnya. Sekali-sekala mamak-mamak yang ada pergi kepadanya dan cuba menghalaunya pergi. Tetapi terbukti wanita Cina tersebut amat persisten dan berhati Suria Perkasa Hitam.

Timbul perasaan menyesal di dalam hati. Espeseli apabila melihat wanita Cina tersebut ke bahagian nasi kandar, melihat-lihat lauk yang ada. Dia pastinya lapar. Allah... Timbul juga niat untuk mengajaknya duduk dengan saya, dan memesan apa-apa makanan yang disukainya. Tetapi setiap kali saya memandangnya, perasaan tersebut akan terbatal dek wajahnya yang sedikit bengis dan gengster. Hohoho.. Tambahan pula selepas itu dia menolak roti canai (tak silap sayalah..) yang diberikan oleh seorang lelaki Arab, yang juga pelanggan di kedai Mamak tersebut, terus hilang selera saya untuk memanggilnya semula. 

Selepas selesai makan, saya segera membuat bayaran dan mahu terus segera ke tempat program semula kerana lama juga saya menunggu pesanan untuk sampai tadi. Saya hampir-hampir sahaja membatalkan pesanan. Timbul sekali lagi niat untuk membelikan wanita Cina tersebut makanan, apabila melihat dia masih berdiri di luar kedai memerhatikan para pelanggan yang ada. Tetapi entah kenapa, niat tersebut tidak direalisasikan. Wah hatiku cukup berbolak-balik!  

Kejadian yang berlaku menyebabkan saya bermuhasabah. Terasa diri begitu lemah dan masih jauh dalam tarbiyyah. Ini bukan soal kedekut. Tetapi soal dzan saya yang bermacam terhadap wanita Cina tersebut. Juga soal hati yang keras dan pentingkan diri. Astaghfirullahal adzim... [Tee][Underscore][Tee]

Nampaknya saya gagal dalam ujian tersebut. Failed. Dan pastinya Allah mahu saya belajar sesuatu daripada peristiwa tersebut bukan..? Hhhmmm... Terima kasih ya Allah kerana beri aku ujian tersebut. Maafkan aku ya Allah kerana telah gagal...

Saya sempat memandang wanita Cina tersebut buat kali terakhir sebelum kembali ke tempat program. Dia masih meninjau-ninjau keadaan di dalam kedai, masih berharap ada orang yang akan mengasihaninya agaknya. Tak tahulah sama ada saya akan berjumpa lagi dengannya. Jika ya, saya mahu menebus kesilapan saya..! Insha-Allah... 

"Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan.

(Sambil berkata dengan lidah atau dengan hati): 'Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih.

Kami sebenarnya takutkan Tuhan kami, takut Ia kenakan kami azab hari yang padanya muka orang-orang yang bersalah: masam berkerut-kerut'."
[al-Insaan, 76:8-10]   
 

-gabbana-

18 Caci Maki Puji Muji:

[cucu Hj Hassan] 28/02/2011, 17:10  

caish, apalah ince gabban ni, sllu brsngka bruk nih. Hj Hassan sllu pesan, sebab Cucu Hj Hassan sllu kuar shupin ngn dy, dy ckp, bg jelah sringgit 2, xpyh pkir dy pngih ddah ke, gna duit tu nk bli pisau nk rompak umah inche gabbna ke, niat je kita nk tlong dy. alah, stkat srnggt 2 apalah sgt.. sllu kita bli mknan, tp x hbes then basi, sama jelah nilai dgn kita nk sdekah td. sllu jgk Puan Mama mrah sbb kmi adk brdik suka bg susu dkt kucin2 trbiar brkurap tu, Puan Mama kta mmbzir. Tp baik bg kucin sdgkan kdg2 dok buat air xhbes then buang, sma je nilai dy. Kmi pkir cmtu je aa nk bg snang xnk kdkot.. [ hoho ]

inche gbban msti penin Cucu Hj Hssa mrpek ni -___-


p/s : betul ke klo kita bg mkan dekat bnatang yg tgh btul2 lpar, kita jamu bntang mkn, espcially kucin, nnti dy tlung kta dkt akhrat ? -___-

Anonymous 28/02/2011, 23:11  

hmmm...to be honest saye juge kdg2 seperti en gabana... saye selalu suspicious kpd "peminta" sebab merasakan mereka ni org yg malas berusaha....

tapi yang malunye tiap kali perkara itu datang menguji, Ibu saye selalu tunjukkan qudwah yg sgt baik..sehingga membuatkan saye malu dgn sikap sedangkan diri mengakui Islam + daie.

kalau "peminta" itu datang saye akn bertanya byk soalan spt.. "nak buat ape?".. "siapa yg bawak awak ke sini?"

seakan kadNG2 tindakan saye sedikit sebanyak menghina mereka walaupun tak bermaksud sedemikian...

arissa myana 28/02/2011, 23:44  

salam...

wahh.. selalu juga berhadapan dgn situasi yg sulit mcm ni...
nyata, tangan dan hati masih juga berat utk memberi walau 'tahu' rezeki, wang dan segalanya milik Dia, pinjaman untuk kita.

mungkin harus naikkan level 'yakin' itu, kn?

Allah hu'Alam.

jzkk utk ingatan ^^ dan mari koreksi diri

Anonymous 01/03/2011, 00:41  

saya juga ada satu peristiwa sepeti ini yg berlaku ketika berada di bulan ramadhan yg lalu.

waktu itu sy dan kawan2 berada dalam KTM. waktu itu kebetulan sudah hampir waktu berbuka. tiba2 ada seorang wanita cina yang tidak bertudung memberi salam. katanya dia seorang muallaf dan dia sedang berpuasa. dia meminta wang kerana sudah 3 hari tidak makan. saya menghulurkan kurma kepadanya tp dia menolak. tak dinafikan, pada waktu itu sy dah mula bersangka buruk. namun begitu, ada seorang kawan saya menghulurkan beberapa not seringgit.

selang beberapa hari selepas itu. kawan saya ternampak perempuan cina yg mengaku muallaf itu merokok di siang hari sewaktu berpuasa. pada waktu itu, saya tak tahu nak ckp apa. ........

-MIESA

gabbana 01/03/2011, 10:46  

cucu hj hassan: TT__TT terima kasih atas nasihat itu. sgt2 berguna dan menyentap jiwa. eh.

bab sama ada mereka akan tlg kat akhirat atau tidak, tu saya tak pasti. tp pastinya kalau kita buat baik pada makhluk allah, mereka akan mendoakan kita kan..? dan pastinya allah akan membalasnya nnt. ;)

tau kan hadith yg pasal pelacur bg minum air kat anjing tu..? ^^

gabbana 01/03/2011, 10:47  

enonimus: itulah. tp susah juga kalau nak salahkan kita 100%, sbbnya memang byk sgt kes peminta sedekah ni tipu, penagih dadah dan sbgnya. kiranya kita ni mangsa keadaan la juge.. huhu..

walaupon pilihan yg terbaik ttp ikhlas memberi dgn hanya mengharapkan redha Allah.. ;)

terima kasih atas perkongsian!

gabbana 01/03/2011, 10:49  

arissa myana: betul betul. kita takut sgt kalau kita bagi rezeki yg ada kat kita, rezeki tu akan berkurangan. padahal, rezeki tu milik Allah dan setuju sgt, kena sgt yakin dgn sifat ar-Razq Allah tu; maha pemberi rezeki.

jom sama2 kita islah nafsak dan wad'u ghairak! ^^

gabbana 01/03/2011, 10:50  

MIESA: hhhmmm... tula yg saya cakapkan tu, kadang2 serba salah nak bagi. lagi la pulak mcm kes anda ni, mesti terdetik 'Seb baik aku tak bagi dia ari tu..' Kan..? Hohohoh..

Tak tahulah. Kena latih diri kita untuk memberi seikhlasnya. kalau tak nak bagi pon, jgn dzan atau kutuk dan sbgnya. kita jugak yg rugi, dapat dosa..! =(

terima kasih atas perkongsian yg menarik!

itachi 01/03/2011, 12:11  

slm.pernah jugak b'depan situasi mcm ni..em, niatkan saja yg kita bg tu sedekah.berapa tu x penting n mmg la kita risau duit tu sbnrnye dpt kat dia ke..or agen..or nak beli dadah.tp ape kata kalau masa bg sedekah tu niat dan doa dlm hati semoga duit yg kita bg tu blh bwk dia kpd kebaikan n doakan klo dia nak buat jahat dgn duit tu semoga Allah tukarkan niat dia tu jd bnda baik.Allah Maha M'dgr doa hamba2Nya:D
mgkn lbh baik klo nk bg tu siap bg nasihat lg.mgkn dia akan akan t'kesan dgn kata2 kita..kan hidayah tu milik Allah:)

[cucu Hj Hassan] 01/03/2011, 12:58  

aar kn. kish plcur dgn anjgn tu. luper plak i [wohoho]

Ikmal Nordin 01/03/2011, 19:29  

inche, kalau you tak mau bagi sepuluh ringgit makan ros 911, mmg jauh lg tarbiyyah..hohoho

gabbana 02/03/2011, 11:45  

ikmal: Erk. -____-" ni guna mazhab mana nih....? :O

Mohammad Aiman 02/03/2011, 12:19  

tahukah inche gabbana bahawa kalau nak sedekah, wajiblah melebihi rm9.90? wanita tu pun tahu tau.. hahaha... xdo eh..

(btw, macam best je konferens riang tuh? sy dah la minat betul benda2 kem2 atau event2 nih..tapi tak pandai cari untuk dijoin:)

gabbana 03/03/2011, 12:23  

aiman: memang BEST pon..! seriyes best tahap dapat bertukat menjadi Super Saiya peringkat ketiga..! Wahahaha.. Eh.

Oh, bapak as in Hakim Maideen pon ada hari tu.. ^^

Ikmal Nordin 03/03/2011, 23:06  

ini mazhab london..muahahahaha

gabbana 04/03/2011, 08:54  

ikmal: suka hati. nnt jawab kat Allah k...? gelak kecil tutup mulut.

Anonymous 19/04/2011, 02:21  

kate pakcik hassan albanna.." selagi ade keraguan dalam perbuatan, itu masih lagi belum akhlak kita"

Inche gabbana 20/04/2011, 08:41  

enonimus: TT__TT jzkk.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP