Uswah Clothing

19 February 2009

the unspoken truth

Yes, the truth is out there, but people rarely speak about it. Why? Because the truth always hurts. And it REALLY hurts.


Sometimes people say something to you to please you. Well, most of the time actually. Not that they will get some sort of appreciations from you or anything. But it's just an unspoken rule. If they speak good things about you, they would expect you to do exactly the same when the time comes for you to speak something about them. It's more like an investment. I sow the seeds in you and I will reap the fruits later. No need to be now. I'll eat the fruits when I'm hungry.


But it is justifiable? Is it the right thing to do? I mean, from the bird's eye view, it seems a perfect thing to do. Isn't it...? I mean, c'mon! Don't you want people to speak good and nice and lovey-dovey and mushy-mushy things about you...? Simple, just tell how good they are, be it in front of themselves or to other people, and voila! They will do the same to you! Not that you are succumbing to him or anything. It's just the right thing to do...!


My feet.


It always pisses me off, without fail, knowing that people actually do that in anticipation I would do the same. I mean, hallo...?? What's the purpose of dakwah then...? Are you not supposed to forbid the evil and enjoin the good? Are you not supposed to forewarn people around you about the dangers they are facing before it's too late to do so? And how do you go about with it again? Exactly!!! By telling the truth, the damn bloody bitter truth, on their face...! Easy.


Probably not.


"Berkata benarlah walaupun ia pahit."


Gulp.


There, swallow that. Munch it slowly and then swallow and digest it properly. Yes dear, you have to tell the truth however bitter, sour and salty it is. I know I know, it's always easier said (or written for that matter!) than done, but you don't have any choice I'm afraid.


"And thus We have made you a median [i.e., just] community that you will be a witnesses over the people..."
al-Baqarah, 2:143


You better tell the truth now so that you won't be questioned in the hereafter. Because you will be called upon as a witness at the Supreme Court of Allah on Yaumul Qiamah. If you tell the truth now, sincerely and with your best shot, there's nothing to worry. You'll be a perfect witness indeed. Otherwise, well...


"...And who is more unjust (zalim) than one who concelas a testimony he has from Allah? And Allah is NOT unaware of what you do."
al-Baqarah, 2:140


But there's a catch. Of course. Everything has a its own catch, right? Well, that's the whole point of learning the art of dakwah. Some people can't just accept the blatant truth, especially if it's thrown directly on their face. Some people might get red and furious if you are trying to be honest with them. Well yeah, there are people like that in this world. For this people, you have to try a different apporoach. Probably approaches. You gotta learn how to touch people's heart. And before you can do just that, you have to get to know them first. That is ukhuwwah. Ukhuwwah fillah. Then touch their heart. Then once their heart is soft and tender, you can now do what you have to do. Tell them the truth.


But for me, if you do see me doing things which I am not supposed to, do tell it on my face. Honest, I don't give it damn. Because I'd rather to be held accountable now, to repent now, to regret now, than pleading to Allah during 'the Day when secrets will be put on trial,' 'that Day, none will punish [as severely] as His punishment' and 'the Day when a soul will not possess for another soul [power to do] a thing; and the command, that day is [entirely] with Allah,' on which I'm pretty sure there's no turn back time. I'm pretty damn sure.


This post really is for myself. Although I'm sure you guys will benefit from it, Insha-Allah.


Coz the very person whom you have to tell the truth first before anyone else is YOURSELF.


Allahu a'lam.


-gabbana-

7 February 2009

Lompat si katak lompat!

Siapa yang tak sedih atau marah melihatkan keadaan politik tanah air masa kini. Aku juga tak terlepas daripada berasa jelik, rimas dan kadangkala menyampah menyaksikan teater bangsawan (bangsawan ke...?) di kalangan ahli politik Malaysia yang entah bila nak sampai ke kesudahannya. Tapi, nak tak nak, aku kena ikut perkembangan semasa, sebab kalau tak orang kata aku katak di bawah tempurung! Tak peduli situasi di tanah air sendiri. Masalahnya, aku dah tak menahan melihatkan kebodohan dan kebobrokan politik Malaysia!

Bila mana aku melayari laman-laman sesawang (laman web...) akhbar tempatan Malaysia, pasti ada saja berita-berita satira politik yang menggelikan ketiak aku. Lagi seronok baca perkembangan politik Britain atau bagaimana Encik Obama mahu mengubah dunia. Kadang-kadang aku sendiri tak pasti sama ada mereka yang dipilih oleh rakyat secara majoriti ini layak atau tidak mewakili kami rakyat Malaysia. Buruk bebenor lagok peri deme nih (digayakan dengan loghat Perak pekat)!!!

Pasti anda sudah menjangka dengan tepat bahawa aku akan menulis tentang bala besar yang sedang berlaku di Perak Darul Ridzuan sekarang ini. Benar jangkaan anda. Tahniah!

Semenjak Perak diperintah oleh Pakatan Rakyat (seterusnya akan dirujuk sebagai PR) sementelah kemenangan mereka pada pilihanraya umum ke-12 yang lalu, negeri yang terkenal dengan limau bali dan ternakan babi itu tidak habis-habis dikunjung masalah. Kini sudah bertambah parah. Masalah pertama yang timbul sebaik sahaja PR mengambil alih tampuk pemerintahan negeri daripada kerajaan Barisan Nasional adalah pemilihan Menteri Besar yang baru. Walaupun Parti Tindakan Demokratik (DAP) memenangi paling banyak kerusi di negeri itu, undang-undang negeri beraja Melayu memestikan Menteri Besar beragama Islam (dengan kata lain, Melayu la tu...). Maka setelah beberapa hari tidak mempunyai nakhoda kapal, setelah beberapa persidangan dan acara minum kopi diadakan dan aku mengesyaki setelah berapa insiden mengetuk meja, meninggikan suara dan menghentam kaki berlaku, PR telah bersetuju untuk memilih Encik Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin (belum Datuk Seri lagi ketika itu) untuk menerajui tampuk pemerintahan negeri Perak.

Masalah nampaknya tidak berhenti di situ. Barisan Nasional seolah-seolah tidak dapat menerima kekalahan kubu kuat mereka. Kekalahan Dato' Seri Sammy Vellu Sangalimuthu sendiri yang gagal mempertahan kerusi dan mejanya di Sungai Siput memberi tamparan hebat bukan sahaja kepada dirinya sendiri, malah kepada pertahanan Barisan Nasional di Perak. Datuk Seri Rafidah Aziz- Kuala Kangsar juga hampir-hampir menempa kekalahan. Kemenangannya majoriti kecil sebanyak 1,458 undi itu benar-benar telah melonggarkan lutut dan paha. Melihatkan orang-orang besar dan ahli politik veteran Barisan Nasional sendiri gagal mempertahan rekod cemerlang, gemilang dan terbilang mereka selama ini, kekalahan Barisan Nasional di Perak seolah-seolah sudah boleh dijangka.

Datuk Seri Diraja Mohd Tajol Rosli Ghazali amat terkesan dengan kekalahan Barisan Nasional di Perak. Selain mengalirkan air mata dan enggan berjumpa dengan pihak media sebaik sahaja keputusan pilihanraya diumumkan, hubungan eratnya dengan kediaman rasmi Menteri Besar di Ipoh telah menimbulkan perasaan kasih sayang yang sangat utuh sehinggakan tidak sanggup meninggalkan perabot dan kerusi meja keseorangan di rumah itu. Encik Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin terpaksa memilih untuk membeli perabot dan perkakas perumahan yang baru atau tidur dalam sleeping bag sahaja anak-beranak. Beliau dengan bijak memilih opsyen yang pertama.

Pelbagai krisis terus menghantui tampuk pemerintahan PR di Perak. Paling hangat apabila 3 orang ahli dewan rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (seterusnya akan dirujuk sebagai PKR) dituduh menerima rasuah yang melampau, termasuklah layanan seks percuma dan sejumlah wang yang sekiranya didermakan kepada rakyat miskin pastinya lebih berfaedah. Lebih menarik, salah seorang daripada tertuduh ialah Encik Jamaluddin Mohd Radzi, antara mereka yang bertanggungjawab menimbulkan krisis hangat masa kini (sila rujuk perenggan di bawah). Kes rasuah ini telah menyebabkan ahli-ahli Barisan Nasional bertepuk tangan gembira sambil menyanyikan lagu "Kalau anda gembira tepuk tangan..." dan menggugat kedudukan PR di Perak. Di samping itu, Datuk Seri Diraja Tajol Rosli pula terus menghentam kerajaan negeri yang baru malah dengan penuh yakin memberi jaminan akan menawan semula tampuk pemerintahan negeri paling lewat pada 31 Ogos 2008. Walaupun impiannya tidak tercapai dalam tempoh yang dijangkakan, aku kira beliau kini boleh tersenyum bangga kerana akhirnya hajatnya dimakbulkan meskipun kini beliau bukan lagi Ketua UMNO Perak.

Paling baru dan kehangatannya masih terasa dan boleh dirasa di London ini walaupun salji turun dengan lebatnya baru-baru ini adalah pembentukan kerajaan negeri yang baru oleh Barisan Nasional. Hal ini terjadi berikutan keputusan 3 ahli PR; Hee Yit Foong (DAP-Jelapang), Jamaluddin Mohd Radzi (PKR- Behrang) dan Mohd Osman Mohd Jallu (PKR- Changkat Jering) untuk keluar parti menyebabkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dimiliki oleh PR berkurang daripada 31 kepada 28. Hal ini telah menyebabkan jumlah kerusi mereka menyamai jumlah kerusi yang dimiliki Barisan Nasional, walaupun tidak dapat disahkan sama ada kerusi mereka adalah kerusi kayu atau plastik. Alasan yang diberika mereka amat mudah- tidak yakin lagi dengan kewibawaan parti dan mereka ingin keluar. Lebih menarik lagi, keputusan Datuk Nasarudin Hashim untuk lompat parti daripada Barisan Nasional ke PKR 2 minggu lalu seolah-seolah seperti acara memanaskan badan sahaja kerana kini beliau sudah pun melompat kembali masuk ke dalam Barisan Nasional. Timbul kontroversi tergempar apabila isteri beliau mendakwa mereka telah diculik dan dibawa ke kediaman Timbalan Perdana Menteri Dato' Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak pada malam sebelum Datuk Nasarudin mengumukan keputusannya untuk melompat kembali ke dalam Barisan Nasional. Hal ini telah dinafikan Datuk Nasarudin (Pelik... Apa kes bini nak tipu suami?).

Walaupun secara logik akal dan mengikut perlembagaan negeri yang sah Barisan Nasional tidak layak membentuk kerajaan negeri kerana tidak memiliki majoriti kerusi (28BN=28PKR), Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir (BN- Pulau Pangkor) telah pun dilantik dengan rasminya menerajui pemerintahan negeri yang baru. Menurut mereka, 3 bekas ahli PR yang telah lompat keluar parti itu telah mempersetujui pembentukan kerajaan negeri yang baru di bawah pemerintahan Barisan Nasional. Walaupun Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin (dah dapat Datuk dah time nih...) telah mengadakan sesi perjumpaan khas dengan Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah untuk meminta izin baginda membubarkan dewan rakyat agar pilihanraya yang baru dapat diadakan, baginda telah menolak permintaan tersebut dengan alasan Barisan Nasional kini mempunyai 31 kerusi (28 + 3 ekor katak) maka mereka selayaknya membentuk kerajaan negeri yang baru.

Sehingga kini keadaan di Perak masih kucar-kacir dan huru hara. Demonstrasi aman yang diadakan di Masjid Ubudiah Kuala Kangsar dileraikan oleh pasukan FRU dengan gas pemedih mata yang secara jujurnya aku rasakan tak perlu. Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin masih enggan meletakkan jawatan dan mendakwa perlantikan Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir adalah tidak sah. Mungkin ada benarnya dakwaan beliau itu kerana mengikut perlembagaan dan undang-undang negeri yang sah, jawatan beliau hanya boleh dilucutkan seandainya beliau dengan sukarela meletakkan jawatannya atau usul undi tidak percaya dibahaskan pada sesi persidangan dewan rakyat yang terdekat. Hal ini dipersetujui dan diakui oleh Tengku Razaleigh Hamzah, hulubalang kuat UMNO sendiri. Bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga, malang yang tidak berbau dan pisang berbuah dua kali, barang-barang peribadi milik Datuk Seri Ir. Nizar di pejabat Menteri Besarnya telah dikosongkan (atau adakah telah dirampok...?) tanpa persetujuannya. Sudahlah seawal menjadi Menteri Besar dahulu beliau terpaksa masuk ke rumah yang kosong tanpa kerusi dan meja, kini apabila kerjayanya sudah sampai ke penghujung (lebih kurang la...), barang-barang beliau pula yang dikosongkan! Susah rupanya jadi Menteri Besar yang jujur dan baik hati ni.. Nasib kaulah labu!

Beberapa persoalan menarik yang menghantui fikiran aku yang aku nak kongsi dengn para pembaca sebelum aku menyudahkan post ni.

1) Perak hanya dapat ditawan semula oleh kerajaan Barisan Nasional setelah Dato' Sri Najib Razak mengambil alih pucuk kepemimpinan UMNO negeri. Mungkinkah ini suatu sandiwara soap-opera bagi mengukuhkan kedudukannya sebelum mengambil alih pucuk kepemimpinan negara Mac nanti?

2) Apa cerita dengan Akta Larangan Lompat Parti yang diwar-warkan oleh kerajaan Barisan Nasional sewaktu ketika dahulu? Ketika mana sejumlah ahli mereka melompat masuk ke dalam PR? Kini senyap tanpa berita... Kentut pun tak dengar!

3) Apa kes dengan mereka yang suka melompat-lompat ni? Tak kisahlah daripada BN ke PR atau sebaliknya! Mereka diundi oleh rakyat atas tiket parti yang mereka wakili. Di manakah kepentingan rakyat yang dicanang-canangkan? Mengapa kepentingan peribadi yang menjadi keutamaan...?? Kalau macam ni la perangai, kami pun tak hingin korang mewakili kami! Poodaahhh!

4) Siapa yang sengsara dan menerima akibat daripada semua ini? Rakyat! Bukan sahaja di Perak, malah keadaan politik di Malaysia kini cukup tidak stabil. Kesannya cukup dirasai oleh rakyat jelata. Cukuplah bergaduh. Cukuplah bertengkar. Cukuplah bersilat bertaekwondo. Rakyat sudah penat. Kami mahukan negara yang aman damai dan bebas daripada cerekarama ini!

5) Bolehkah Malaysia mencapai gagasan Wawasan 2020nya dalam masa kurang lebih 10 tahun ini melihatkan keadaan politik Malaysia yang cukup hingusan...? Bolehkah Malaysia maju ke hadapan, bersaing dengan negara-negara hebat di pentas antarabangsa melihatkan ahli-ahli politik Malaysia yang tak reti-reti bila nak berhenti menyusahkan rakyat, asyik sibuk memuaskan nafsu kepentingan diri...?

Entahlah...

Aku dah penat. Aku dah bosan. Aku dah tak tahan!

AKU MAHUKAN PERUBAHAN!!!

Renung-renungkanlah...

-gabbana-

4 February 2009

Mymindisfullwithstufftothepointidont- knowwhethericantakeitnemoreism

Salam all.


This post is supposed to be my 100th post. Well, by right, I should celebrate it somehow or rather, by at least writing something cheerful or vivacious. But no, don't feel like doing that at the moment.


In fact, for the 100th post, I was planning to write about the title of this blog itself. Why it was named 'Angel Wears Gucci.' Yes people, there are reasons why it was named as such. Everything has a good reason, and so is this blog. But no, not today. Not now. Probably I have to wait for the 200th post...


Or at least, I could have finished up the 'Akhi' series. Have been procrastinating for so long already. Well, don't blame me! Ideas seem to run away from me lately. I would love to finish it asap, but man, can't gather the required strength to do so.


Uhhmmm.. A lot has happened lately. If not to the world, at least to me. I get tired quite easily, so with all these stuff, it's very easy for me to be restless. And I hate that. I hate the fact that I am always tired and drowsy and sleepy.


I have this problem of doing lotsa stuff at the same time. Not exactly multitasking, but rather, I tend to deviate easily from doing whatever I am doing at that particular moment, instead of concentrating on completing one task and another. Get it? Hahaha.. It's ok, don't have to understand.


But yes, it's huge problem for me. And I am still struggling to find solution for it. Somebody suggested I should write down all the stuff I want or I think I want to do on a piece paper. Don't do all of them just yet, but just write them all first. And then do it step by step. I don't know whether it's effective or not, coz I have never tried it for real. Probably I should huh? And I definitely should have a personal timetable.


Seeing people progress so far and so fast whereas I am still static makes my heart crumble. I wish I could run as fast.


It snowed yesterday. Everywhere I looked, it was white with snow. What a view! Subhanallah. It was very cold too... Lectures and classes were canceled yesterday and today as well. Not sure whether a good thing or not, but I fully utilised it by waking up near to 12 today. *grin*


Have been waiting for a parcel rather anxiously. Bila la nak sampai nie...


Just submitted my Summer Internship application yesterday, and today, somebody from the company got in touched with me. Hope everything is going well...


Got 2 essays to be completed soon. Haven't made much progress on both.


Still on my may to memorise 'Abasa. Got presentation on al-A'la this Thursday.


Hhmmmmmm....


"Allahumma... Aku berlindung pada-Mu dari rasa sedih dan gelisah, dan aku berlindung pada-Mu dari kelemahan dan kemalasan..."


-gabbana-

2 February 2009

Kadang-kadang

Kadang-kadang kita lupa yang Allah sentiasa melihat kita, setiap perbuatan dan tingkah laku kita. Baik yang tersembunyi mahu pun yang terang. Allah tahu setiap pergerakan kita. Ke mana kita melangkahkan kaki kurniaanNya ini. Bagaimana kita gunakan tangan anugerahNya ini. Apa yang keluar daripada dan masuk ke dalam mulut kita ini. Kita berdosa sedangkan Allah sentiasa menunggu untuk kita kembali kepadaNya. Setiap saat dan ketika, Dia merindu tangisan malam hamba-hambaNya yang hina meminta keampunan daripadaNya. Kita berjalan kepadaNya, sedangkan Dia berlari. Kita lupa...

Kadang-kadang kita lupa yang Raqib dan A'tid sentiasa memerhatikan kita. Gerak geri kita, mahu yang besar atau pun kecil. Semuanya diperhatikan mereka berdua, seolah-olah Pak Guard yang setia bersama CCTVnya. Malah lebih canggih dan efisien. Tunggu masa sahaja sama ada segala pancaindera yang dikurniakan Tuhan Yang Esa digunakan ke arah yang benar. Catit. Tunggu masa sahaja sama ada akal dan hati yang diberi secara percuma ini digunakan untuk memahami ayat-ayat Allah, atau dieksploitasi untuk kepentingan peribadi. Catit. Tunggu masa sahaja sama ada di depan orang kita begini dan ketika bersendiri kita begitu. Catit lagi. Kita lupa...

Kadang-kadang kita lupa yang kita akan mati bila-bila masa. Kita selalu berangan-angan yang kita akan mati dalam keadaan yang paling mulia; berumur kurang lebih 70 tahun, sudah beranak cucu dan menghembuskan nafas yang terakhir di atas katil empuk Glen Eagles Ampang, sambil dikelilingi sanak saudara. Omong-omongan. Sedangkan Izrail itu sedia sahaja menunggu arahan daripada Rabb Yang Maha Mulia untuk datang mencatas jiwa ini bila-bila masa sahaja. Entah esok lusa. Entah sebentar lagi. Entah tahun depan. Jangan ketika kita paling tidak bersedia, ketika itulah Izrail datang menjemput kita! Kita lupa...

Kadang-kadang kita lupa yang di kubur sana, Mungkar dan Nakir ada menunggu setia, bersedia untuk melontarkan soalan-soalan bocor yang jawapannya lebih mudah daripada soalan SPM tingkatan lima. Malangnya bukan mulut kita yang menjawab. Bukan akal kita yang licik memikirkan jalan keluar. Tapi iman. Iman yang dipupuk dan disuburkan di dunia yang fana ini. Tapi adakah iman kita sudah bersedia untuk berhadapan dengan, bukan Jalaluddin Hassan dalam rancangan 'Who Wants to be A Millionaire'nya, tapi dua malaikat yang terkenal dengan kebengisannya jika kita gagal, tetapi manis mesra sekiranya kita berjaya? Kita lupa...

Kadang-kadang kita lupa yang hidup di dunia ini bukanlah segala-galanya. Ada kehidupan yang kekal abadi di akhirat sana. Ada hari pembalasan yang dihakimi oleh seadil-adil hakim; Allah Azza Wajalla. Syurga dan neraka sudah dipersiapkan untuk menyambut kita. Yang menentukan ke manakah kita adalah amalan kita di dunia ini. Sama ada kita amanah ketika berurus niaga. Sama ada kita setia menunaikan rukun yang lima. Sama ada kita adil dalam berkeluarga, bersahabat dan bermuamalah. Sama ada kita menjalankan tanggngawab kita sebagai khalifah di muka bumi ini. Kita lupa...

Dan kadang-kadang kita lupa yang kita punya tanggungjawab yang lebih besar di dunia ini. Kita lupa apa sebab kita diciptakan. Bukan sia-sia. Kita lupa cerita di sebalik Adam dan Hawa dihalau daripada syurga. Bukan saja-saja. Kita lupa untuk mengambil pengajaran daripada kejatuhan Khalifah Islam di tahun 1924. Bukan untuk ditertawa. Kita lupa nasib saudara-saudara seaqidah kita yang saban hari terseksa dan merana, baik di Gaza, Chechnya, Afrika, Thailand mahu pun Indonesia. Sedangkan kita selesa bergoyang kaki menikmati kecantikan dunia yang sementara ini. Kita lupa...

An-Nas. Kita memang pelupa.

-gabbana-

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP