7 June 2020

Kami Semua Sayang Dr. Zulkifli Al-Bakri!


Ini mungkin satu pandangan yg tidak popular.

Walaupun saya mempunyai rasa hormat yang sangat tinggi terhadap SS Dr. Zulkilfi al-Bakri, sangat kagum dengan ketinggian ilmu dan akhlaknya terutamanya dalam menyebarkan dakwah kepada bukan Islam, saya sedikit risau dgn pelantikannya sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang dipertanggungjawabkan menjaga hal-ehwal agama.

Ya, SS Dr Zulkifli adalah seorang mufti yang tidak perlu lagi dipertikaikan pencapaian dan kelayakannya. Tetapi dunia politik adalah satu dunia yang cukup berbeza. It's a completely different animal!

Walaupun Dr. Zul tidak mewakili mana-mana parti politik, beliau dikelilingi oleh ahli-ahli politik. Bosnya, Tan Sri Muhyiddin, adalah orang besar dalam politik dan antara individu yg dikatakan bertanggungjawab menyebabkan kemelut politik baru-baru ini.

Suka atau tidak, Dr. Zul pasti akan terjebak juga dengan permainan politik orang-orang politik.

Yang paling merisaukan saya sudah tentunya apabila kelak ada tindakan atau keputusan politik yang bercanggah dengan kehendak syarak. Adakah ketika itu Dr. Zul akan dipergunakan utk menghalalkan tindakan tersebut? Dan sekiranya ia terjadi, apa pendirian Dr. Zul ketika itu?

Saya yakin yang Dr. Zul telah pon mendapatkan nasihat dan pandangan daripada ramai pihak dan telah beristikharah sebelum menerima pelantikan ini. Dan sebagai saudara seIslam, sudah tentunya saya mendoakan yang terbaik untuk beliau. Cuma tertanya-tanya apa justifikasi beliau menerima jawatan tersebut.

Teringat kisah-kisah ulama' zaman silam seperti Imam Abu Hanifah yang menolak jawatan yang ditawarkan khalifah sehingga sanggup dipenjarakan dan diseksa. 

Bukan mahu membandingkan cuma jauh di sudut hati, sangat curious apa pertimbangan Dr. Zul menerima pelantikan ini.

Apa-apa pon saya doakan agar Allah melindungi beliau dari fitnah dan kejahatan ahli-ahli politik yang rakus dan tamak. 

Juga agar Allah teguhkan pendirian beliau tatkala beliau diuji dengan ujian memilih antara kebenaran dan kebathilan. 

Amiin Ya Rabbal A'lamin!

-gabbana-

Coretan ini ditulis awal-awal sewaktu Dr. Zulkifli al-Bakri dilantik menjadi Menteri yang menjaga hal-ehwal agama di laman FB saya. Respon yang saya terima cukup 'memberansangkan'; bercampur antara yang bersetuju dengan pandangan saya dan yang mempertahankan pelantikan beliau. Apa-apa pon ia adalah tanda betapa ramainya umat Islam di negara ini yang menyayangi beliau!

0 Caci Maki Puji Muji:

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP