20 March 2018

Akhi, Ana Tak Pandai Menulis

[Kredit]

“Macam mana nak pandai menulis macam nta ye Aidil?”

Muammar bertanya dengan penuh tulus.

Muammar mana pulak ni, watak baru pulak dah. Lantak lah asal cerita sedap. 

“Hah? Ana pandai menulis? Bila pulak?”

Aidil menggaru-garu hidungnya yang tak berapa gatal.

“Alah nta janganlah merendah diri. Ana tau je nta lah orangnya yang banyak menulis dalam telegram channel Muassis tu. Best la baca tulisan-tulisan nta. Basah!”

Allah. 

Aidil menelan air liurnya. Hatinya berdegup.

Ujian hati tahap apakah ni? Getus Aidil sendiri. 

“Ish mana ada Mar. Biasa-biasa je lah. Ana cincai je tulis tu. Bila ada idea, ana tulis lah. Bila kemarau, sebulan dua jugaklah ana menyepi. Haha!”

Aidil cuba main taici.

“Uihhh kalau macam tu pun dah kira cincai, macam mana lah agaknya kalau nta serius menulis. Kalah Inche gabbana ni!”

Erk. Pulak dah.

“Kenapa Mar? Kenapa nta tiba-tiba timbulkan benda ni?”

Aidil cuba untuk menjadi the last airbender pulak. Harapnya kali ni strateginya menjadi. Dia memang susah hati setiap kali kena puji!

“Entahlah Dil. Ana rasa ana takde contribution sangatlah kat dakwah ni. Ana jeles gila dengan orang macam nta, yang pandai menulis, yang dapat menterjemahkan fikrah-fikrah dakwi dan tarbawi ke dalam bentuk yang lebih mudah difahami. Ana nak je menulis, tapi lepas sepatah dua, mesti blur, dah tak tau nak tulis apa. Kalau berjaya pun tulis satu perenggan, mesti bosan gila. Takde seni. Tak basah!”

Aidil tersenyum. Biasalah Aidil, mesti akan tersenyum sebelum dia nak beri buah balas dia. Eheh. 

“Mar, siapa cakap untuk menyumbang dalam dakwah, dia kena pandai menulis? Nta tahu tak, sepanjang sejarah dakwah, begitu banyak tokoh-tokoh dakwah yang hebat, wara’ lagi istiqamah, yang tidak pernah menghasilkan walau satu warkah penulisan? Tetapi mereka begitu dikenali kerana sentuhan dakwah mereka begitu mengesani!” 

Muammar mengerutkan dahinya.

“Sapa contohnya?”

Aidil tersengih sehingga menampakkan giginya.

“Rasulullah SAW. Bukankah baginda itu ummiyy, tidak pandai membaca dan menulis? Tapi lihat sahaja kesan dakwahnya sehingga ke hari ini; bilionan manusia mengaku dirinya menyembah Allah yang Esa!”

Membundar mata Muammar. Sumpah dia langsung tidak menyangka sosok itu yang akan disebut Aidil!

“Mar, cantiknya Islam ni, kita diajar bahawa Allah tidak pernah dan tidak akan melihat pada hasil dakwah kita, tetapi setiap niat dan usaha yang kita curahkan untuk dakwah ini, itulah yang akan dinilai oleh-Nya.

Kalau nta pandai memasak untuk tarik hati mad’u, maka itu boleh jadi sumbangan nta untuk dakwah. Kalau nta cekap memandu, tahu jalan-jalan belakang siap boleh drift lagi, agar ikhwah semua tak lambat gi daurah haha, maka itulah sumbangan nta. Kalau nta pandai bisnes untuk cari dana untuk dakwah, by all means, silakan kerana itu boleh jadi sumbangan besar nta untuk dakwah!

Pendek kata, ada banyak cara untuk menyumbang pada dakwah. Ada banyak pintu untuk masuk sorga! Hehe. Yang penting, kena dan faham dan ikhlas lah kenapa kita buat semua tu. Dan boleh jadi, sumbangan nta dalam bentuk yang tak dikenali dan orang tak perasan tu, nilainya lebih besar di sisi Allah berbanding tulisan-tulisan ana tu. 

Rasulullah pernah meninggalkan pesanan yang cukup deep Mar. Sabda baginda, 'Janganlah kamu memandang remeh apa-apa amalan yang baik walaupun dengan hanya menunjukkan muka yang manis semasa menemui saudaramu.'

There. I’m done.”

Ada butiran kaca pada mata Muammar. Sungguh dia terharu.

“Jom Dil, ana belanja nta teh tarik.”

“Aik?”

“Kalaulah dengan hanya bermuka manis pon dah dikira sebagai satu kebaikan, apatah lagi belanja air manis untuk ikhwah uhibbuka fillah abadan abadaa kan?”

Berderai tawa Aidil dan Muammar. Adoi memang sweet la depa berdua ni. Eh.

-gabbana-

7 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 20/03/2018, 08:09  

Kita ni kadang nak buat apa yg orang boleh nmpak saja, walhal apa yg tidak tampak itu lebih baik lagi kadangkala... ^^

NURDIYANA MAHLIL 25/03/2018, 22:21  

#senyum

Farid Majid 07/04/2018, 18:42  

:)

maryam maliki 29/04/2018, 05:42  

Thanks

شركة المثالية 19/06/2018, 01:47  


شركة المثالية للتنظيف تسعد بتقديم خدماتها لعملائها بالمنطقة الشرقية خدمات تنظيف خدمات مكافحة حشرات خدمات تسليك مجاري المياه للمطابخ والحمامات جميع الخدمات المنزلية تجدونها مع شركة المثالية للتنظيف بافضل جودة وارخص الاسعار بالاعتماد علي كافة الادوات الحديثة والعمالة الماهرة

شركة المثالية للتنظيف
شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالخبر

aprilia 20/06/2018, 22:44  

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Apakah Anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ untuk info selengkapnya.
Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Anonymous 22/06/2018, 20:04  

lama tak update ea ?

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP