18 July 2018

Setiap Dari Kita Ada Sumbangan Pada Dakwah. Tahu?





"Abang, saya nak minta rehat dari dakwah dulu boleh?"

Akhirnya terkeluar juga ayat itu dari mulut Raihan yang terkemam-kemam dari tadi.

Kalau urat bola mata tu diperbuat daripada spring, konfem dah terjojol keluar dari soket mata Aidil. Tapi Aidil rilek je. Control macho dan kool.

"Random sangat ni. Kena rasuk ke apa nta ni?"

Aidil cuba berseloroh. Sebenarnya nak cover rasa terkejut.

"Taklah bang. Saya penatlah bang."

Raihan tersenyum nipis.

Penat?

"Kenapa ni akhi? Ada apa-apa yang boleh ana bantu?"

Aidil dah tenang sikit. Rasional dia dah kembali.

"Entahlah bang. Saya rasa macam takde function dalam dakwah ni."

Raihan memandang ke bawah sambil menguis-nguis kakinya yang bersarungkan Fipper itu. Dia malu mahu memandang wajah murabbinya.

"Takde function? Maksud nta?"

"Ye lah. Rasa macam takde pape sumbangan pada dakwah ni. Usrah tak bawak. Tajmik tak menjadi. Nak mengisi pon tak reti. Nak infaq pon, bukan ada duit sangat. Aaah rasa useless!"

Aidil tersentak. Dia sudah lama boleh mengagak, tetapi tidak sangka Raihan akan meletup hari ni.

Aidil menarik nafas yang boleh tahan dalam. Dia berfikir-fikir apa cara terbaik untuk tackle isu ni. Salah tackle, kena kad merah nanti! 

"Akhi, siapa kata nta takde sumbangan? Nta tau tak, nta dah baaannyaaakk jasa pada dakwah ni?"

Berkerut dahi Raihan. Dia tak pasti, murabbi nya itu sedang menganjingnya atau bagaimana.

"Nta tau tak, doa-doa yang nta panjatkan untuk ikhwah dalam solat dan munajat nta, dalam maathurat dan musafir itulah yang menguatkan kami semua. Entah-entah, dakwah ikhwah lain yang menjadi tu, disebabkan keberkatan doa nta!"

Mata Raihan tiba-tiba membundar. Dia terpana. Tak pernah langsung dia terfikir sedemikian rupa!

"Nta tau tak, lawak jenaka nta, senyuman nta, tak pernah fail buat ikhwah senang hati. Ikhwah yang penat balik kerja, tengok muka nta, dengar lawak nta, terus tak jadi nak penat!"

Aidil tertawa sendiri, teringatkan lawak-lawak hambar Raihan.

"Nta tau tak, nta yang ringan tulang kemas RI, yang rajin jadi AJK teknikal masa program, yang selalu volunteer nak masak dan hidangkan makanan masa daurah, semua tu adalah sumbangan nta pada dakwah. Boleh tempang ikhwah dibuatnya kalau takde orang macam nta!"

Entah kenapa, Raihan tiba-tiba jadi sebak. Rasa macam nak mengalirkan air mata je, tapi malu la pulak menanges depan murabbi. Tak jantan lah!

"Akhi, ana bukan tak tau yang nta sungguh-sungguh mentajmik. Yang nta memang sangat teringin nak bawak usrah. Yang nta dah beri sehabis baik pada dakwah. Tapi belum rezeki nta lagi untuk semua itu.

Dakwah ni besar akhi. Ada banyak relung-relung yang nta boleh menyumbang. Selagi mana nta bersama gerabak ni menuju ke destinasi yang sama, selagi mana nta mainkan peranan nta sebagai jundiyy kepada dakwah ni, selagi itulah nta sebenarnya ada sumbangan pada dakwah.

Berapa banyak watak-watak dalam al-Quran yang tidak disebut namanya atau kemunculan mereka hanya sekejap sahaja. Macam pemuda yang teman Nabi Musa cari Nabi Khidir tu. Walaupun namanya tidak disebut, tetapi Allah abadikan peranan pemuda tu menemani Nabi Musa dalam musafirnya.

Mengapa? Kerana Allah nak beritahu kita, setiap daripada kita ada peranan dan sumbangan yang boleh kita berikan pada dakwah ini!"

Mata Raihan berkaca-kaca. Tiba-tiba dia terasa malu kerana minta untuk direhatkan dari dakwah.

Bukankah kata-kata Nabi SAW "Sudah berlalu waktu tidurku!" yang menjadi azimatnya selama ini?

Aidil tersenyum syukur. Dia tahu, tackle nya bukan sahaja menjadi, malah siap berjaya jaringkan gol sekali! Eh.

-gabbana-

2 Caci Maki Puji Muji:

CuteGirl I guess 18/07/2018, 19:43  

Kolam mata pecah ..

Anonymous 20/07/2018, 23:40  

Kenapa sangat berkait rapat ni dengan kehidupan seharian? Terima kasih APG untuk blog ni. Sentiasa ada isi dalam setiap entry dari dulu sampai sekarang

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP