13 February 2018

Baitul Muslim: Benteng Terakhir Umat Islam!



SITUASI 1
“Alah apa salahnya bagi budak-budak tu tengok video Baby Shark tu. Atau pon Tuti Tata tu. Budak-budak kecik je pon yang berlakon. Bukannya ada tayang aurat ke, tunjuk aksi lucah ke. Rilek laah.”

Kasim terkesima. Dia tidak tahu bagaimana mahu menjawab kepada abangnya itu. Susah bila anaknya menjadi cucu sulung dalam keluarga; semua orang memanjakan anaknya!

SITUASI 2
“Bang, jom baca Quran sama-sama?”

Rashid sedikit terkejut dengan ajakan itu. 

Tiba-tiba je bini aku ni. Tak pernah-pernahnya.

“Jom!”

Rashid sendiri dah lama tak bertilawah. Semenjak dua menjak ni, kesibukannya dalam kerjayanya menyebabkan dia sering terlalai untuk menatap surat chenta dari Allah itu. Maka Rashid terharu dengan ajakan isterinya itu.

Mereka membaca surah masing-masing sambil anak-anak mereka bermain-main dan memanjat-manjat badan mereka. Sekali-sekala mereka memberhentikan bacaan mereka kerana geli hati melihat telatah anak-anak.

Rashid sudah lama tidak berasa bahagia sebegitu.

SITUASI 3
"Aku kagum la dengan kau. Siyes."

Mona meluahkan apa yang sudah terbuku dalam hatinya sejak sekian lama.

"Hah kagum? Kagum apa?"

Sarah menggaru tudungnya.

"Ye lah. Kau ni bukan budak sekolah agama pon. Tapi pakai tudung labuh, hafal quran, ikut usrah, buat dakwah. Luar biasa! Apa rahsia kau?"

Sarah tersenyum.

"Takde apa pon. Aku just tengok ibu ayah aku buat benda yang sama, aku ikut je lah."

Mona mengangguk kagum. Jauh di dalam hatinya, dia cemburu.

***

Hari ini kita hidup di zaman yang amat menchabar lagi menggaru kepala. Pandang sahaja ke mana-mana, pasti akan ada fitnah yang menerpa.

Memulakan keluarga dan mendidik anak-anak di zaman ini jauh lebih mencabar lagi. Kadang-kadang kita sudah cuba yang sebaiknya mahu melindungi keluarga kita daripada marabahaya dari luar, tapi akhirnya kita tewas juga dek faktor-faktor yang kita tak dapat nak pengaruhi.

Punyalah kita jaga anak kita supaya tak main gajet, tengok-tengok dia dapat juga daripada auntienya.

Punyalah kita tak mahu anak kita menonton kartun ntahapehape di TV itu, tetapi akhirnya dipertontonkan juga kepadanya di taska.

Dan punyalah kita menjaga bahasa dan akhlak kita di hadapan anak-anak dan tidak mendedahkan mereka kepada sebarang unsur-unsur negatif, namun akhirnya dia terdedah juga dengan semua itu daripada rakan sebaya.

Tak ke gila dibuatnya??

Kerana itu mendirikan baitul muslim yang solehah itu bukan lagi satu pilihan, tetapi satu kewajipan bagi setiap orang yang bergelar muslim di luar sana. Tidak hairanlah ia menjadi salah satu agenda utama dalam manhaj tarbiyah Ikhwanul Muslimin, melihatkan kepada peri pentingnya peranan sebuah keluarga dalam melahirkan rijal yang berkualiti tinggi. 

“Apabila lelaki dan wanita yang merupakan struktur asas sebuah keluarga menjadi baik,” tulis Imam al Banna dalam risalah ‘Dakwah Kita Di Era Baru, “Mereka berdua akan mampu membina sebuah keluarga contoh yang selari dengan garis panduan yang ditetapkan oleh Islam.”

Begitulah.

Di zaman yang penuh kegilaan ini, baitul muslim lah yang menjadi benteng teraKhir bagi memastikan anak-anak kita terpelihara dari sebarang anasir-anasir mazmumah di luar sana. Ialah yang menjadi panduan dan neraca bagi anak-anak apabila berhadapan dengan dunia luar yang amat ganas lagi tidak berperikemanusiaan itu. Dan ia juga yang menjadi qudwah kepada mereka agar terus tetap memegang kuat pada agama Allah ini.

Dan baitul muslim tidak mungkin wujud tanpa individu Muslim. Diri kita sendiri. 

Lantas, jangan berangan-angan mahukan baitul muslim seindah taman sorga andai jiwa kita sendiri dipenuhi karat-karat neraka!

Tersedak.

-gabbana-

3 Caci Maki Puji Muji:

TaujihatJiwa 13/02/2018, 22:28  

Allahu akbar.

Doakan cik TJ ya menuju Baitul Muslim. Agar bertitik tolak dari situ akan terus melaju dakwah cik TJ.

Nantikan jemputan cik TJ buat antum semuanya.

Sahabat yang merinduimu dan kalian semua pada memori dahulu,

Uhibbukum Fillah.

#TaujihatJiwa
#Kuantan

I am LZ 23/02/2018, 11:24  

Allahu akhbar..
Sama-sama ambil ikhtibar dari nukilan ini..

Elvroseth 12/03/2018, 18:17  

And Baitul Muslim dipegang kukuh oleh sakinah, mawadah wa rahmah. Sebagai seorang wanita pun, kita perlu ada ilmu keagamaan yg kukuh, be a higly educated mother supaya anak-anak di didik dengan cara betul.


Thanks for the entry IG.
Idola!


Elvroseth­čî╣

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP