6 February 2018

Hilangnya Kebahagiaan Membaca al-Quran!



“Dil, kenapa sekarang aku tak rasa apa-apa ek bila aku baca dan tadabbur al-Quran? Rasa kering je. Tadabbur sebab rasa terpaksa, taknak rasa bersalah. Adeh.”

Halim menguis-nguis kakinya di tanah. Nampak sangat kepala tengah berserabut.

“Maksud kau?”

Biasalah, soalan standard dari Aidil. Takkan nak terus jawab kan? Jadi pendek la post ni nanti. Eh.

“Ye lah. Baca Quran sekadar baca Quran. Tadabbur sekadar tadabbur. Tak lebih dari tu. Dia tak macam awal-awal aku kenal tarbiyah dulu. Masa tu baca, zupp zuppp masuk terus dalam hati. Basah je rasa!”

Sudah semacam ada satu corak pada tanah yang dikuis Halim. Corak yang sama serabut dengan kepalanya. 

“Hmm aku cakap ni kau jangan marah eh Lim. Kalau aku salah, aku minta maaf awal-awal ni.”

Halim mengangkat keningnya. Dia kenal benar dengan Aidil. Jarang Aidil tersilap tentang dirinya. Selalunya tegurannya betul. Dan pedih.

“Ok, shoot. Aku dah ready.”

Halim menelan air liur, bersedia dengan tembakan yang bakal dilepaskan Aidil. Aidil hanya tertawa kecil dengan gelagat Halim.

“Boleh jadi… Boleh jadi bila kau baca Quran, kau membaca untuk cari apa yang nafsu kau MAHU, dan bukannya apa yang Allah MAHU.”

“Maksud kau?”

Halim pantas memotong. Tidak puas hati agaknya.

“Kau baca Quran untuk cari sesuatu yang spesifik untuk kepentingan diri kau. Contoh, kau nak cari dalil untuk menghukum orang yang mengumpat. Kau pun buka Quran, baca baca baca, tadaaa kau pun jumpa! Atau kau marah sebab kau rasa kau kena fitnah. Kau bukan carilah dalil dalam surah al-Baqarah, pap, jumpa dalil tu!”

Dahi Halim berkerut.

“Err salah ke aku buat macam tu?”

Aidil tersenyum.

“Tak salah Lim. Tapi hilanglah keseronokan dan kebahagiaan membaca al-Quran tu. Kau tak dapat lagi nak memaknai al-Quran itu sepertimana ketika ia diturunkan kepada para sahabat dulu.

Kau baca al-Quran untuk menegur, bukan ditegur.
Kau baca al-Quran untuk menyentap, bukan disentap.
Kau baca al-Quran untuk memfire, bukan difire!”

Ok memang pedas. 

“So bila kau tak jumpa apa yang kau cari, kau akan kecewa. Kau akan rasa al-Quran tu tak basah. Kau rasa tadabbur kau kering. Kau tak lagi merasakan yang al-Quran tu sedang berbicara dengan kau.”

Aduh pediiihh!

“Ok ok I get your point. Apa yang boleh aku buat skang ni? Apa yang patut aku buat untuk mengembalikan kebahagiaan membaca al-Quran?”

Aidil tersenyum lagi.

"اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ"

“Hah?”

“Bacalah dengan nama Tuhanmu! Bacalah al-Quran itu dengan penuh ikhlas dan keinsafan, mengharapkan petunjuk dan bimbingan dari-Nya!

الم *  تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ * هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ

Dan ‘Inilah al-Quran yang mengandungi hikmah, sebagai petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang berbuat kebaikan!’

Selagi mana kita berada di atas jalan kebaikan dan sentiasa mengharap keredhan-Nya, selagi itulah al-Quran akan menjadi sumber kebahagiaan kita!”

-gabbana-

7 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 06/02/2018, 17:22  

Terasa pendek pula, rasa nak baca lagi... nak scroll turun bawah lagi, tp dah habis :)

Nazim Azman 08/02/2018, 06:46  

Sangat menyentuh sanubari ini utk bertaubat kepada Allah

Kauthar Ar Rashid 10/02/2018, 18:07  

waa...baru niat nk mesej ustazah tanya pasal ni. huhu

Fatihah Abdullah 11/02/2018, 14:22  

Thanks for reminding

Aida Hana 12/02/2018, 01:35  

Nice sharing.. ^^

athifah ismail 11/03/2018, 01:10  

deep sgt. moga Allah berkati

CuteGirl I guess 09/05/2018, 12:34  

Write more about alQuran please Inche Gabbana! I'd love to know moree 😆😃😃

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP