18 January 2018

Susahkan Jadi Murabbi?


[Kredit]

Ingat tak masa awal-awal kita menyertai gerabak tarbiyah dan dakwah ini, masa kita masih kanak-kanak Ribena lagi, apa perkara yang seringkali menyentuh hati dan jiwa kita pada sudutnya yang paling dalam? 

Saya tidak tahu dengan anda, tetapi untuk saya, saya acap kali tersentuh dengan sosok bernama murabbi itu.

Kesabarannya dalam melayan karenah kita, ketenangannya dalam menangani masalah-masalah yang kita timbulkan (haha!), pengorbanannya dalam mendampingi kita dan entah macam-macam lagi. Sehingga kadang-kadang terlintas di fikiran, mamat ni spesis alien dari planet Musytari kah? Eheh. 

Semua itu - melihat figur qudwah bernama murabbi itu - memberikan kita satu harapan. Ia menjadikan kita bersemangat dan teruja untuk menanam anak benih impian; bahawa kita juga mahu menjadi seorang murabbi suatu hari nanti. Dan ya, alhamdulillah, kita telah pon berjaya sampai ke fasa itu.

Kita sama-sama turun mentajmik di medan. Kita sama-sama turun berprogram dengan adik-adik Ribena generasi baharu. Kita sama-sama makan berdulang. Kita sama-sama tidur berbantalkan lengan dan bangun seawal empat pagi untuk berqiamullail. Dan sekali-sekala, walaupon sudah pancit dan tiada lagi stamina, kita sama-sama berlari-lari riang melarikan diri dikejar kerana kalah main osom gergasi. 

Yang paling penting untuk semua itu, kita belajar untuk mengendalikan usrah kita sendiri. Kita belajar untuk bersedia lebih awal sebelum sesi halaqah bermula. Kita belajar untuk mendalami manhaj/silibus tarbiyah agar adik-adik yang kita bimbing itu jelas halatujunya. Kita belajar untuk bermuayasyah agar kita lebih memahami sikap dan sifat sebenar mutarabbi kita. Kita belajar untuk berkorban kepentingan diri sendiri - wang, masa, cuti di hujung minggu, kepenatan - hanya kerana mahu menjadi seorang murabbi super. 

Dan alhamdulillah, kita seronok dan teruja untuk melakukannya. Kita bersyukur kerana diberi peluang untuk membawa bulatan gembira sendiri, kerana sungguh, ia merupakan satu pengalaman yang tiada tolok tandingnya. 

Yang lebih utama, semua itu menjadikan kita lebih matang, bukan? 

Namun entah mengapa, semakin lama kita menjadi murabbi, keterujaan dan kemanisan itu semakin pudar. Semakin kelam dan menghilang. 

Kita tidak lagi teruja, looking forward untuk menghadiri halaqah yang kita bawa. Persediaan kita untuk halaqah pon ala kadar sahaja. Suam-suam kuku dan tahap hidung sahaja.

Kita tidak berasa puas seperti dahulu. Qadhaya dan perbincangan dalam halaqah pon, main tangkap aci. Asyik nak habis cepat sahaja. Entah berapa kali kita sibuk menjeling jam tangan, hanya Allah sahaja yang tahu. 

Dan yang seringkali menambahkan kekusutan dan keserabutan kita ialah mutarabbi kita bukan lagi mutarabbi di fasa taarif, tapi sudah masuk fasa takwin. Kebanyakan daripada mereka bukanlah mutarabbi yang kita sendiri tajmik dan DF suatu ketika dahulu, tetapi mutarabbi yang dipassingkan. Acah main passing bola ala tiki taka. 

Kita pon tahu, betapa mencabarnya fasa takwin ini kan? Permintaan mutarabbi kita bukan calang-calang. Karenah mereka juga, ya Tuhan, bangun tahajjud setiap malam tujuh hari seminggu pon belum tentu dapat menghilangkan kegusaran di dada.

Mahu kita sentiasa turun padang melihat mereka mentajmik dan bawa usrah lah. Mahu kita mengenali setiap daripada anak-anak usrah mereka lah. Mahu telinga kita sentiasa bersedia mendengar keluhan dan masalah mereka lah. Mahu kita mengisi dengan pengisian bombastik yang menggugah dan basah lah.

Adududu. 

Belum lagi dikira yang kita kini sudah masuk fasa kehidupan yang berbeza. Sudah bekerja. Sudah berBM. Sudah beranak-pinak. Perut semakin ke hadapan. Dada semakin semput. Stamina dan tenaga kita sudah tidak sama seperti dahulu.

Lagi menghancurkan hati dan perasaan apabila mula kedengaran cakap-cakap mutarabbi di belakang kita, yang mereka tidak puas hati dengan kita. Yang kita ini tak cukup qudwah. Yang pengisian kita tak cukup basah. Yang mereka dah mula hilang tsiqah. 

Allahumma solli a'la saiyyidina Muhammad. 

Maka mulalah sindrom 'Lantak Kau Lah' dan 'Ada Aku Kisah' menyerang diri. Kita jadi lemau, sudah tidak lagi bersemangat mahu membimbing mutarabbi kita. Kita sudah tidak lagi peduli mahu memikirkan rancangan jangka masa panjang untuk tarbiyah dan dakwah. Kita mula menyorok dan menyendiri. Kita mula sibuk dengan urusan sendiri. 

Alahai.  

Ikhwah dan akhawat saudara saudariku,

Tiada siapa yang pernah menjanjikan - sewaktu kita berbai'ah berjanji setia untuk bersama-sama dengan gerabak ini hidup dan mati - bahawa jalan ini akan menjadi semakin mudah bukan? 

Tiada siapa yang pernah mengatakan bahawa selepas beberapa tahun kita terjebak dengan konspirasi tarbiyah ini, semuanya akan menjadi okay dan indah-indah belaka bukan? 

Dan tiada siapa yang pernah mendakwa bahawa menjadi murabbi itu ialah satu tugas dan amanah yang bebas dari masalah, hatta seikhlas dan sesungguh mana pon kita. 

Cita-cita dan impian kita besar ikhwah wa akhawat.

Ia bukan sekadar mahu meramaikan anak-anak usrah dan mereka yang bersama dengan gerabak dakwah ini.

Ia bukan sekadar mahu menakluk IPT itu dan menawan IPT ini.

Ia bukan sekadar mahu meramaikan ikhwah agar kebarangkalian untuk akhawat bernikah lebih tinggi. Err. 

Bukan.

Tetapi kita mahu islahkan masyarakat. Kita mahu islahkan sistem. Kita mahu islahkan seluruh negara, dunia dan seisinya, hingga yang tertegak di muka bumi ini hanya Islam yang terchenta. 

Apa kalian ingat, dengan cita-cita dan impian sebesar ini, sekadar menjadi murabbi dua tiga jam sekali seminggu itu, sudah mencukupi??

Tiada siapa yang boleh menafikan bahawa dalam tarbiyah, elemen murabbi itulah yang terpenting. Hanya dengan murabbi, wujudnya erti mutarabbi. Hanya dengan murabbi, manhaj dapat dihidupkan. Dan hanya dengan murabbi, biah yang solehah itu dapat diwujudkan.

Wahai para murabbi, teruskan melangkah. Jangan pernah lelah untuk bangkit kembali, setiap kali dikau terjatuh. Dan jangan pernah takut untuk bermimpi!

Kini, baharu kita faham, di sebalik sekuntum senyum yang diukirkan oleh murabbi kita dahulu, tersorok di sebaliknya seribu satu kepahitan dan kesengsaraan!

Terima kasih, murabbi!

-gabbana-

Tolonglah jangan expect saya boleh menulis sebegini dengan lebih kerap. Entah kena rasuk apa hari ini, laju je tangan menaip. 

Moga Allah redha!


4 Caci Maki Puji Muji:

anonimus 19/01/2018, 02:28  

takpe, asalkan every now and then ade je post...
rindu pengisian basah drpd Inche Gabbana di blog APG nii.. :)

Unknown 19/01/2018, 19:33  

Alhamdulillah. Such post ni kekadang amat diperlukan oleh seseorang insan saat ini. Jzkk for the booster akh. Moga sma2 kita laju mgislahkn apa yg mampu. :)

Farid Majid 21/01/2018, 10:22  

Jazakallah atas entri ini. Belum pernah membawa bulatan gembira lagi kerana diri ini masih noobies lagi.

Teruskan menulis entri-entri (yang lagi panjang seperti dulu-dulu huhu).

Anonymous 10/02/2018, 17:45  

Teringat pada murobbi

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP