20 February 2016

Tarbiyah Itu Luar Biasa

[Kredit]

Saya yakin, setiap orang yang membaca post ini, pasti pernah berjumpa dengan orang yang berubah dari kegelapan kepada cahaya, dari tak pernah solat kepada tak pernah langsung miss solat berjemaah dan dari tak tutup aurat kepada pakai tudung labuh DBKL menyapu lantai. Eh. Senang kata, orang yang berhijrah lah. 

Sekurang-kurangnya seorang. Betul kan?

Nah, apa perasaan kita apabila melihat geng hijrah ini? Apa reaksi kita? 

Kagum? Takjub? Ternganga? Terkedu? Rasa macam nak lari keliling kawasan perumahan sampai menjerit tidak percaya?  

Malah saya sendiri pernah menulis sebuah post khas tentang hijrah Mizz Nina yang cukup epik itu. Sumpah lejen! 

Saya juga yakin, 'orang-orang tarbiyah' amat faham terkesan dengan hal ini. Sama ada melihat perubahan pada diri sendiri atau paling tidak, melihat perubahan yang berlaku pada ikhwah dan akhawat yang lainnya. 

Melihat Akh Marlboro yang dahulunya perokok tegar tetapi kini setiap kali melihat kotak rokok dia akan mengurut dada sambil beristighfar.

Atau menyaksikan Ukhti Marylin Monrose yang dahulunya bertukar-tukar kapel setiap sebulan sekali tetapi kini amat menjaga ikhtilat dengan lelaki.

Atau melihat Akh John Lennong yang amat lagha dalam berhibur tetapi kini zikrullah basah di bibir dan al-Quran amat dekat di hati.

Atau menyaksikan Ukhti Madunnah yang dahulunya amat kuat bergossip dan mengadu-domba tetapi kini amat menjaga tutur kata dan perilakunya.

Atau melihat sendiri Akh Berek Odama yang dahulunya amat kuat menganjing orang ini dan melabel orang itu tetapi kini amat suka menjalinkan silaturrahim dan sangat menjaga ukhuwwah. 

Begitulah tarbiyah telah mengubah kita, sehinggakan perubahan pada diri kita atau ikhwah akhawat yang kita kenali itu seringkali membuatkan orang lain berasa takjub dan terpesona.

"Demikianlah sifat-sifat mereka (yang diungkapkan) dalam Taurat dan sifat-sifat mereka (yang diungkapkan) dalam Injil, iaitu seperti benih yang mengeluarkan tunasnya, kemudian tunas itu semakin kuat, lalu menjadi besar dan tegak lurus di atas batangnya; tanaman itu mempesonakan hati penanam-penanamnya..."
[Al-Fath, 48:29]

Orang-orang mu'min itu, seperti yang disebut dalam ayat duapuluhsembilan surah al-Fath, diibaratkan seperti biji benih yang baik yang tumbuh membesar menjadi pokok yang tinggi dan kuat. Dan pokok yang hebat ini mempesonakan hati dan mengujakan perasaan orang-orang yang melihatnya. 

Menyenangkan hati Puan Mak dan Inche Bapak yang melihat kita yang dahulunya tak pernah solat tetapi kini berkejar-kejaran untuk ke mesejid setiap kali masuk waktu solat.

Mengujakan hati cikgu-cikgi kita yang melihat kita yang dahulunya samseng sekolah dan tiada masa hadapan tetapi kini boleh memberi ceramah motivasi di sekolah dan menjadi idola kepada para pelajar sedia ada.

Mempesonakan hati jiran tetangga kita yang melihat kita yang dahulunya langsung tidak pernah bertegur sapa dengan mereka dan sering mengacau anak dara mereka tetapi kini amat mesra dengan mereka dan berakhlak mulia sehingga mereka pula yang teringin nak menjadikan kita sebagai menantu mereka. Eh. 

Mengagumkan hati kenalan dan taulan kita yang melihat kita yang dahulunya suka merepek dan mengarut bila berkata-kata tetapi kini bukan sahaja bijak berbicara tapi penuh berisi dan basah bagi sesiapa sahaja yang mendengarnya.

Demikianlah tarbiyah telah mengubah kita. 

Dan selayaknya memang begitulah tarbiyah. Ia bukan hanya mengubah kita dari seekor raksasan menjadi saorang otromen, bukan hanya menjadikan kita dari tidak tahu baca Quran kepada johan tilawah al-Quran peringkat kebangsaan atau bukan hanya dari pakai jeans koyak-rabak kepada memakai jubah dan serban. 

Tetapi ia mengeluarkan potensi yang tersembunyi di dalam diri kita. Ia mengasah bakat-bakat yang kita ada agar ia bermanfaat kepada ummah seluruhnya. Ia mengubah kita manusia-manusia yang lalai dan amat jauh dariNya kepada manusia yang berjiwa hamba yang mulia.

Ia mengejutkan gergasi yang sedang tidur nyenyak di dalam diri kita! 

"Masyarakat dapat melihat seorang Ikhwan berada di mihrabnya dengan penuh khusyu', bermunajat, menanges dan merendahkan dirinya. Namun tidak lama kemudian orang yang sama berubah menjadi seorang yang memberi nasihat dan pengajaran yang mengetuk pintu hati dengan bimbingan-bimbingannya. Tidak lama kemudian anda lihat orang yang sama berubah menjadi ahli sukan yang cergas sedang menendang bola atau sedang berlari atau berenang. Tidak lama kemudian orang yang sama berada di kedainya atau bengkelnya menjalankan urus niaga dengan amanah dan ikhlas. Masyarakat mungkin melihatsemua keadaan ini tiada kaitan antara satu sama lain. Jika mereka tahu semua ini wujud daialm Islam dan diperintahkan oleh Islam malah digalakkan oleh Islam, sudah tentu mereka dapat merasakan hubungan semua ini. Walaupun berfahaman syumul namun Ikhwan akan menjauhkan diri daripada perkara yang boleh menyebabkan mereka dikritik atau dicemuh." - Imam Hasan al-Banna, Risalah Muktamar Kelima

Itulah yang kita mahukan dari setiap al-akh dan al-ukht yang faham, ikhlas dalam beramal, kuat mujahadahnya dan besar pula pengorbanannya. 

Kerana tarbiyah itu mengeluarkan potensi, bukan menyembunyikan apatah lagi menguburkannya.

Kerana tarbiyah itu menajamkan bakat, bukan menumpulkannya.

Kerana tarbiyah itu meninggikan akhlak, bukan merendahkannya.

Kerana tarbiyah itu memperbaiki diri, bukan merosakkannya.

Kerana tarbiyah itu membuka minda, bukan menutup rapatnya.

Kerana tarbiyah itu menambahkan ilmu, bukan mengurangkannya.

Dan kerana tarbiyah untuk menghidupkan jiwa, bukan mematikannya.

Sungguh, tarbiyah itu benar-benar luar biasa!

Senyum. 

-gabbana- 
 

6 Caci Maki Puji Muji:

Unknown 20/02/2016, 18:49  

MasyaAllah, you just wrote what Nouman Ali Khan said on his speech "Discover your identity". Tq

fifi 24/02/2016, 21:27  

Thanks for the sharing, may Allah bless you! :)

Mary 26/02/2016, 16:31  

Pendek . Sedikit ironi buat inche gabbana . Tapiii padat masyaAllah .

nhhas 01/03/2016, 18:16  

kenapa angel kena pakai gucci?

Fauzan Ahmad 02/03/2016, 05:43  

:)

Raihanah Ahmad 11/03/2016, 16:36  

thanks for the sharing

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP