6 May 2015

Tuhan Juga Pandai Berkias

[Kredit]

Masyarakat Melayu kita memang terkenal dengan sopan santun dan budi pekertinya sejak zaman-berzaman. Walaupon keluhuran budi pekerti ini semakin terhakis dalam kalangan anak-anak muda pada hari ini, amalan-amalan seperti membongkokkan badan ketika berjalan di hadapan orang yang lebih tua, tidak berkeliaran terpekik terlolong di waktu Maghrib, membasuh kaki sebelum tidur dan buat-buat tersipu-sipu malu apabila ditegur oleh kenalan berlainan jantina, err, masih lagi diamalkan oleh kebanyakan daripada mereka yang tertera perkataan ‘Melayu’ pada kad pengenalan mereka.

Antara amalan tradisi yang masih lagi diamalkan sehingga ke hari ini adalah berkias, atau dalam bahasa yang lebih mudah untuk difahami, kata berlapik. Atau dalam bahasa indienya, tak reti nak cakap straight forward. Eheh.

Tujuan berkias ini boleh jadi kerana mahu menyindir atau sarkastik la senang cakap. Ye lah, nak cakap terus-terang, takut ada pula parang atau pinggan yang terbang melayang. Tapi boleh jadi juga berkias ini terbit dari rasa malu yang teramat, penuh dengan budi pekerti dan ketatasusilaan tahap maharaja Tibet. Eh. Kiranya memang benar-benar ikhlas mahu berkias hanya kerana tidak mahu mengecilkan hati sesiapa. Ha itulah dia orang Melayu.

Mari kita lihat beberapa contoh kiasan yang femes dan sering digunakan dalam kalangan masyarakat Melayu hari ini dan maksudnya yang sebenar.

Kata kiasan 1
“Eh nampak kau dah makin berisi la sejak kahwin ni. Wah semakin bahagia!"

Maksud sebenar
“Wey apsal kau dah makin gemok sekarang ni?"


Kata kiasan 2
*sniff sniff* “Eh hang ada bau apa-apa yang busuk tak? Tadi takdak pon bau ni." 

Maksud sebenar
“Ya Allah busuknyaaa hang kentottttt! Tadi takdak pon, hang mai teroih berbau! Kuajaqqq!"


Kata kiasan 3
“Wow awak. Putih berseri la muka awak sekarang ni. Apa rahsianya?"

Maksud sebenar
“Err awak, kenapa tebal sangat bedak awak pakai tu? Dah macam tepung gomak!"


Kata kiasan 4
“Pakcik dah pencen kan? Duit kat Tabung Haji pon dah cukup kan? Ha dah boleh naik haji dah tu."

Maksud sebenar
“Pakcik, rumah kata pergi, kubur kata mari. Pakcik dok sibok berjoli, tak reti-reti nak pergi haji?"


Kata kiasan 5
“Eh Datin, jom singgah kedai Tudung People tu sekejap. I nak beli tudung lah, tudung dia lawa-lawa!"

Maksud sebenar
“Datin you bila nak pakai tudung?"


Kata kiasan 6
“Pandulah berhati-hati. Ingatlah orang yang tersayang."

Maksud sebenar
“Oiii bawa keta elok-elok boleh tak?? Kau ingat jalan ni bapak kau punya ke??"


Kata kiasan 7
“Berapa batang rokok hang isap sehari? Terer ah hang!"

Maksud sebenar
“Baguslah hang isap rokok banyak-banyak, awet muda. Sebab hang nanti mati cepat, tak sempat nak tua!"


Kata kiasan 8
“Eh bang kedai popkon tu kedai baru ke? Ayang tak perasan pulak sebelum ni."

Maksud sebenar
“Bang tolong belikan popkon perisa karamel tu sekotak. Saiz L ye!"


Kata kiasan 9
“Chill la Mat, dapat C je pon untuk subjek BM kau tu. Nanti dah kerja bukan nak guna sangat pon."

Maksud sebenar
“Kahkahkah kau dapat C mat..?? Apa ke bengap sangat kau niii?? Namanya orang Melayu tapi BM dapat C! Kahkahkah!"


Kata kiasan 10
“Waaah Mah cantik la baju kurung kau ni! Kau tempah kat mana? Beli kain kat mana?"

Maksud sebenar
“Cantik Mah baju kurung kau ni, sama cantik dengan langsir aku. Eheh."

Wahahaha. Begitulah sedikit sebanyak kata-kata kiasan yang sering kedengaran dalam masyakarat kita. Saya pasti dalam kepala otak anda sekarang ini sedang menderu-deru idea kata-kata kiasan yang lainnya. Bab menganjing kau orang memang terer.

Nah tahukah anda Allah juga berkias? Dan kiasan Allah itu seringkali lebih pedas dan menggugah jiwa hingga ke sudutnya yang paling dalam?

Tidak percaya?

Kata kiasan tambahan 
“Ok tidak mengapa. Jom kita baca Quran sama-sama dan saya akan kongsikan dengan anda betapa indah dan masyuknya mentadabbur Quran itu." 

Maksud sebenar
“Hampa ni tak pernah baca Quran ka? Pffftt!" 

Kekeke. Jom sama-sama buka dan tadabbur Quran. Saya gelarkan ayat-ayat chentaNya yang penuh dengan kiasan ini sebagai ayat kiasan rabbani. Senyum.

Dah ada wudhu'? Dah ada Quran poket/zip/diari/perkata di tangan? Jom!

Ayat kiasan rabbani 1
“Apakah orang yang merangkak dengan wajah terlungkup yang lebih terpimpin ataukah orang yang berjalan tegap di atas jalan yang lurus?”
[al-Mulk, 67:22]

Maksud sebenar
“Siapakah orang yang patut anda jadikan contoh tauladan? Siapakah orang yang sepatutnya menjadi ikutan? Orang yang beriman yang mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah, atau orang fasiq dan kafir yang sudah tersesat jauh?" 


Ayat kiasan rabbani 2
“Mengapa kamu (berbuat demikian)? Bagaimana kamu mengambil keputusan?

Atau apakah kamu mempunyai kitab (yang diturunkan Allah) yang kamu pelajari?”
[al-Qalam, 68:36-37]

Maksud sebenar
“Kau orang ni ada kitab sendiri ke yang turun dari langit, yang buat kau orang degil sangat ni? Kau orang dapat wahyu macam Nabi ke yang kau orang memandai buat kepala sendiri ni?"


Ayat kiasan rabbani 3
“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?”
[as-Saff, 61:10]

Maksud sebenar
“Hang takmau masuk neraka kan? Hang mau dak Allah tunjukkan cara untuk elak diri dari neraka? Kalau hang takmau, memang rugi bak hang!"


Ayat kiasan rabbani 4
“Apakah manusia mengira, dia akan dibiarkan begitu sahaja (tanpa pertanggungjawaban)?”
[al-Qiyamah, 75:36]

Maksud sebenar
“Apa anda ingat anda boleh buat sesuka hati anda dan terlepas begitu sahaja? Dalam mimpi anda sahajalah!"


Ayat kiasan rabbani 5
“Maka jika kamu punya tipu daya, maka lakukanlah (tipu daya) itu terhadapKu.”
[al-Mursalat, 77:39]

Maksud sebenar
“Ok kalau kau hebat sangat, terer sangat, nah, cubalah permainkan Allah! Cubalah larikan diri dari azab Allah!"


Ayat kiasan rabbani 6
“Maka kemanakah kamu akan pergi?”
[at-Takwir, 81:26]

Maksud sebenar
“Hang nak lari mana? Dah takde tempat nak lari dah! Game over beb!"


Ayat kiasan rabbani 7
“…sampaikanlah kepada mereka khabar gembira iaitu azab yang pedih.”
[ali-Imraan, 3:21]

Maksud sebenar
(Yang ini rasanya tak perlu dah beritahu maksud sebenar. Sarkastik habis!)


Ayat kiasan rabbani 8 
“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?”
[ar-Rahman, 55:13]

Maksud sebenar
“Oksigen Allah dah bagi free. Tinggal kat muka bumi pon free. Macam-macam nikmat yang Allah dah bagi. Dah, tak reti-reti lagi ke nak jadi hamba Allah yang bersyukur?"


Ayat kiasan rabbani 9
“Adakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang telah mati?”
[al-Hujuraat, 49:12]

Maksud sebenar
“Kalaulah bangkai ayam pon anda rasa nak termuntah nak makan, inikan pula bangkai mak, bapak, abang sulung, adik perempuan bongsu dan dua pupu anda kan? Ha macam tu lah jijiknya mengumpat ni!"


Ayat kiasan rabbani 10
“Pernahkah kamu memerhatikan air yang kamu minum? Kamukah yang menurunkannya dari awan atau Kami yang menurunkan? Sekiranya Kami mengkehendaki, nescaya kami menjadikannya masin; mengapa kamu tidak bersyukur?”
[al-Waqi’ah, 56:68-70]

Maksud sebenar
“Kalau benda sebasic air tu pon kau tak boleh nak buat sendiri, bayangkan lah benda-benda yang lain lagi, macam mata, darah, jantung, oksigen, nasi, kambing, ayam. Dah tu, susah sangat ke nak jadi hamba yang bersyukur?"

Peh. Kalau hati tu tak terasa macam kena hiris-hiris dengan pisau tajam lepas tu perah dengan limau nipis, tak tahulah. Paling koman pon rasa macam baru lepas potong bawang merah seguni.

Sentap bak hang!

Ada banyak lagi ayat-ayat kiasan rabbani di dalam al-Quran. Tapi cukuplah sepuluh ayat ini dahulu, bagi trailer dahulu. Moga menjadi motivasi untuk anda mencari lebih banyak ayat-ayat chentaNya yang penuh dengan ibrah dan hikmah!

Lihatlah, betapa Maha Lembutnya Allah, betapa kasih dan sayangnya Dia kepada kita, sehingga banyak ayat-ayat di dalam al-Quran berbentuk kiasan dan perumpamaan. Agar kita benar-benar merasakan ayat-ayat chentaNya itu penuh dengan pengajaran yang mendidik dan menghidupkan, bukan menghukum dan mematikan.

Tapi, kalau Quran pon tak pernah buka dan baca... Tak dapek eh den nak nolong!

"Dan sesungguhnya Kami telah menjelaskan berulang-ulang kali kepada manusia di dalam al-Quran ini dengan bermacam-macam perumpamaan. Tetapi manusia adalah memang yang paling banyak membantah."
[al-Kahfi, 18:54]

-gabbana-

Alhamdulillah, PBAKL 2015 yang lepas telah memberikan pelbagai pengalaman dan pengajaran yang betul-betul berguna. Saya semakin teruja untuk lebih bersungguh membangunkan genre indie Islamik ini, melihatkan potensinya yang sangat besar. Doakan agar perjuangan ini mendapat redhaNya!

Memfikrahkan indie, mengindiekan fikrah. Senyum. 

7 Caci Maki Puji Muji:

Adinda Baizura Mazlan 06/05/2015, 11:02  

Mantap Inche Gabbana!

ABM sendiri mulanya tak beli apa2 di PBAKL yg lalu, sekali bila nampak #Chenta dan #IPJ terus beli.

Looking forward to read it soon. Banyak buku untuk dibaca dalam list. Eheh.

Anonymous 06/05/2015, 11:19  

Lejen, teruskan usaha

Bidadari Besi 06/05/2015, 12:17  

Nice. Semoga boleh dimuatkan utk publish buku baru hehehe IPJ n #chenta terbaik sangat :)

Anonymous 06/05/2015, 13:05  

Takde jual versi ebook ke? Preferable for overseas buyers :)

Anonymous 06/05/2015, 18:14  

pandai sarkastik juga. Luqman 31:7.
"Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, berpalinglah dia dengan angkuhnya, seoleh-oleh ada penyumbat pada kedua telinganya; maka gembirakanlah dia dengan balasan azab yang tidak terperi sakitnya."

Pedih. aih

thegleenious bound 08/05/2015, 08:55  

Sniper huh? Ouchh! Terasa macam kena tembak berdas das! :X

Anonymous 14/05/2015, 00:34  

Assalam brother ... Serious best bulatan gembira dlam blog nih..haha. ..kagum ngan brother
Sbbkan novel #chenta lah saya dpt smpai ke blog ni
Klo dok hem....dok taw epom..haha... Den syukur sngatlah dpek boli an buku #chenta tuh mle2 pndng mcm sedap je cite die..nasib la kwan rekomen kan..
Tngah cri IPJ skrang nih...nk beli sndiri nye wlopon kwan ad leh pinjam...please haha.. Inche Gabbana torbaek... Just wondering how you face like.. FB?
Assalam

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP