30 September 2014

Sudah Cukupkah Kita Tolong Allah?

[Kredit]

Ada satu ayat lejen di dalam al-Quran, yang saya kira, kebanyakan daripada mereka yang menggelarkan diri mereka sebagai dua't pasti arif benar dengan ayat ini. Orang kata petik jari lah!

Ayat ini mengandungi satu formula agung yang menjanjikan kemenangan. Ayat ini mendedahkan rahsia yang tak berapa nak rahsialah sebenarnya, tentang apakah caranya untuk mendapatkan pertolongan Allah. Dan ayat ini sebenarnya menunjukkan kita jalan yang lurus terbentang dan disinari dengan lampu sorot bagaimana untuk menegakkan kembali Islam yang terchenta.

Aik ada ke ayat yang sebegitu hebat Inche gabbana? Macam tak pernah jumpa pon? Anda bertanya sambil menggaru hidung dan kepala.

Sudah tentulah ada. Ayat itu berbunyi begini:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu."
[Muhammad, 47:7]

Mahu menang? Mahu Allah tolong? Mahu Islam ditegakkan?

Sifirnya mudah; kena tolong Allah dahulu. Ya, tolong agama Allah.

Ha? Tolong agama Allah? Mengapa Allah perlukan bantuan manusia? Bagaimana Allah yang Maha Kuasa, Maha Hebat, Maha Agung dan Maha segala-galanya itu memerlukan bantuan manusia yang khilaf, lemah dan marhaen ini...??

Bukan. Bukan begitu.

Ayat ni sebenarnya ayat psikologi terbalik. Reverse psychology. 

Allah nak beritahu kita, kalau kita mahu menang, jika kita mahu Allah tolong, syaratnya mudah. Kita dahulu kena bantu tegakkan agama Allah. 

Hakikatnya, Allah tak perlukan pon pertolongan kita. Bila-bila masa sahaja, kun fayakun! Maka Islam boleh tertegak ketika itu juga. Kun fayakun! Tiada umat Islam yang tertindas di dunia ini. Kun fayakun! Semua orang beriman, pakai kopiah dan jubah berlari-lari gembira menuju ke mesejid yang berdekatan. Eheh. 

Tetapi sunnatullahnya tidak begitu. Hukum alam sejak zaman-berzamannya tidak begitu. 

Yang sudah tertulis di Lauh Mahfuz itu, manusia perlu berusaha untuk mendapatkan sesuatu. Nasi lemak sambal kerang tidak akan turun dari langit kalau kita hanya berdoa dan berdoa. Kita akan terus berbogel tidak memakai apa sekiranya kita tidak ke almari pakaian kita dan menyarungkan sesuatu pada tubuh badan kita. Kita akan terus gemok dan gedempol sekiranya yang kita tahu hanyalah makan dan makan dan tidak bersenam. 

Ehem. 

Samalah dengan kemenangan Islam. Atau untuk skop yang lebih kecilnya, tugas-tugas dan kehidupan kita sebagai seorang dai'e sehari-hari. Allah akan mudahkan kehidupan kita sekiranya kita dahulu yang membantu agamaNya. Allah akan buka jalan-jalan keluar untuk kita andai kita dahulu yang menyebarkan chentaNya.

Kerana itu ayat surah Muhammad tadi dimulakan dengan "...jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu..." dan bukannya "Nescaya Dia akan menolongmu jika kamu menolong (agama) Allah."

Ada perbezaankan di situ?  

Nah, mari kita lihat sikap dan perlakuan kita sehari-hari untuk melihat sama ada kita sudah benar-benar menolong agama Allah atau tidak. 

Mengapa kita masih teragak-agak untuk bersungguh-sungguh dan mengorbankan segala-galanya untuk agama ini?

Mengapa kita berat untuk pulang lewat malam daripada berbulatan gembira, mentarbiyah dan menyebarkan dakwah hanya kerana takut mengantuk di kantor keesokan harinya?

Mengapa kita masih kedekut tahi hidung masin untuk menginfaqkan sebahagian daripada harta yang Allah beri pada kita hanya kerana risau tak cukup duit perbelanjaan untuk bulan itu?

Mengapa kita masih berkira-kira untuk keluar meninggalkan anak dan isteri untuk pergi berdakwah hanya kerana risaukan keberadaan mereka?

Mengapa kita masih tidak benar-benar mengeluarkan tenaga, emosi, harta dan jiwa yang ada untuk Islam yang terchenta ini..?

Tidak cukupkah takwakkal kita kepada Allah?

Tidak yakinkah kita kepada janji Allah?

Tidak tsiqahkah kita kepada kata-kata Allah? 

"...Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya. Dan Dia memberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsipa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap sesuatu."
[at-Talaq, 65:2-3]

Apabila kita jaga agama Allah, Allah akan jaga kita dan keluarga.

Apabila kita bukakan pintu untuk orang mengenal Allah, Allah akan bukakan pintu kemudahan dan kesenangan untuk kita.

Apabila kita berkorban untuk tegakkan Islam, Allah akan pastikan pengorbanan kita tidak sia-sia. 

"...jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu..." 

Nescaya; itu janji. Itu pasti. Itu mesti!

Nescaya!

Lantas, masih berasa hairankah kita apabila sehingga ke saat ini, Islam masih belum menang-menang lagi..?

Potong bawang. Laju dan laju.

-gabbana-  

Masih belum berjaya untuk menyudahkan proses penerbitan Zine Enonimus seperti yang diwar-warkan sebelum ini. Mohon doa semuanya. 

6 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 30/09/2014, 15:41  

Post ni kene tepat pd batang idong sndiri.
T-T

Anonymous 30/09/2014, 15:47  

Tajuk tak sesuai. Allah tak perlukan pertolongan kita. Kita yang perlukan pertolongan Allah. Cukupkah amal Ibadah kita sebagai hambaNya?

Anonymous 30/09/2014, 17:02  

Hahahaha! Anonymous.. Kan Inche Gebuna dah kata Pisikologi Terbalik. Macam -macam la korang ni. Lantak korang la sapa betul, sapa salah. Baik aku baca Mathsurat dari layan korang.

Miszbrace Abdullah 30/09/2014, 17:44  

Kna paksa diri. Bukan manjakn diri

Anonymous 30/09/2014, 19:08  

Inche Gabbana tak kata pun psikologi terbalik. Saya cuma menyatakan apa yang saya nampak. Salah ke? Baca la matsurat tu 24 jam. Kalau tak layan, jangan komen. Heh. Buat lawak betul. Tak semua orang dapat tangkap psikologi terbalik ke tak.

aniesa ahmad 30/09/2014, 23:04  

Makan dalam punyaa .. memang kena atas batang leher sendiri, uhuk3

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP