14 April 2014

Surat Terbuka Untuk Ostad Don

[Kredit]

Bismillahirrahmanirrahim. Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Salaam a'laikum warah matullahi wabarakatuh. 

Ke hadapan Ostad Don Daniyal yang dihormati, moga anda dan keluarga berada di bawah lembayung kasih sayang dan rahmatNya, InshaAllah. 

Wahai Ostad,
Baru-baru ini seantero Tanah Melayu gempar dengan dua dakwaan anda:

  1. Bani Tamim itu merujuk kepada Tanah Melayu
  2. Fatwa Syaikh Ali Jumaah tentang halalnya darah ikhwan itu benar

Saya tidak mahu mengulas panjang perkara nombor satu itu, memandangkan sudah ramai cerdik pandai dan tokoh-tokoh agama menegur dan mengkritik anda untuk itu. InshaAllah saya yakin ostad dapat menerima teguran-teguran yang dilontarkan dengan baik dan berlapang dada. Cuma saya masih ternanti-nanti sekiranya ada video atau rakaman suara anda yang meminta maaf dan menarik balik kenyataan itu. Sekiranya ada, bolehlah sesiapa letak pautannya pada ruangan komen post ini.

Wahai Ostad,
Tujuan surat ini ditulis adalah untuk bertabayyun dengan anda, sepertimana yang diseru oleh anda sendiri. Secara spesifiknya tentang dakwaan anda yang nombor dua itu. 

(Untuk rekod, saya sudah menonton video berdurasi empat belas minit tentang kenyataan anda menyokong fatwa Syaikh Ali Jumaah dan bagaimana anda amat tsiqah padanya. Saya juga sudah menonton video balas anda yang berdurasi tujuh belas minit itu, yang mahu menjelaskan apa yang sebenarnya berlaku. Saya amat tidak bersetuju dengan kenyataan anda dalam video yang pertama itu. Dan saya sedikit kechiwa dengan video anda yang kedua itu, kerana anda sebenarnya tidak menjelaskan/menjawab apa-apa pon tentang tuduhan anda bahawa ramai ikhwan yang wahhabi/salafi dan ada ura-ura ikhwan mahu menutup Universiti al-Azha, juga dakwaan-dakwaan anda yang lain.

Saya belum lagi berkesempatan untuk menonton video penuh yang berdurasi satu jam setengah itu. Jujur, sukar untuk saya mencari masa selama itu untuk duduk diam dan menonton anda bercakap untuk satu tempoh yang cukup panjang. Tapi akan saya usahakan juga, inshaAllah.)*

*Dikemaskini

Oleh sebab itu, saya mohon maaf awal-awal, andai ada perkara-perkara yang disebutkan di sini tidak tepat dan tersasar daripada apa yang anda maksudkan. Untuk mengelakkan kontroversi dan daripada berlaku tidak adil kepada anda, apa yang akan saya tuliskan akan bersifat lebih umum dan meluas. Harapnya begitulah.

Wahai Ostad,
Sebelum itu, ingin saya jelaskan di sini, betapa saya amat menghormati anda. Anda merupaka figur agama yang amat diminati masyarakat. Anda sentiasa menjadi rujukan dan ikutan masyarakat dek besarnya pengaruh anda dalam kalangan mereka.

Malah saya sendiri pernah mendengar ceramah anda secara langsung suatu ketika dahulu. Jujur, saya amat terhibur dan kagum dengan perkongsian yang anda berikan. Apatah lagi anda berceramah ketika itu dengan memakai kot sepasang, lengkap dengan cermin mata hitam. Fuh. Anda adalah manifestasi bahawa untuk menjadi seorang ostad, tidak semestinya perlu sentiasa memakai serban dan jubah. Dengan pendekatan anda ini, anda telah berjaya menarik minat ramai anak muda untuk lebih dekat dan selesa dengan agama. Bukan anak-anak muda sahaja, malah makcik-makcik juga. Eh.

Oleh sebab itu, topi saya untuk anda. Bukan semua tokoh agama berjaya mencapai status dan kejayaan seperti yang anda kecapi sekarang. 

Wahai Ostad,
Namun kebenaran tetap kebenaran. Meski pahit, saya wajib menegakkannya. Saya menulis ini dengan penuh sedar bahawa saya mengambil risiko yang besar untuk ditempelak dan dikritik habis-habisan oleh para peminat anda. Saya sanggup mengambil risiko itu.

Mungkin sudah banyak teguran dan kritikan yang ostad terima tentang isu ini. Saya tidaklah berniat untuk menambahkan lagi beban dan keserabutan pada anda. Namun saya merasakan, perlu untuk saya menyuarakan pendapat dan pandangan saya selaku wakil kepada ramai anak muda yang tidak bersetuju dengan kenyataan anda itu. Ok perasan la pulak bila masa kau orang lantik saya jadi wakil kan. Eheh. 

Saya bukanlah apa-apa. Bukan juga siapa-siapa jika hendak dibandingkan dengan anda. Saya hanyalah seorang insan yang masih lagi hingusan dan bertatih untuk menjadi seorang hamba yang diredhaiNya. Saya tiada sijil agama dari mana institusi pengajian. Juga tidak pernah mendapat tauliah untuk memberikan ceramah agama.

Yang saya ada hanyalah ilmu-ilmu yang saya perolehi dari bulatan gembira dan konferens riang yang saya hadiri. Juga kadang-kadang tu adalah bertalaqqi ilmu dengan seorang dua ostad yang saya kenali. Dan sudah tentu, banyak juga ilmu dan pengetahuan yang saya perolehi daripada bacaan-bacaan yang saya lakukan. Selain itu, saya bukanlah seorang tokoh agama pada pandangan mata masyarakat.

Namun itu tidak bermakna saya tidak berhak untuk menyuarakan rasa hati dan pendapat saya. Apatah lagi dakwaan dan tuduhan anda itu amat berat dan dekat dengan diri saya.

Wahai Ostad,
Dengan bersetuju malah menyokong fatwa yang dikeluarkan oleh Syaikh Ali Jumaah yang menghalalkan darah ikhwan dan sesiapa sahaja yang menentang kerajaan di Mesir, anda telah membuat suatu kesilapan yang besar. Sebagai seorang figur yang berpengaruh dalam masyarakat, anda telah memberi isyarat bahawa darah seorang Muslim itu halal apabila dia menentang kerajaan yang memerintah.

Entahlah, mungkin ada hadith-hadith atau ayat-ayat al-Quran yang membenarkan hal tersebut, tetapi jika mahu diikutkan dengan ilmu saya yang seciput ini, hasil daripada pembacaan yang saya tidak seberapa ini, darah seorang Muslim itu amat tinggi nilainya di sisi Allah, malah lebih bernilai lagi daripada Kaabah di Mekah itu! 

"...bahawa barangsiapa membunuh seseorang, bukan kerana orang itu membunuh orang lain, atau bukan kerana berbuat kerosakan di muka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh semua manusia."
[al-Ma'idah, 5:32]

Sedangkan nyawa bukan Islam pon diangkat martabatnya oleh Islam, apakan lagi nyawa kita sesama Muslim.

"Ketika itu kami berada di tempat ibadah bukan Islam, lalu dilalukan di hadapan kami jenazah bukan Islam. Maka kami berdiri. Dikatakan kepada kami bahawa itu ialah mayat seorang majusi. Maka kami berkata kepadanya, “Sesungguhnya pernah dilalukan di hadapan Nabi SAW seorang jenazah bukan Islam, lalu Nabi SAW berdiri. Dikatakan kepada Nabi SAW bahawa itu adalah jenazah Yahudi, maka baginda berkata kepadanya, “Bukankah ianya juga adalah insan yang bernyawa."

[Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim] 

Wahai Ostad,
Kalaupon benar ikhwan dan mereka yang menentang kerajaan itu adalah golongan bughah, takkanlah bunuh itu adalah satu-satunya solusi yang ada? Adakah darah dan nyawa saudara sesama Islam itu begitu rendah harganya, hanya kerana mahu menegakkan sebuah kerajaan yang zalim?

Dan jika benar Syaikh Ali Jumaah itu seorang ulama' yang adil dan mulia, mengapa dia tidak mengeluarkan fatwa yang sama ketika puak-puak tamarrud merancang makar-makar untuk menjatuhkan Presiden Mursi..?? 

Maaf, tapi saya langsung tidak boleh menerimanya apabila hujah anda untuk menyokong hujah Ali Jumaah adalah kerana dia pernah bermimpi bertemu Rasulullah SAW dan kononnya, baginda lah yang mengarahkan agar dilakukan pembantaian kejam dan zalim terhadap penyokong Mursi dan penentang kerajaan al-Sisi. 

Aduhai Ostadku.  

Agaknya sebab itulah, pengasas Ikhwanul Muslimin, Almarhum Imam Hassan al-Banna datang dengan Usul 20nya, di mana pada Usul 3, dinyatakan dengan jelas:

"Iman yang benar, ibadah yang sahih dan mujahadah mengandungi cahaya dan kemanisan yang diberikan Allah ke daalam hati hambaNya yang dikehendaki. Namun ilham, lintasan hati, kasyaf dan mimpi bukanlah dalil hukum syarak dan tidak diambil kira kecuali jika tidak bercanggah dengan hukum-hukum dan nas-nas agama."

Usul ini amatlah relevan kerana rupa-rupanya di zaman ini, memang wujud ramai golongan yang mendakwa bermimpi itu dan ini untuk menjustifikasikan tindakan atau rancangan mereka yang terang tang tang menyalahi syarak! Menggunakan hujah mimpi untuk kepentingan diri sendiri!

Lahawla wala quwwata illa billahil 'alliyil adzim.

Dr. Asri Zainul Abidin juga telah menjawab isu ini di dalam penulisannya. Anda bolehlah membacanya di sini

Tak cukup dengan Dr. Asri, Syaikh Yusuf al-Qardhawi juga pernah menempelak fatwa Ali Jumaah itu. Kritikan Syaikh Yusuf Qardhawi, seorang ulama' kontemporari ulung di era moden ini terhadap kecurangan Syaikh Ali Jumaah boleh dibaca di sini.

Wahai Ostad,
Berkaitan dengan isu salafi dan wahhabi ini, saya mahu bertanya kepada anda. Jika benar lah ahli ikhwan itu ramainya terdiri daripada golongan salafi dan wahhabi, mengapa di Mesir itu mereka tidak sertai sahaja parti Salafi an-Nur, yang sememangnya sudah terang lagi bersuluh merupakan jemaah dan perkumpulan golongan Salafi?  

Adakah mereka itu musuh dalam selimut, api dalam sekam, gunting dalam lipatan dalam pertubuhan Ikhwanul Muslimin? Sungguh, saya tidak dapat mengotakkan fakta itu.

Lucu sekali apabila difikirkan, selama ini geng-geng salafi sering menuduh ikhwan sebagai ahli bidaah. Di satu pihak pula, geng-geng tarikat sufi menuduh ikhwan sebagai salafi dan wahhabi. Yang untung siapa? Musuh-musuh Islam yang menyaksikan perbalahan sesama Muslim ini dengan penuh riang gembira dan keterujaan sambil makan popkon panas perisa karamel masin.

Saya hanya mampu menggeleng kepala.

Wahai Ostad,
Poinnya adalah, anda adalah seorang figur yang disegani oleh ramai orang dan sebahagian besar daripada masyarakat di Malaysia ini. Anda bertanggungjawab dengan apa yang anda katakan, apatah lagi apabila ia memberi pengaruh yang besar kepada sudut pandang dan perspektif mereka.

Dengan mengatakan ikhwan itu wahhabi, anda secara efektifnya juga telah melabel semua orang yang menyertai bulatan gembira (Baca: Usrah) itu juga wahhabi. Itu adalah satu tuduhan berat yang tidak boleh diterima akal. Dan disebabkan oleh anda yang cukup berpengaruh itu, tidak mustahil sekiranya ada orang yang akan lari dan menolak ajakan-ajakan untuk menyertai bulatan gembira kerana takut dilabel sebagai salafi dan wahhabi. Aduhai.

Oleh sebab itu saya katakan di awalan tadi, tuduhan/dakwaan anda itu amat berat dan sangat dekat dengan saya dan saya yakin, berat dan dekat juga dengan ramai lagi orang di luar sana. 

Anda menyeru agar asatizah dan ramai orang di luar sana untuk bertabayyun dengan anda. Bagaimana pula sikap anda dengan ikhwan? Apa mereka tidak layak untuk mendapat tabbayun daripada anda? Adakah anda sudah meneliti fakta-fakta yang ada, membuat kajian dengan terperincinya, sebelum membuat tuduhan yang semberono yang sebegitu rupa?

Wahai Ostad,
Izinkan saya menutup penulisan ini dengan sepotong hadith:

"Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau diam."

[Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim]

Harapnya anda dapat menerima teguran ini dengan baik dan berlapang dada. Tidaklah ada niat lain saya menulis ini melainkan sebab rasa hormat dan kasih saya kepada anda fillah. 

Moga anda dapat merenungi kembali dakwaan dan kata-kata anda yang menimbulkan kontroversi itu. Dan sekiranya perlu, saya amat berharap anda dapat menarik kembali kenyataan anda itu dan membuat permohonan maaf kerana sungguh, anda telah mengguris banyak hati dan perasaan di luar sana. 

Dan sekiranya saya telah mengguris hati atau perasaan anda atau keluarga, saya memohon maaf sesungguhnya. Bukan untuk mencari populariti. Bukan juga untuk mendamba publisiti. Cuma saya tahu ramai yang tidak bersetuju dengan pendapat anda yang satu ini dan saya merasakan perlu untuk saya menyampaikannya.

Moga Allah ampunkan dosa-dosa saya, anda dan kita semua, biidznillah.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,
Inche gabbana
Angel Pakai Gucci 

Nota kaki berkematu: Surat ini bukanlah ditujukan pada Ostad Don sangat pon. Jika dia baca, alhamdulillah. Jika tidak pon, alhamdulillah.

Nama pon surat terbuka. Mungkin ramai dalam kalangan kita yang kurang faham konsep surat terbuka. 

Penulisan ini lebih ditujukan kepada anda semua di luar sana, bagi meluruskan salah faham yang mungkin timbul sebagai kesan langsung daripada video Ostad Don itu. Sebab saya tahu, peminat Ostad Don sangat ramai. Maka sangat tidak adil sekiranya mereka hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja. 

Video itu dibuat secara terbuka dan disebarkan kepada umum. Arakian surat ini juga bersifat terbuka dan sesiapa sahaja boleh membacanya. Tiada serangan peribadi terhadap Ostad Don dan tidak pula saya memburuk-burukkannya. Tidak timbul soal saya perlu menghantar surat ini secara peribadi kepadanya.

Allahu ta'ala a'lam. Saya terus meraikan dan menghargai sebarang kritikan dan teguran. Tegurlah saya, agar hati saya tidak mati.

Moga Allah redha. Kerana akhirnya, itulah saya yang kejar, itulah yang saya damba. 

Aman, tanpa perang. 

118 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 14/04/2014, 22:18  

kenapa tak tegur secara personally?

Najwa Shams 14/04/2014, 22:20  

https://www.facebook.com/photo.php?v=10203524042040686&set=vb.1203335096&type=2&theater

Video jawapan ustaz don tentang isu ni.

Dalam perkara khilaf, ada baiknya kita berlapang dada. Moga budaya tanasuh itu juga disertakan dengan adab-adabnya. :)

*Doa buat IM529*

Anonymous 14/04/2014, 22:23  

Emm...biasanya orang tulis surat terbuka ni, dia tak mengharapkan pun orang yang dituju tu baca.

Dia cuma harap orang ramai faham apa yang dia cuma nak sampaikan.

Gitu la sefaham saya

Inspector Saahab 14/04/2014, 22:25  

Sbb statement ust pun umum

Anonymous 14/04/2014, 22:26  

sy tidak tengok video tu..

el_hannan 14/04/2014, 22:27  

Semoga ustaz Don diberi hidayah oleh Allah. To err is human. Tp memohon maaf atas segala kesilapan itu lebih mulia dan dituntut. Apa lg jika kesilapan tersebut berkait rapat dgn masalah ummat. Doakanlah ustz Don supaya beliau menyedari kesilapannya tu.

Yusri 14/04/2014, 22:35  

Personally rasa kurang ethical kalau tegur dengan nama yg anonymous tanpa credentials.

Maybe you can consider that aspect for the future. Wallahualam

Anonymous 14/04/2014, 22:40  

terima kasih APG. at least, sy thu pasal ni. tak thu pulak sblum ni. semoga kebenaran akan tertegak

kickstartster 14/04/2014, 22:56  

u lose ur cool in the middle of ur writing bro...

apa2 pun, saya doakan kita semua terselamat daripada fitnah akhir zaman ni :( teringat kata2 ustaz syed noorhisyam, "orang2 yang ikhlas itu, pasti tertaut hatinya".

peace!

Anonymous 14/04/2014, 23:13  

ana amat meminati karya enta sebelum nie..namun teguran enta agak kasar dlam penulisan yang di tegur untuk ustaz don..better surat teguran ini terus smpai pada ustaz bukan ditonton bc oleh semua seperti mengaibkan ustaz..rasenye ketika enta menulis surat itu enta dalam keadaan xdpt kwl diri dn jugak perasaan..ustaz itu manusia biasa bukanlah malaikat..terkadangkala ada yang terkurang dr segi ilmunya..mohon enta renungkan kembali..dan harap enta lihat video ustaz don mohon maaf..http://youtu.be/EsXUOtI32WE

Anonymous 14/04/2014, 23:18  

At least saya tahu lah apa isu yang sebenarnya.. thanks APG.. Apa2pun, semoga Allah redha ya.. aamiin :)

Hitam Dan Putih 14/04/2014, 23:23  

http://www.ismaweb.net/2013/08/syeikh-ali-jumah-fatwa-bunuh-pengikut-ikhwan-muslimin-tidak-benar/

Ana x mohon enta baca tapi ana Harap enta baca.

http://www.youtube.com/watch?v=EsXUOtI32WE

Ana x mohon, tapi ana Harap enta Dengar.

Aseef, kita mungkin sekali tidak pernah berjumpa atau berkenalan. Tapi kita masih HambaNya. Kita masih sama.

Nasihat ana, pergi la jumpa Ustaz depan2. Sejujurnya, cara ini tidak sesuai. Ana faham niat enta, sebab ana juga merasainya. Tapi, ana harap enta beranikan diri, jumpa Ustaz Don secara personal, tnya betul2 pendapat dia dan selidik betul ape yg dia ckp. Dia Keluarga kita juga. Ana takut cara enta yg ini boleh menimbulkan reaksi yang x matang kepada Ustaz Don dan enta sendiri. Bawak Bertenang dan Bawak Berbincang. Ana tidak se`alim enta, ana blum mampu memberikan pandangan, hujah dan pengetahuan seperti enta. Tapi, ana masih ingat ayat seorang akhi selaku Murabbi ana, "Papepun, enta perlu bersikap matang dalam memberi pendapat, menerima pendapat, dan melakukan keputusan". Ini sahaja yang ana mampu taip, kerana ana belum mampu menaip sehebat enta dan mereka2 yang Hebat dalam blogging, pengetahuan agama dan lain-lain.

Sekian.

Anonymous 14/04/2014, 23:36  

Hormat ulama'..
Betulah cakap ulama' teknologi hanya menjauhkan ummat dengan ulama'..
Salah faham akan timbul dan membawa kepada fitnah..

Anonymous 14/04/2014, 23:38  

bro, cara macam ni sangat tak cool. please direct this letter to him personally and delete this post untuk menjaga nama baik anda berdua. komen hamba Allah.

Anonymous 14/04/2014, 23:40  

Maafkan daku Ostad...

Count Hazman 14/04/2014, 23:43  

Ustaz Don bagi statement beliau secara umum, semasa memberikan ceramah dan didengari ribuan orang, apa salahnya apabila surat ini dibuat secara umum?

Surat ini tidak langsung menyerang peribadi Ustaz Don dan hujah yang diberikan APG adalah bersandarkan fakta dan nas. Tidak ada isu beliau memalukan Ustaz Don.

Adakalanya kita perlu tulis secara umum agar menjadi tatapan dan renungan masyarakat. Mengajak masyarakat merenung kembali apa yang dikatakan oleh Ustaz Don. Itulah matlamat penulisan surat terbuka. Bukan sekadar ditujukan kepada individu yang khas, malah untuk membuka minda masyarakat yang membacanya.

Semoga Allah merahmati APG.

Mohammed Fazil Omar Mohamed Hyffny 14/04/2014, 23:49  

Pembetulan.
Fadilat as-Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi bukan ketua ulama sedunia, tapi pengerusi sebuah NGO para ulama.. ramai ulama tak menyertai rabitah ini, dan byk lagi NGO ulama lain, yang ada pemimpin2 lain.

Walaubagaimanapun, saya memandang tinggi kewibawaan beliau. Hanya mohon APG perbetulkan kesilapan ini bagi mengelak kekeliruan.

epal miracle 14/04/2014, 23:49  

Deep. walaupun ditujukan utk pada "seseorang" tapi, insyaAllah, peringatan itu umumnya untuk kita bersama. At least, bila perkara nie disuarakan, ada shbt yg share video Ust dah mohon maaf, dan akhirnya kita saling berlapang dada, sama-sama memperbaiki.
terima kasih APG, dan saya suka dengar ceramah Ust Don ttg ibu bapa, dan moga Ustaz Don terus menyentuh hati dengan dakwahnya. :')

Anonymous 14/04/2014, 23:53  

Stp org ada pndpt dan cara. Terpulanglah pd masing2 menilai. Pndpt sy, x slh apg nk beri teguran dan pndpt scr umum. Sdgkn ust don pun memberikn pndptnya jg scr umum. Apa yg silap itu baiki dan jgn tegak benang yg bsh. Wallahu a'lam.

Inche gabbana 14/04/2014, 23:55  

Penafian Syaikh Ali Jumaah tentang keluarkan fatwa tu cerita lama (note tarikh berita pada tahun 2013).

Boleh baca di sini: http://abuamru1208.blogspot.ie/2014/04/blog-post.html

tentang pendapat Syaikh Yusuf Qardhawi tentang fatwa Alii Jumaah tu (yang bermaksud memang Syaikh Ali Jumaah ada keluarkan fatwa tu).

Nama pun surat terbuka. Memanglah nak bagi semua orang baca. Kalau ditujukan khas buat Ustaz Don, macam mana orang awam nak tahu yang apa yang didakwanya tu salah? Sebagai figur yang sangat berpengaruh, dakwaannya itu tidak mustahil boleh mempengaruhi ramai orang di luar sana.

Tujuan penulisan ini adalah untuk menafikan dakwaan-dakwaan tu.

Saya pun tak pasti part mana yang mengaibkan ustaz. Bukannya saya dedahkan rahsia-rahsia dia yang tidak diketahui umum. Apa yang dikatakannya semuanya itu boleh didapati di alam maya.

Hmmm.

Alalhu a'lam.

Anonymous 14/04/2014, 23:57  

Al-Karmani berkata, “Para fuqaha’ telah bersepakat (ijma’) bahawa penguasa yang telah terpilih (sebagai pemimpin) wajib ditaati selagi dia menegakkan solat berjama’ah dan jihad melainkan jika dia melakukan kekufuran yang nyata. Sehingga tidak ada lagi ketaatan kepadanya. Bahkan wajib memeranginya bagi orang yang mampu.” (Syarah Shahih al-Bukhari, 10/ 169)

Asy-Syarqawi berkata, “Larangan (keharaman) memerangi penguasa yang zalim dan fasiq diambil daripada ijma’ para ulama dari kalangan para tabi’in.” (Hasyiyah asy-Syarqawi, 2/398)

al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah (Wafat: 852H) menjelaskan berkenaan kesepakatan (ijma’) dalam hal ini setelah mengulas berkaitan biografi dan celaan terhadap perawi yang membolehkan mengangkat pedang (walaupun asalnya perawi tersebut tsiqah dan fasiq):

Shukri 15/04/2014, 00:05  

Jika admin boleh bersetuju dgn Dr Asri dan DYQ, mengapa pula Ust Don x boleh bersetuju dgn Sheikh Ali jumaah?? Seolah2 mnjadi salah pula jika x berstuju dgn ap yg admin bersetuju..

Satu lagi, mmg betul mimpi x boleh dijadikn hujah, tp mimpi berjumpa nabi bukan sebarang mimpi.. Krn ia hakikat yg bnr.

*sy komen ini bukan utk bersetuju dgn mna2 pihak.. Just utk bawa berfikir.. Pasal dakwaan mimpi bertemu nabi tu masih bnyk perlu diteliti, yakni sumber yg sahih yg ianya betul2 kluar dri mulut Sheikh Ali atau hanya dakwaan palsu utk mmbenarkn tindakan kudeta.

Inche gabbana 15/04/2014, 00:16  

Enonimus 23:57: Masalahnya al-Sisi dan konco-konconya adalah kerajaan haram pon in the first place, sebab gulingkan Mursi. Ye dak?

Maka haramlah mereka yang menyokong al-Sisi dan kerajaannya, tak gitu..? Ke guane? Sebab Mursi masih Presiden yang sah.

Itulah isunya sekarang ni.

Anonymous 15/04/2014, 00:17  

Innalillahi wainna ilaihirojiun
Astaghfirullah
Astaghfirullah
Astaghfirullah
Moga Allah mengampunkan kita semua.
(T___T)

Inche gabbana 15/04/2014, 00:18  

Shukri: Boleh baca di sini:

http://abuamru1208.blogspot.ie/2014/04/blog-post.html

Bukan tentang mimpi, tapi fakta bahawa Syaikh Ali Jumaah menyokong tentera kudeta.

Allahu a'lam.

Ayesya 15/04/2014, 01:12  

Agreed.

Ayesya 15/04/2014, 01:15  

Agreed.

ramona 15/04/2014, 01:22  

Sedikit rasa hilang kawalan di pertengahan surat. Apa-apa pun, benar, ustaz Don adalah figure yang sangat terkenal, bagus. Ilmu dan penyampaiannya juga bagus.

Hm.

Semoga Allah beri hidayah dan taufik untuk situasi ini kepada kita semua.

Anonymous 15/04/2014, 01:50  

Nice one APG. Semoga lebih ramai orang yang cakna isu ummah selepas ni.
Barakallahu fika.

Anonymous 15/04/2014, 02:12  

Jadikan internet sumber utama.. Ni laa jadinya..

guy67 15/04/2014, 02:12  

Saya gelak setiap kali jumpa komen yg suruh tegur directly. Dan anda yg menerima premis mimpi nabi sebagai kayu ukur kebenaran, anda lucu.

Shah Redza Rosli. 15/04/2014, 02:40  

Tahniah APG! Penulisan yang sangat membuka minda. Saya sangat bersetuju dengan cara APG menegur memandangkan Ustaz Don sendiri membuat kenyataan terbuka. Tentang mimpi,jika Dr Yusuf Al Qaradawi bermimpi Nabi dan menjadikannya hujah di dalam penyampaiannya, saya tetap menolaknya sebab itu tidak sama sekali boleh dijadikan hujah. Saya menyokong isi artikel ini 101%. Saya berharap ustaz Don meminta maaf pada keluarga dan ahli-ahli yg IM!

Anonymous 15/04/2014, 02:53  

subhanallah. bagus ada anak muda yang berani seperti APG ini. :)

cuma ana ada sedikit teguran, merendah dirilah dalam memberi teguran. terutama kepada mereka yang juga berilmu, insyaAllah.

ana juga penyokong ikhwan, tapi ana yakin, ramai di luar sana ada yang tidak menyokong ikhwan. bukan kerana mereka tiada asas agama etc, tetapi mereka ada pendirian dan hujah mereka sendiri. ramai yang mengambil aliran agama, yang mengaji agama yang ana kenali, tidak menyokong ikhwan. itulah hakikatnya.

biarlah ahlinya berdebat dengan ahlinya.

teguran ana, kerana ana juga anak muda, ada adabnya dalam menulis, esp teguran kepada yang lebih tua. (ke APG lebih tua, Allahu a'lam). meski kita rasa kita benar, meski kita punya hujah.meski kita dah berusrah. meski kita rasa kita dah menuntut ilmu agama.

dalam dunia penuh fitnah ini, kurangkan perkara yang menyebabkan masyarakat tidak mahu meletakkan rasa percaya pada golongan agamawan. hanya kerana hujah kita, anak muda yang berusrah satu-dua kali seminggu.

perhatikanlah cara ulama' menegur dan memberi nasihat. pelajarilah kerendahan diri mereka.

ana juga tidak bersetuju dengan pendiria ustaz Don dalam isu ini, cuma ana rasa cara penulisan APG agak kurang bersesuaian.

anak muda perlu berani, namun jangan lupa adab-adab kita.

Allahu a'lam.
Moga teguran ini menambah baik diri ana juga.
Doa yang terbaik buat semua.

Anonymous 15/04/2014, 03:01  

Mohon beradab dalam menegur.

Tabayyun jumpa direct dengan ustaz. Bukannya menulis tanpa mendengar direct dari beliau.

Terima kasih

Anonymous 15/04/2014, 03:03  

Cukuplah sekadar tegur melalui blog..
Ada teknologi apa guna?
Haha..
Banyak kebaikan hilang dengan wujudnya teknologi..
Info boleh tersebar, hidayat takkan tersebar..
Cukup ke berdakwah dengan menggunakan blog or internet?
Mujahadah?
Cukup ke sebar dakwah, menaip sambil makan kacang?
Kalau ini cara terbaik, pasti dan pasti cara ini muncul zaman nabi.. Tapi tengoklah sekarang, ummah berpecah belah.. Banyak keburukan dari kebaikan..

macam ni laa..
Kan lebih baik jika hal ini ditanya secara personal, dan kesimpulannya barulah disebarkan melalui blog nie..

Muslim Abdullah 15/04/2014, 03:25  

Akhi, ana sgt bermohon kepada enta ber'adab dalam menegur. Ana penyokong tegar IM dan beramal dgn manhajnya. dan ana sgt juga tidak bersetuju dengan kenyataan ust don. ana rasa tarbiyah IM, tidak mengajar teguran yang seperti ini. andai enta wahai akhi mahbub, dibalikkan teguran seumpama bentuknya begini kepada enta andai enta melakukan kesilapan satu hari nanti, cuba enta bygkan apa enta rasa. andai inilah tarbiyah IM, ana akan keluar daripada tarbiyah ini. lagi2, ustazuna Don Danial ini adalah seorang ulama. adab dlm menegur ulama lg sgt2 perlu dititikberatkan. ana harap kita tidak menjadi penabur fitnah kepada dakwah kita yang suci ini tanpa kita sedari. cdg ana, alangkah lebih murninya enta berjumpa berdepan dgn beliau. ana kira itu lebih beradab. ana sokong juga utk enta buat surat terbuka ini. cuma perlu lebih ber'adab' bahasanya. barakallahufeek ya akhi!

Anonymous 15/04/2014, 04:01  

Ana ada seorg kwn arab dari golongan salafi.Melalui perbualan dengannya,setahu ana ikhwan bukan dari golongan salafi.Golongan salafi ni tidak sokong mana-mana pihak samada ikhwan mahupun sisi.

Melalui penulisan enta menunjukkan enta ini penyokong tegar IM.Doktor ana ada pesan jangan sesekali terlibat dengan politik Mesir kerana menurut beliau diorang berhak memilih siapa untuk jadi pemimpin seperti mana negara kita juga.Menurut beliau juga,katanya kita sebagai umat islam sentiasalah doakan yang terbaik untuk negaranya dan juga seluruh negara islam.

Nur 15/04/2014, 13:48  

smoga Allah redha...

Unknown 15/04/2014, 13:49  

Ustaz don telah menyampaikan ceramah menghalalkan darah umat ISLAM di youtube dan ditonton di seluruh Malaysia dan pelajar Malaysia di luar negara.

Surat ini ditujukan secara khusus kpd ustaz Don dan secara umum kpd yg mendengar ceramah ustaz Don untuk memikirkan dan memperbetulkan salah faham terhadap situasi di mesir dan kpd Ikhwan.

Tuduhan Ikhwan nak menghapuskan AL-Azhar itu fitnah jahat dan tiada asas. Selama Mursi memerintah Al-Azhar tidak diusik, bahkan ilmuan Azhar dan pelajar Azhar majoritinya menyokong Mursi. Amat tak logik tuduhan Ustaz Don.

Salafi menuduh Ikhwan ahli bid'ah, Tarikat menuduh Ikhwan salafi wahabi. Ikhwan nampak ganjil oleh semua org untuk memperjuang tanah air.

Ustaz menghebahkan kebencian terhadap Ikhwan Muslimin kepada orang awam, apakah caranya untuk fahamkan masyarakat umum untuk tidak bermusuhan dan menghalalkan darah muslim yg lain?

Anonymous 15/04/2014, 13:57  

Ramai ustaz2 dah Dr agamawan menegur pendirian Syeikh Azhar dan ustaz Don. Semua yang mencintai perjuangan rakyat mesir sejak era jamal abdul nasir, anwar sadat, mubarak hingga ke kekejaman As-sisi menegur dan teguran boleh dibaca dan ditonton secara online.

APG perlu jelaskan kepada umum dan pergi berjumpa Ustaz Don.

Kita ada guru tp umat islam bukan taksub kpd guru dan tidak boleh berbeza pendapat. Ketaksuban merosakkan Aqidah kpd Allah dan Rasul.

Anonymous 15/04/2014, 13:57  

(ana penyokong tegar IM n beramal dgnnye????)
huh.......

'ala basirotin ana wa manittaba;ani

moge allah redha IG..

Anonymous 15/04/2014, 13:59  

Kita berhujjah dgn ilmu dan menegur ilmu seseorang, bukannya peribadi. Tahniah APG menyedarkan masyarakat dgn menyebarkan ilmu yg benar dan menolak ilmu yang menyimpang

Anonymous 15/04/2014, 14:03  

Alhamdulillah.. Teguran yang berhikmah dari APG.
Mohon Ustat Don dan APG terus sampaikan Islam yang syumul.

Anonymous 15/04/2014, 14:03  

Exactlo

Anonymous 15/04/2014, 14:46  

Semestinya Incik Pakai Gucci merasa berat untuk menulis sedemikian. Malah terasa lebih berat hati dan mulut serta hati tidak berhenti mengucap istighfar kerana ada yang menyokong dan ada yang membantah.

Saya juga sebagai orang yang tidak mempunyai nama di dunia ini, mengharapkan kita semua dipelihara oleh Allah daripada sebarang penipuan akhir zaman.

Fitnah demi fitnah sudah menular. Malah di dalam Islam sendiri.
Wallahualam.

Abdur Rahman 15/04/2014, 16:27  

elhamdulillah sudah edit.. moga Allah redha.

Mohd Rafie Izwan 15/04/2014, 16:29  

Jangan delete walau sepatah pun tulisan ini! JANGAN!

tulip 15/04/2014, 16:44  

Setuju...presiden mursi presiden sah yg dipilih rakyat dan digulingkan dgn cara yg kotor...dh tentu pengguling tulah yg memerangi presiden mursi

m-muhsin 15/04/2014, 16:55  

Salam.

mngkin saya salah faham maksud comment ni. tapi kalau yg dimaksudkan kata2 APG xbernilai sbb die hanya dakwah dngan blog ni... rase xpatut.

Sbb blog ni hanyalah cebisan dari dakwah insan APG ni. kalau saudra kenal dia.. Sepanjang masa die sntiasa giat aktif dalam dakwah, berjmpa manusia, mengajar alquran.samada waktu malam lepas kerja dan juga wiken habis utk program2 dakwah.

Betul internet leh sebar info, bkannya hidayah.

mujahadah? Kalau saudara kenal APG ni.. saudara akan tau la kot maksud mujahadah.

Blog ni adalah sbb mmg saudra APG ni ade bakat dalam penulisan. sbb tu die gunakan juga method ni utk dakwah. sbb in the end Allah akan menilai setiap inci kelebihan dan resource kita. adakah disia2kan.. atau utk ibadah kepada Allah.

Wallahualam. rase penulisan ni nak juga menjawab persoalan2 org umum yg mngkin terefek dgn statement ustaz don.

Aseef

Anonymous 15/04/2014, 18:11  

salam, akhi, ana rasa better you see ustaz personally...surat terbuka begini sudah byk menimbulkan salah faham...ana respect enta dan kerja dakwah enta...but, ana rasa lebih baik enta menemui beliau secara peribadi dn berbincang dlm isu ini...ana yakin ustaz Don pasti ada hujah2 tersendiri berkenaan isu ini...

wallahua'lam

Anonymous 15/04/2014, 18:42  

surat terbuka begini lebih okay sebab masyarakat umum boleh ikut perkembangan sama dan dapat tambah ilmu lagi. APG did a great job! Dan bila baca komen atas2 tadi kata APG hanya berdakwah di atas keyboard sambil makan kacang amatlah tak patut . Boleh jadi fitnah pulak. Apapun moga Allah tunjukkan yang terbaik. InshaAllah

Anonymous 15/04/2014, 19:40  

hm... bila seseorg menasihati seseorg yg lain secara sembnyi, maka benar dia sedang menasihati... tp kalau di khalayak, maka bukan nasihat, tp menghina.... sorry, sgt x ok

Anonymous 15/04/2014, 20:49  

Ni dah kenapa nak jumud sangat ni. Tak payah la guna intenet kalau macam tuu.. Yang dok type baca blog tu dah kenapa? Habis hang dok guna teknologi untuk kemudaratan (mafsadah) je la? Orang macam ni lah yang membusukkan nama Islam seolah olah Islam x terima perkembangan teknologi! Wahai wahai wahai.. Astaghfirullah

Hidayah? Hang tuhan ka nak decide bila hidayah tersebar.

Intenet cukup utk dakwah? Sapa suruh intenet ja.. Hang ja yang kata

Dakwah sambil makan kacang? Sukati hang ja buat andaian. Eh.

Mujahadah? Lagi sila jangan sesuka hati buat andaian terhadap org lain.

Wahai. Islam itu rahmatan lil alamin. Relevan sepanjang masa. Sila guna akal dan Al quran dan sunnah serta senjata doa untuk berfikir dan membezakan haq dan batil. Wallahualam.


Anonymous 15/04/2014, 20:52  

Mohon maaf di atas kekasaran bahasa. Tapi kadang2 perlu untuk kemaslahatan bersama.

Anis Basirah 15/04/2014, 21:02  

Saya pasti anda sudah consult dengan syuyukh yang lain tentang fakta dan pendapat ini. Dan post ini saya percaya telah membetulkan pandangan orang awam. Saya personally x rasa ada part yang mengaibkan Ust Don malah saya percaya Ust Don selaku orang yg professional sedia menerima teguran.

"..kembalilah kpd AlQuran dan Sunnah, jika kamu beriman kpd Allah dan hari kemudian.." (04:59)


Anonymous 15/04/2014, 21:10  

Saudaraku..bersihkan hati, perbetulkan niat.semoga ustz don dan inche gabbana diberi kekuatan dalam menangani kritikan yg diterima. Jazakallah inche gabbana atas penerangan dan hujah yang diberikan. Sedikit sebanyak masyarakat jelas akan isu ini. Kita pula sebagai masyarakat yang mendengar, membaca dan melihat, janganlah sekadar terima bulat2. Perlu ada hujah kukuh yg kita sendiri cari.baru la sesuatu maklumat tu valid. Mungkin jika inche gabbana tidak menulis surat terbuka ini,hanya segelintir msyrkt yg mngetahui dan memahaminya.justeru itu, walau apa pun caranya, pasti ada pro n con nya. Selebihnya, biar Allah yang tentukan.

Ann Asmara 16/04/2014, 02:07  

Exactly.

Anonymous 16/04/2014, 02:22  

Saya juga tidak bersetuju dengan kenyataan ustaz don tersebut. Masih boleh berlapang dada.

Tapi bila kita tengok balik, siapa yang edit video tersebut? Bukan video ustaz don jer kena edit/sebar tapi ramai lagi ustaz lain yang kena. Cut certain part pastu sebar kat umum kata tak betul,bidaah etc. Antara ustaz yang dah kena ustaz don,ustaz abdullah khairi, ustaz syamsul(ustaz budak), syeikh zainul asri, ustaz nazrul nasir,tm fouzy,ustaz hanif haron,syeikh nuruddin. Ada benda yang dia tegur tu betul, tapi bukan bermakna dia sorang jer betul.Dia kata dia ni salafi. APC kenal tak nur puteri dayana ni? Mohon siasat boleh ? Mohon buat surat terbuka untuk Puteri Nur Dayana please. Follower dia kat fb dalam 2 ribu.Famous kot.

Anonymous 16/04/2014, 03:14  

peminat linkin park

Anonymous 16/04/2014, 03:24  

Saya pun anonymous. Tp siyes, ada sebab kenapa ditopengkan,,dan anda berhak mempersoalkan siapa apg. Tapi satu benda la nak cakap. Kalau anda kenal org disebalik topeng, maka anda xkan ckp mcm tu. Kebenaran kene ada nama baru nak didengar? Ketahuilah, apg bukan org yg skadar bermanis kata. Kerana saya kenali dia. Tapi jikalau ini tidak memadai untuk anda, maka salam sejahtera kepada anda.

Anonymous 16/04/2014, 03:24  

pertama sekali ustaz tak maksum, sila guna kepala hotak, jangan menyokong membabi buta walaupon peminat tegar... kalau tak guna hukum agama pon tau ini tak adil..

kalau disebarkan pada umum, apa masalahnya topik ini dibicarakan secara umum jugak, berani buat berani tanggung...kalau salah hujahnya, mohon maaf, kalau rasa betul pertahankan lah hujah keluarkan dalil (selain dari mimpi), bukan main dok tepis tepis.. pastu nak dok cakap face tu face tak selesailah masalah mcm tu..teloq pulak jadi isu isk!

kalau ada teloq pi la face to face dengan morsi, pastu face to face dengan al sisi pi tanya sapa yang betoi

fitnah akhir zaman isk isk..

Anonymous 16/04/2014, 08:54  

Inche Gabanna ni ada masalah BM yang serius. Dah macam Bahasa Indonesia dah. Kena hadiahkan dia Kamus Dewan ni atau tukar kerakyatan terus.

Muhammad Afiq Kamaruddin 16/04/2014, 10:29  

Alhamdulillah, tahniah dan terima kasih ya akhi atas tulisan ini.

Ana yakin dan thiqah, bahawa tidak terlintas langsung pun dalam diri akhi perasaan yang kurang enak terhadap ustaz don melainkan untuk memberikan buah fikir dari satu sudut pandang yang berbeza, yang mana murni untuk diluahkan.

Jika melihat satu persatu tulisan APG dalam entri ini, bahasanya adalah bahasa yang santai dan penuh berhati-hati. Ana tidak nampak manapun yang dikatan kurang adab kerana Ustaz Don, dalam rancangan beliau juga akan memberikan remarks:

"Tolong tegur saya jika ada kekurangan, etc2".

Maka, saya amat yakin kedua-duanya amat berbesar hati/berlapang dada dengan teguran.

Ustaz Don mungkin akan rileks je baca entri ni, peminat tak payah la lebih2 nak jawabkan untuk pihak ustaz.

Buat pembaca seharusnya, intipati penulisan itu yang utama. Mesej yang hendak dibawa lebih-lebih lagi apabila ia berasaskan fakta. Jangan pula kita sukar menerima teguran lantas berlapikkan alasan adab.

Come on, kita dah cukup dewasa untuk itu. Soal adab beradab ini subjektif dan jika terlalu banyak bincang tentang adab, takut2 mesej utama tidak tercapai.

Adab, haruslah mengikut konteks Islam dan bukan konteks melayu

Sekali lagi, terima kasih APG. Moga APG terus istiqamah dan diberikan kekuatan

:)

Anonymous 16/04/2014, 11:33  

la, salah sikit tukar kerakyatan..pening, pening

Anonymous 16/04/2014, 11:49  

yang sampai ada minta keluar dari tarbiyah tu pe cite?

penyokong dan beramal.. apakah ini semua?

Alahai

Minta orang beradab, tp diri sendiri tak jaga adab (gaya bahasa macam beradab tp tak pun)

c : muslim abdullah

Anonymous 16/04/2014, 12:10  

saya risau mereka yang salah faham terus meletakkan hukum ustaz don dengan kewujudan surat terbuka ini.

Adalah lebih baik, jumpa ustaz don, kemudian berbincang mengenai kenyataan beliau.

Lalu, memberi peluang ustaza don menjelaskan secara menyeluruh apa yang di keluarkan.

ada perkara kita boleh tegur, ada perkara kita perlu selidik dan dapatkan kepastian dari ustaz untuk menegur secara terbuka.

InsyaAllah. Ustaz Don dan Angel Pakai Gucci, jumpa personally mohon.

Terima Kasih. Takut ada yang baca surat terbuka dan tidak faham. Syukran

Firdaus 16/04/2014, 12:13  

Terlalu panjang dan berbelit terutama bahagian pengenalan yang terlampau bersifat humble tapi merapu walaupun isi yg cuba disampaikan itu elok. Please keep it simple and meaningful. Ni berjela sangat sampai jenuh nak membacanya dengan font tulisan yang tunggang-langgang. Harap anda dapat menerima teguran ikhlas ini. Assalammualaikum.

Anonymous 16/04/2014, 12:14  

Salam, boleh hantar surat ini ke laman sesawang

Facebook:
Ustaz Don Daniyal Don Biyajid : Solat & Selawat Tour

Terima Kasih.

Anonymous 16/04/2014, 12:20  

Pengolahan ayat APG okay,

Cuma pengukuhan fakta ada kurangnya. Supaya mereka yang membaca faham sebenar-benarnya kejadian.

Keep it up. Hati-hati takut "Tergelincir"...

Anonymous 16/04/2014, 12:35  

Macam murah sangat title 'ulamak'.. Ustaz don x dinafikan ada ilmu.. Tpi pada pendapat saya ilmu nya masih 'muda'..

Azri Jamil 16/04/2014, 13:47  

Alhamdulillah, majoriti pemberi komen masih lagi beradab dlm berkhilaf. Moga usaha ini diteruskan dlm menegakkan syiar islam di masa hadapan. Ingatlah pesanan Imam Syafie dalam adab menyatakan perbezaan pendapat. Wallahuaalam.

Anonymous 16/04/2014, 16:26  

Muslim Abdullah...
Tak perlu pun nak stress up pakai ayat nak keluar IM segala.
Lek lek sudah...
Enta cakap IM tak ajar tegur cara macam ni...how sure are you?ini bukan tsawabit pun...
Duh

Warfeel 16/04/2014, 16:31  

Rasanya dengan entry enta kali ni nampak sangat enta tak berapa cool..enta tak pernah tengok tapi enta komen..:)

ini macam pun ada ka?

Anonymous 16/04/2014, 19:04  

aku suka pasal bani tamim tu tanah melayu. aku tgh kaji jgk... mmg kemungkinan 99%.

Anonymous 16/04/2014, 19:50  

Rasanya perlu dengar dengan baik video tu dulu. Bukan komen mengikut komentar org lain. Ust Don tak kata pun dia sokong apa yg berlaku pada ikhwan al Muslimin. Tak kata pun dia setuju org Syria tidak berjuang dgn darah dan senjata.

Anonymous 16/04/2014, 22:38  

KAMON PPL,CHILL OUT LAH.

Anonymous 16/04/2014, 22:56  

Seriusly menyampah bila org cakap..
"Kenapa tak tegur personally..."

Da mcm xde point..

Anonymous 16/04/2014, 23:11  

Innalillah!
I cant believe this one entry can cause an uproar. :'( ana feel so sorry for you both. Moga Allah bagi both APG and ustaz Don a lot of kekuatan as Im sure you two must have been in a deep distress. Moga Allah redha with you two. Jazakallahu khayran for trying to straighten the situation.

Anonymous 16/04/2014, 23:52  

Nama pun surat terbuka. Open-minded laa ya.
Assalam.

Anonymous 17/04/2014, 00:00  

setahu saya kalau pendapat yang dikeluarkan oleh seseorang yang terkenal, yang dikhuatiri kata-katanya mampu memberi kesan secara berjemaah, maka perlu ditegur secara terangan. Bukan personal. Ini kerana:

1. Pengikut beliau perlu tahu perkara itu salah.

2. Beliau perlu mengakui kesilapan beliau. Perlu menarik kata-kata beliau secara terbuka. Sebagaimana yang dilakukan oleh Imam Hasan al 'Asy'ariy terhadap fahaman 'Asya'irah beliau.

Tidak timbul isu perlu menegur secara peribadi. Saya yakin sudah ada yang menegur beliau secara peribadi. Saya merasakan tuan penulis menulis surat ini sebagai peringatan kepada peminat Ustaz tersebut. Sebab kalau difikirkan, besar kemungkinan Ustaz tersebut tidak membaca blog ini. Ustaz tersebut mungkin sibuk dengan tugas-tugas harian dan komitmen beliau.

Kepada pembaca, sila telitikan teguran tuan penulis. Ada banyak kebaikannya. Dan tujuan Tuan Penulis juga saya yakin baik.

Walaupun ada perkara tuan penulis tulis saya tidak setuju sebelum ini. tapi dalam hal ini, saya bersetuju.

Perkara akhir zaman adalah salah satu perkara iman. dan perkara iman tidak ada perselisihan mahupun pendapat saya..pendapat awak..pendapat jiran saya. Baliklah kepada quran dan sunnah mengikut pemahaman salaf.

Nilailah teguran dengan akal yang dipandu wahyu. Bukan rasional yang mengelirukan.

Wallahu'alam.

Anonymous 17/04/2014, 00:08  

Masing masing kecoh je lebih. Lawak gila bnde ni pun nk jd isu. Apa masalahnya bg surat terbuka? Sibuk suruh apg jumpa personal. Dia dah buat part dia. Dia dah tegur secara terbuka. Skrg yg duk komen ni aku harap korg la pegi jumpa ustaz. Ada beran? Sembang kencang...org ni ada la point dia menegur. Hangpa suma ni mcm org bodoh pulak marah dia nasihat. Aku pun jd bodoh layan hangpa sume. Nampak sgt ada hasad dan dengki kt hati tu...ana enta bagai tak payah nak bertopeng sgt la...isu nya statement ustaz don bkn nya teguran apg. Nape perlu melenting? Keep calm and improve ur amal. Jaga apa yg korg katakan. Saya pun nk ckp jgk yg saya adlh sorg rakyat malaysia peminat ustaz don hehehe peacee

Anonymous 17/04/2014, 00:21  

Lol ramai bole masuk raja lawak dlm ni.
Bagus la org mesia ni...

Anonymous 17/04/2014, 02:09  

apa salah tegur secara terbuka?? aduhaiii korang ni memang x baca ke apa yg APG tulis?? atau tau nak post comment je?? bacalaa, APG dah buat explanation terang2, kalau korang x baca, memang x kan paham laaa

Anonymous 17/04/2014, 02:45  

tenang2 aja..haha,org byk jenis gak kan..pemikiran pun berbeza..cuma yg trbaik,bisa brbh bila di tegur..~santai~

Anonymous 17/04/2014, 06:38  

Sebagai pembaca APG yg dr dlu hingga kini.saya yakin cara APG adalah betul.jangan delete.

Anonymous 17/04/2014, 10:51  

https://www.youtube.com/watch?v=GnemQYJ4R-E#t=683\

pencerahan untuk anda.

Ana Shahirah 17/04/2014, 12:14  

woaaa
ramai jiddan yang komen.
x_x
the truth will prevail, that's all I can say...

Anonymous 17/04/2014, 13:19  

nak tulis ape ek..mmm.. aku dah follow page ni lama..dan aku faham tujuan sebenar 'surat terbuka' ni.. bknlah utk mengaibkan mana-mana individu..aku respect jgk kat Ustaz Don..aku kipas susah mati page ni jgk..

Anonymous 17/04/2014, 23:30  

jangan delete post ni ye
byk pencerahan apa yang kita semua perlu tahu..banyak org yg masih samar2 apa yg terjadi

Mohd Ameruddin Ahmat 18/04/2014, 03:23  

Saya bukanlah seorang peminat fanatik apg...tapi bleh x quote bahagian yg saudara rasakan kurang elok itu supaya boleh dilihat dengan lebih jelas oleh pembaca dan mereka boleh menilai sendiri komen anda.

fahmi 18/04/2014, 06:24  

Sedih membaca komen - komen di atas. Ramai lagi di antara kita yang terlalu taksub dengan seseorang ilmuwan, hinggakan hilang arah pabila ilmuwan feveretnya ditegur. Ingat, taksub & teliti ilmu yang dibawa, bukan taksub figur yang membawa.

Anonymous 18/04/2014, 11:13  

Well said inche gabbana. May Allah SWT bless us.

shahidah 18/04/2014, 12:00  

ramai yang salah faham dengan surat tebuka ini mungkin disebabkan cara penulisan ig.

sesiapa yang sudah lama follow blog apg mungkin faham dan dapat terima penyampaian beliau.

(sekadar pandangan dari saya)

Semoga Allah SWT memberi kita semua petunjuk ke jalan yang diredhaiNya dan mengampunkan dosa kita.

Mari bersangaka baik dan berlapang dada.Kita semua tiada yang sempurna.

Hanya Dia Yang Maha Mengetahui yang tidak kita kerahui.

Anonymous 18/04/2014, 12:32  

Adakah kita sudah kenal rapat dgn apa yg terjadi di mesir.takyah gi jauh .cukup sekadar di malaysia ini.jika satu parti ini mengatakan kan membela nasib anak melayu tapi pada dasar tidak.kenapa kita tak memberi teguran ttg itu.

Qeela Aini 18/04/2014, 15:04  

well said inche gabbana. tlg jgn delete post ni dan biarlah mereka2 nk berkata2. sy juga bersetuju dgn anda berkenaan IM & sy juga selalu ikut baik anda mahupun ust don sendiri. terkejut juga dgn pandangan ust don berkenaan IM namun tu kn pandangannya, so mmg terbaik usaha anda ini moga ramai pengikutnya cakna jugak akn isu ini agar tak main ambil je pendapat beliau tu bulat2. jzkk, teruskan. Salam.

Anonymous 18/04/2014, 15:23  

bismillahirrahmanirrahim..

Alhmdllh saya dah baca post APG dari awal sampai akhir.

Juga untuk berlaku adil terhadap ustaz don dan APG saya juga dah tonton youtube ustaz don selama 1 jam lebih dan versi pendek video tersebut. Tiada yang diedit. Cuma versi pendek hanya mengambil part tentang komen ustaz don terhadap hamas dan morsi dan versi panjang melibatkan keseluruhan ceramah mengenai wudhuk dan sedikit tafsiran surah Alfatihah.

Recap. Beliau bersetuju dengan pandangan sheikh ali jumuah yang darah rakyat boleh ditembak tentera ketika Morsi digulingkan dan rusuhan berlaku. Hal ini disebabkan beliau begitu tsiqah (yakin) sebagai anak murid sheikh dikatakan pernah bermimpi bertemu Nabi SAW. Saya menghormati sikap beliau yang begitu menghormati sheikh sheikh nya walau bagaimanapun perlu ditegaskan mereka ini tidak maksum. Tidak cukup hanya sekadar mimpi sebagai dalil. Maka rosaklah Islam jika para alim ulamak HANYA mengambil ini sebagai hujah dan tidak mengemukakan dalil dan asbab yang jelas terhadap situasi tersebut. drmaza.com/home/?p=2681

Beliau meneruskan komen dengan mengatakan Ikhwan tidak salah dan Dr morsi bagus. Kemudian mengatakan ramai pengikut ikhwan adalah salafi dan ada ura-ura ingin memansuhkn pendidikan uni Al Azhar. Saya melihat 2 pernyataan di atas adalah contradictory to each other. Maka di sini, saya ingin sekali melihat sumber atau dari alim ulama mana yang menjadi rujukan Ustaz Don. Saya juga telah menonton video reply terhadap Wardina. Saya bersimpati dengan ustaz Don tetapi malangnya ustaz Don tidak menjawab 2 perkara tersebut. Beliau berkata itu hanya sekadar teori boleh jadi betul boleh jadi salah. Dan bagi saya teori perlulah bersandarkan asas @berasas, tetapi hal ini tidak di jawab. Jika tidak ia hanya kekal sebagai konspirasi. Hanya berkata hasil perbincangan dengan ustaz2 tertentu. Tidak diterangkan di sini apakah perbincangan tersebut dari kitab mana, sumber rujukan yang mana. Itu yang saya mahukan.

Jika benar teori tersebut salah, saya merasakan perlunya ustaz Don meminta maaf dan menarik balik kenyataan tersebut kerana ustaz Don dengan tak disengajakan telah pun memfitnah para Ikhwan. Perlu diingatkan ramai juga asatizah yang berada bersama Ikhwan.

Saya juga melihat adalah sangat penting untuk kita diberitahu dalil, content hadis, sanad, sumber untuk memelihara authenticity Islam itu sendiri. Jika tidak apalah bezanya syarahan dari orang awam dengan alim ulama itu sendiri. Kita tidak mahu kita hanya bertaklid buta dalam setiap perkara. Dan jika ini terjadi maka kita telah pun menghina akal yang telah Allah ciptakan untuk kita berfikir. Saya kira kita juga telah menghina para ulama terdahulu yang bersusah payah demi menjaga sanad2 dan sebagainya. Mungkin ada asatizah akan rasa offended apabila orang awam bertanya hal ini, tetapi saya kira keaslian ilmu tersebut, dalil, hadis,reasoning dan kitab rujukan dan hasil perbincangan yang dipakai adalah lebih utama untuk dijaga terutamanya di zaman fitnah ini. Untuk itu saya memohon maaf terlebih dahulu.

Anonymous 18/04/2014, 15:40  

sambungan di atas..

Berkenaan dengan pendapat Sheikh Ali jumuah, saya melihat betapa banyaknya pendapat ulama lain yang bertentangan dengan beliau. Bahkan Sheikh Yusuf al Qaradawi juga sangat tajam dalam kritikan beliau seperti link yg diletakkan oleh APG. Juga saya melihat tidak relevan jika dibanding dengan Syria dan Dr Ramadhan Al Butti. Sesungguhnya Morsi merupakan pemerintah rasmi yang telah digulingkan oleh tentera berbeza dengan Syria yang sememangnya di bawah pemerintahan Rejim Basyar al Assad. Dan hal ini mempersoalkan kenapa fatwa tersebut tidak dikeluarkan lebih awal ketika tentera cuba menggulingkan Morsi. Kenapa tidak dihalalkan sahaja darah tentera yang cuba menggulingkan Morsi ketika itu. Itu yang menjadi persoalan di sebalik concern Ustaz Don di sini yang ada asasnya, untuk mengelakkan ribuan asatizah yang lain syahid di medan perang.

Saya juga melihat perlunya surat terbuka oleh APG kerana kerosakan yang terhasil dari ceramah tersebut yang melibatkan ramai orang. Maka orang ramai tersebut perlulah diberi penjelasan. Cuma pada asalnya APG dilihat begitu beremosi. Tapi Alhmdlllh sudah semakin neutral.

Walaubagaimanapun, bak kata DR MAZA keburukan asatizah tidak diikuti dan diperbetulkan dan kebaikannya sentiasa dikenang. Saya suka mendengar Ustaz Don dalam ceramah beliau, begitu merendah diri tetapi diharap Ustaz dapat lebih berhati hati dalam menyampaikan teori-teori. Aman tanpa perang. Wallahualam.


Nota kaki: semoga kita tak menjadikan pergeselan pendapat ini peluang kepada mereka2 yang opportunis terhadap kita umat Islam keseluruhannya. Amin.

berkenaan dengan Bani Tamim, kepelbagaian pendapat para asatizah adalah seperti di bawah.

http://www.youtube.com/watch?v=Hq5NSqgunPM

http://www.youtube.com/watch?v=UZICUBvkvAw

http://www.youtube.com/watch?v=HrujZRkUi8I

mohon maaf jika ada yang tidak bersesuaian di hati para pembaca komen. wallahualam.

Anonymous 18/04/2014, 15:52  

" Tujuh puluh tiga pintu,
Tujuh puluh tiga jalan,
Yang sampai hanya satu jalan"

Fahamkan maksud lagu nie. . .so pandai pandai lah fikir sendiri. . .

Jangan terpedaya wahai umat Muhammad SAW. . .

Anonymous 18/04/2014, 17:27  

mungkin perlu tengok video yang sejam tu dulu sebelum buat post dan spekulasi ? :)

Anonymous 18/04/2014, 19:27  

Agreed!
To say anything about things we dont even know about. Its embarassing, man!
Nastaghfirullah...

Anonymous 18/04/2014, 19:33  

#the (18apr2014 19.27) comment is for the commenters who havent watched the video yet have so many things to say. I am not condemning APG.
Im quite agree with what APG did.
#may Allah protect us from haste.

ira 18/04/2014, 23:42  

sangat setuju dengan anom 18/04/2014
15:23,15:24

Ehh SheraMasHas 19/04/2014, 04:01  

bismillah..moga Allah redha dengan penulisan ini..
lepas baca keseluruhan isi entri ni dan komen2 yang ada.. spotong hadis terlintas.
"betaqwalah kepada allah di mana sahaja kamu berada"
even in virtual life or in real.
hamba yang marhaen.

Anonymous 19/04/2014, 15:07  

Usleb.. biasalah

Anonymous 20/04/2014, 08:45  

USTAZ DON MEMBERITAHU KEPADA UMUM MELALUI CERAMAHNYA SECARA TERBUKA DAN ADALAH TIDAK MENJADI KESALAHAN BILA APG MELUAHKAN PANDANGANNYA SECARA UMUM. FAIR DAN SQUARE. TAK ADA HAL PUN.
WALAUPUN DIA OSTAD, DIA BUKAN MAKSUM. DIA BOLEH DITEGUR/DIBETULKAN
DISIPLIN TANYA MENANYA DIGALAKKAN OLEH ISLAM SUPAYA UMATNYA TIDAK JUMUD DAN STATIK.JANGAN JADI PAK TURUT SAHAJA.

Anonymous 21/04/2014, 07:18  

Tertinggal kata2 terakhir,

Yang benar,
brotherhood foundation of glory.

dylla 21/04/2014, 10:26  

Setuju

dylla 21/04/2014, 11:22  

Assalamualaikum
jika saudara APG berkongsi link tentang Syeikh Ali Jum'ah :-

http://abuamru1208.blogspot.ie/2014/04/blog-post.html

Apakah saudara benar2 pasti sahih info2 dari sumber 'blog' di atas?
Bolehkah dijadikan 'dalil' utk 'perbahasan' di sini?

Wallahu'alam.

Anonymous 21/04/2014, 22:55  

Diberi umum,dan perlulah dibalas umum~,
Buka minda walaupun potongan ayat ini sedikit,ini berkenaan agama,bukan persendirian,hidang luas2 minda~

Anonymous 22/04/2014, 13:52  

[LATEST VIDEO]

Ust Don jawab tohmahan di program 30 Minir Ust Don di TV Al Hijrah malam tadi, lihat dengan hati terbuka dan berlapang dada.

http://www.youtube.com/watch?v=2WV0C7inoLc&list=UUCsAgzGa2Wbmu_CjI5tm9tw

Anonymous 22/04/2014, 20:17  

Akhi ni orang dari Ikram kan? Bukan kali pertama saya berjumpa dengan pendakwah IKRAM yang suka berlagak bagus dari ustadz dan penceramah lain yang bukan sealiran dengan IKRAM. Akhi, kita umat Islam tak seharusnya berpecah belah kerana isu yang banyak pendapat dan tak semestinya semua ustadz2 IKRAM sahaja yang betul dan bagus. Orang Islam lain pun bagus juga dan boleh buat kesilapan. Sila Open minded sket.

Anonymous 22/04/2014, 23:47  

encik gabana boleh deleted kot post nie....

sekadar pandangan

Anonymous 25/04/2014, 22:31  

Setuju 100%

Anonymous 02/05/2014, 23:09  

Sedihnye kate APG tulis smbil makan kacang. Kalau ye pon jangan la guriskan hati mana mana pihak. Anda boleh menyebabkan sesorang itu menjauhi kegiatan dakwah.

:'(

Anonymous 07/05/2014, 20:38  

terima kasih APG kerana berani menulis. endahkan mereka mereka yang sebenarnya tidak faham pun dengan isu sebenar. Figur agama terkenal pun pasti ada celanya. sesetengah masyarakat terkadang taksub dengan sesetengah figur sehingga tidak dapat menerima buruk selain baik. teruskan usaha APG. salute

Anonymous 07/05/2014, 20:41  

kepada readers : APG bukan mahu membuka aib ustaz don. ini adalah tindakan bagi menegakkan apa yang benar. sesungguhnya kebenaran itu penting ye dak? dari kita salah faham. FAHAMKAN ISUNYA DAHULU ye rakan rakan

Anonymous 08/05/2014, 12:09  

Betul tu. Ana sdiri pn tak nampak part mana yang APG nk aibkan,malukan ust don etc. Bagi ana, penulisan ini dapat membuka fikrah seluruh masyarakat tentang isu yang berlaku. Wallahua'alam

Anonymous 12/06/2015, 12:07  

Ustaz don tu ada fakta,nas, atau dalil lah.dia banyak berguru.sebelum dia keluarkan apa2 dia mesti merujuk kepada guru2 dia sperti syeikh nuruddin al banjari al makki.sebelum kita nilai orang.lihat dahulu akhlak y mana 1 lebih baik.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP