31 December 2013

Gelak Turun-Turun

[Kredit]

TELUK ANSON, 29 Disember 2013 - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) digesa untuk mengkaji semula cadangan untuk mendaftarkan kata 'guling' sebagai ganti nama (atau sinonim) kepada kata 'turun.' Hal ini mungkin akan menyebabkan kekeliruan yang mengerikan di samping kekacauan yang akan menggugat kestabilan dan keamanan negara.

Menurut Encik Somtam Berahim, seorang guru Bahasa Melayu di Sekolah Kebangsaan Kudup Teratai, tindakan DBP itu dilihat sebagai tidak relevan dan mementingkan diri. "DBP sepatutnya menjadi lebih pro-aktif dalam menangani isu-isu semasa dan terkini, terutamanya apabila ia melibatkan kepentingan masyarakat secara umum. Penukaran ganti nama 'turun' itu akan menyebabkan anak-anak murid saya tidak keruan dan gila meroyan."

Cadangan DBP ini bukan sahaja akan memberikan kesan kepada warga akademik, tetapi juga masyarakat secara umumnya. Menurut Makcik Lailatul Karim, seorang penjual nasi lemak sambal kerang tepi jalan, "Makcik dan konpius dah sekarang ni. Hari tu ada seorang pelanggan dok cakap kat Makcik, 'Ala makcik, gulingkan harga nasi ni. Saya amik separuh je nasi. Guling sikit deh?' Makcik pening. Makcik pening!"

Antara situasi-situasi lain yang dijangka akan terjejas teruk dengan langkah yang bakal dilaksanakan oleh DBP ini termasuklah:

Situasi 1
"Leman..! Lemaaaannn! Mana kau Lemaaannn..!! Oooohh kau ponteng sekolah ye hari ni...?? Cikgu kau telepon mak tadii...! Lemaaann! Kau guling sekarang Leman, kau gulinggg!!!"

Situasi 2
Beberapa pemain bola sepak wakil daerah Rompin dilihat berguling-guling di atas padang bola selama beberapa minit, sehinggalah ada yang pening-pening lalat dan muntah-muntah.

Apabila ditanyakan kepada mereka, apakah yang menyebabkan mereka berbuat demikian, ini jawapan mereka:

"Entah. Jurulatih suruh guling padang tadi pukul 5."

Situasi 3
"Weyhh seram aku tengok bomoh Siam sorang ni," bisik Andy Murray.

"Aik? Apehal nak seram pulak? Kau bukan selalu mintak nombor ke?" jawab rakannya, Rafael Nadal.

"Ye la. Selalunya tak macam ni. Ni siap guling-guling lagi."

"Ye la, nak mintak nombor, kenalah mengguling!"

Situasi 4
"Leha, oh Leha. Dah nak Maghrib ni. Kau tolong gulingkan langsir tu. Ha ye la, langsir kat ruang tamu tu. Kau gulingkan elok-elok ye?"

Situasi 5 
Menurut kajian yang dilakukan oleh Pusat Merdeka, populariti Dato' Sri Najib telah mengguling sejak beliau mengumumkan satu demi satu kenaikan harga barang. 

Situasi 6
"Eh Mail...?? Kau buat apa tu...??"

"Lah, kata nak guling ke laut kan hari ni..? Aku tengah mengguling la ni!"

Situasi 7
*sarikata Bahasa Melayu filem Spiderman*

"Hah! Tengok tu! Spiderman sedang guling dari atas bangunan! Kool!"

Situasi 8
Seorang ustaz sedang memberikan tazkirah di sebuah surau.

"Ego dan manusia memang tidak dapat dipisahkan. Namun seorang mu'min itu mestilah pandai menguruskan egonya. Kalau egonya terlalu tinggi, dia hendaklah menggulingkan egonya itu sebaik mungkin."

Situasi 9
Nilai pasaran saham Syarikat Biskut Cap Bola Baling mengguling dengan teruk sekali, rentetan harga gula yang naik menyebabkan produk utama syarikat tersebut, Biskut Gula Hohoyeah tidak lagi mendapat sambutan di hati para pelanggannya.

Situasi 10
*Iklan produk Sendayu Rendah*

"Dapatkan produk kami dengan segera! Ia gerenti akan menggulingkan berat badan anda serta-merta, sekiranya anda mengambilnya dengan istiqamah, tiga kali sehari setiap kali selepas makan!"

Situasi Bonus* 
Lagu Sudirman yang  dimodenkan:

"Hujan yang guling, bagaikan air mata..."

Demikianlah beberapa situasi yang dijangkakan akan menyebabkan masyarakat keliru dan garu kepala sekiranya DBP benar-benar akan melaksanakan pendaftaran 'guling' sebagai ganti nama kata 'turun.' Sebarang tindakan melulu dan tergopoh-gapah bukan sahaja akan menjejaskan keharmonian masyarakat majmuk di Malaysia, malah dijangkakan akan turut memberi kesan kepada ekonomi dan industri hiburan negara. 

Sekian melaporkan, dari bilik berita Sinar Parodi.

-gabbana-

*(Terima kasih kepada idea seorang pembaca di MukaBuku) 

Lepas ni kalau baca Mutiara Naga terjemahan baru, ada kemungkinan akan keluar dialog seperti ini:

"Son Goku! Cepatlah! Panggil awan turun kamu datang sekarang juga!"

Awan turun = Awan guling

Wahahaha. Peluh kecil. 

Ada sesiapa nak guling ke masjid malam ni dengan saya, sambut tahun baru dengan tahajjud dan munajat..? Senyum. 

13 Caci Maki Puji Muji:

Abg Terompah (ehem ehem) 31/12/2013, 10:12  

Apa cerita turun = guling sebenarnya ni? tak paham... -.-

Anonymous 31/12/2013, 10:22  

hahaa.. terbaek ~

situasi di apartment, kondominium dll
"nak guling guna lif ke tangga ni ?"

Anonymous 31/12/2013, 10:27  

rasa nak gelak turun-turun baca entry ni. hahahaa

Anonymous 31/12/2013, 12:38  

sumpah terketawa , hahaha .

Anonymous 31/12/2013, 18:08  

sumpah lawak!:)mesej yg sangat O_o!

Anonymous 31/12/2013, 23:20  

Terturun turun bace entry ni. Terbaik ! Good job.

Anonymous 31/12/2013, 23:33  

*situasi duk umah bertingkek tingkek*

"..Ani pergi guling ke bawah belikan emak tepung.."

Keesokan harinya muka ani masuk metro sebab guling dari tingkat 18 hahah (y)

Anonymous 01/01/2014, 05:44  

okay ni serius lawak. haha gelak guling2.thumbs up inche gabbana. :D

Syarief Azman 01/01/2014, 18:38  

AIYOO! "Guling" dengan "Turun" x sama lah barder.. HahaHA
cc: Dewan Bahasa dan Pustaka

Anonymous 01/01/2014, 23:39  

lawak.. tp kenapa teluk anson? teluk intan tu >.<

MalayScientist 02/01/2014, 10:17  

haha...Mutiara Naga...dragon ball?

Pakai Sendayu rendah boleh menggulingkan badan, voila!

Haha

stellastar 02/01/2014, 13:33  

haha .

Anonymous 15/01/2014, 01:42  

Can't stop laughing. Terbaekk ! Msej yg osem.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP