18 May 2013

Benarkah Kita Nak Masuk Sorga?

[Kredit]

Sorga itu indah. Kita semua tahu. Sorga itu nikmat. Kita semua tahu. Sorga itu mengujakan. Kita juga tahu itu.

Kita juga tahu ciri-ciri bakal ahli sorga kerana semuanya sudah termaktub dengan jelas dalam al-Quran. 

Orang-orang yang beriman.

Orang-orang yang bertaqwa.

Orang-orang yang saleh.

Orang-orang yang sabar.

Orang-orang yang berjihad di jalan Allah.

Orang-orang yang menginfaqkan hartanya demi Islam.

Orang yang berusaha sesungguhnya menjauhkan dirinya dari taghut.

Orang yang menahan amarahnya dan amat mudah memaafkan. 

Orang yang menahan nafsunya. 

Orang yang sering bangun malam.

Dan beberapa ciri lain seperti yang telah tersebut. 

Ok, kita nak masuk sorga kan? Kita tak nak masuk neraka kan? Jom bandingkan ciri-ciri di atas dengan diri kita.

Beriman. Benarkah kita sungguh-sungguh beriman yang Allah itu Tuhan kita yang satu dan ar-Rasul itu NabiNya yang terakhir? Jika benar kita beriman, mengapa masih banyak arahanNya yang kita ingkar dan banyak sunnah baginda yang kita langgar?

Bertaqwa. Taqwa itu letaknya antara takut dan chenta. Takutkah kita pada amaran-amaranNya? Chentakah kita pada ganjaran-ganjaran yang dijanjikanNya?

Saleh. Cuba periksa amalan-amalan fardhi kita setiap hari? Masih di peringkat alif baa taa atau bagaimana? Nah, bagaimana pula dengan amalan sunat?

Sabar. Bukan sekadar sabar yang biasa-biasa yang dituntut, tetapi sabar yang baik. Makcik depan kita di pejabat pos terkial-kial mencari bil elektriknya. Kita bersabar atau ketap gigi? Hadek-hadek bulatan gembira kita datang lewat. Kita masih mampu tersenyum atau terasa mahu tarik rambut sampai botak?

Jihad. Ya, kita mungkin belum lagi diberi peluang (atau tidak mampu *koff*) untuk pergi ke medan jihad yang sebenar. Tapi bagaimana dengan jihad tenaga? Jihad harta? Jihad emosi? Nak suruh ke konferens riang pon berjuta alasan yang diberi. Batuk sampai terkeluar anak tekak.

Infaq. Bilamana yang kita kononnya berinfaq? Ketika di dalam kocek ada duit syiling? Ketika di dalam dompet ada duit kertas seringgit atau paling agung pon lima ringgit? Atau ketika mana kita berharap mendapat keputusan hekzem yang gemilang..? Sniff sniff, ada sesuatu yang hanguskah..?

Menjauhkan diri dari taghut. Taghut adalah sesuatu yang disembah selain daripada Allah. Ya, kita tidaklah pergi menyembah Lord Murugan di Batu Caves sana atau ke gereja dan membuat tanda salib di dada. Tapi bagaimana dengan sembahan-sembahan separa sedar? Bola? K-Pop? Manga? Rokok? Artis-artis Hollywood? 

Tahan amarah dan pemaaf. Ya, kita memang amat penyabar orangnya; di hadapan bakal mak ayah mertua. Dan kita juga amat pemaaf rupanya; setahun sekali bila tiba musim raya. Ceh.

Tahan nafsu. Sekuat mana kita dalam menahan serangan nafsu gorgon kita? Baru kena uji dengan kapel, dah nak tinggal bulatan gembira. Baru kena uji dengan aurat, dah nak baibai pada dakwah. Baru kena uji kena tinggal jahiliyyah, sudah benci pada tarbiyah! Dey, pigidaaahh!

Bangun malam. Punyalah susah kita nak bangun malam; pasanglah penggera bunyi apa pon, semburlah air banyak mana pon, geleteklah macam mana pon, belum tentu kita bangun untuk tunaikan solat dua rakaat. Tapi sekali kita dengar bunyi wisel pengadil di padang bola atau perkataan 'GOOOOOLLLLL!!!' tiba-tiba kita bingkas bangun sudah tersedia duduk di hadapan telebisen. Aik???

Begitu.

Jadi sekarang saya mahu bertanya kepada diri saya dan anda semua.

Benarkah kita ni nak masuk sorga...?

Potong bawang laju-laju.

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk sorga, walhal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu, dan belum nyata orang-orang yang sabar."
[ali-Imraan, 3:142] 

-gabbana-

Menulis post ini secara spontan, atas ilham yang dikurniakan olehNya, alhamdulillah. Moga bermanfaat.

8 Caci Maki Puji Muji:

tcl 18/05/2013, 22:22  

Syafakallah. :)

The Silencer 18/05/2013, 22:24  

semoga cepat sembuh untuk menulis2 artikel ohsemmmmmmm

Anonymous 18/05/2013, 22:34  

Sakit ye ig....syafakallah..moga terus bersemangat di jalan dakwah ini...suke bace artikel inche

Anak pak cik Azhar :) 18/05/2013, 23:45  

alhamdulillah, thanks atas peringatan :)

Anonymous 19/05/2013, 00:07  

syafakallah.. takpe, sakit tu penghapus dosa. :)

aZlina aLi 19/05/2013, 00:18  

sgt bermanfaat. pedas spt cili. terima kasih inche gabbana. semoga anda cepat sihat.

Nurhasnatul Nabila 20/05/2013, 15:25  

smga cpt sembuh :)

Anonymous 01/05/2015, 12:44  

sy memohon utk share cerpen ini ya.... :) trime kasih...

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP