23 November 2012

Palestin? Gaza? Ada Aku Kisah?

[Kredit]

Tak habis-habis isu Palestin. Tak sudah-sudah isu Gaza. Hallo..?? Macam lah kat dunia ni dah takde orang lain yang menderita..? Macamlah kat seluruh Galaksi Bimasakti ni dah takde bangsa yang kena dera..??

Macam pernah ku dengar dialog di atas ini. Tetapi di mana ya..? Di dalam Utusan Meloya mungkin..? Wahahaha.. Eh.

Ehem.

Mutakhir ini, kempen kesedaran untuk membantu saudara-saudara kita di Palestin amat giat dijalankan. Terima kasih kepada saluran media sosial elektronik seperti MukaBuku yang diasaskan oleh Mark Zuckeberg, seorang Yahudi *koff koff*, juga saluran-saluran yang lain seperti Beloger, Pengicau dan sebagainya, maklumat-maklumat terkini dan hapdet-hapdet terbaru tentang apa yang berlaku di Palestin dapat disebarluaskan dengan begitu pantas sekali.

Pada masa yang sama, muncul pula golongan yang tampaknya seperti tidak endah dan tidak peduli dengan apa yang sedang berlaku. Paling ketara adalah penentangan dan ketidaksukaan mereka terhadap kempen memboikot produk atau kampeni yang trang tang aduhai mak minah sayang! Eh. Terang-terangan menyokong rejim Zionis Israel laknatullah.

Hal ini cukup menggaru minda. Cukup menghairankan. Bukti-bukti dan fakta-fakta yang menunjukkan Mekdi, Setabak, KokaKola, Caterpillar dan sebagainya yang menyokong rejim Israel cukup banyak dan amat mudah didapati. Namun mereka masih berhujah dan mempertahankan pendirian mereka untuk tidak terlibat dalam kempen boikot, malah dengan riang gembira terus-menerus menggunakan produk-produk tersebut.

Dan hal ini lebih melopongkan mulut anda apabila melihat orang-orang yang bukan Islam di negara-negara Barat terutamanya adalah antara golongan yang paling giat dan aktif memboikot. Mereka juga turun berdemonstrasi di jalanan bagi menunjukkan solidariti mereka terhadap rakyat Palestin yang teruk dianiaya. 

Saya kadang-kadang jadi tidak faham. Keliru. Omputih menyebutnya sebagai dumbfounded. Seriyesli. Teringin juga nak faham apa yang sebenarnya bermain di fikiran mereka. Terasa mahu menyelami otak mereka untuk mengetahui neuron-neuron jenis apa yang berselirat di dalam tengkorak mereka. 

Hari ini saya ingin berkongsikan beberapa salah faham atau reaksi pelik orang ramai di luar sana tentang konflik Israel-Palestin yang berlaku. Dan saya juga akan memberikan respon atau penjelasan ringkas saya terhadap salah faham atau kenyataan-kenyataan harakiri ini.   

Marilah.

1) "Buat apa nak sibuk-sibuk boikot Mekdi dan Setabak tu. Ohoi, kau tahu tak, dekat Mekah tu pon ada cawangan Mekdi dan Setabak..?? Orang Arab pon tak boikot, kita nih orang Malaysia pulak yang over. Ceh!"

Respon Inche gabbana: Dah tu, kalau orang-orang Arab tu atau sesapa lah yang duduk dekat Mekah tu merompak, membunuh, minum arak dan berzina, kita pon kena ikut mereka jugalah..? Ohoi, akal ada..?

2) "Pelik betul dengan puak-puak yang sibuk nak bantu orang Pelestin tu. Orang-orang Arab yang berjiran dengan mereka pon tak kisah pasal mereka, kita ni hah ribuan batu dari mereka yang terhegeh-hegeh nak tolong. Hallo, kat Malaysia ni pon ramai je lagi yang susah. Tak nak tolong ke..??"

Respon Inche gabbana: Anda, kesusahan orang Palestin lain dengan kesusahan orang di Malaysia. Di Malaysia, kita punya cukup kekayaan dan kemudahan, yang sekiranya diagihkan dengan adil dan saksama, saya yakin tidak ada orang yang akan hidup dalam kedhaifan atau miskin tegar. Ini soal korupsi dan tiada integriti!

Di Palestin tu, apa yang mereka ada..?? Ekonomi mereka disekat dari pelbagai arah oleh rejim Zionis. Sumber bumi mereka juga sudah banyak yang dirampas oleh Israel. Nak bina kilang, kena bom. Nak buat bank, kena bom. Sudah tu, siapa lagi yang patut membantu mereka kalau bukan kita saudara-saudara seaqidah mereka ni..??


Pedulikanlah (jika benar) orang-orang Arab yang tidak endah akan nasib mereka. Di akhirat nanti, kita akan diadili nafsi-nafsi, sendiri-sendiri. Amal perbuatan kita sendiri yang akan dihitung, dan ia tidak akan bersandarkan pada amalan orang lain. Cubalah nanti di hadapan Allah, anda katakan, "Ya Allah, dahulu aku tak nak bantu orang Palestin sebab orang Arab sendiri tak nak bantu. Nak buat camne..??"  Ada beran..?

“Barang siapa yang tidak peduli akan nasib saudara muslimnya maka dia bukan daripada golongan mereka.” 


[Hadis riwayat Bukhari dan Muslim]

3) "Kecoh sangat nak boikot Mekdi la, apa lah. Ni yang sibuk-sibuk guna Fesbuk ni apa kes..?? Boikot la Fesbuk jugak! Mark Zuckerberg kan Yahudi..??"

Respon Inche gabbana: Geleng kepala. Sudah saya jelaskan berkali-kali. Ada beza antara Yahudi dan Zionis. Kita tidak menentang Yahudi secara keseluruhannya, kerana di luar sana ada Yahudi yang bersih hatinya (dan kita doakan mereka ini akan disentuh hidayah dan memeluk Islam, In Shaa Allah). Yang kita tentang adalah fahaman Zionis yang begitu ekstrem ideologinya.

Yang lebih utama, tiada bukti yang mengatakan Fesbuk menyokong atau membantu Israel. Tidak seperi Mekdi, L'Oreal, Setabak dan sebagainya, yang sememangnya sudah terbukti melalui fakta-fakta yang sahih bahawasanya mereka ini menyalurkan bantuan kewangan sama ada secara langsung atau tidak kepada rejim Zionis Israel. 

Saya suka dengan jawapan Afdlin Shauki tentang perkara ini. Katanya (kurang lebih, setakat yang saya ingat):

"Gua tak setuju bro kita boikot FB ni. Lebih baik kita gunakan sehabis baik untuk lawan balik Yahudi tu!" 

Juga pandangan yang diberikan oleh seorang pembaca di laman MukaBuku saya:

"Kalau FB ni bolehlah nak fikir, macam mana nak datangkan kebaikan kepada umat Islam. Tapi kalau Mekdi, puas fikir, macam mana nak gunakan balik untuk keuntungan umat Islam. Tak jumpa jugak." 


Dan saya pasti anda akan bersetuju dengan saya apabila saya mengatakan betapa besarnya jasa MukaBuku dalam menyalurkan maklumat-maklumat penting dan terkini tentang konflik Israel-Palestin (juga konflik-konflik yang lain) sehinggakan kesedaran orang ramai tentang isu ini kali ini tampaknya lebih memberansangkan.

Kalaulah Mark Zuckerberg tu beragama Islam, tidak boleh saya bayangkan berapa banyak saham-saham sorga yang telah dikumpulnya.

4) "Penting sangat ke tanah Palestin tu..? Kenapa tak serah je pada orang Israel? Kan senang. Takyah gaduh-gaduh. Tak perlulah lebih banyak nyawa terkorban! Orang Arab Palestin pergilah pindah dok kat tanah Arab yang lain. Kan ke luas..?"

Respon Inche gabbana: Pengsan. Bangun, baca balik kenyataan ini dan pengsan semula. Adoi.

Palestin dan Islam adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan. Palestin adalah bumi anbiya' sejak zaman berzaman. Benar, kaum Yahudi adalah antara yang terawal menduduki tanah Palestin. Dan ramainya Rasul yang Nabi yang diturunkan dalam kalangan mereka ini.

Namun para anbiya' semuanya adalah muslim. Mereka berserah diri sepenuhnya kepada Allah dan menyeru pula orang lain untuk memperhambakan diri kepadaNya. Bumi Palestin telah menjadi saksi betapa angkuh dan degilnya orang-orang Yahudi ini. Mereka bukan sahaja menolak risalah yang dibawa oleh para utusan Allah, malah mereka membunuh pula mereka!

Arakian bumi Palestin yang suci itu tidak layak didiami oleh mereka yang ingkar kepada Allah. Orang Yahudi pernah suatu ketika taat dan patut kepada Allah dan hasilnya, mereka berjaya memakmurkan bukan sahaja tanah Palestin, malah seluruh dunia. Namun apabila mereka ingkar dan angkuh, satu-persatu Allah turunkan bala dan kehinaan ke atas mereka. 

Signifikannya Palestin, terutamanya kawasan Masjidil Aqsa kepada umat Islam tidak dapat dipertikaikan lagi. Ia adalah kiblat pertama umat Islam. Di situlah ar-Rasul diangkat ke langit dalam peristiwa Isra' wal Mi'raj dan di situ juga baginda mengimamkan solat jemaah bersama para ruh anbiya', sekaligus mengiktiraf baginda sebagai penutup segala Nabi. Maka tidak hairanlah, barangsiapa yang bersolat di situ mendapat ganjaran lima ratus kali lebih  banyak daripada bersolat di tempat lain. 

Oleh sebab itu, walau apa pon yang terjadi, umat Islamlah yang wajib mempertahankan kesucian bumi Palestin. Ia milik kita. Ia milik umat Islam! 'Umar al-Khattab r.a. pernah membebaskannya. Salahuddin al-Ayyubi pernah menawannya kembali daripada tangan-tangan kuffar yang jijik. Kini tiba giliran kita pula untuk membebaskannya daripada cengkaman Yahudi laknatullah!

5) "Orang Yahudi kan memang dah duduk kat Israel tu sejak dahulu-kala lagi? Maka merekalah yang paling layak dan berhak terhadap tanah Palestin. First come first serve la bro! Simpel."

Respon Inche gabbana: Kalau macam tu, orang-orang putih semuanya kena berhijrah keluar dari Amerika, kerana penduduk asal tanah besar Amerika itu adalah orang Indian. Eheh.

6) "Buat apa nak sapot Hamas tu?? Diorang tu pengganas! Sebab diorang tu lah Israel dok serang Palestin, sebab Hamas tak serik-serik nak lancar roket pada orang Israel. Kalau takde Hamas, dah lama aman dah Palestin tu!"

Respon Inche gabbana: Geleng kepala sekali lagi. Nasihat saya untuk anda; Pertama, baca sejarah konflik antara Israel dan Palestin - bagaimana ia bermula, siapa dalang-dalangnya, apa reaksi dunia dan sebagainya - dan kedua, baca juga sejarah penubuhan Hamas. 

"Tidak ada yang lebih menakutkan," kata Johann Wolfgang von Goethe, "Daripada melihat kejahilan (Baca: Ignorance) yang berleluasa."

William Shakespeare pula menyebut, "Tidak ada kegelapan melainkan kejahilan."

SIla pastikan fakta anda sahih dan benar sebelum membuat kenyataan-kenyatan dan tuduhan sebegitu rupa. Orang yang bijak adalah orang yang berfikir dahulu sebelum bercakap.

Orang Palestin adalah mangsa. Menuduh mangsa sebagai pemangsa adalah suatu tindakan yang amat tidak bertanggungjawab sekali. 

Cukuplah sejarah menjadi saksi, betapa rejim Zionis laknatullah telah berkali-kali mengkhianati gencatan senjata antara mereka dan Hamas. Pada 4 November 2008 misalnya, Israel menyerang Gaza dan telah membunuh beberapa aktivis Hamas. Apa tindakan Hamas sebagai reaksi kepada kekejaman Israel ini? TIDAK ada sebuah roket pon yang dilancarkan terhadap Israel!

Apabila Hamas menawarkan untuk mengadakan gencatan senjata, apa pula reaksi Israel? Mereka menolaknya dan melancarkan pula Operasi Cast Lead yang telah meragut ratusan nyawa tidak berdosa di Palestin! 

Anda benar-benar gila sekiranya anda mengatakan tindakan Israel adalah sebagai tindakan bela diri, manakala apa yang dilakukan Hamas adalah satu tindakan pengganas! Ppfffttt!

7) "Kau tahu tak, kalau kita boikot MekDogol, Setabak semua tu, kasihan la anak-anak bangsa kita. Kalau mereka kena buang, sapa nak tanggung mereka? Pemilik-pemilik restoran tu sume, orang kita jugak! Ish tak patut ish tak patut. Tak berhati perut betul orang-orang yang boikot ni!"

Respon Inche gabbana: Kau tahu tak, kalau kita tak boikot Mekdogol, Setabak semua tu, kasihan la anak-anak seaqidah kita di Palestin sana. Setiap MekAyam, setiap MekFeleri, setiap cawan Mocha Latte (ada ke..? Tak pernah beli, jadi tak tahu.. Hohoho..) adalah bersamaan dengan sebutir peluru pada dada anak-anak di Palestin. Sama dengan sebutir bom yang menghancurkan rumah dan sekolah mereka! 

Sebab kita nak makan MekDogol dan minum Nescafe tarik lah kita terpaksa boikot mereka ini. Supaya suatu hari nanti, mereka amat terkesan dengan tindakan boikot kita lantas mengambil keputusan untuk berhenti melabur dan menyumbang pada rejim Zionis Israel. Ketika itu, bolehlah kita dengan gembira bergaya memandu lalu memesan burger MekAyam MekDogol. Hoyeah.

Ketahuilah, ada dua perkara yang amat Yahudi laknatullah takutkan:

1) Umat Islam bersatu, bangkit berjihad menentang mereka habis-habisan.
2) Ekonomi mereka hancur runtuh. Ekonomi adalah senjata yang amat berkuasa untuk menundukkan mana-mana negara. Jangan sesekali perkecilkan kuasa boikot dalam mempengaruhi tindakan Israel.

Begitulah.

Bagaimana..? Pelik lagi ajaib? Ha, saya sudah nampak ada di kalangan anda yang sudah mula terlopong mulut, menggaru hidung dan terbeliak mata!

Percayalah, masih ada banyak respon-respon dan kenyataan-kenyataan luar biasa dan membeliakkan mata di luar sana. Cukuplah setakat ini dahulu.

[Kredit]

Namun jujurnya, tidak adil untuk kita menyalahkan mereka seratus persen. Tidak molek untuk kita memandang mereka dengan pandangan keji seolah-olah mereka adalah penjenayah tegar yang tertampal wajah mereka pada poster 'WANTED' di dinding-dinding pasaraya besar Gergasi atau kedai serbaneka Seben Eleben. Err.

Kerana hakikatnya masih ramai yang belum benar-benar faham dengan situasi sebenar yang berlaku. Malah jangan terkejut kalau ada dalam kalangan bijak pandai yang mengeluarkan kenyataan-kenyataan jahil atau membunuh diri, dek terpengaruh dengan berita-berita dan laporan dari Barat yang hallo obviyesli berat sebelah kott...?? Ehem. 

Sayugia menjadi tugas kitalah yang konon-kononnya faham ini untuk memahamkan mereka. Kita dahulu pertama-tamanya perlulah ambil tahu dan berat tentang keadaan dan situasi terkini di sana. Kita dahulu hendaklah membuat kerja rumah bagi mengorek fakta-fakta yang sahih lagi tepat tentang konflik Israel dan Palestin ini. Kemudian kita sebarluaskan hapdet-hadpet terkini dan fakta-fakta yang benar tentang apa yang berlaku agar orang ramai lebih cakna akan isu ini. In Shaa Allah, kalau kita punya tekad dan semangat untuk istiqamah menyebarkan kebenaran, saya yakin akan lebih ramai orang yang faham dan jelas dengan apa yang sebenarnya yang berlaku. Senyum sedikit.

Dan anda tahu apa perkerjaan kita yang paling utama sekiranya benar kita mahu membebaskan taah suci Palestin dari cengkaman Yahudi laknatullah, juga mahu menegakakn Islam terchenta sebagai ostad kepada alam ini..??

Bina lebih ramai manusia di luar sana, yang pada suatu hari nanti, akan sanggup menjual seluruh jiwa dan harta mereka demi Islam yang terchenta. Percayalah, ketika itu, ketika kita sudah mempersiapkan diri kita dengan pemuda-pemuda setangkas Muadz bin Jabal, setegas Abu Ubaidah al-Jarrah dan sehaibat Salim, maka ketika itulah Allah akan menurunkan nusrahNya kepada kita semua. Biidznillah.

Kesat air mata. Aman.


-gabbana-

Maaf, saya tidak begitu selesa dengan gencatan senjata terbaru antara Hamas dan Palestin. Ya, lega dan gembira kerana kini anak-anak Palestin boleh berlari-lari riang semula dan dapatlah mereka menjalani hidup seperti sedia-kala (tapi tidak mungkin akan normal seperti kita di Malaysia ini).

Namun saya pasti, Israel akan mengkhianatinya lagi. Ya, pasti. Dan saya tahu, Hamas dan orang-orang Palestin juga amat arif dengan perkara ini. Kerana seorang mu'min itu, tidak mungkin, tidak sesekali mungkin akan jatuh ke lubang yang sama dua kali.

Sama-sama kita doakan agar Allah akan mengurniakan kemenangan yang agung pada saudara-saudara kita di sana. Sama ada menang di dunia, atau mati syahid menempah sorga. Amin.

32 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 23/11/2012, 16:25  

Caterpillar tu ape Inche Gabanna?(0_o)

Pisey 23/11/2012, 16:34  

Thank you, for jotting these. Love most of your posts (; keep writing inche gabbana.

joenyz 23/11/2012, 17:20  

1-caterpillar tu amende inche gabanna?

2-ni kalu spe bce entri ni x sentap, x tau la -.-

Anonymous 23/11/2012, 17:28  

mr google kan ade. nak tanye jugak kat en gabbana... caterpillar tu lori jengkaut warna kuning. kenapa jengkaut kena warna kuning eh? caterpillar tu syarikat yg kuarkan machine2 seumpama lori jengkaut itu...

Wan Nur Asyikin 23/11/2012, 17:34  

Tak mampu nak jadi ignorance when it comes to humanity issues. Especially towards Muslims. Sungguh kental manusia yang tak rasa pape pasal Palestin. ='(

Cik Nas :) 23/11/2012, 17:49  

genjatan senjata tu sekejap je kan..? then, bila dah tamat, apa nasib palestin..? hurmm :(

Ahmad Al - Bachoki 23/11/2012, 18:13  

syahidnya seorang akh dan tamatnya genjatan senjata. Laknat ke atas zionis!

^_^ 23/11/2012, 18:38  

Inche gabbana, jom denga lagu ni.

http://www.youtube.com/watch?v=c7bc9Tf5SFU

Semoga mereka-mereka yang berkata sesuka hati dengan menggunakan anggota badan pinjaman Allah tu akan mendapat sentuhan hidayahNya suatu hari kelak dan menjadi manusia yang cakna. heh. In shaa Allah. :)

Anonymous 23/11/2012, 23:04  

شكرا لك..عندك بالتوفيق مع كتابتك

pensil iman 24/11/2012, 17:46  

laknat lah bangsa yahudi zionis...

Rina Zulkifli 24/11/2012, 19:46  

alamak... soklan2 camtu, kalu tak layan pun tak apa. nampak benar orang yg bertanya tu, menuntut ilmu tak habis. kesian kt dia sebenarnya...

pandangan saya, inilah hikmah atas apa yang telah di izinkan oleh Allah swt. kat sana tentu2 peginya sang mujahid, mujahidah dan anak2 kecil sebagai syahid. yang berjihad, tentu2, dapat membayar semua hutang2 mereka pada Allah. ttp berlakunya peperangan dan disaksikan seluruh isi alam dan manusia di seluruh dunia, adalah untuk menguji kesabaran kita sbg umat Nabi Muhammad saw dan menguji sejauh mana keimanan kita. Tahniah bg yang memboikot dan berjihad dana juga perang saraf yang anda lakukan. tp bg yang menyokong zionis laknaktullah, tunggulah keputusan dari Allah...

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat". Al Baqarah ayat 214

fazlina 24/11/2012, 22:05  

Ulasan yang bagus.. Harap dapat membuka minda dan hati bagi yang masih jahil mengenai isu ini...

Anonymous 24/11/2012, 22:19  

ok da baca blog post nih.ada satu soalan/request:tolong carikkan bukti mcd support israel bole?saya cari xjumpa.

Disclaimer: Now some people will say I'm being ignorant and is still giving an excuse to not participate in the boycott against McD. To anyone who want to think like that, go away! I simply want the proof for all this because I don't think Islam permits Muslim to spit accusations blindly.
TL;DR-Show me the proof, I can't find it myself.

Anonymous 25/11/2012, 00:09  

Do we need to boycott Giant, tesco, seven eleven, KFC and Pizza Hut?

Anonymous 25/11/2012, 00:25  

Nah, penat cari kat history..

ade dia listkan corporate partner dia..terang2 kat situ McDonald

http://web.archive.org/web/20020208120848/http://juf.org/cent/partners.asp

Anonymous 25/11/2012, 00:30  

Tulisan yang sangat bagus dan mengesankan. Seronok membaca. Terima kasih kerana berkongsi pendapat dan ilmu. :)

zaiton sameon 25/11/2012, 01:01  

moral of d story is tuhan Maha Adil
so to gain keadilan frm HIM we gota be fair ourself

dont let yo duniawi ideologi on wutever stand to clouds yo interpretation over peoples coz karma exist

good communication translate good humanities bye

ati shariffuddin 25/11/2012, 08:46  

a lot of info here. i love reading it. thank you...

i appreciate.

hafiz hamzah 25/11/2012, 15:04  

Untuk Renungan Bersama - Please Share :)

Pagi tadi, ketika baru sampai ofis, terus bertanya mcm2 soalan mengenai konflikPalestine/Israel kepada rakan Saudi saya....Terlalu byk soalan ditanya, akhirnya dia menyuruh saya menghayati ayat Al-Quran surah Al-Isra' ayat 4-7. Rasa menggigil seluruh badan apabila mengahayati ayat-ayat ini. MasyaAllah, rupanya konflik Israel-Palestine tercatat didalam ayat2 ini, dan sedang berlaku di depan mata...Subhanallah, aku lalai sebelum ini Ya Allah, kerana hanya pandai membaca Al-Quran, tetapi tidak mahu menghayati isi kandungannyaini sedangkan ini merupakan bukti-bukti kebenaran Al-Quran harus dikongsikan bersama semua.....

Terjemahan di dalam bahasa Melayu bermaksud:
[Al-Isra':4] Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam Kitab itu: "Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) DUA KALI, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau.

[Al-Isra':5] Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang PERTAMA dari dua itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah** dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membinasakan kamu); dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku.......(**Kisah pembebasan BaitulMaqdis oleh pahlawan Islam agung Salehuddin Al-Ayubi)

[Al-Isra':6] Kemudian (setelah kamu bertaubat), Kami kembalikan kepada kamu kekuasaan untuk mengalahkan mereka, dan Kami beri kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan dan anak pinak, serta Kami jadikan kamu kaum yang lebih ramai pasukannya.

[Al-Isra':7] Jika kamu berbuat kebaikan, (maka) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) KALI KEDUA, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan dan keganasannya); dan untuk memasuki masjid (BaitulMaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada KALI YG PERTAMA; dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya.

SIAPAKAH HAMBA-HAMBA ALLAH ITU???

Anonymous 25/11/2012, 19:50  

mcD memang ada bukti. I'm asking for kfc, 7 eleven, pizza, F&N, tesco or Giant, semua tu nak kena boycott ke? if yes, nak tahu apa buktinya. really hope ada yang tahu pasal ni and can clarify me.

Anonymous 25/11/2012, 23:58  

tq for sharing incek gabbana. Cume poster tu ada salib la atas crown tu.. buang gmbr crown tu je pn ok... ^_^

haniazhr 26/11/2012, 14:55  

terima kasih, entry ni benar2 membantu utk bagi kesedaran buat beberapa orang yang kerap mempersoalkan tentang kenapa perlu boikot :)

shida 26/11/2012, 15:40  

nice entry...
~~
menambah semangatku unt memboikot...

al-fateh 26/11/2012, 19:37  

Salam IG. What about Apple products? Termasuk dlm list boikot x? Mtk pencerahan. Jzkk :)

Ayu Blossom 27/11/2012, 18:36  

salam IG.
Alhamdullilah lepas ni ada juga ayat2 dan jwpn bernas lg menyengat yg boleh sy guna utk soalan2 common ttg isu boikot memboikot ni. huuu.respon anda sgt2 membantu dan kuat!.
thanks a lot. =)

Anonymous 29/11/2012, 15:38  

4) sah2 nda taw pasal agama islam....kalau dya islam, nda baca quran tp nda taw maksud...2lar...

najihah 21/08/2013, 07:43  

Caterpillar: Maker of weaponized bulldozers that destroy Palestinian homes. One of these machines was used as a weapon by the Israeli soldier who killed Rachel Corrie, a young American volunteer as she tried to prevent the demolition of a Palestinian house in 2003. Info: www.endtheoccupation.org/section.php?id=158

Anonymous 13/05/2014, 23:20  

Keep calm tu ader yg kate salib, hrp lps ni xde mcm ni lgi.. ok??

Al - Amin 10/07/2014, 19:23  

Kan ada yg ckp x tau nk jdkn McD manfaat kt umat islam mcm FB mcmna. Tp d tmpt sy, utk moreh jemaah d beri McD. Huhu. Tp sy x past sama ada itu sumbngn McD bdekatan, atu sumbngan indvdu, atu pihak msjid yg sediakan. Wallahualam.

Anonymous 28/08/2014, 08:24  

Salam inche gabbana, jazakallahu khayr atas info dan penjelasan kpd soalan2 di atas. di sini sy ada tambahan soalan, yang sy agak mati akal untuk menjawabnya. seorang pakcik bertanya kpd saya,
'kau tau tak, dlm Al Quran kan Allah dah sebut, yang golongan Yahudi dan Nasrani ni akan terus terusan menentangpihak Islam. kalau Allah dah ckp mcm tu,kenapa kita masih nak berdoa pray for gaza dan sebagainya, sbb Allah pun ckp benda ni takkan habis. Doa lah mcm mana pun, perang israel - Palestin tetap akan berlaku.'

ermm. apa comment di pihak saudara? jzkk.

Inche gabbana 28/08/2014, 12:06  

Cakap kat pakcik tu, nature perompak dan pembunuh adalah merompak dan membunuh. Kalau macam tu, kita tak payahlah susah-susah jaga rumah kita, kunci gate semua, report polis bla bla bla. Sebab sampai bila-bila pon depa akan tetap merompak dan membunuh.

Boleh gitu..? :)

Anonymous 08/09/2014, 02:42  

mantap jawapan tu. jazakallahu khayr.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP