26 July 2012

Tips Menyegarkan Di Bulan Ramadhan

[Kredit]

Ramadhan adalah bulan mujahadah; ia adalah bulan yang sangat mencabar, baik dari segi ruhnya, mentalnya mahupon fizikalnya. Kita tidur lewat di bulan Ramadhan kerana mahu bertadarus bersama-sama hadek-hadek riang gembira di masjid, bangun awal pula untuk tahajjud dan bersahur, tidak tidur selepas itu kerana mahu mendapatkan keberkatan sahur dan sepanjang hari tidak makan dan minum bagi memenuhi tuntutan bulan Ramadhan.

Untuk anda yang bekerja seperti saya, gejala bertukar menjadi zombi Kampung Nangka mungkin bukan sesuatu yang luar biasa lagi. Muka seperti nak makan orang, mata kuyu, wajah pucat lesi, rambut kusut-masai.. Aduhai, silap hari bulan, zombi pon gentar melihat anda..! Wahahaha..

Sewajarnya kita menjadi qudwah terhaibat di bulan Ramadhan ini, terutamanya kepada mereka yang tidak beragama Islam. Walaupon kita berpuasa, kita wajar menunjukkan kepada mereka yang kita masih lagi gagah bergaya walaupon seharian tidak makan dan minum (Eleh, dah melantak sepinggan nasi kukus dengan ayam goreng kampung berempah semasa sahur tadi, takkan tak cukup kot bang..??). Kerja semua beres. Dalam mesyuarat tidak terlentok-lentok terkeluar air liur basi. Ewww. Ketika memberikan pendapat, kitalah yang paling bersemangat dan bernas sekali. Ah persetankan bau mulut anda itu; bukankah ia lebih wangi daripada kasturi di sisi Allah..?

Kita patut berlari-lari anak sambil menutup muka malu dengan generasi terdahulu, yang berperang dan berjuang di bulan Ramadhan, di tengah-tengah padang pasir panas yang menggigit kulit. Kita..? Aduhai, tewas di medan opis berhawa dingin. Tunduk malu. 

Oleh itu, di kesempatan yang ringkas ini, ingin saya kongsikan beberapa tips untuk kita sama-sama manfaatkan, dalam memberikan kita kesegaran dan keceriaan sepanjang bulan Ramadhan ini. Oh ini adalah hasil pengalaman diri sendiri dan ada lah bacaan dan rujukan di sini sedikit dan sana sedikit. Makanya, kalau berlaku sesuatu yang tidak diingini seperti terkena penyakit sopak atau tiba-tiba sahaja anda tidak boleh berhenti tertawa akibat mengamalkan tips saya ini, er, saya berada di Uganda tahu ketika itu..?? Wahahaha..

Baiklah.

Tips Segar Bulan Ramadhan!

1. Bersahur.

Penting untuk anda bangun bersahur. Selain mendapat keberkatan dalam waktu sahur itu, ia juga memberikan anda tenaga untuk melalui satu hari tanpa makanan dan minuman. Tak perlulah bantai nasi tiga pinggan beserta pencuci mulut dan kopi secawan. Ehem. Cukuplah sekadar mengalas perut dan membekalkan tenaga kepada anda. Malah, banyak kali sudah sampai ke telinga saya ini, ramai yang hanya bersahur dengan buah tamar dan air kosong sahaja, demi mendapatkan barakah sahur itu. Itu pon sudah memadai!

2. Berbuka dengan buah tamar/kurma. 

Selain mencontohi sunnah Nabi, kajian yang dilakukan oleh Jabatan Buah-Buahan Eksotik dan Terancam, Universiti Addis Ababa mendapati, buah tamar dapat membekalkan tenaga segera kepada anda yang memakannya. Kandungan gula mudah hadam yang tinggi dalam buah tamar memastikan ia meresap masuk dengan segera ke dalam darah lantas membekalkan tenaga yang diperlukan setelah seharian kepenatan. 

Ohoii yang kau pergi balum seguni kurma tu buat apa...?? [Kredit]
Er, tapi janganlah pulun sekotak Yuuusssuffff Taiyyyoooob (berbisik) itu. Peluh. Ikutlah sunnah Nabi; yakni berbuka dengan tiga biji buah tamar seadanya.

3. Berbuka dengan sederhana. 

Ya, saya tahu. Anda terliur melihat daging salai masak lemak cili api Kak Jah itu. Anda juga kepingin nak merasa roti boom Abang Man Manja, juga sudah lama mengidam nak merasa ayam golek tergolek Kampung Titian Pisang di samping nak sodaqallahul adzim dengan cendol lima rasa. Tapi err.. Kasihanlah kepada perut anda itu. Seharian tidak diisi dengan apa-apa, tiba-tiba diterjah dengan segerombolan makanan dan minuman. Mahu tak terkejut dibuatnya!

Rancang pemakanan anda dengan bijak lagi bergaya. Hari ini pekena ayam percik, esok daging bakar pula. Ewaaaahh! Poket jimat, perut pon sihat. Pemakanan yang cemerlang dan terbilang sebegini akan menjadikan tubuh badan anda lebih sihat dan segar sepanjang bulan Ramadhan ini. 

Dan.. Apa sudah jadi dengan rancangan anda untuk menurunkan berat badan sebanyak tujuh kilo itu..? *Koff koff*

4. Senaman ringan

Siapa kata bulan Ramadhan adalah bulan berehat daripada sebarang aktiviti lasak mahupon sukan..? Kalau dahulu sahabat mengangkat pedang di bulan Ramadhan, apa salahnya kita beriadhah ringan dan bersenam badan? Tidak perlulah mengalirkan peluh bergelen-gelen; cukuplah sekadar menggerakkan otot-otot yang malas dan mengaktifkan tubuh badan yang culas itu.

Di bulan Ramadhan ini, saya memilih untuk berjalan kaki dari stesen LRT untuk pulang ke rumah. Tidak kisahlah berpeluh ketiak sedikit, perjalanan selama dua puluh minit itu tidak dirasai sangat pon kerana masa itulah saya gunakan untuk menghubungi ikhwah dan hadek-hadek terchenta. Dan err.. Bolehlah singgah-singgah cuci mata di bazar Ramadhan, mencari-cari juadah untuk berbuka! Ahah!

Setiap pagi juga, saya akan bergayut pada batang dagu (Baca: Chin-up bar) yang tergantung merentasi pintu bilik Inche Abang Besar. Adalah dalam dua puluh ke tiga puluh saat saya berdagu dan bergayut di situ. Eheh.

Senaman ringan akan memastikan tubuh badan anda lebih peka dan segar, walaupon berlapar dan dahaga, serta mengekalkan fungsi normal pada tubuh badan anda. Juga berguna untuk membakar lemak-lemak tambahan sekiranya anda gagal mengikuti tips nombor tiga. Wahahaha.. 

5. Kurangkan tidur.

Ya, anda mungkin tidak percaya dengan tips ini. Tapi sebenarnya banyak tidur menjadikan anda lebih penat tidak bermaya. Hal ini telah disahihkan oleh Jabatan Kaji Cuaca dan Meteorologi San Paulo, Brazil. Dan selalunya apa yang anda rasakan sebaik sahaja anda bangun dari tidur..? Lapar terasa seperti mahu makan nasi lemak ayam goreng berempah ketika itu juga bukan..?? Err. 

Espeseli selepas waktu bersahur, elakkan daripada menjadi ular sawa. Gunakan waktu senggang antara sahur dan Subuh untuk bertilawah, zikir dan sebagainya. Waktu sahur adalah waktu yang sangat penuh dengan barakah. Manfaatkan ia sebaik-baiknya. Sumpah rugi kalau anda memilih untuk tidur selepas sahur; anda tidak tahu kerugian yang bagaimanakah yang telah anda lakukan! 

6. Bangun malam (qiamullail)

Ish Inche gabbana ni, kalau bangun malam, lagi mengantuk dan penatlah dibuatnya di siang hari nanti..!

Siapa kata..? Anda dah pernah cuba belum..?

Ha, inilah rahsia besar pada bangun di tengah malam untuk bermunajat dan bertahajjud kepadanya. Menurut suatu kajian terperinci yang telah dilakukan dengan penuh gigih lagi kesabaran oleh pihak Fakultas Air, Udara, Tanah dan Api Universitas Gadjah Mada, Indonesia, mereka mendapati udara pada jam tiga ke lima pagi adalah udara yang paling segar dan berkhasiat sekali. Maka udara segar yang masuk ke dalam tubuh badan ini pastinya akan menjadikan anda lebih segar dan bertenaga sepanjang hari.

Ini adalah antara resipi rahsia yang digunapakai oleh Sultan Muhammad al-Fateh. Dan memang Allah dah berfirman tentang hal ini di dalam al-Quran:

"Sungguh bangun malam itu lebih kuat (mengisi jiwa); dan bacaan di waktu itu) lebih berkesan."
[al-Muzammil, 73:6]

Maka tidak hairanlah para sahabat dahulu semuanya gagah lagi perkasa! Dan patut juga kita ni sentiasa lembik, lemah tidak bermaya...! Adoyai. 

7.  Perbanyakkan zikir dan tilawah al-Quran

Di samping mengisi masa-masa lapang yang ada justeru mengelakkan kita daripada berasa bosan lantas mengantuk dan tertidur (*koff* ada pengalam ke? *koff*), juga menambahkan saham-saham sorga, aktiviti sihat lagi berkhasiat ini juga insha-Allah akan menguatkan jiwa dan hati pengamalnya. 

Bukankah ingatan pada Allah akan menenangkan jiwa..? Dan bukankah bila hati tenang, fikiran dan tubuh badan juga akan ceria dan menceriakan suasana..? Wahai!

Manusia yang paling hensem di dunia adalah dia yang banyak tilawah al-Qurannya. Sumpah! [Kredit]
  
8. Dhuha

Ok yang ini seriyes berkesan. Espeseli bila mata anda sudah berpinar-pinar di waktu pagi dan yang anda nampak di depan mata anda ayam mask merah ros, pulut panggang dan kuih koci. Berhenti sebentar daripada apa yang sedang anda lakukan dan bersegeralah ke musolla yang berdekatan.

Segarkan tubuh badan anda dengan air wudhu' nan sejuk dan hidupkan kembali minda dan jiwa anda dengan solat sunat dua rakaat, bertasbih memujiNya. Alah, bukan lama pon. Lima ke sepuluh minit je pon. Takkanlah Puan Bos Besar nak marah.

Kalau dia marah juga, beritahu padanya, "Inni soim." Wah! 

9. Sibukkan diri anda dengan aktiviti yang bermanfaat

Ketika inilah anda mahu mengejar semula rakaman-rakaman ceramah yang anda tidak dapat dengar sebelum ini, menelaah dan mengulang-kaji nota-nota penting dan membaca buku-buku fikrah yang menyebabkan anda menjadi lebih mengantuk sudah lama anda tangguhkan itu. Di samping menjadikan diri anda lebih peka dan otak anda lebih aktif bekerja, kurangnya makan juga menjadikan fokus anda lebih tajam dan fikiran anda lebih selesa untuk berfikir.

Saya tidak hairan sekiranya keluarnya anda daripada madrasah tarbiyah Ramadhan nanti, anda sudah boleh bergelar seorang ustaz atau ahli pakar dek barakah dan bermanfaatnya masa anda sepanjang bulan Ramadhan ini! Walawehhh!

10. Tulis belog

Ok ini cara saya bagi menghilangkan rasa lemau, layu dan mengantuk! Wahahahaha...

Err ok syok sendiri. Peluh kecil sambil tersipu malu.

Bagaimana..? Harapnya dapatlah membantu anda sebanyak sedikit dalam menjadikan anda lebih segar, ceria bergaya dan bertenaga dalam menghadapi hari-hari dalam bulan Ramadhan ini!

Kita kan mahu berpesta ibadah sepanjang bulan Ramadhan ini..? Makanya, pastilah kita perlu sentiasa segar-bugar, bertenaga dan riang gembira!

Anda ada tips-tips lain yang boleh kongsikan..? Marilah kongsikan bersama kami dan tambah saham-saham sorga anda..!

Senyum.

-gabbana-

Sudah lima hari Ramadhan berlalu. Berjayakah kita sejauh ini dalam menghidupkan ruh Ramadhan..? Tepuk jiwa tanyalah iman anda!

11 Caci Maki Puji Muji:

EN ILHAM 26/07/2012, 14:02  

Tips ke 11. Baca blog Angel Pakai Gucci

Salam Ramadhan Inche Gabbana

Anonymous 26/07/2012, 14:09  

syukrann jiddan for tips2 yg daebakk tu :) mogaa trus thabat inche G

JZKK , ^^

nini 26/07/2012, 14:20  

makan 5 biji kurma waktu sahur insyaAllah bleh tahan sampai lepas terawih....
solat....buatkan kita segar =D

Anonymous 26/07/2012, 16:25  

nice tips kak! syukran ya ^__^ smoga lebih kreatip dlm pnulisan. :)

toddletoddler 26/07/2012, 16:31  

nice.. Really inspiring. Btw,bagaimana kalau t'tidur masa tgh baca quran selepas subuh? =.=' jazakallah khair,ya akhi.

Cik Angelina 26/07/2012, 19:07  

Bulan Ramadhan perlu semangat. :)

Salam Ramadhan dan selamat menyambut suku abad.

Anonymous 27/07/2012, 11:07  

Salam Ramadhan, very inspiring... thanks 4 da tips!

♥ Aisyah Huraiyah ♥ 28/07/2012, 04:02  

penyampaian yg menarik dan berkesan!

bidadari di hujung lorong 29/07/2012, 15:53  

alhamdulillah..tuhan beri lagi peluang tahun ini utk yg berhak bersama ramadhan al-mubarak..hargailah setiap detik dgn sewajarnya...esok belum pasti...

Anonymous 30/07/2012, 14:57  

perlu ke roti boom man manja tu? muahaha ;pp
-enche adik perempuan-

Anonymous 02/08/2012, 17:09  

bangun malam tu serius tak tipu. tapi kadang-kadang pelik jugak macam mana boleh jadi macam tu.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP