25 July 2012

Ayat-Ayat Chenta Yang Menggirangkan


Semalam ketika sedang gigih berusaha melengkapkan Cabaran Ramadhan 1433H APG bahagian tilawah dan tadabbur al-Quran, saya terlanggar bahu dengan ayat ini:

"Dan jangan sekali-kali kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup, di sisi Tuhannya mendapat rezeki.

Mereka bergembira dengan kurnia yang diberika Allah kepadanya, dan bergirang hati terhadap orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahawa tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati."
[Ali-Imraan, 169-170]

Ketika mentadabbur ayat 170, kepala saya terasa seperti ditonyoh beberapa kali. Eh kenapa macam baru pertama kali membaca ayat ini..?? Mengapa sebelum ini seperti tidak terperasan dengan ayat ini...?? Eh eh...!!

Mungkinkah begini perasaan 'Umar al-Khattab ketika dibacakan ayat 144 surah ali-Imraan..? Hohoho.. 

Err.. Apa yang speselnya dengan ayat ini Inche gabbana..? Biasa-biasa je saya rasa.

Hallo..?? Biasa-biasa..?? Cuba baca ayat tu elok-elok dan baik-baik.

"...dan bergirang hati terhadap orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka."

Itu anda katakan biasa-biasa...?? Ppfffttttt...!

Ketika mentadabbur ayat ini, ya Allah, tak tahu nak cakap bagaimana, tetapi tiba-tiba saya berasa sangat bersemangat dan teruja. Bukan kata hidung kembang-kempis lagi dah, ini dah sampai tahap nak melompat keluar tingkap dan terbang tinggi-tinggi...! Mata tak perlu cakaplah, bersinar-sinar cerah gilang-gemilang..! Walawehhh..!

Apa..?? Anda masih tak merasakan apa yang saya rasakan...?? Tarik nafas, mata pandang ke atas.

Cuba anda baca ayat itu sekali lagi. Kali ini tarik nafas dalam-dalam, tenangkan hati dan hayati setiap butir kata daripada ayat ini.

"...Dan. Bergirang. Hati. Terhadap. Orang. Yang. Masih. Tinggal. Di. Belakang. Yang. Belum. Menyusul. Mereka."

Nah, sekarang anda rasakan ada apa-apa perubahan..? (Sila buat-buat angguk kalau tak saya akan berasa super duper kechiwa. Eheh.)

Anda tahu apa yang saya bayangkan ketika membaca ayat ini...??

Rasulullah SAW, Abu Bakr, 'Umar al-Khattab, Uthman bin Affan, 'Ali bin Abi talib, Mus'ab bin 'Umair, Abdul Rahman bin 'Auf, Abu 'Ubaidah al-Jarrah, Saad bin Abi Waqqas, Abdullah bin Jashy, Hamzah bin Abdul Mutallib, Jaafar bin Abu Talib, Abdullah bin Rawahah, Zaid bin Harithah, Imam Hassan al-Banna, Sayyid Qutb, Syaikh Ahmed Yassin, Salman Ayyash, pemuda di hujung kota dalam surah Yassiin dan raaaammmaaaiii lagi insan-insan bertuah yang telah dipilih oleh Allah untuk mati syahid, sedang menunggu-nunggu dengan penuh keterujaan untuk kita menyertai mereka di sorga sana...!!

Walawwww...! Ini.. Ini.. Ini sumpah osemmmnessss bukan...??  

Aaarrrggghhhh saya tidak dapat nak gambarkan perasaan saya ketika ini...! Kegembiraan, kegirangan dan keterujaan yang melampau-lampau sehingga boleh dituduh sebagai puak pelampau gembira! Eh. 

Saya nak mati syahid! Saya sangat-sangat mahu mati syahid...! Sebab ada segerombolan manusia super saiya yang sudah mendahului saya, sedang bergembira di sorga dan mereka dengan girang riangnya sedang menanti-nanti saya untuk menyertai mereka...!

Saya mahu...! Sumpah mahu....!!!

Wahai, anda tidak mahukah...?

"Di antara orang-orang mukmin itu, ada orang-orang yang telah menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pun tidak mengubah (janjinya)..."
[al-Ahzab, 33:23]

-gabbana-

Ok post ini seriyes banyak betul tanda seru dan tanda soal. Membuktikan saya benar-benar teruja. Hohoho..

Selamat menghidupkan Ramadhan keempat! Ayuh kita buru redhaNya! Ayuh kita buru syahid...! Muka teruja.

11 Caci Maki Puji Muji:

Mister Mirull 25/07/2012, 12:42  

saya mahu syahid juga!

feat3 25/07/2012, 12:45  

syahid itu citaku !!!

SN 25/07/2012, 13:29  

aaarrrrggghhhhh.... tertonyoh.... nak syahiiiiiid!!

Anonymous 25/07/2012, 15:37  

hoaaaahhh!nk bsmngt jugaaak! msa awai2 xfhm ayat tuh,afta explain bqu faham!and it means deeeeeeep!very deeeep indeed!:)

R.T.W 25/07/2012, 17:33  

Saya juga nak! Akademi Ramadan yang begitu mengasyikkan!

ana_syaheed 25/07/2012, 18:29  

assalam, ramadhan kareem!

alhamdulillah, smalam saya ada terbaca something yg interesting tntg SYAHID..

cbe try tgk link bawah ni... smoga memberi manfaat... insyaallah

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=161061700696342&set=a.113054632163716.14184.100003775402722&type=1&theater

'hidup mulia atau mati syahid'

sis izzah 25/07/2012, 22:46  

series..sebelum tu, x berapa nak paham ayat tu..(sb malas kot)

alhamdulillah..sekarang, nak syahid juga, nak berkumpul bersama-sama mereka......>>>tunggu saya

Layyinul Harir 26/07/2012, 01:35  

saya baca dengan genangan air mata,

sebab saya rasa tak layak nak bersama mereka..saya banyak dosa..Allah!=_=

Laga-laga Pipi 26/07/2012, 10:21  

Bergelora bulu roma mendengar eksplenesyen Inche G.

Mari kita sama-sama bersatu memburu syahid wahai Inche G!

Anonymous 28/07/2012, 14:59  

orang2 yang telah mendahului kita di sorga, gembira menanti kita. "marilah marilah... cepatlah syahid" sambil melambai-lambai tangan, tersenyum memanggil kita.

wahhhhh!

siti nur ramadhani 05/08/2012, 05:12  

adakah diri ini layak...

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP