18 October 2011

Muhasarawak Pagi: Manusia Berjiwa Kuli

[Kredit]

Hati saya kotor. Otak saya keji. Jiwa saya berkeledak.

Hari-hari saya baca Quran. Hari-hari bibir dan lidah saya basah dengan doa-doa dan zikir-zikir Ma'athur. Hari-hari teringat bagaimana nak sentuh orang ni, nak dakwah orang tu..

Tapi hati saya kotor. Otak saya keji. Jiwa saya berkeladak. Aduhai.

Bila tengok Inche S, terus kepala menggeleng-geleng, hati berkata-kata, "Ya Allah dia ni. Teruknya perangai.. Tak takut dengan azab Allah ke..?"

Bila perhatikan Puan W, terus punggung berasa panas dan otak berfikir, "Masha-Allah.. Dia ni memang tak faham ke..? Ke sengaja buat-buat tak faham..?? Namanya je Islam..."

Dan bila saksikan Tuan Q, kulit terasa gatal-gatal dan jiwa saya terus bermadah, "La hawla quwwata illa billah.. Nasib baiklah aku tak jadi macam dia ni.. Et lis aku lagi bagus daripada dia..!"

Ya Allah...

Bagus sangatkah saya ni..? Terer sangatkah saya ni..? Saya dengan 'Umar, sapa yang lebih Super Saiya..? Saya dengan Sultan Muhammad al-Fatih, siapa yang lebih rendah jiwanya, yang lebih tinggi zuhudnya..? Saya dengan Sayyid Qutb, siapa yang lebih faham dan jelas dengan ayat-ayat chentaNya..?

Saya ni dah dijamin masuk syurgakah..? Saya ni dah gerenti terlepas dari azab api nerakah..? Saya ni kompem akan terlepas dari pertanggungjawaban di akirat kelakkah..? Saya ni cukup pasti yang saya akan mendapat pelepasan dari Allah di mahkamahNya nantikah..?

Ya Allah..... Air mata mengalir laju. 

Mudah sungguh saya menghakimi orang di sekitar kan..? Pantas benar saya menghukum mereka yang masih belum faham kan..? Lantang benar saya berhujah, mematikan terus pihak lawan tanpa memahami dahulu situasi dan keadaan yang sebenar kan..?

Siapa saya untuk berbuat demikian...?? Hebatkah sangatkah saya ni...?? Siapa saya...??? Siapa SAYA....???

Bukankah saya hanya seorang hambaNya..? Bukankah saya tidak lebih dari seorang kuli cacai yang marhaen lagi hina...?? Bukankah saya tidak punya apa-apa, setiap hari hanya mengharap kepada belas ihsan dan kasih sayangNya..???

Dah tu, mengapa anda begitu takabbur Inche gabbana...? Mengapa anda begitu angkuh, ego dan sombong..? Mengapa anda berasa begitu gah dan hebat...? Siapa anda..?? Siapa ANDA...???

Bukankah anda hanya seorang KULI...?? Bukankah anda hanya seorang HAMBA...?? Bukankah anda hanya seorang marhaen yang hina, penuh dengan DOSA dan NODA...???

"Tidak akan masuk syurga sesiapa yang ada dalam hatinya walau sebesar zarah sifat takabbur!"
[Hadith riwayat Muslim]

Air mata mengalir super laju.

Hatiku kotor ya Rabbi. Otakku keji ya Allah. Jiwaku masih berkeladak, penuh dengan lumpur dan sampah-sarap, ya Quddus..! 

Ingat Inche gabbana..! Anda hanyalah seorang hamba yang hina dina, menumpang tinggal di duniaNya yang fana..! Jalankan tanggungjawab anda sebaiknya, atau anda akan dipertanggungjawabkan..!

Anda hanyalah seorang dai'e dan bukannya qadhi. Dan anda hanyalah seorang kuli...!

-gabbana-

Jiwa sedikit kacau hari ini.. Tolong titipkan doa untuk saya ya...?

13 Caci Maki Puji Muji:

kembatolo™ 18/10/2011, 11:31  

semoga memperoleh ketenangan.=D

Nadya 18/10/2011, 11:45  

yup..kite xde hak nk judge org lain..Allah saje yg layak menilai hamba hambaNya..reminding myself jgk

Anonymous 18/10/2011, 12:12  

13:28 those who believe, and whose hearts find their rest in the remembrance of God - for, verily, in the remembrance of God [men's] hearts do find their rest

=D

Pn. Sheila 18/10/2011, 12:17  

nice entry... thanx to sharing smg sama2 beringat pd hati kita...

IMANSHAH 18/10/2011, 12:27  

ayoo Inche S.. aku kah?? wahaha

SUPIR DAKWAH 18/10/2011, 13:04  

semoga Allah menghadirkan perasaan yang sepatutnya pada anda inche gabbana.. cuma ada saranan.. selalu2 susun kasut dan sapu sampah..hehe..semoga membantu....untuk menundukkan hati..:) dari inche supir dakwah..

zulaikha 18/10/2011, 13:32  

Salam...

baguslah kalau selalu muhasabah diri. bila kita selalu ingat kita lebih baik dari orang lain, kita dah semakin berani menapak rasa takabbur dan riyak dalam hati. na'udzubillah.

thanks for the reminder. hanya Allah tahu baik buruk kita. tiada siapa berhak menggelar kita dengan pelbagai nama, baik atau buruk.

yg baik, hanya ucapkanlah di hati. doa itu insyaALLAH didengari Dia.

wallahualam.

p/s: perubahan layout lebih zrett drpd sebelumnya.

^^

EZAN IDMA 18/10/2011, 13:41  

YUp. kita manusia hina, takbur itu adalah sifat yg dibnci ALLah swt. semoga kita peroleh hidayah dariNYA

Anonymous 18/10/2011, 14:07  

masyaAllah ..

jzkk jaza sbb menembak + memanah + menikam2 hati sy pagi2 ni ..
mgkin Allah nk smpaikan sesuatu kt diri sendiri melalui Inche Gabbana ..

T_T

khuza hasan 18/10/2011, 15:21  

m0ga di beri ketenangan oleh RABBmu~

Anonymous 18/10/2011, 18:30  

maybe kita bersih dari luaran... kita tak merokok, tak couple, tutup aurat, solat lima waktu, baca alquran bahkan menyampaikan...

tapi di hati, mudahnya terlintas takbur, riak dan sebagainya... itulah dia... kesilapan yg mungkin tak siapa tahu melainkan Allah dan kita... tapi xbest bila ia dtg.
Alhamdulillah kita sedar; mohonlah kepada Allah yg Maha Berkuasa agar di jauhi penyakit hati ini... kerana hanya dia yg berhak berMegah...

Sering berlaku kpd saya, anda dan mungkin ramai lg di luar sana

Kami mendoakan inche...insyaAllah, Jom mujahadah melawan lintasan yg xbest dari berkunjung ke hati...

Anonymous 19/10/2011, 02:02  

"Assume imaan in others, but never in ourselves". always make effort to cleanse our souls.

pesanan br nouman ali khan, dalam salah satu tafsir juz 'amma.

nusrah 20/10/2011, 12:42  

huhu..rasa sentap sekali. T_T
insyaAllah.. moga sama-sama terus thabat. Just remember, Allah tak pandang natijah, Dia pandang usaha.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP