25 April 2011

Sekolarship Untuk Ke Sorga


[Kredit Gambar]

Baru-baru ini ramai kanak-kanak lepasan SPM yang bertandang ke ibupejabat tempat saya bekerja. Bukan, bukan untuk mengecat bangunan sebagai aktiviti lapang sambil menunggu tawaran penempatan universiti. Dan bukan, bukan untuk meminta pekerjaan sambilan untuk mengisi poket yang semakin hari semakin kosong. Bukan.

Tetapi mereka adalah antara ribuan calon yang terpilih untuk menjalani proses pemilihan kelayakan sekolarship Syarikat XYZ yang diuruskan pemilihannya oleh bahagian yayasan kompeni saya. Ok, agak komplikated di situ, tetapi sila abaikan kerana tidak menambahkan iman. Hohohoh..

Melihat mereka, teringat zaman muda-mudi dahulu ketika saya berada di dalam kasut mereka. Masih teringat bagaimana saya berpeluh-peluh mengisi segala tok nenek borang sekolarship yang ada, pergi ke temuduga, perasaan seperti hendak terjun bangunan tingkat dua puluh lapan dek direjek, berjumpa dengan calon-calon bini dari sekolah lain.. Bermacam-macam lagi la..!

Seronok melihat keterujaan yang terpancar jelas pada wajah-wajah mereka; bangga kerana terpilih untuk ditemuduga dan keyakinan tahap Kamehameha yang mereka dapat menawan hati para penemuduga. Tetapi kasihan, kerana dalam ribuan yang memohon, hanya ratusan sahaja yang dipilih untuk ke peringkat pertama proses pemilihan. Dan daripada ratusan ini, tinggal kurang daripada sepuluh atau dua puluh calon yang akhirnya akan terpilih untuk menjadi pemegang sekolarship tersebut. Pasti remuk dendam perasaan mereka yang penuh keyakinan untuk mendapat sekolarship itu tapi akhirnya direjek bukan..?

Kerana itu mereka yang ingin memohon selalunya membuat persediaan yang cukup teliti ketika memohon. Sekiranya Azim Asmawi memohon sekolarship Syarikat Cap Ayam Serama Berhad contohnya, pastinya dia akan berusaha dengan gigih untuk mengkaji sedikit-sebanyak tentang syarikat tersebut. Et lis tahulah siapa Inche Bos Besar syarikat itu dan apa perniagaan utamanya. 

Tidak cukup dengan itu, para calon juga akan memastikan mereka bersedia fizikal dan mental bagi menghadapi ujian-ujian kelayakan seperti temuduga satu atas satu (Baca: One on one), ujian bertulis dan sebagainya. Segala mak ayah persiapan yang perlu dilakukan untuk memastikan mereka memperoleh sekolarship telah dibuat dengan bersungguh. Malah, ibu bapak turut sama mempersiapkan anak-anak mereka dalam menghadapi proses permohonan sekolarship. Dah jadi upacara keluarga bersama-sama dan bukan lagi urusan si pemohon sahaja. Meriah bukan..?

Para pemohon juga akan bersaing sesama mereka untuk mendapatkan sekolarship yang paling hangat dalam pasaran. Konon-konon buat bertanya "Eh ko mintak sekolarship apa..?" atau "Weyy ko dah mintak sekolarship Kompeni Kain Pelikat Cap Gajah Comel tu belom..?" padahal dalam hati penuh dendam kesumat untuk menjatuhkan pemohon lain. Wahahaha.. Ok keji sedikit di situ. 

Pokoknya, bila tiba musim meminta sekolarship ini, kita akan menyaksikan para pemohon bertungkus-lumus gigih berusaha untuk menawan hati para penawar sekolarship kerana mereka tahu, ini peluang sekali sahaja seumur hidup (untuk pengajian peringkat ijazah bujang (Baca: Bachelor's degree))! Kerana itu saya kasihan melihat mereka yang begitu bersungguh-sungguh berusaha untuk mendapatkan sekolarship tetapi akhirnya direjek dek kuota yang diberikan tidak mencukupi untuk semua. Memanglah bukan rezeki mereka, tapi mereka juga manusia biasa; pasti kechiwa rasa nak terjun jambatan Pulau Pinang apabila usaha yang dicurahkan tidak memberikan pulangan seperti yang diharapkan. Nasihat saya: Jangan terjun! Weeheehee..

Tetapi saya lebih kasihan dan sedih melihat ramainya manusia di luar sana yang direjek, sering sahaja ditolak untuk mendapatkan sekolarship yang satu ini; sekolarship untuk ke sorga.

Prosesnya juga hampir sama; perlukan permohonan, ada proses ujian dan temuduga dan ada proses pemilihan. Para pemohon juga perlu mempersiapkan diri mereka untuk dipilih masuk ke dalam sorga. Sama sahaja.

Cuma yang membezakannya adalah di kalangan para pemohon, tidak ramai yang bersungguh-sungguh untuk memohon sekolarship ini. Tidak ramai yang gigih berusaha untuk memastikan mereka berjaya menawan hati si Hakim yang bakal menilai dan mengadili permohonan mereka. 

Yang lebih sayu dan menyedihkan, tidak kurang ramainya di kalangan kita yang awal-awal lagi dah tolak sekolarship ni; permohonan pon tak pandang..!

Bagi yang sudah memohon, syabas dan tahniah diucapkan! Tetapi awas! Prosesnya tidak tamat di peringkat permohonannya sahaja. Seperti yang saya katakan, ada tingkat-tingkat dan 'pit-stop' yang perlu anda lalui. Anda perlu melepasi ujian-ujian yang telah ditetapkan untuk anda bagi mengkompemkan yang anda benar-benar layak menjadi penghuni tetap sorga suatu hari nanti.

"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: 'Bilakah datangnya pertolongan Allah?'. Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat."
[al-Baqarah, 2:214]


Sekiranya kita bermati-matian menghabiskan segala sumber yang ada bagi memastikan kita terpilih untuk mendapatkan sekolarship di dunia ini, kita sewajarnya melakukan lebih lagi daripada itu untuk mendapatkan sekolarship untuk ke sorga. Mengapa? Kerana kita hidup hanya sekali di dunia ini, sedangkan sekolarship dunia, alah, kalau bukan rezeki anda untuk ijazah bujang, mungkin rezeki anda untuk ijazah Tuan Guru pula..? (Baca: Master. Hohoho..)

Bukankah dunia itu ladang akhirat..? Adakah kita nak menuai buah-buahan atau hasil tanaman yang busuk lagi masam dan tidak sedap langsung di akhirat nanti..??

Seandainya kita bertungkus-lumus berlumba-lumba dan bersaing untuk mendapat sekolarship di dunia ini, kita sewajarnya berlumba dengan lebih sengit dan gigih lagi untuk mendapatkan sekolarship untuk ke sorga. Tetapi yang menariknya sekolarship untuk ke sorga ini, ia tiada kuota. Jadi tidak perlu dengki-mendengki dan hasad buruk kerana setiap orang ada peluang yang sama-rata untuk ke sana! Walaweh! 


Biarlah kita penat berlumba di dunia, asalkan mendapat pingat di akhirat nanti! ;) [Kredit Gambar: qc-london]

Bahkan, sekiranya anda saling membantu sambil berlumba-lumba untuk menjadi pemohon yang terbaik, lagi cerahlah peluang anda untuk mendapatkan sekolarship itu!

"Berlumba-lumbalah kamu untuk mendapatkan keampunan daripada TuhanMu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman pada Allah dan rasul-rasulNya. Itulah kurnia Allah yang diberikan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar."
[al-Hadid, 57:20]

Allah sudah cukup bermurah-hati untuk menawarkan sekolarship ini kepada sesiapa sahaja; tidak kiralah anda kaya atau papa, hodoh atau kacak bergaya, pendek atau tinggi, asalkan anda memenuhi syarat-syarat kelayakan, anda pasti dijamin untuk menerima sekolarship!

Apakah syarat-syarat kelayakannya..? Sila rujuk al-Quran, as-Sunnah dan Seerah..! Wahahaha..

Dan anda tahu apa yang lebih fulamaweh tentang sekolarship ini..? Sekiranya anda gagal memohon buat kali pertama, anda masih boleh memohon untuk kali kedua, ketiga, keempat ... dan kezigilion kalinya...! Pintu permohonan sentiasa dibuka, asalkan anda MAHU dan TAHU untuk memohon! Dan yang lebih utama, asalkan anda tidak melepasi tarikh tutup permohonan, maka anda sangatlah paling teramat layak untuk memohon...! (Ok part ni kena buat muka terkejut kerana tak percaya tawaran dari Allah yang sangat osem)

Leh, dok tercongok kat situ lagi buat apa..?? Tunggu apa lagi..?? Cepat cepat mohon sekolarship untuk ke sorga..! Jangan biarkan proses permohonan untuk sekolarship ini ditutup untuk selamanya-lamanya..!

-gabbana-

Alhamdulillah, akhirnya dapat juga saya menghapdet belog ini. Laptop saya dihantar untuk proses penyucian jiwa (Wah!) maka sepanjang hujung minggu tidak berkesempatan untuk beratas talian. Oh kalau laptop saya ada di sisi pon, saya rasa saya tiada masa untuk menghapdet kerana saya begitu gembira berkoferens riang! Senyum ceria nampak gigi.

10 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 25/04/2011, 13:40  

berlumba-lumba untuk dapatkan insurans pendidikan,insurans kesihatan & nyawa,insurans kereta dll...tapi insurans ke jannah jarang dipedulikan.

fastabiqul khairat...
[16:30-31]

jzkk

Zulkifli 25/04/2011, 18:01  

Hadith Al-Bukhari
Rasulullah SAW bersabda "Semua umat ku akan masuk syurga kecuali orang yang enggan."
Baginda ditanya "Siapakah yang enggan?"
Baginda bersabda "Sesiapa yang taat kepada ku ia masuk syurga dan sesiapa yang derhaka kepada ku ia masuk neraka."

Scholarship dunia = limited placement but too many applicants

Scholarship akhirat = unlimited placement but too few applicants

Jazakallah! :)

Sasya Suhaimi 25/04/2011, 18:03  

suka blog inche gaban.eh.gabana.

Anonymous 25/04/2011, 22:25  

inche punya intro mmg wajib panjang-panjang yeh? >,<

tapi nice analogy, n nice pembawaan.

semoga kita sume jadi rijal qowiyy iA..

Mr AZZ 26/04/2011, 20:43  

Alhamdulillah inche..
byk manfaat ana dpt time bce blog inche.kite prnah jmpe dlm bbrp siri konferens riang b4 dis.

ape2 pon keep up da good work inche.jzkk atas sgale prkongsian n info. ^_^

Inche gabbana 27/04/2011, 09:33  

enonimus I: menarik analogi tu. tp saya rasa, kalau insurans, patutnya insurans lindung diri dari neraka tak..? hohoho..

pape pon jzkk! ^^

Inche gabbana 27/04/2011, 09:34  

zulkifli: saya seriyesly mencadangkan agar anda tulis belog anda sendiri. anda berbakat tahu..?? ;)

jzkk atas perkongsian yg menarik!

Inche gabbana 27/04/2011, 09:34  

sasya suhaimi: -____-" cis. tapi takpe, anda dimaafkan sbb suka belog ini! Wihihih..

Inche gabbana 27/04/2011, 09:35  

enonimus II: uish, mestila, sbb intro tu dia bagi overview apa yg saya nak cakapkan.

macam muqaddimah zilal la jugak.. hihihi..

Inche gabbana 27/04/2011, 09:36  

mr azz: uish.. O__o anda pasti ke tu saya..? hehehe..

barakallahu fik. semoga kita sama2 dapat manfaatnya, IAllah.. ;)

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP