Uswah

24 April 2010

Ode to Thee

The sky ain't always blue,
The sun ain't always bright and shiny,
The wind ain't always cool and breezy,
The birds ain't always chirping happily,
The grass ain't always green,
The soil ain't always soft and tender,
The flowers ain't always blooming with eager,
And the stars ain't always twinkling with glitter.

Yet you know you've got someone,
Whom you can rely and trust on,
Whom you can shed tears on his shoulder,
Whom you can laugh without shame,
Whom you can make fun of,
Whom you can be angry with,
Whom you can tell him anything,
Whom you don't keep secret from,
Whom you can share everything,
He who makes your world a better world,
A better place.



-gabbana-

23 April 2010

Economics Made Easy: An Essay

I wrote this piece of article almost a year ago. It was meant for an essay competition, which I didn't manage to win any recognition. Nevertheless, it was a unique experince for me; I've never entered such a large scale competition before.

For those who have never learned economics, or even hate economics (hohoho..), don't worry, this will be an easy read. And I surely hope you will enjoy it..! Cheerios..! =)


***


When you talk about economics to the average Joe, what would you expect him to think of? Either he has discovered an amazing offer from Ryanair for its economy seat or he is thinking to buy his economy meal lunch from the nearest Chinese take-away. It’s devastating, isn’t it? Well, we cannot blame him for one obvious reason; economics is a complicated subject to discuss with people who are not familiar with its numerous concepts. Unless you have some background in economics (thanks to your O-Levels), economics seems to be the least favourite topic to talk about during one of your Starbucks sessions. 

This should not be the case. Economics is probably the most fundamental concept in one’s daily life. From choosing which type of bread you want to eat for tomorrow’s breakfast to why some men choose to be single throughout his life, economics has the answers to all. But before we can educate people on why economics should not be treated as a Martian, it is crucial for us to realize that even people who are doing the subject in schools and universities find it hard to grasp fully the beauty of this subject. With complex graphs and diagrams, confusing formulas and equations, economics is unlikely to be fun and enjoyable. This definitely should not be the case.

Have you ever wondered why students of the humanities, especially those who are doing literature and history are having so much fun learning? Easy – their subjects are taught through vivid and vibrant stories. I believe, although it might be impossible to teach economics through stories of castles and princesses, a method of simplifying economic theories should be devised, such that students would find it interesting to read economic literature. As far as I’m concerned, the readily available economics textbooks are rather dull and dry. I challenge the reader to find someone who reads Microeconomics 3rd Edition with enthusiasm, eagerly flipping through every page, hungry for more economic theories. Economics textbooks are full of puzzling jargons, bursting with ever more complicated formulas. To make things worse, authors of these books do not seem to care about making these ideas more understandable. Thus, when my lecturer actually explained general equilibrium theory through Robinson Crusoe’s life, I found that very exciting and motivating. There should be more Superman, David Beckham or even Vicky Polard in economic study cases and examples.

Questions, provocative and mind-boggling questions should be asked more frequently to students to make this subject more interesting and lively. After all, it was through series of questions people like Adam Smith and Vilfredo Pareto found the answers for the most complicated matters. It was through relevant and significant questions that economic theories and concepts were actually able to develop and flourish. Robert H. Frank in his book, The Economic Naturalist, emphasizes the importance of asking the right questions, and hence the right answers to fully understand even the simplest economic problem. In this, students have to play their parts as well; they have to ask. Teachers, tutors and mentors have to encourage them to ask, even the craziest or the weirdest of questions. Why did governments all over the world are willing to spend billions to bail-out failing companies when poverty still exists? How could the Americans and the Chinese still eagerly produce millions of tonnes of CO2 when the world is melting thanks to the global warming? When? What? All sorts of questions need to be asked (not necessarily answered!) so that students can relate well with what they have studied and consequently, fully comprehend the subject matter. It will also create a competitive environment amongst the students to be more proactive in class and discussions and hence, make economics more interesting.

Assignments and workloads should not deter the students from wanting to know more about economics. They should work as a stimulus to encourage them to explore the hidden aspects and discover the hitherto unseen angles of economics. They should enhance students’ understanding of the subject matter, not make it more confusing and heartbreaking. In this, real case studies seem to be the only approach made available in schools and universities. This is good because students can assess and judge for themselves how economic theories are put into practice. But this is simply not enough. Students should engage in real economic situations and problems, to the point they can actually apply some of the concepts they have learnt. Recently, a friend of mine spearheaded the ‘Consumer Price Index (CPI) for Students’ project where he and his team had to collect data from scores of students on their daily expenses. The forthcoming results were more than just an academic exercise; now we understand more explicitly the spending habits of the students. This is exactly what I am talking about. Real case studies with real life approaches. Not just theories and explanations, more theories and more explanations. With such a practical approach, students have the incentive to put more effort into understanding the fundamentals of economics. Once they can witness the rationale of a particular economic theory for themselves, understanding it would be easy.

Economics is not just about GDP, GNP or Real Productivity growth. It is not just about demand and supply. There is more to economics. And students should be taught to realize that. Economics should be made easier because it is, undoubtedly and inevitably, the most interesting and captivating subject of all. Yes, numbers and formulas are important. But that does not mean economics should be taught as if you were building a submarine. I bet there are quite a few mathematicians and even economists out there who would disagree with me. But if there are easier ways and methods to make people appreciate economics as much as they love eating chips and kebabs, ask yourself – why not?

-gabbana-

20 April 2010

Semerah Bunga di Padang Lincoln

Setiap hari kakiku melangkah,
Keluar dari gerobokan keretapi,
Bawah tanah,
Melalui jalan tar kusam,
Di tengah hiruk pikuk,
Manusia yang tiada arah,
Mencari kekayaan dunia,
Material pemuas nafsu.

Destinasiku tetap sama,
Maughan usang yang gah,
Berdiri berabad lamanya,
Menjadi saksi kepada kegilaan manusia,
Dulu, kini dan selamanya,
Tetap sama,
Manusia yang hilang arah,
Ibarat anak kehilangan ibunya.

Namun di tengah-tengah,
Terbentang Padang Lincoln menghijau,
Manusia dan anjing tiada bezanya,
Tidak berbaju,
Berseronok, berlari dan menikmati,
Sisa-sisa nikmat dunia,
Yang indah di jiwa,
Tenat menanti ubatnya.

Dalam kehanyutan manusia itu,
Tersergam sebatang pohon,
Bungaannya merah,
Lebat dan subur, Muda dan menyala,
Seperti tidak peduli dan mengerti,
Akan manusia alpa di sekeliling,
Ia terus berdiri menjadi saksi,
Patuh dan akur pada Tuhan.

Ah alangkah bagusnya!
Kalau aku bisa menjadi,
Sepertimu wahai pohon,
Yang tidak kenal apa itu angkuh!
Yang tidak tahu apa itu musuh!
Yang tidak erti apa itu cemuh!
Kau terus berdiri,
Memuji kebesaran tuhanmu.

Betapa hati ini,
Cinta dan rindu pada pohon,
Penyejuk mata pengubat hati,
Membalut luka keresahan,
Melihat manusia yang ingkar,
Pada Tuhan,
Yang lupa akan api bakaran,
Semerah bunga di Padang Lincoln.

-gabbana-

18 April 2010

Seringgit Dua

Menyelusuri jalan Fonthill usai solat Asar semalam setelah penat menelaah pelajaran, saya dipukul oleh suatu perasaan sedih, kasihan dan helpless. Perasaan itu silih berganti menerjah minda dan jiwa.

Manakan tidak..? Toleh kanan, perempuan-perempuan berpakaian serupa tak payah pakai baju yang memenuhi jalan. Toleh kiri, anak-anak muda yang rosak akhlak, yang tidak ada hala tuju dan masa hadapan. Pandang depan, remaja perempuan yang berlagak dan berpakaian seperti orang dewasa lagaknya. Saya pandang sekeliling dan manusia amat sibuk dengan urusan dunia. Di mana-mana sahaja, pemandangan yang dilihat cukup menyakitkan hati dan memenatkan minda.

Ya Allah! Aku berada di tengah-tengah umatmu yang rosak dan tidak kenal siapa Pencipta mereka!

Entah kenapa, saya berasa belas dan sedih melihat mereka. Dan terasa seperti seolah-olah saya dihimpit oleh tembok-tembok batu yang cukup besar, kuat dan berat.

Rupanya banyak lagi kerja yang aku kena buat...

Sepanjang perjalanan ke rumah, macam-macam yang saya fikirkan. Sedangkan umat Islam sendiri masih begitu ramai yang perlu diberi perhatian, bagaimana saya nak bantu mereka ni..?? Boleh pulak, berhampiran dengan rumah saya, sekumpulan manusia berkulit gelap sedang mengadakan suatu keramaian, diiringi oleh muzik Afrika yang cukup kuat dan membingitkan telinga. Majlis sambutan hari jadi nenek mereka gamaknya.

Adusss.. Berat berat... Saya hanya mampu menggeleng kepala. Terasa cukup lemah dan tidak berguna...

Adakah ini perasaan yang dialami oleh Rasulullah SAW dan para sahabat r.a. ketika di Mekah dahulu...? Allahu a'lam. Tapi saya dapat bayangkan betapa tertekan dan beratnya mereka ketika 13 tahun pertama dakwah di Mekah. Yalah, bayangkan, bukan setakat masyarakat sekeliling yang kufur dan ingkar pada Tuhan Yang Esa, malah mak, bapak saudara, anak sendiri, kawan baik dan orang-orang terdekat yang amat disayangi turut bangun menentang dakwah yang dibawa oleh mereka.

Tapi mereka tidak pernah berputus asa. Mereka manyampaikan apa yang mereka tahu. Tanpa ada rasa segan mahu pun silu. Inilah kekurangan kita. Kita selalu berkira-kira apakah yang orang akan cakap pasal kita bila buat kerja dakwah ni. Kita amat risau dengan reaksi orang lain. Kita takut orang akan benci dan tak suka dengan kita. Ya Allah... Lemahnya kita!

Peduli apa kita dengan apa yang orang nak cakap pasal kita...? Pernah kita peduli apa yang Allah cakap pasal kita...?

Peduli apa kita dengan apa yang orang nak fikir pasal kita...? Pernah kita risau apa yang Allah fikir pasal kita...?

Peduli apa kita dengan apa yang orang akan buat pada kita...? Pernah kita takut dengan balasan Allah yang menunggu-nunggu kita di akhirat kelak...??

Ya Allah... Ya Allah... Ya Allah....

Sangat kagum dan respect pada Nabi Nuh a.s., Nabi Lut a.s., Nabi Syuaib a.s. dan sudah tentunya Khatimul Anbiya', ar-Rasul SAW. Juga para anbiya' yang lain. Mereka hidup di tengah-tengah masyarakat yang cukup rosak dan jahil. Yang paling penting, mereka juga manusia biasa seperti kita; punya hati dan perasaan. Yet, mereka tetap teguh menyampaikan dakwah dan risalah Allah. Subhanallah...

Anda masih ingat doa ar-Rasul SAW ketika baginda dihalau dari Taif...?


Wahai Tuhanku, kepada Engkaulah aku adukan kelemahan tenagaku dan kekurangan daya upayaku pada pandangan manusia.

Wahai Tuhan Yang Maha Rahim, Engkaulah Tuhannya orang-orang yang lemah dan Engkaulah tuhanku.

Kepada siapa Engkau menyerahkan diriku? Kepada musuh yang akan menerkam aku atau kepada keluarga yang Engkau berikan kepadanya urusanku, tidak ada keberatan bagiku asalkan Engkau tidak marah kepadaku.

Sedangkan afiat-Mu lebih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahaya muka-Mu yang mulia yang menyinari langit dan menerangi segala yang gelap dan atas-Nyalah teratur segala urusan dunia dan akhirat.

Dari Engkau menimpakan atas diriku kemarahan-Mu atau dari Engkau turun atasku azab-Mu. Kepada Engkaulah aku adukan halku sehingga Engkau ridha. Tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Engkau."

Tengok tu. Punyalah sedih doa ar-Rasul SAW. Tapi apa yang paling baginda khuatirkan...?? Baginda sangat takut dan risau kalau Allah marah dan tidak redha padanya. Baginda tak peduli apa pun layanan orang lain terhadapnya. Paling penting dan utama, Allah sayang dan kasih padanya.



Inilah sikap dan akhlak yang kita mahu terapkan dalam diri setiap orang yang bergelar dai'e; kebergantungan yang ultimate semata-mata pada Allah. Hanya kepada Dialah kita berdoa dan hanya kepada Dialah kita meminta pertolongan. Dialah pengurus, pentadbir dan pencipta segala sesuatu. Dialah pemilik segala sesuatu dan tanpa keizinanNya, tiada apa yang boleh berlaku.


Jom kita merdekakan dan bebaskan jiwa dan minda kita daripada belenggu-belenggu yang mengikat kita kepada faktor-faktor penyebab yang lain. Semuanya datang daripada Allah. Dari sekecil-kecil benda sehinggalah sebesar-besar benda. Dari penyebab kenapa kita pening kepala, kepada penyebab kenapa kita boleh lulus peperiksaan dengan cemerlang. Semuanya tu dari Allah.

Ingatlah! Kemenangan itu milik Allah dan Dialah yang akan tentukan siapa yang layak memiliki kemenangan itu. Dan kalau kita tak nak kemenangan itu, Allah pastinya akan beri kemenangan tu pada orang lain! Rugilah kita... So apa tugas kita...? Kita kena usaha sehabis baik untuk kejar dan dapat kemenangan tu..!

"Al Wajibat Aktsaru Minal Auqat!" ISHAB cakap, kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang kita ada..! Jom bekerja! =)

-gabbana-

17 April 2010

Kemenangan Yang Agung

Salaam a'laikum warah matullah.

Uhm, dah lama sangat saya tak update blog ni kan..? In fact, ni adalah post pertama saya untuk bulan April. Untuk pengetahuan para pembaca, saya kini sedang bercuti Musim Bunga, atau nama glamornya cuti Easter. Walau pun namanya cuti, tapi saya tidaklah bercuti mana pun, kerana tidak lama lagi saya akan menghadapa peperiksaan akhir pada bulan Mei nanti. -___-" Memang saya sedang cuak dan gelabah kerana ini adalah peperiksaan akhir yang AKHIR saya, di mana selepas ini saya akan tamat belajar untuk Ijazah Sarjana Muda saya. Begitu cepat masa berlalu kan..? Saya masih ingat ketika pertama kali saya menjejakkan kaki di bumi London ini...

Mana-mana jalan (anyway.. Hihihi..), saya tidak berniat untuk bercakap tentang pengalaman saya di bumi UK ni, atau apa yang telah saya lakukan sepanjang saya bergelar warga London. Nanti emo pulak. Mungkin itu di post yang lain. Post ala-ala sedih sebab nak tinggalkan London. Hukhuk.. Tapi, saya nak bercakap pasal kemenangan, atau kejayaan. Boleh ke...? Kalau anda cakap tak boleh, saya tak peduli sebab ini blog saya.. Hehe..

Apa itu kemenangan..? Apa itu kejayaan..? Sebahagian besar daripada kita, apabila disebutkan 2 perkataan ini, pastinya yang pertama sekali melintas jalan minta izin lalu di minda adalah kejayaan mendapat keputusan peperiksaan sewaktu di sekolah menengah dahulu. Atau memenangi Pertandingan Menggoreng Cekodok Pisang Peringkat Mukim. Atau berjaya mem'bid' barangan yang diimpikan selama ini di eBay. Atau memenangi Pertandingan Sudoku yang dianjurkan oleh surat khabar tempatan di kawasan anda. Atau berjaya dinaikkan pangkat setelah bertahun-tahun membodek bos. Atau berjaya berkahwin dengan pasangan idaman, membeli kereta impian dan memiliki kediaman yang menawan.

Fuuhhhh... Memang anda berjaya dan menang. Saya tak nafikan semua tu adalah tanda kejayaan dan kemenangan.

Tapi kan, kejayaan dan kemenangan sedemikian rupa adalah sangat subjektif dan relatif. Maksudnya, anda perlu membandingkan pencapaian dan kejayaan anda itu dengan apa yang dimiliki oleh orang lain. Mungkin setengah orang menganggap bahawa dengan memenangi Pertandingan Teng-Teng Peringkat Seluruh Afrika Utara sudah merupakan kejayaan yang besar dan manis buat diri seseorang itu. Tetapi bagi mereka yang duduk di Cheng Dong, China mungkin menganggap pencapaian sedemikian rupa adalah pelik dan tidak ada benda berfaedah lainkah yang mereka nak buat..? Getus hati para penduduk Cheng Dong, China.

Yang lebih utama, kejayaan dan kemenangan yang sedemikian rupa adalah terlalu sementara; hanya untuk tempoh masa yang terhad. Kejayaan itu tidak berkekalan dan hatta ia diabadikan dalam buku-buku sejarah sekali pun, akan sampai suatu masa di mana orang akan melupakan kejayaan tersebut. Manusia sibuk untuk mencipta kejayaan dan kemenangan yang baru. Maka kejayaan-kejayaan dan kemenangan-kemenangan yang baru ini akan menolak tepi dan menyisihkan rekod-rekod sebelum ini yang kurang dan tidak signifikan.

Maka sia-sialah usaha Juriyah anak perempuan Semelah kerana telah berusaha gigih, mempersiapkan diri setahun lamanya untuk memenangi Pertandingan Gores dan Menang anjuran Syarikat Kicap Manis Cap Umpan Tekak. Penat sahajalah peluh dan keringat yang dikeluarkan oleh Leo de Senendeza setelah berpenat lelah merentasi lautan Pasifik untuk mencipta rekod baru berenang sambil beramah mesra dengan Inche dan Puan Jerung. Buat habis masa dan tenaga sahaja Kassim Dol membancuh kopi, memfotostat dokumen dan pergi membeli makanan tengah hari untuk bosnya semata-mata dengan harapan bosnya itu akan mengahwinkan anak gadis dara suntinya dengan dirinya.

Mungkin ada di kalangan anda yang berkata, apa yang sia-sianya..? Apa yang penat dan bazir tenaganya..? At least mereka berusaha. At least mereka ada pencapaian dan kejayaan peribadi yang mereka boleh kenangkan dan hargai, turunkan kepada anak dan cucu mereka. Kerana manisnya at least (meminjam kata-kata Inche Mushin).

Betulkah begitu? Cukupkah dengan hanya mencapai kejayaan untuk kenangan dan koleksi simpanan peribadi..? Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal ketiak. Oooppsss. Alang-alang nak capai kejayaan, hulurkan tangan ke langit, biar sampai bintang dan bulan dapat dicapai. Alang-alang nak dapat kemenangan, biarlah kemenangan yang dicapai itu adalah kemengan yang hakiki, yang akan dkenang buat selamanya dan tidak ada penyesalan di hari kemudian.


Jadi, apakah kemenangan dan kejayaan yang agung itu..?

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang Mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikianlah kemenangan yang agung."
at-Taubah, 9:111

Nah! Inilah dia kemenangan yang agung! Dengan menjadi seorang mukmin yang sejati, yang tiada kepentingan diri mahupun cita-cita tersembunyi! Mereka ini menjual jiwa dan raga mereka berserta isi-isinya sekali dengan harapan Allah akan membelinya dengan syurga yang pasti. Dan Allah telah pun berjani yang jual beli itu pastinya akan menggembirakan orang-orang Mukmin ini.

Subhanallah... Inilah, tanpa ada ragu-ragu mahupun sangsi, kemenangan yang hakiki. Di dunia mereka berjaya kerana berjaya melaksanakan perintah Allah sebagai hamba dan khalifah, di akhirat mereka lebih berjaya lagi kerana menjadi penghuni syurga yang kekal abadi, berkaasih sayang sesama mereka dan yang lebih utama, dapat berjumpa dengan Rabb mereka yang telah menciptakan mereka. Di dunia ini, harta, jiwa, hidup dan mati mereka hanya untuk Allah. Mereka telah pun awal-awal lagi menjual semua ini kepada Allah, tanpa meletakkan sebarang harga mahu pun mahar, melainkan keredhaan Allah yang agung dan hakiki.

Jadi, apa kata anda..? Anda mahu berjaya seperti mereka..? Saya mahu. Saya percaya anda juga mahu.

Sekarang anda sudah tahu dan mahu. Jadi apa tunggu lagi...?? Jom kita jual harta dan nyawa kita kepada Allah, kerana itulah kemenangan dan kejayaan yang teragung!

Allahu a'lam.

-gabbana-

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP