24 November 2009

Jom kita istighfar!

Salaam anda semua,

Mengikut riwayat yang sahih, Rasulullah SAW beristighfar 70x dalam sehari! Saya ulang, TUJUH PULUH KALI dalam sehari. Sedangkan baginda adalah seorang yang maksum; diampunkan segala dosanya, past, present and future.

Kita...?

Uhmm..... Setakat 3x selepas solat fardhu, baru 15x sehari!

Ok, jom kita fikir. Saya ambil contoh aktiviti seharian saya. Berjalan ke masjid untuk solat jemaah, pergi balik paling cepat sepuluh minit. Andailah kata, satu istighfar lengkap (Astaghfirullah...wa a-tu bu-ilaih) mengambil masa 5 saat setiap satu (mengikut kiraan sendiri yang agak cepat). Dalam masa 5 minit..? Ok la, nak pakai kasut, nak tutup pintu, nak bukak kasut balik bila dah sampai masjid... Jadikan 3 minit la. Dalam 3 minit ada 180 saat. Maknanya, dalam perjalanan nak ke masjid tu, dah boleh beristighfar sebanyak kurang lebih 36x! Pergi balik = 72x! Subhanallah...

Kalau diamalkan untuk setiap solat fardhu, Insha-Allah dah dapat 360x istighfar! Wow...!!

Tu baru pergi masjid. Belum duduk dalam tube nak pergi kelas lagi! Misal lah kata ada 10 minit free duduk dalam tube tak buat ape, dalam perjalanan pergi ke universiti. Kalau pergi balik dah digunakan semata-mata untuk beristighfar, dah boleh dapat 240x istighfar! Best kan...?? Campur dengan yang istighfar pergi balik masjid tadi, dah jadi 600x...! Subhanallah... Susah ke...?

Tapi, bukanlah maknanya saya nak kata, kena istighfar sahaja sepanjang masa tak buat benda lain. Kalau ada benda lain yang berfaedah dah boleh mendatangkan pahala, silalah sila, jangan malu-malu. Cuma... Kebanyakan masa kita digunakan untuk buat benda-benda tak senonoh, yang banyak mendatangkan dosa! Betul tak...??

So jom kita istighfar sama-sama! Jom kita hapuskan dosa-dosa kecil kita yang menggelapkan hati ni! Jom kita buang semua dosa-dosa kita yang dah bertimbun ni..!

"Astaghfirullahal adzim. Alladzi la-ila ha-illa, hu-wal hayyul qayyum wa a-tu bu-ilaih..."

"Aku memohom ampun kepada Allah yang tidak ada Tuhan selain Dia, yang hidup dan selalu jaga; dan aku bertaubat kepadaMu."

Senang je kan...? =)

Jom jom jom kita istighfar!

-gabbana-

4 Caci Maki Puji Muji:

penulis.sahaja 24/11/2009, 08:40  

Tak terfikir pun pasal tu.
terima kasih.

Inche gabbana 24/11/2009, 09:56  

sama-sama. ;)

Nisyana Abdul 24/11/2009, 23:50  

Adam, once dah dah start update, lagi senang nak update kan.
semoga istiqamah dalam meng'update blog, insyaAllah.

Inche gabbana 25/11/2009, 18:42  

Btol tu Anis. Tp tak boleh nak tulis pjg2 ah. Sbb rasa buang masa sgt.. Huhu..

Neways, moga Anis istiqamah juge..! ;)

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP