27 March 2013

Ini Kalilah!

[Kredit]

"Satu kesilapan yang paling merbahaya bagi dakwah ialah apabila ia melakukan tajmik (Pengumpulan) yang luas sebelum adanya sekumpulan dai'e yang mampu mentarbiyah mereka yang telah berkumpul di sekelilingnya. Kumpulan dai'e itu sendiri pula mesti memperuntukkan sebahagian daripada waktunya untuk meneruskan tarbiyah diri sendiri dengan ilmu dan ibadah. Jika tidak, hati mereka akan menjadi keras setelah dapat menikmati kelazatan permulaan. Apabila hati telah keras, akan hilanglah pula ruh-ruh ukhuwwah.

Keseimbangan (tawazun) ini bukan hanya khusus untuk permulaan dakwah sahaja, bahkan usaha-usaha tajmi' ini mestilah dikawal di seluuh fasa perkembangan dakwah. Jika tidak, dakwah akan diancam bahaya yang besar.

Oleh itu, perencanaan dakwah pada peringkat permulaannya tidak mampu merangkumkan seramai mungkin orang awam dan orang biasa 'rajul syari', kecualilah jika kita melonggarkan syaat-syarat penggabungan. Adalah satu kesilapan besar jika kita biarkan dakwah cuba mengutip dan beriya-iya mendapatkan rajul syari' sebelum wujudnya kesedaran yang cukup pada mereka dan kita mempunyai bilangan tenaga tarbiyah yang mantap.

Kalangan dai'e yang terlibat dalam politik biasanya mahu supaya dakwah berlumba-lumba dengan parti-parti politik lain untuk menarik seramai mungkin orang awam. Sedangkan kita dapati yang jelasnya orang awam di negara-negara Islam, tabiat biasanya ialah mereka tidak bersedia untuk bersama-sama dalam temph yang lama dalam mana-mana jemaah.

'Rajul syari', ghaugha', duhama' (mob, riffraff & rabble) dan orang ramai yang bising-bising ini biasanya adalah menjadi tonggak utama dan asas hiudpnya parti-parti jahiliyyah. Ini adalah kerana parti-parti ini boleh menukar ganti program dan uslub mereka menurut kehendak pengikut atas pasaran semasa yang laris.

Tetapi dakwah Islam tidak akan menang dengan orang-orang seperti ini. Bukan orang-orang sebegini yang akan mengubah perjalanan sejarah.

Tajmi' orang ramai dalam masa yang singkat adalah suatu kemungkinan, tetapi ia tidak dapat bertahan lama.

Lebih daripada itu, tajmi' yang meluas akan meletakkan dakwah pada situasi baru yang memerlukan tenaga yang besar untuk kerja pengurusan. Ia juga memerlukan kumpulan qudwah bertaraf tinggi untuk mengekalkan tajammu' (penggabungan) pada suasan kerohanian tinggi ketika mengharungi pelbagai peristiwa. Sekiranya kemampuan tenaga dan qudwah tersebut tidak mencukupi sebelum dilakukan tajmi' meluas dan bekerja dengan 'rajul syari' itu, maka ini bermakna dakwah telah menghimpunkan orang ramai yang hanya bernama Islam tetapi mempunyai pelbagai kecenderungan yang tidak terkawal dan tidak boleh tunduk kepada perancangan. Mereka akan bertindak tanpa arah dan tujuan. Mereka mungkin menggunakan Islam untuk membuat sesuatu yang bukan Islam. Bahkan kadangkala memburukkan Islam dengan kefahaman yang bercampur-baur, teori-teori kufur dan aqidah yang bercampur-aduk dengan bidaa'h.

Sikap bermudah-mudah (Tahasul) semasa pemilihan dan tindakan meramaikan kuantiti tanpa kualiti (takaathur la tarkiz) akan melahirkan pelbagai tindakan dan kegiatan yang tidak terancang dan tidak bertujuan. Dalam masa yang lain pula, semagat dai'e untuk menutup kekurangan, rasa tidak mahu dikalahkan oleh golongan jahiliyyah, penyeleweng dan mulhid (Atheis) dan rasa mahu menguasai seluruh medan penglibatan keilmuan (tsaqafiyyah) dan politik yang digunakan untuk memimpin manusia. Itu semua menyebabkan dai'e mula mengikut perancangan kerja parti-parti politik tanpa melihat kemampuannya sendiri. Ini juga mendorong mereka turun ke medan dan pentas gelanggang sedangkan mereka tidak mempunyai persiapan yang cukup."

[al-Muntalaq: Bab 15, Peluasan Yang Seimbang dan Penyebaran Yang Berhati-Hati]

Syok sendiri..? Terlalu idealistik..? Tidak berpijak di bumi yang nyata..?

Ohoi! Dr. Yusuf al-Qardhawi pernah berkata;

"Saya hairan melihat mereka yang berkata, 'Anda berdegil dalam cita-cita. Memelihara idealisme yang tinggi dan pendakian yang sukar. Berhentilah di sini, jangan bersusah-payah. Anda hanya menyemai benih di bumi yang kontang!"

Saya berkata kepada mereka, 'Tunggu! Putus-asa bukanlah sikap saya. Akan saya tabur benih di bumi dan buahnya hanya dari Tuhan. Apabila saya telah sampaikan risalah ini dengan bersungguh-sungguh, kemudian saya dapati tiada yang menyahutnya, apa dosa saya..?"

[Majalah al-Mahabith a-Misriyyah, bil 31, 1951]

Jika ada orang yang bertanya, andai ada yang masih mempertikaikan, sekiranya ada yang terus mencela dan memperkotak-katikkan, ini jawapan saya:

"Ini jalan saya. Saya yakin dengannya. Saya 'izzah dengannya. Dan saya tajarrud serta tsiqah dengannya. Ini pilihan saya. Dan saya yakin, andai saya istiqamah dengannya, inilah jalan yang akan membawa saya ke sorga.

Anda bagaimana..? Sudahkah anda membuat pilihan..? Adakah anda golongan yang bekerja..?

Jom kita sama-sama berlari, menuju sorga..?"

Senyum.

-gabbana-

4 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 27/03/2013, 21:29  

Ana rase memudah2kan itu Tasahul bukan.Tahasul. Jzkk

Anonymous 28/03/2013, 06:11  

Inche gabanna kenape tak buat application blog APG? Kan chantek kalo ada artikel baru sendiri notify kat hand phone.. Baru chantek menarik tetarik the bomb wahah

Anonymous 29/03/2013, 09:37  

pakcik2 syuyukh kne bace artikel ni =P

lupadiri 17/05/2013, 07:45  

hahaha perosak bahasa arab dan bahasa melayu, baru belajar alif ba ta dah jadi arab dasat2 anonymous 27/3

gunalah bahasa yang sedia ada, kalo dah takda dalam bahasa baru pinjam bahasa len...

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP