11 December 2012

Hati Dai'e Kena Besar Bohhh!

Allahumma ya muqallibal qulub. Tsabbit qalbi a'la deenik. Amiin, ya robbal a'lamin. [Kredit]

Ok post ini sumpah memang saya tuju kat diri sendiri. Memang kaw-kaw nak bagi pelempang dan penyepak kat diri ni. Biarlah tersembam. Biarlah terperosok dalam. Biarlah berdendam. 

Ini adalah luahan rasa. Ini adalah bentakan jiwa. Ini adalah ngomelan sukma. Maka saya akan balun deras, pukul keras, dos tahap Super Saiya kesebelas sebab ini adalah pukulan maut sampai terbabas. Jika anda yang mahu turut serta diasak dan dibelasah sampai terlentang dan berbuih mulut, dipersilakan menjadi tetamu saya. Anda amatlah dialu-alukan.

Tapi kalau ada yang terasa secara tak sengaja, itu bukan tanggungjawab saya. Saya sudah beri diskelemer awal-awal lagi. Pastikan anda tinggalkan wasiat kepada keluarga terdekat, kalau anda rasa mahu terjun gaung terdalam atau melompat ke dalam paya buaya seusai membaca tulisan ini.

Baiklah. Inche gabbana, anda sudah bersedia..? 

Tarik nafas. Pegang dada. Pejam mata. Hembus nafas.

Ayo!

Hey Inche gabbana! Kenapa anda nak bersedih layan perasaan bagai apabila orang yang anda rindui itu tidak merindui anda...?? Kamonlah! Jangan jadi macam anak kecil boleh tak..? Lepas tu susah hati. Bila susah hati, satu benda pon tak jadi. Orang tak balas sms, jadi tak keruan. Orang tak nak layan, jadi gila meroyan! Pfffttt! Allah kan ada..?? Kenapa tak rindu pada Allah sesungguh-sungguhnya?? Allah konpem sekonpemnya tidak akan mengechiwakan anda tahu...?? Rindu pada manusia, terseksa, mungkin akan terkechiwa. Tak salah rindu-merindu ni, tapi janganlah sampai kerja-kerja yang lebih utama sampai tergendala! Dan mana anda tahu dia tak rindu pada anda hah?

Nanges.

Hey Inche gabbana! Apa fasal anda nak cemburu tak menentu, apabila melihat orang-orang yang anda sayang tu bermesra dan berkasih-sayang dengan orang lain..?? Apa anda ingat mereka tu milik anda?? Anda fikir anda yang lahirkan mereka?? Apa punya manusia la anda ni. Patutnya anda rasa gembira, sebab orang yang anda sayang dan chenta, turut menyayangi dan menchentai orang lain. Bukankah kita disuruh untuk menyebarluaskan chenta keranaNya..? Ini tidak. Mulalah hati berdebar-debar, belakang tengkut gatal-gatal dan meremang bulu roma apabila menghendap orang yang anda sayangi, dan dapati dia berkasih mesra dengan orang lain. Ohoi, anda ingat anda tu kachak dan canteque sangatkah...??

Potong bawang.

Hey Inche gabbana! Mengapa susah benar anda ni nak berlapang dada hah? Oh, kemain lagi kan anda mengharapkan orang berlapang dada dan bersangka baik dengan anda? Tapi tiba giliran anda untuk berlapang dada, tiba-tiba sahaja dada anda yang kononnya lapang dan lebar tu jadi sempit en? Tiba-tiba lagi frasa bersangka baik tu lenyap, hilang daripada kamus kehidupan anda. Ewah ewah, banyak cengkadak anda?? Nampak je orang tu berehat-rehat sedikit, terus anda tuduh dia futur. Apabila seseorang itu sukar hendak dihubungi, anda dakwa dia sengaja tak mahu diganggu anda. Dengar je pendapat dan pandangan seseorang yang sedikit je berbeza dengan anda, terus anda keji dalam hati, "Oh dia ni tak faham lagi." Hallo, anda ingat anda tu malaikatkah...?? Pigidaaaahhh!

Habuk masuk mata.

Hey Inche gabbana! Mengapa susah sangat anda ni nak jaga hati hah..? Apa anda ingat anda tu kool dan osem sangatkah..?? Perasan! Syok sendiri! Tak sedar diri heyyy! Geram geram geram. Bajet popular! Pfffttt! Orang puji sikit, mulalah kembang hidung! Orang kipas sikit, mulalah koyak seluar. Walhal anda tu sebutir pasir je di tengah lautan sahara yang luas ni! Entah-entah, tak sampai sebutir pon! Sezarah pon belum tentu lagi! Anda ingat anda hebat, anda fikir anda kuat, tapi tunggulah di akhirat, seribu diam bahasa tak tersurat! Tak usah bandinglah dengan para sahabat, dengan kanak-kanak kecil di Palestin tu pon belum tentu anda cukup syarat! Kalau anda rasa anda tu dah haibat sangat, pergilah ke medan jihad di Palestin atau Syria atau Myanmar sana tu! Tengok ketar lutut terkencheng dalam seluar atau tidak!

Air mata bergenang-genang.

Hey Inche gabbana! Apalah anda ni, mudah sangat berkecil hati jika ada orang yang mengejek anda. Senang sangat bergusar dan terasa hati kalau ada orang yang cakap di belakang-belakang anda, tidak setuju dengan pendapat anda. Terlalu sering menyimpan rasa andai ada yang memerli-merli. Hallo hallo, hati tu bagi besarkan sedikit saiznya boleh tak..? Mana ada masa nak emo-emo dan berkecil-kecil hati ni?? Banyak lagi kerja yang anda perlu buat! Konon nak ikut qudwah ar-Rasul, dah tu pernah ambil ibrah tak daripada peristiwa Nabi di Thaif tu? Apa benar pergantungan kita pada Allah semata? Apa betul Allah itu tempat kita mengadu dan meminta pertolongan semata? Sudahlah. Sudah! Anda tiada masa untuk duduk seorang-seorang di dalam gelap di suatu sudut, sambil potong bawang dan mengenangkan nasib anda itu! 

Empangan pecah.

Hey Inche gabbana! Anda kata anda seorang dai'e kan? Anda kata anda nak sebarluaskan kebaikan dan risalah Allah yang agung tu kan..?? Tapi anda hanya pandai cakap, galak menulis, tapi tak pandai nak amalkan..?? Anda tak takut ke dengan kemurkaan Allah di akhirat sana..?? Nak ajak orang ke arah kebenaran konon, tapi anda sendiri gagal menunjukkan qudwah yang diperlukan! Dah, kalau orang lari, orang tak usah ikut anda, anda tak bolehlah nak kechiwa marah-marah bagai! Sedar diri tu sikit, boleh kan? Tutur kata anda bagaimana? Cara anda berpakaian bagaimana? Akhlak anda di hadapan hadek-hadek bagaimana..?? Berhenti mengkritik dan memandang keji orang lain! Cuci bersih tangan anda yang kotor itu dahulu! Wahai!

Baju basah.

Hey Inche gabbana! Anda kata anda penat dengan kerja-kerja tarbiyah dan dakwah ni. Anda rasa anda letih dan lelah dengan bebanan yang ada. Anda dakwa anda sudah cukup kuat bekerja. Boleh saya bertanya sesuatu? Hubungan anda dengan Allah bagaimana agaknya ya? Taqarrub anda denganNya, apa statusnya? Sudahlah, anda tidak boleh berdusta dengan saya! Masa-masa kosong anda banyak dipenuhkan dengan memikirkan untuk menulis status-status yang terbhaekk di MukaBuku. Masa-masa lapang anda banyak diisi dengan angan-angan kosong dan baring-baring malas yang menggemokkan dosa dan noda. Masa-masa senggang anda terlalu banyak dibazirkan dengan memikirkan idea-idea baru untuk menghapdet belog ini! Di mana qiam anda?? Di mana tilawah dan tadabbur anda?? Di mana zikir-zikir pembasah lidah anda..?? Lepas tu, anda nak merintih kononnya anda rasa kering. Lepas tu anda nak mengadu kononnya anda rasa tidak bermaya. Errrgghhh anda nak kena pelempangkah...?? Sebelum anda terkocoh-kocoh dan terhegeh-hegeh nak ajak orang kepada Allah, sila heret dan tarik rambut anda, bersegera menyelamatkan diri anda dari jurang api neraka dahulu, boleh...??

Sujud pembebasan di dalam takungan air mata. Tak nak bangun-bangun dah boleh tak..?

Aaaaaaahhhhh terjun gaung!

Dai'e kena berjiwa besar,
Dai'e tumuhaatnya jauh dan besar,
Dai'e tak boleh malas dan culas,
Dai'e tiada masa untuk diwenang-wenangkan,
Dai'e kena kuat bekerja,
Dai'e mesti berlapang dada,
Dai'e tiada masa nak berkecil hati,
Dai'e kena kuatkan saff perjuangan,
Dai'e kena kikis karat jahiliyyah,
Dai'e tak boleh cepat mengalah! 


"Wahai orang-orang yang beriman! Penuhilah seruan Allah dan ar-Rasul, apabila dia menyerukan kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepadamu.."
[al-Anfal, 8:24]

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati Allah dan ar-Rasul dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanah yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui."
[al-Anfal, 8:27]

[Kredit]

Nanges laju-laju. 

Saya tak tahu nak cakap apa dah. Ini benar-benar luahan rasa saya dari hati yang dalam. Ini sungguh-sungguh pengakuan jujur yang lahir dari hati yang berbolak-balik. Malah saya benar-benar menangis membaca lagi dan lagi tulisan saya di atas ini.

Moga benar-benar menjadi pemukul jiwa saya yang degil ini. Moga akan terus menjadi peringatan buat saya yang selalu terleka ini. Dan moga tidak akan menjadi saksi pendakwa saya di akhirat nanti, kerana sekali lagi saya hanya tahu meluahkan tetapi tidak pandai mengamalkan!

Nanges lagi. 


"Ya Allah, Kau ampunkan segala dosa dan noda hambaMu ini, ya Rabb. Kau kuatkan hati hambaMu yang lemah dan lengah ini. Kau bebaskan diriku dari azab api nerakaMu, yang tidak mungkin akan aku sanggup menanggungnya. Kau masukkan aku ke dalam sorgaMu, bersama para kekasih dan buah hatiMu, ya zal jalali wal ikram. Kau tetapkan hati aku di atas jalan tarbiyah dan dakwah ini. Moga tatkala nyawaku dicabut dari jasadku ini, aku mampu tersenyum riang, kerana sudah aku sampaikan risalahMu, sudah aku lunaskan amanahku. Ya lateef, ultuf baini."


-gabbana-

Enuff said.

35 Caci Maki Puji Muji:

TanpaNama 11/12/2012, 12:53  

dush dush dush.
tertembak.
rasa kena super gigantic pelempang.
Rebah tak berdaya.
nyaris terjun gaung. Oh.. T_T

Anonymous 11/12/2012, 12:55  

virus hati, lihat kebenaran iman. rupanya orang lain pun kena jugak. Moga thabat :)

visitme@FaTiN cOrNeR 11/12/2012, 12:59  

terkena batang hidung sendiri. *lap peluh

perenggan ke 8 ada typo..hehe..

Anonymous 11/12/2012, 13:07  

memang potong bawang sehari suntuk...
hujan deras ribut taufan kat tubir mata...
jzkk...
moga Allah redha n thabatkan kaki ini hgga detik nafas terakhir... amin...

Anonymous 11/12/2012, 13:27  

nmpk sgt kene besarkan hati..muhasabah..!

faris 11/12/2012, 13:51  

hujan bersama hujan.
T_T
jzkk. kita perlukan cermin u cerminkan diri sendiri. kita claim kita dai'e.. persoalannya adakah kita berpewatakkan & berhati dai'e. atau cuma syok sendiri.
dush :(

Anonymous 11/12/2012, 14:10  

Subhanallah!sgt menyiat jiwa yang sedang dibuai alunan pre-futur.Alhamdulillah..now set a new niat.

Anonymous 11/12/2012, 16:37  

Tacingg... Sy juga begitu .. Hmm

Anonymous 11/12/2012, 17:22  

rasa macam satu2 kne kat dri sndri..... mcm nak tumbang jer... bnyak betul jhiliah dlm dri ku... astaghfirullahhalazim....... :(

Anonymous 11/12/2012, 17:32  

Akhi super saiya tahap ke-9 pn manusia jgk.
apatah lagi aku. nak gelarkan diri sendiri daie pn sambil tutup mulut.

Anonymous 11/12/2012, 17:46  

Don't feel bad about yourself. Ni overthink ni. I think you're doing good. Ambik masa untuk diri sekejap, berseorangan dengan Allah. Nobody ever said you're malaikat. Tu semua satu pemikiran yang datang dari diri sendiri. Saje setan nak menjatuhkan. Keep going!

KE..

Anonymous 11/12/2012, 18:13  

we do love u en gabbana... seriously!

maharajaserius 11/12/2012, 20:44  

Inche gabbana, meh pimpin tangan ngan saya. Da'ie memang tak boleh lemah, tapi berjuang tak boleh berseorangan :)

Anonymous 11/12/2012, 20:49  

Thumbs Up ^_^

CheCardio 11/12/2012, 23:25  

Akhii... kami rindukan anta tahu? *senyum mengalir air mata

Anonymous 12/12/2012, 02:40  

kena sebijik tang hati ni :( semua ada benarnya :) syukran blogger :D

Anonymous 12/12/2012, 17:21  

tanda Dia masih ada untuk menjaga :)

Anonymous 12/12/2012, 20:51  

whuaaa...sama la kita inche gabbana.....

Anonymous 13/12/2012, 00:11  

serius!!! ana tertampar sendiri bila membaca nih...terbaeekk lahh!!!
ana nak kopi pasta ayat anta ye..

Anonymous 13/12/2012, 04:57  

masyaAllah.. moga kita semua dpt something..

Anonymous 13/12/2012, 15:32  

Actelly kan en gabanna.
Anda kna gumbira sbb allah syg
lah allah hadirkan prasaan gundah gulana ni.
Klau allah x syg,x kenyit mata and x amek port psal kita,allah bt xtahu jea.lantak la kau nak jd hape.mohon tabah.sbb mmg allah da ckap iman n ada naik ada trun.kta mnusia biasa xkan tlepas drpd stuasi naik atau stuasi guling2.
Teruskan menulis :)

P/s: yg sntiasa trinspirasi dgan tulisan anda

Anonymous 14/12/2012, 19:27  

Pecah empangan hati . Sampah sarap yang terhimpun dalam hati meluap luap . Melimpah.. Ya Allah :'(

Anonymous 16/12/2012, 22:28  

Dah kena lempangan lempangan tak henti2. Jzkk Enche gabbana, saya dah belajar 'melempang ' diri saya sendiri juga. Astaghfirullah.

Anonymous 20/12/2012, 18:36  

YaAllah sedihnya . Enche gabbana , terima kasih untuk segalanya :') Moga kita akan terus mengingatkan diri kita yang jahil ini . Astagfirullah :'< Sungguh banyak titik hitam di hati . Sungguh hina pada pandangan ilahi . Ini adalah kekuatan baru saya untuk terus bangkit !! Syukran :D

Anonymous 28/12/2012, 17:12  

Terima kasih...

Mujahidah Hidayah 03/01/2013, 21:04  

Air mata bergenang-genang.

Hey Inche gabbana! Apalah anda ni, mudah sangat berkecil hati jika ada orang yang mengejek anda. Senang sangat bergusar dan terasa hati kalau ada orang yang cakap di belakang-belakang anda, tidak setuju dengan pendapat anda. Terlalu sering menyimpan rasa andai ada yang memerli-merli. Hallo hallo, hati tu bagi besarkan sedikit saiznya boleh tak..? Mana ada masa nak emo-emo dan berkecil-kecil hati ni?? Banyak lagi kerja yang anda perlu buat! Konon nak ikut qudwah ar-Rasul, dah tu pernah ambil ibrah tak daripada peristiwa Nabi di Thaif tu? Apa benar pergantungan kita pada Allah semata? Apa betul Allah itu tempat kita mengadu dan meminta pertolongan semata? Sudahlah. Sudah! Anda tiada masa untuk duduk seorang-seorang di dalam gelap di suatu sudut, sambil potong bawang dan mengenangkan nasib anda itu!

Empangan pecah.

isk isk isk... selalu mcm ni...
kata nk kuat tp bru kne ckit..dhh isk isk iskkkk...

soleh 13/01/2013, 09:13  

sampai satu masa kita harus bersyukur Allah letak kita dlm kesedaran spt ini.. maknanyer Allah still sayang kita, ye nk gtau kite supaya jd hamba yg sentiasa muhasabah diri..namun perasaan ini tidak sesekali menyebabkn kita down..malah kita untung satu hal.kita mula mmbaiki hbungan ngn Allah
jazakallah akhi.

Anonymous 15/05/2013, 01:34  

serious terasa . syukran . mohon copy . nak letak nama apa ? gabbana kah akhi?

Anonymous 29/09/2013, 17:01  

salam en gabbana,

pertama2nya gua pun xtahu klw hang baca dak komen kami semua ni,
kalau baca,inshaa Allah smua tu Allah yg tentukan..
Gua faham ap yg hang rasa,
gua cadangkan lu tulis luahan rasa dlm diari ,mungkin dgn cara tu inshaa Allah hati akn rasa lebih ikhlas..
mungkin time hang tulis benda ni semua hang rasa hina giler disisi Allah,hang rasa kehambaan yg benar2 kehambaan pd Dia Sang Pemilik Kita tp bila ramai yg duk komen n ramai yg duk like,mungkin timbul sikit perasaan riak dlm hati..
Gua mintak maaf klw gua buat hang terasa hati ka,sakit hati ka naa~

Teruskan menulis , karya2 hang banyak bagi muhasabah kt orang tp jgn lupa utk sentiasa tajdid niat ,
gua sokong hang dari belakang dan gua doakan Allah sntiasa pelihara hang di dlm jln pjuangan ini

Anonymous 29/09/2013, 18:12  

Setuju dgn anoy di atas. Kenkadang kita memang nak muhasabah diri & nak org felt benda yg sama. Tapi banyak jalan kan ;) Mungkin yang ni boleh tulis dlm diari/curahat pada Kekasih hati; Our Creator. Kenkadang untuk bercakap/menulis, tak semua patut kita luahkan; berhati-hati mungkin ;) Biarlah tak menulis dari hati yang paling dalam pun ;)

Anonymous 30/09/2013, 10:33  

78:39

Anonymous 30/09/2013, 11:39  

Keep.Going.Kullum Mina Allah.And. Keep smile.Sejadah masih terhampar untk kita sujud padaNya.

Anonymous 18/12/2013, 18:02  

Happy ssangat.Sebab dah bebas dari belenggu ketagihan apg.Its been a year ago I 1st browsed here. Its a wasteful activity...could be very wasreful if you get inflicted here. Belum lagi inflicted dgn lai2 sites and stats. Baru 3 le 4 je, How did you all manage. Such waste...

SFAD 20/12/2013, 05:23  

Saya pun rindu anda juga~~

Ibnu Hamid 11/11/2014, 02:02  

arrrr terasanya...menari hentak kaki ermmmm berliang air berderai

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP