15 February 2012

Dalam Dakwah Perlukan Kerbau Merah Juga

[Kredit]

Seorang ustaz yang amat saya hormati lagi kasihi pernah memberi suatu nasihat yang amat membasahkan jiwa (dan mata). Suatu nasihat yang saya pegang sampai sekarang. Suatu nasihat yang menjadi bekalan ketika iman sedang merudum jatuh, ketika diri terasa jauh denganNya dan ketika hati terasa begitu kering kontang.

Nasihatnya mudah dan simpel sahaja, tapi cukup berkuasa. Katanya:

"Dalam antum sibuk berdakwah dan tarbiyah, ke [bulatan gembira], ke [konferens riang], antum jadi penat. Antum jadi tak larat. Penat. Qiamnya ke mana. Qurannya ke mana. Mutabaahnya ke mana...

Ketika ini antum memerlukan sesuatu untuk menguatkan jiwa antum. Antum kena ada satu ibadah khas, yang antum sorang je tahu, yang mana dengan ibadah tu, antum rasa antum dapat berhubung terus dengan Allah. Bila antum buat ibadah tu, antum rasa dekat dengan Dia. Kalau Maathurat, tu tak kira sebab semua orang pon buat. Antum kena ada satu ibadah spesel yang bila antum buat, antum rasa segar dan kuat kembali. Antum kena cari ibadah tu..." 

(Of kos la saya dah tokok tambah tolak daripada ayat sebenar ustaz tu dengan sesuka-suki hati. Mana nak ingat dengan ketepatan dan kejituan seratus peratus; saya dapat nasihat ni hampir dua tahun yang lepas. Holoi.)

Saya amat terkesan dengan nasihat ini. Lantas saya segera mencari kalau-kalau ada ibadah khusus yang boleh saya lakukan, yang dapat menjadi talian hayat di saat-saat genting saya memerlukannya.

Dan alhamdulillah, saya telah berjumpa dengannya. Dalam bentuk ayat-ayat chentaNya, yang apabila saya baca, terus terasa tenang hati ini. Subhanallah. (Ok at this precise moment, tiba-tiba mata macam berair. Err.. Habuk. Kot?). 

Apabila jiwa terasa gundah dan gulana, dan dibacakan ayat ini, seolah-olahnya ada seorang kanak-kanak tembam pipi comel tak hengat, datang terkedek-kedek memeluk kita sambil menawarkan sebiji gula-gula. Aaaahhh! Bagaimana hati tidak terhibur dan ceria kembali dengan sesuatu sebegitu..??

Apabila diri terasakan begitu penat, lelah dan letih kerana tidak cukup tidur dan terlalu sering berkejaran ke sana dan ke sini, dan dibacakan ayat ini, ibaratnya datang seorang ibu yang penuh kasih-sayang, berwajah ceria penuh rindu, membelai kita dan menyuapkan pula sup ayam panas yang sumpah menyegarkan. 

Apabila hati berbolak-balik, menggeletar kerana dihimpit dengan begitu banyak masalah yang membotakkan kepala, dan dibacakan ayat ini, masha-Allah, masalah-masalah itu hilang ibarat tikus-tikus lari menyelamatkan diri apabila para pegawai Majlis Perbandaran datang dengan perangkap dan racun tikus.

Ok mungkin saya sedikit hiperbola di situ.

Tetapi sungguh, dengan beberapa potong ayat sahaja, ia ibarat mantera ajaib yang dapat menenangkan hati yang gundah, membasahkan jiwa yang bergejolak dan menteteramkan akal yang berkecamuk. Dengan ibadah yang tampak simpel dan ringkas itu sahaja, secara tuntas saya terasa lebih dekat denganNya. Subhanallah, walhamdulillah, wallahu akbar...!

"Hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang.."
[al-Ra'd, 13:28]

Malah kerana keberkesanan dan keosemannya itu, saya tidak lagi hanya mengamalkannya bila lemau dan nyawa-nyawa ikan sahaja. Malah setiap masa ketika saya rasa saya memerlukan sentuhan jiwa (Err.. Itu macam setiap masa dan ketika! Wahahaha). Espeseli dijadikan amalan setiap kali selepas solat. Senyum.

Ayat apa tu Inche gabbana..? Marilah berkongsi dengan kami semua!

Haha. Maafkan saya. Kalau saya kongsikan dengan anda semua, maka ia bukan lagi ibadah spesel yang hanya saya sahaja tahu. Senyum keji.

Kedekut. Dengus anda sambil mencebik muka. Buruk tahu..?

Biar saya kongsikan satu rahsia dengan anda. Jika anda sudilah.

Selain daripada ibadah yang spesel itu, saya juga punya cara lain untuk menenangkan diri, menteteramkan jiwa dan berlari dekat kepadaNya. Agak-agak andalah, apa agaknya yang saya buat..?

Hhhhhmmm. Berbasikal? Berenang..? Menggoreng cekodok pisang..? Aaaahh, tak tahulah Inche gabbana! Usahlah berteka-teki lagi..!

Err.. Masih marahkah..? Tidak perlulah emo sebegitu. Hodoh tahu..? Wahahaha..

Manulis. Ya, dengan menulis. Saya jumpa dengan ketenangan apabila menulis. Saya berasa gembira, hati melompat riang gembira apabila saya dapat meluahkan apa terbuku di hati. Saya berasa puas apabila dapat berkongsikan apa yang saya fikirkan. Sumpah. 

Malah kadang-kadang rasa tak sedap punggung kalau tak dapat menulis walau sehari. Resah. Rasa bersalah. jari-jemari terketar-ketar apabila tidak dapat menaip laju dan gembira pada papan kekunci. Ekstrem bukan..? Tetapi itulah saya. Itulah Inche gabbana. Maka sila jangan muntah darah atau mati keras apabila membaca tulisan-tulisan saya yang berjela-jela panjangnya. Atau belog yang dihapdet setiap hari. Kerana itulah saya. Saya mengekspresikan diri saya dengan lebih baik melalui penulisan. 

Saya suka menulis. Silap. Saya obses dan chenta pada penulisan. Saya jumpa ketenangan dan kepuasan dengannya. Saya berasa lebih dekat kepadaNya melaui bait-bait chenta saya kepadaNya. 

Dan yang membuatkan ia lebih berkesan, hoeyaaah, walaweehh dan (Sila masukkan kata sifat yang lain, yang menggambarkan keoseman) lagi apabila penulisan saya yang marhaen ini rupa-rupanya, ada juga menyentuh hati-hati dan jiwa-jiwa di luar sana. Ajaib. Kerana itu, saya amat menghargai maklum balas dan komen-komen anda yang positif dan membina. Kerana ketahuilah, sungguh ia menyentuh hati saya pada sudut yang paling jauh. Ketahuilah, ia membuatkan saya semakin chenta pada dakwah dan tarbiyah ini. Ketahuilah, ia jaaaauuuhhh lebih berharga daripada unta merah dan dunia dan seisinya...!

Senyum nipis, air mata menitik perlahan.

Anda..? Bagaimana..? Sudahkah anda berjumpa dengan kerbau merah anda..?

-gabbana- 

Sedikit disklemer tentang ibadah istimewa yang disebut di awalan post ini. Tidaklah bermakna hanya dengan melaksanakan ibadah tersebut, anda tidak perlu lagi bertilawah al-Quran, bangun solat malam, membaca doa-doa ma'athur, berzikir dan sebagainya. Itu masih perlu dilakukan sebagai bekalan tambahan yang menguatkan jiwa buat anda yang bergelar dai'e.

Cumanya, ia sebagai pengganti di saat-saat kita benar-benar terhimpit dengan pelbagai tugasan dan tanggungjawab, sehingga badan dan tubuh kita benar-benar letih dan tidak bermaya. Ibaratnya kita memakan biskut kering cap ping pong cicah teh o' panas di waktu petang yang hening ketika kita sedang lapar. Sungguh enak dan sumpah menyegarkan bukan..? Tapi ia tetap tidak dapat menggantikan hidangan nasi panas yang dijamah bersama kuah masak lemak udang harimau cili api, ikan bilis goreng cili kering yang rangup, telur masin dan sayur kailan goreng bawang putih! Meleleh air liur.

Aman. 

13 Caci Maki Puji Muji:

..::Srikandi Asytari::.. 15/02/2012, 19:21  

subhanallah. indah. penulisan itu terjemahan jiwa. terkadang, hanya mampu dibaca oleh Tuhan. hanya yang menulis dari hati dapat menyentuh hati.

teruskan berdakwah sehingga keletihan itu letih mengejarmu.
semoga Allah thabatkan hati kita semua di jalan yang Dia redhai ini.
Allahumma Ameen..

El-Janna 15/02/2012, 20:49  

thnaks. entry sgt berguna^^

Green Power Ranger 15/02/2012, 22:13  

klau saya down...

saya pergi dapur, cari bnde2 yg dpt ditelan. Gulp.

Anonymous 15/02/2012, 22:56  

Alhamdulillah. seronok kan rasanya bila apa yang kita ceritakan, tuliskan, share tu Allah jadikan perantara untuk menyentuh hati-hati orang lain. selalu juga dengar orang kata :
jika kita memberi dengan hati, insyaAllah akan mnyentuh hati orang yang menerima :)

Semoga Allah balas semua yang Inche Gabbana buat selama ni dengan kebaikan. keep on writing bro ! (^__^)

thought O adahuys 15/02/2012, 23:04  

owhh oke,
baru sedar disini..
ada sesuatu yg bila buat, langsung membelai jiwa..
owhhhh..br sedar.
tq2
trima kasih krn menyedarkan..patut rasa kurang osem 2,3 hari ni..kehilangan rupanya :)

Aku 15/02/2012, 23:17  

(>_-)V...

Anonymous 15/02/2012, 23:31  

Saya tahu kenapa post Inche Gabbana dapat menarik hati ramai yg membaca. Kerana.. kerana.. ia datang dari hati yang ikhlas!

Jazakallah khayr for all the posts and advices. They really do give some air to those who sometimes suffocated. And amazingly, they come just at the right time (well at least for me)

Teruskan berkarya and may Allah reward you immensely for all ur da'wah efforts. Barakallahu feek! ^^

Anonymous 16/02/2012, 00:50  

Jzkk inche gabbana:)
Post nie tepat pada masanya.
tp macam mana nak tahu ape ibadah istimewa tu?
xde idea~~

psiko lone ranger 16/02/2012, 04:25  

setuju sangat
everyone must have et lis "one stuff" yg hanya dia dan ilahi je yg tau
dat wut make us special to HIM n others

Abdullah 16/02/2012, 11:03  

Pohonlah kekuatan dari Sumber Kekuatan itu - Dialah Yang Maha KUAT ... ALLAH AZZA WAJAL

cik anak sulung 16/02/2012, 21:12  

ayat chenta sy --> (9:111) ^^

smoga IG terus berkarya...
sy suke sgt bace blog nie...
hari2 sy bukak...^^

Anonymous 17/02/2012, 01:10  

terima kaseh untuk penulisan yg sungguh owh!sem!:) smoga sntiasa berdakwah di jalan-Nya:)

pheetz 19/02/2012, 18:16  

=)..suke.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP