21 November 2011

Berita Meloyakan Hari Ini

KUCHING 19 Nov. – Walaupun sudah diberi kaunseling oleh pegawai Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) semalam, lima peserta Miss Borneo 2011 yang beragama Islam tetap meneruskan penyertaan dalam pertandingan ratu cantik itu di sini, malam tadi.

Kesemua mereka memakai pakaian berwarna-warni dan menjolok mata yang mendedahkan paha dan pangkal dada pada majlis pembukaan pertandingan itu.

Gadis terlibat ialah Melatie Mellisa, 22; Adira Kamil, 23; Sharifah Nadzirah Wan Hamid, 23; Roszainah Suhaili, 21, dan Natasha Nur Amarina Mohamad Kaie, 21.

Natasha Nur Amarina memenangi tempat keempat dalam pertandingan berkenaan yang membolehkannya membawa pulang hadiah wang tunai RM1,000.

Adira pula memenangi tempat kelima dengan hadiah RM500 manakala Sharifah Nadzirah pula dinobatkan sebagai Ratu Cantik Personaliti yang membolehkannya membawa pulang hadiah wang tunai RM500.

Gadis itu turut memenangi anugerah Ratu Cantik Popular sekali gus membolehkannya menerima Samsung galaxy Tab 10.1 yang ditaja oleh Celcom.

Mereka yang berpakaian menjolok mata dalam gambar promosi acara itu yang disiarkan sebuah akhbar tempatan sejak seminggu lalu menimbulkan perasaan kurang senang umat Islam di negeri ini.

Kesemua gadis itu diberi peluang untuk membuat penjelasan terhadap penglibatan masing-masing dalam pertandingan tersebut sebelum diberi kaunseling oleh pegawai JAIS, pagi semalam.

Pengarah JAIS, Abang Shamsuddim Abang Seruji ketika diminta mengulas penyertaan lima gadis itu kecewa kerana mereka yang diberi kaunseling selama sejam pagi semalam tetap meneruskan saingan pada pertandingan itu.

Kata beliau, pihaknya berharap menerusi kaunseling itu akan ada sekurang-kurangnya seorang daripada lima peserta terbabit menarik diri, namun perkara itu tidak berlaku.

“Kami kecewa apabila mendapati lima peserta Islam itu masih menyertai pertandingan ratu cantik itu meskipun sudah diberi nasihat untuk mereka menarik diri. Bagaimanapun, JAIS akan sentiasa melakukan pemantauan terhadap pertandingan-pertandingan seumpama ini pada masa akan datang,” ujarnya.

- Sumber: Utusan Meloya
Eh anda hairan ke dengan berita ni? Anda rasa geram? Rasa menyampah? Saya tak hairan langsung. Geram dan menyampah ada; pada Utusan Meloya. 

Saya tak salahkan lima orang itu seratus peratus. Dan saya tak salahkan Jabatan Agama Islam Sarawak seratus peratus. Yang saya salahkan dengan peratusan yang tinggi adalah Utusan Meloya, sebab buat laporan berat sebelah.

Manakan tidak? Ingat lima orang tu malaikat ke? Dapat nasihat sekali terus nak bertaubat? Gitu?

"Pengarah JAIS, Abang Shamsuddim Abang Seruji ketika diminta mengulas penyertaan lima gadis itu kecewa kerana mereka yang diberi kaunseling selama sejam pagi semalam tetap meneruskan saingan pada pertandingan itu."

Nak kechiwa apanya Inche Abang oi..? Bagi kaunseling sejam je pon. Kalau sejam setiap hari, selama sebulan, lepas tu diorang masih berdegil, ha, kalau macam tu layaklah nak rasa kechiwa. Memang tak realistik lagi berpijak di bumi yang nyata kalau JAIS meletakkan pengharapan yang tinggi bahawa mereka ni akan tarik dirimahupon melakukan sujud pembebasan.

Samsung Galaxi Tab 10.1 tu. Siapa yang tak mahu..??

Orang yang dah lama ikut dakwah dan tarbiyyah pon masih banyak bergelumang dengan dosa dan noda (gulp), inikan pula orang yang dapat kaunseling hanya SATU JAM! Alahai Utusan Meloya. 

Sebelum nak kaunseling lima orang tu, rasanya kena 'kaunseling' orang di sekitar mereka dahulu. Kaunseling secara berjemaah dan berterusan. Bila ramai-ramai dah kena kaunseling, dah sedar apa tujuan hidup mereka di muka bumi, dah boleh laksanakan amar ma'ruh nahi mungkar, time ni JAIS pon boleh dibubarkan.

Dengan sendiri biah (suasana) solehah akan terbentuk dan secara otomatiknya diorang ni pon segan dah nak sertai pertandingan sebegitu. Bukan setakat segan nak sertai, pertandingan sebegitu rupa dah takde sapa pon yang nak anjurkan!

Susah? Leceh? Lambat? Memanglah, apa anda ingat kerja-kerja dakwah dan tarbiyyah ni macam berhenti tepi jalan dan beli pisang goreng dua ringgit ke..? Jalan ini sumpah panjang tahu..??

Tapi lebih bagus dan baik daripada anda yang tahu mengkritik dan mengkondem sahaja, tapi langsung tak buat apa. Komen itu dan ini daripada keselesaan sofa di rumah, atau caci ini dan maki itu sambil pekena kopi o' panas dan roti canai garing cicah dal sambal satu heyy!

"Medan khayal itu lebih besar daripada medan bercakap; medan bercakap lebih besar daripada medan amal; medan amal lebih besar daripada medan berjihad; dan medan berjihad itu lebih besar daripada medan jihad yang muntij!"

"Kesemua mereka memakai pakaian berwarna-warni dan menjolok mata yang mendedahkan paha dan pangkal dada pada majlis pembukaan pertandingan itu."

Aduhai Utusan Meloya, aduhai...!

You are what you eat. And you are what you read. Let us all say NO to Utusan Meloya!

-gabbana-

Lupa nak cakap; tahniah kepada JAIS atas usaha-usaha yang saya rasakan cukup baik dan positif. Harap dapat teruskan di masa hadapan dan err, janganlah hanya berikan kaunseling selama sejam!

Harap tidak berputus-asa dengan mereka ini dan dapat follow up. Juga harapnya dapat luaskan khidmat 'kaunseling' ini kepada lebih ramai orang di Sarawak tu. Syabas..! 
 

5 Caci Maki Puji Muji:

saya 21/11/2011, 15:40  

err. dah lama boikot.

-aman-
:)

maxlone 21/11/2011, 20:49  

salam...

saya jarang baca utusan meloya. sebab mmg meloyakan bila dibaca. hehe.

saya suka post ni. nak bagi kaunseling pada muslimah yang rosak akhlaknya bukan boleh buat dalam masa yang singkat (e.g. satu jam). mereka ni kena ambil masa yang agak lama dari satu jam untuk diberi kesedaran.

budak2 sekolah yang rosak akhlak pun, paling kurang 3 jam sesi kaunseling. tiap2 hari pulak tu.

aneepz 22/11/2011, 13:34  

err..taw mmg meloyakan, tp kat umah seminggu skali msti ade beli utusan yer..nk beli paper ape ek selain utusan meloyakan..cam same je sume..ikik

homosapien 22/11/2011, 14:10  

bila hati pun dah sekeras batu....
kaunseling 1 jam takkan buatkan ia lembut...


p/s:izinkan saya pinjam kata2 anda yer....

alto 25/11/2011, 11:17  

orng tua2 ckp...
melentur buluh biarlah dr rebungnye...
dr kecik tidak didedahkan psl agama da besar dedah sne sini...
hahahahaha
waima 200 jam sekali pon diberi kaunseling...
bila hati sudah ditutup...
masyaALLAH....

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP