20 October 2011

Nota Ringkas Yang Seriyes Di Petang Hari #4

[Kredit]

Saya melangkah masuk ke dalam lif untuk ke tingkat bawah tengah hari tadi. Di dalamnya sudah ada seorang wanita bertudung merah. Mari kita panggilnya Puan M. 

Di tingkat dua puluh, beberapa lagi manusia menyertai kami di dalam lif. Berlakulah perbualan antara Puan M dan beberapa orang di dalam lif. Saya selaku pak pacak watak pipih sahaja, haruslah memasang telinga sahaja kan..? Wahahaha..

Puan M: Where are you eating? Level 9?
Puan C: Uhm. (Senyum) I'm going downstairs. Sooka.
Puan M: Oh.

Senyap.

Puan M: Now donno what to eat oredi. Pening fikir.

Satu lif tertawa. Kecuali saya. Kelakar ke..? Hohoho..

Senyap.

Puan M: It's irony. We donno what to eat, other people don have anything to eat. Human ah, never grateful. Never grateful..

Yezzza. Tazkirah di siang hari. Terima kasih Puan M!

Manusia.

Beberapa peristiwa pelik tetapi, err, separa benar lain yang berlaku sepanjang minggu ini:

1) Jumaat lepas, beberapa askar simpanan ikhwah dikerahkan untuk mengemas sebuah pejabat di kawasan rahsia di Lembah Klang. Sayalah salah seorang daripadanya. Sementara sedang menunggu sebuah kereta kebal untuk datang mengangkat peti sejuk yang agak gedabak besarnya untuk kereta biasa, kami turun naik tangga berkali-kali untuk berkemah. Berpeluh-peluh jugalah ketiak badan.

Tidak lama selepas itu, kereta kebal pon sampai. Saya yang begitu teruja terus berlari-lari mengejar kereta kebal tersebut kerana mahu menyuruh kereta kebal diparkir dekat dengan pejabat supaya mudah untuk memunggah peti sejuk nanti. Alangkah riang dan yakinnya saya, terus berdiri di tepi kereta kebal dan mengetuk-ngetuk tingkapnya.

Dan anda tahu apa yang saya saksikan..? Makhluk yang berada di dalam kereta kebal tersebut bukanlah akh yang sedang dinanti-nanti. Salah kereta kebal rupanya. Ketika ini saya rasa kulit muka saya seolah-olah nak tertanggal pon ada. Sumpah malu tahap awan guling.

Tapi lepas tu memang terguling-guling la gelak. Wahahaha.. Peluh besar mengalir tanpa disedari.

2) Pagi Isnin, ketika baru sampai di opis, saya telah dikejutkan dengan seekor raksasa berwarna hitam ungu, bertaring lapan dan berbulu tebal sembilan inci, yang begitu bengis lagi ganas sedang menunggu saya di meja. Ok obviyesli berdusta di situ.

Tapi memang ada kejutan. Ada rantai kunci (Baca: Keychain) beruang Teddy di atas meja saya. Siap ada tampalan kerta tertulis dengan nama saya lagi. Bukan setakat nama, nama penuh siap berbinkan Inche Papa! Walaweh harusss semangat. Dilengkapkan pula dengan emotikon ^__^. Peluh kecil.

Beberapa orang rakan sekerja mengusik. Ada yang menawarkan diri untuk memeriksa kamera keselamatan. Ada yang mengatakan dia jeles, kerana selama tujuh tahun bekerja, tidak pernah lagi dapat apa-apa yang seangkatan dengan beruang Teddy itu. Saya..?

Bak kata orang, di luar kontrol macho, dalam hati ada taman. Eh. Cobaan. Ini betul-betul cobaan. Dulu dah pernah jadi sekali. La ni dapat beruang Teddy pula. Lepas ni..? Harap-harapnya adalah yang sudi memberi kereta Kumbang Volkswagen. Hihihi..

3) Mendapat mesej ringkas menggegar jiwa raga, mengalirkan garam cecair dari mata seperti yang sudah diceritakan sebelum ini.

Baiklah.

Seperti lagu tema Discovery Channel, "Dunia Ini Sumpah Osem" (Baca: "The World Is Just Awesome"), saya tidak dapat tidak, amat bersetuju dengannya. Tetapi dengan satu syarat yang ketat; dunia ini sumpah osem hanya apabila kita melihatnya dengan kaca mata Islam yang hak dan benar. Fulsetop.

Senyum.

-gabbana-

Terima kasih Allah, untuk kehidupan ini...  

5 Caci Maki Puji Muji:

kembatolo™ 20/10/2011, 16:05  

aku pun! terima kasih Allah, atas kehidupan ini. =')

SUPIR DAKWAH 20/10/2011, 17:27  

best menjelajah...orang yang duduk rumah jarang dapat membuka mata..=,=..

Anonymous 20/10/2011, 17:57  

thanks for the reminder, marry me? ahaha kidding :)

semoga sentiasa dlm lindungan Allah


-NJ-

Anonymous 20/10/2011, 19:24  

sedehnya TT
super saiya tu apa
*sori mcm lari tajuk pulak

Anonymous 20/10/2011, 21:36  

dont look back in anger or forward in fear juz look aroudn in awareness

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP