16 September 2011

Cahaya Atas Cahaya Atas Cahaya Atas Cahaya...

[Kredit]

Bismillahirrahmanirrahim.

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

 "Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik."
[al-Hasyr, 59:19]

Menarik sungguh ayat ini.

Pernah tak kita merasakan diri ini sungguh hina dan teruk dek dosa dan noda kita lakukan..?

Kita sedih kerana kurangnya kita bangun untuk bermunajat kepadaNya. Kita rasa sungguh loser dek miskinnya bacaan dan tadabur al-Quran kita. Kita rasa cukup lemah dan layu apabila amalan-amalan soleh kita berada dalam keadaan defisit.

Pernahkah..?

Sekiranya pernah, bergembiralah. Bersyukurlah. Berterima kasihlah..!

Kerana rupa-rupanya, Allah masih belum menarik hidayahNya daripada hati-hati kita. Allah masih belum mahu melepaskan nurNya yang suci daripada genggaman jiwa kita. Allah masih belum mahu menghalau sisa-baki keimanan yang ada pada diri kita.

ALLAH MASIH SAYANGKAN KITA...!

Walaupon kita penuh dengan dosa dan noda, terus-menerus bergelumang dengan maksiat dan terus berada dalam kealpaan dan kelalaian daripada mengingatiNya, Dia dengan penuh kasih-sayang, masih membenarkan kita...

UNTUK TIDAK LUPA KEPADANYA..! UNTUK TIDAK LUPA PADA DIRI KITA SENDIRI!

Tetapi, jangan pantas berasa senang di dalam zon selesa. Jangan terus redha dengan kemaksiatan yang kita lakukan sehari-hari. Jangan mudah berasa gembira dengan siapa diri kita pada hari ini...!

Kerana tidak mustahil. tidak mustahil, suatu hari nanti, dek kedegilan dan keangkuhan kita, disebabkan  keegoan dan takaburnya diri kita, Allah menarik kembali nikmat hidayah ini.. Allahu Allah. Tidak mustahil..!

Maka bersedihlah kita! Takutlah kita! Cemaslah kita!

Seandainya tiba suatu hari nanti, kita tidak lagi berasa risau dengan kurangnya amalan-amalan sunat kita! Kita tidak lagi menggelabah dengan hilangnya semangat dan perasaan ghiarah dalam gerak dakwah kita! Kita tidak lagi terasa sesak nafas dengan jauhnya diri kita daripada Allah...!

Kerana sekiranya tibanya saat itu...

Itu tandanya kita semakin menyerupai orang-orang fasik. Itu tandanya kita sudah semakin lupa akan diri kita sendiri. ITU TANDANYA KITA SEMAKIN DEKAT DENGAN JURANG API NERAKA...!

KITA SENGAJA MEMBIARKAN DIRI KITA KECUNDANG TERSUNGKUR JATUH!

Air mata mengalir laju.
"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka)..."
[al-Hadid, 57:16] 


Ingatlah Allah selalu sebelum terlambat. Ingatlah Allah selalu sebelum Dia menarik kembali pinjaman hidayahNya kepada kita. Ingatlah Allah selalu sebelum Dia menjadikan kita terus melupakan hakikat kejadian kita ini...!

"...Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki..."
[an-Nur, 24:35]

-gabbana-

Masih merangkak-rangkak mencari keredhaanMu ya Allah.. Jangan sesekali Kau jadikan aku golongan yang melupakanMu!

4 Caci Maki Puji Muji:

bintun siddique 16/09/2011, 11:05  

Agama adalah cahaya Allah yg menembusi jiwa, menerangi kegelapan dan mencerahkan cakerawalanya.Jika ia telah tertanam kuat di dalam jiwa, maka semua bakal disiapkan untuk menjadi tebusannya...~ imam Hassan Al-Banna

En iLham 16/09/2011, 11:55  

Allahuakbar

semoga aku jugak tidak termasuk dalam golongan yang sudah lalai dan tidak berterima kasih....aduhai..banyaknya dosa tak terkira..

Anonymous 18/09/2011, 16:48  

subhanallah

Anonymous 19/09/2011, 17:58  

subhanallah...
masyaAllah...
alhamdulillah...
jzkk for e post. Allah beri izin utk merasa semangat tuh walaupun through words and silent post.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP