23 June 2011

Nota Ringkas Yang Seriyes Di Petang Hari #1

[Kredit]


Duit.

Mengapa kita begitu berkira untuk membelanjakannya di jalan Allah?

Mengapa kita begitu risau yang kita tiada duit nanti untuk membeli itu dan ini, makanan itu dan minuman ini?

Mengapa kita begitu takut kita akan kehabisan duit nanti, lantas tiada lagi duit untuk dibelanjakan..?

Eh siapa yang bagi rezeki itu? Majikan? Mak? Ayah? Sponsor..? Bukankah Allah..?

Mengapa kita tidak pernah berkira atau risau tentang duit yang kita belanjakan untuk kepentingan diri sendiri? Ipad ini, Kindle itu. Iphone ini, laptop itu. Baju ini, seluar itu. Makanan ini dan minuman itu. Mengapa..??

"Perumpamaan mereka yang mendermakan harta bendanya di jalan Allah, ibarat menanam sebuah biji akan menumbuhkan tujuh pokok dan dari tiap-tiap pokok (membuahkan) seratus biji, dan Allah selalu melipat gandakan kepada siapa saja yang dikehendaki, dan Allah maha Luas (rahmatNya) lagi maha Mengetahui."
[al-Baqarah, 2:261]
"Dan di antara mereka ada orang yang berikrar kepada Allah: "Sesungguhnya jika Allah memberikan sebagian dari karunia-Nya kepada kami, pasti kami akan bersedekah dan pastilah kami termasuk orang-orang yang saleh.

Maka setelah Allah memberikan kepada mereka sebagian dari karunia-Nya, mereka kikir dengan karunia itu, dan berpaling, dan mereka memanglah orang-orang yang selalu membelakangi (kebenaran). 

Maka Allah menimbulkan kemunafikan pada hati mereka sampai pada waktu mereka menemui Allah, karena mereka telah memungkiri terhadap Allah apa yang telah mereka ikrarkan kepada-Nya dan (juga) karena mereka selalu berdusta."
[at-Taubah, 9:75-77]

Allah... Air mata bercucuran tidak terhenti-henti.

-gabbana-

17 Caci Maki Puji Muji:

zulaikha 23/06/2011, 18:26  

salam ziarah ...

*Jika seseorang berpaut pd manusia, maka hinalah dia. Jika seseorang tegak agama pd logik akal, maka sesatlah dia. Jika seseorang bergantung pd duit semata, maka muflislah dia. Tapi, jika seseorang itu bergantung HANYA PD ALLAH, maka dia TAKKAN HINA, SESAT, MUFLIS*

*Ibarat kata sufi,
"Kenapa aku takut pd kehinaan, sedangkan aku hamba pd ALLAH yg MULIA. Kenapa aku takut pd kemiskinan, sedangkan aku hamba pd ALLAH yg KAYA"*

*ibarat tangan kanan memegang 'akhirat', tangan kiri memegang 'dunia'. andai kata 'akhirat' nak terlepas dari tangan kanan, sanggupkah kita menjatuhkan 'dunia' dari tangan kiri supaya dapat menampung tangan kanan yang memegang 'akhirat'?*

wallahualam.


maaf jika tersalah fakta.


jazakallah jiddan 4 d reminder (:

mbsms 23/06/2011, 18:48  

Salam ~

Baba selalu pesan kaya sebenar, kaya hati, bukan kaya harta.

pemburu syurga 23/06/2011, 18:50  

duit..kalau tak habis utk jalan kebaikan, pasti habis utk jalan kemaksiatan hohoho, kan dunia ni ada dua je jalan? senyum!

meowwmania 23/06/2011, 19:07  

insya Allah..akan sentiasa muhasabah dan memperbaiki diri :)

eh! pasal anak kucing tu kan kat fb ada 1 group 'Kucing Terbiar Anjing Jalanan a.k.a KTAJ, inchik gabana boleh bukak iklan kat wall dorang..dorang aktif membantu haiwan2 ini utk mendapatkan tuan terutama haiwan terbiar ;)

EZAN IDMA 23/06/2011, 23:39  

aminn. semoga saya terhindar dr sift kedekut

Anonymous 24/06/2011, 00:47  

sesungguhnya makin byk duit kita, semakin kuat kita akn diuji..
seriyes..
antara kepentingan diri atau menggunakannya di jln Allah..

seorang kawan pernah memberi peringatan,
'apa yang kita infakkan di dunia, itulah harta kita di akhirat nnti'

Anonymous 24/06/2011, 06:29  

Dan bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya kerana mencari keredaan Allah dan kerana meneguhkan (iman dan perasaan ikhlas) yang timbul dari jiwa mereka, adalah seperti sebuah kebun di tempat yang tinggi, yang ditimpa hujan lebat, lalu mengeluarkan hasilnya dua kali ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai-renyai pun (cukup untuk menyiraminya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan apa yang kamu lakukan. [2:265]

Inche gabbana 24/06/2011, 17:16  

zulaikha: woah anda. sgt berfalsafah di situ. terima kasih atas perkongsian..! ;)

Inche gabbana 24/06/2011, 17:16  

mbsms: beritahu pada baba anda, dia sgt bergaya...! ;D

Inche gabbana 24/06/2011, 17:17  

pemburu syurga: masalahnya, ada jalan yg kabur2, kelabu, tak brapa nak terang... camne tu..? hohoho.. ^__^"

Inche gabbana 24/06/2011, 17:17  

meowwmania: terima kasih bebyk..! SANGAT2 menghargainya..! ;D

Inche gabbana 24/06/2011, 17:17  

ezan idma: amin. semoga saya dan kita semua juga. ;)

Inche gabbana 24/06/2011, 17:18  

enonimus I: sgt btol di situ. rasanya ada hadith nabi SAW yg penghuni syurga paling byk adalah di kalangan org miskin. sbb? ramai org kaya yg tewas dgn ujian.. huhuhu..

kawan anda mmg sgt kachak.

"ad-dunia mazraatul akhirah" - dunia adalah ladang ntok akhirat.

aman.

Inche gabbana 24/06/2011, 17:19  

enonimus II: senyum besar. terima kasih!

Mar 25/06/2011, 01:06  

"letak dunia di tangan, akhirat di hati"



p/s: memberi pada yg berhak, berbelanjalah dgn bijak! (^_^)\/

Inche gabbana 27/06/2011, 16:07  

Mar: "barangsiapa yang mencari dunia, makan dia akan mendapat dunia.

Tetapi barang siapa yang mencari akhirat, dunia akan mencarinya."

Terima kasih atas perkongsian anda.

adnin 04/07/2011, 18:58  

what u give, u will get it back. if not now, insyaAllah in the hereafter.

mase nk infak tu mcm tgk cermin, kite bkn bg kat org lain, yg sebenar2nya kite bg kat diri kite sendiri. (senyum)

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP