13 April 2011

Satu Lagi Hujah Konkrit Kenapa Perlu (Wajib?) Berdakwah


"Dan orang yang membawa kebenaran dan orang yang membenarkannya, mereka itulah orang yang bertaqwa.
Mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki di sisi Tuhannya. Demikianlah balasan bagi orang-orang yang berbuat baik.

Agar Allah menghapus perbuatan mereka yang paling buruk yang pernah mereka lakukan dan memberi pahala kepada mereka dengan yang lebih baik daripada apa yang mereka kerjakan."
[az-Zumar, 39: 33-35]


Kool huh..? 

Semakin jahat dan keji kita ketika zaman Raja Raksasa Syaitonirojim Pikor dolu-dolu, lagi hebat dan kuatlah kita kena berdakwah; 'membawa kebenaran dan membenarkannya.' 

Sebab lagi bersungguh dan lagi super saiya kita berdakwah, lagi besar la chance untuk dosa-dosa kita diampunkan dan dibersihkan.

Dan lagi gemuk la peluang kita untuk mendapat balasan yang jaaaaaauuuuuuhhhh lebih baik daripada apa yang kita lakukan. Hallo..? Pengorbanan dan kesusahan yang kita lalui di dunia ini tiada apa-apa jika dibandingkan dengan balasan sorga yang kekal abadi nanti tahu..?? Pffftt.

Dan dan.. Ini offer daripada Allah tahu..?? Dan bukannya daripada Mydin atau Semua House atau Jualan Runtuh Mega Sale iSetan! Sila rujuk 9:111 untuk satu lagi offer Allah yang hoyeeaahhh..! (Quote Inche pocong) 

Ini tak, dahla banyak dosa, banyak noda, lepas tu tak nak balik tebus dosa tu. Hanyut dan larut dalam kesyokan bermaksiat. Nau'dzubillah... Atau pon nak baik sorang-sorang je, sebab yela, kubur lain-lain kan..? Kau kau, aku aku. Nanti kat akhirat kan nafsi-nafsi? 

Ye la bang, nafsi-nafsi la, tapi amalan kat dunia ni tak cukup tahu kalau nak buat nafsi-nafsi..? Unless anda dah ada tiket percuma kelas pertama untuk ke sorga, then silalah syok sorang-sorang ye..? Para sahabat Nabi SAW yang dah kompemm asuk sorga pon still lagi gigih pergi berdakwah dan sebarkan risalah Allah. Kita..? All the best!

Tee tee underscore underscore tee tee.  

-gabbana-

Nota 1: Malas nak tulis panjang-panjang. Kalau tulis panjang-panjang pon anda bukannya baca sampai habis kan..? Senyum keji.

Nota 2: Semalam naik LRT, time dekat KLCC, Syaikh Ahmad Rasyid masuk tren yang sama. Ya, Syaikh Ahmad Rasyid itulah! Rasa macam nak pengsan pon ada. Tapi malangnya, saya tak cukup berani untuk menegurnya. Adohailamak. Muka masam.

Nota 3: Terlanggar ayat surah az-Zumar di atas malam tadi. Memang zaaaapppp rasa nak menangis hooyeaahhh bila baca sekian terima kasih. 

14 Caci Maki Puji Muji:

zamila 13/04/2011, 17:09  

Betul betul betul. Dan perlu ingat, ikut usrah dan bawa usrah sahaja tidak menjamin kita akan masuk syurga! Dakwah bukan aktiviti masa lapang sahaja, kita perlu berdakwah sehingga tiada masa lapang!

P.S.: Next time bring a copy of Muntalaq with you so that if you meet him again you can ask him to sign your book as an ice-breaker :)

pocong 13/04/2011, 18:32  

get ready,bro,its gonna b lo~~ng

stuju!dakwah itu penting.tetapi apalah dakwah tanpa tarbiyah...bagaikan pohon tiada bunga.sesetengah ikhwah bgtu taksud dgn dakwah tetapi mlupakan tarbuyah utk dirinya sendiri.
dakwah n tarbiyah harus berjalan seiringan.spy subur agama allah d muka bumi.apakah hanya dakwah dan tarbiyah???banyak lagi aspek lain yg perlu diperhatikan,kerana setiap aspek kehidupan ini adalah qudwah bg org lain.rasulullah tidak hanya menyeru menyembah allah,tp jugak ngajar kte cara2 berbuat baik kepada anak yatim,etika ber-tandas-an dll.

x la panjang sgt ekkk?ye ye jer..tp nak memanjangkan dgn request.nk mintak insight inc gab n audiens skalian yg sudi bagi pandangan la kan...

dakwah n tarbiyah ni selesa dlakukan dlm our comfort zone-bulatan heppi2,or klo kte sendiri organize program bersama2 angkatan tentera syadidun.
tp what happen at work?nk la jugak dakwah kan,walaupon sebatang kara...sepotong ayat pon jadikla,kpd colleague,or client kte.

tlg bg idea yg zassss-ly zapppping.klo jmpe client hanya utk 10 minit tp nk selitkan barang seayat dua yg direct 2 d point,menyentuh tanpa menyakiti kpd org yg kte tertahu adalah
-penzina
-pensyirik
-peninggal solat yg tegar
terhadap seorg yg mgkn kte hanya jmpe skali seumor hidop or sorg yg dr bekground yg uneducated.bahasa termudah n terzaasss menusuk kalbu.

sy dh try skt2,stakat boley,tp adapun hidayah tu ttp dlm genggaman tuhan.klo ade point2 yg mnarik n releven n hoyeahh sudi2kan kongsi.
JZKK

Zulkifli 13/04/2011, 19:50  

Short and sweet, Encik Gabbana.
Kita yang perlu pada dakwah, bukannya dakwah yang perlu pada kita.
Sebab kalau kita tidak berdakwah, kita yang rugi sebab tidak dapat menebus kembali dosa-dosa yang telah buat dan tidak dapat kumpul pahala banyak-banyak.
Sedangkan dakwah tidak rugi sebab Allah akan ganti dengan orang lain untuk mendukung dakwah ini.

Buat Encik Pocong, idea yang saya ada ialah membacakan surah Thaha ayat 1-6 yang telah menggegarkan hati Umar al-Khattab ketika di rumah adiknya.

Contoh dialog:
Encik Pocong: Encik X, sebelum kita berpisah boleh tolong saya sebentar? Tolong periksa tajwid saya. (sambil menyerahkan al-Quran)
Encik X: (terkedu)
Encik Pocong: Saya mula ya. (terus membaca ayat-ayat itu bersama terjemahan dengan penuh emosi dan hati yang ikhlas)
Encik X: (terkedu)

Dan diikuti dengan doa SESUNGGUH-SUNGGUHNYA sebab Allah lah al-Hadi. :)

Inche gabbana 14/04/2011, 09:26  

isma88: TT__TT komen anda mmg sungguh mengoyakkan.

ya btol! kita masih terlalu byk masa lapang! adakah kita sudah berdakwah dgn sesungguhnya...??

*berlari-lari sambil menutup muka malu*

oh, menarik idea tu. tp dia nak ke sign? dan ada ke lagi peluang kedua..? hohoho..

pape pon terima kasih!

Inche gabbana 14/04/2011, 09:28  

pocong: TT__TT situasi di tempat kerja anda lebih kurang ngan situasi saya di sini. saya pon tak tahu nak buat camne.

selalu je tersepit dalam situasi mcm ni. dan time2 camnilah. terasa iman di dada terlalu lemah dan hina, terasa diri ini sungguh kerdil di sisiNya!

sy rasa ntok peringkat ni, kena tunjuk qudwah yg paling terbaik pom pom kedabom hoyeaahh la..! sampaikan diorang respek kita dan kalau pape hal akan rujuk kita. ni sy je la ckp, tak buat lagi pon.. -___-"

saya tahu dgn akhlak dan qudwah sahaja tak mencukup, tp at least dah ambil langkah yg pertama.

moga allah permudahkan! ;)

Inche gabbana 14/04/2011, 09:32  

zulkifi: juga TT__TT (haiyoh knapa la komen2 korang ni sume zaaaassss dan zaaappp semuanya...)

sgt SGT setuju. Allah, Islam dan Dakwah lgsg TAK memerlukan kita. malah kitalah yg sepatutnya terhegeh-hegeh mengejar dan mendambakan dakwah dan tarbiyyah! kerana tanpa kedua-dua ni, kita sebenarnya yang RUGI! SANGAT TERPALING AMAT RUGI...!!!

hahaha.. menarikidea tu. cubalah inche posong dan semoga berjaya! dan betul kata zulkifli, Allah tu al-Hadi. Dia yg memiliki hati-hati ini, maka Dia juga yg berkuasa memiliki hidayah..! ^^

p/s: woah semakin suka dan sayang pada inche pocong dan inche zulkifli. walaupun tidak pernah bersua dan hanya berkenalan di alam maya ni, boleh terasa kehangatan ukhuwwah itu..! wah!

mungkin suatu hari dengan izinNya kita boleh bertemu di alam sebenar..? xD

Zulkifli 14/04/2011, 16:32  

Encik Gabbana, kalau bukan di alam sebenar, insya Allah di syurga. (Amin X 1 000 000 000)

Inche gabbana 14/04/2011, 17:23  

amiiiinn ya rabbal a'lamin.. =') (menangis terharu) eh.

pocong 14/04/2011, 17:33  

aish,beta lebih terharu lg,ble kire2 dh 3x inc gab ajak bertemu baik d dunia maupon d akhirat,rasa macam celebrity sehari pulak *blush ala2 ostrich*
seru jer namaku,nanti aku muncul (baik2,jgn smpi pocong sebenar pulak yg muncul ^^)
quote inc zul- ins allah...akn brjumpe samada d alam sebenar,pdg mahsyar or d syurga.amiinnnnnnn.

tp kawan misteri2 cam ni x lg bes ker?mysteriousness certainly add up spice in ukhuwah alam maya.keskeskes

pocong lagi 14/04/2011, 17:37  

oyer,to inc zul-tq for d suggestion.akn cube try test walaupon agak mission imposibel memandangkan penduduk kampung ini solat jer tidak,apatah lg pegang quran???
allah sebaik2 al-hadi.i believe in him.
inc gab- qudwah tu ade gak try tunjuk,tp kekadang punye la desperate smpi macam menunjuk2 plak.aiyakk.hilang pahala gua!
n d samping qudwah so n so tu,try gak la selip speech sepatah dua (x leh lebih,kang x lekat d hati).tu jer la so far...ade yg terima n tanya'oh macam tu ke??' sedey plak,kurang sungguh ilmu agama mereka.teman2,kerja kita sangat banyak...

Inche gabbana 15/04/2011, 09:37  

pocong: qudwah ni dia kena natural. so macam mana nak kena jadi natural? kena berpegang teguh dan amalkan Islam la, dok..?

sy ckp je la pandai, buatnya tidak.. TT__TT

pape pon all the best puchong! keywords dia; never give up dan kebergantungan total 345% kepada Allah! all the best ntok kita semua juga biidznillah..

Allahu musta'an!

zulaikha 16/04/2011, 13:42  

salam ziarah...

ALhamdulillah, Allah tautkan hati2 kalian di alam maya ini.

teruskan berkarya (inche gabbana) dan teruskan ber-komen (inche gabbana dan inche zulkifli)
*pat your own back yourselves*

teruskan memerhati dan membaca karya&komen2 anda semua (saya) *patting my back*

indeed, ukhuwwah itu sangat indah bila berlandaskan atas nama ALLAH..amin..

(maaf menyibuk)

Inche gabbana 17/04/2011, 14:30  

zulaikha: anda lupa inche pocong. heheh..

tak menyibok pon, sy menulis ni mmg ntok org baca dan komen pon. kalau saya tulis ntok syok diri sendiri, baik sy tulis diari.. hohoho..

terima kasih.

Anonymous 11/12/2014, 02:58  

Inche gabbana,mcm mna nk nasihatkan org yg dh gila kpop sgt sgt?sbb kpop kan salah satu benda yg tak bagus untuk diagung agungkan.sebelum ni saya pernah nasihat dia,tapi dia masih jugak suka kpop.harap inche gabbana dpt membantu.

#tak tau nak buat apa dah

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP