Jadilah Kalian Manusia Tarbawi!
Al-Quran itu sangat osem.
Ia tersangat- sangatlah osem. Sumpah osem!
Antara sebab mengapa ia
sumpah osem adalah kerana ia diturunkan di dalam bahasa Arab. Mengapa? Kerana
kaya dan uniknya bahasa Arab itu.
Misalnya, ada beberapa
perkataan bahasa Arab di dalam al-Quran yang mempunyai lebih daripada satu
maksud. Dan kedua-dua maksud ini relevan untuk digunapakai, mengikut keadaan
dan konteks tertentu.
Hal ini menjadikan
al-Quran itu sangat mempesonakan dan mengterkedukan sesiapa sahaja yang dapat
memahaminya. Tidak hairanlah uslub dan kaedah yang digunapakai di dalam
al-Quran dikira sebagai suatu mukjizat yang cukup hebat.
Mari saya kongsikan
dengan anda satu ayat di dalam al-Quran yang bakal menjadikan rahang anda terjatuh
penuh keterujaan. Atau sekurang-kurangnya menyebabkan anda bermonolog
“Walawehhh!” penuh kekaguman.
Ketika pertama kali saya
mendapat tahu akan ayat ini, ia seperti mendapat cahaya pencerahan dari langit.
The ‘light from above’ moment. Meletup
minda saya (Baca: Mind blown)!
Baiklah.
Sekiranya anda membuka
al-Quran anda (lebih bagus sekiranya anda dalam keadaan berwudhu’) dan pergi ke
surah yang ketiga yakni surah Ali-Imraan, anda cari pula ayat tujuh pulh
sembilan, anda akan dapati sepotong ayat yang berbunyi:
كُونُواْ رَبَّـٰنِيِّـۧنَ
“Jadilah kamu manusia rabbani.”
[Ali-Imraan, 3:79]
Betul?
Dan apakah definisi untuk kata ‘rabbiniyyin’ itu? Besar kemungkinan al-Quran poket atau zip atau diari atau apa-apa sahajalah al-Quran terjemahan yang anda gunakan itu, akan menterjemahkannya sebagai:
“Pengabdi-pengabdi Allah.”
Betul?
Apa pendapat anda sekiranya saya mengatakan bahawa kata ‘rabbiniyyin’ di dalam ayat itu sebenarnya tidak merujuk pada kata ‘rabb’ (Tuhan) tapi ia merujuk pada tarbiyah?
Jeng jeng jeng.
Rabb dan tarbiyah, kedua-duanya daripada kata akar yang sama yakni raa-baa-baa. Sekiranya anda mempunyai aplikasi Bayan Quran pada henpon pintar anda itu, anda boleh sama-sama memeriksanya dengan saya.
Makanya tidak salah lah
sekiranya ayat tujuh puluh sembilan surah Ali-Imraan itu diterjemahkan sebagai:
“Jadilah kamu manusia tarbawi.”
Dan terjemahan/tafsiran ini tampaknya lebih konsisten dengan ayat selepasnya:
Ish Inche gabbana ni. Biar betik! Ini suatu dakwaan seriyes! Boleh jadi sesat ni! Apa bukti Inche gabbana berkata begitu..?? Tak berguru, tak bertalaqqi, nak tafsir Quran sendiri! Suka hati dia je! Puii!
“Jadilah kamu manusia tarbawi.”
Dan terjemahan/tafsiran ini tampaknya lebih konsisten dengan ayat selepasnya:
“…kerana kamu mengajarkan kitab dan kamu mempelajarinya.”
[Ali-Imraan, 3:79]
Ish Inche gabbana ni. Biar betik! Ini suatu dakwaan seriyes! Boleh jadi sesat ni! Apa bukti Inche gabbana berkata begitu..?? Tak berguru, tak bertalaqqi, nak tafsir Quran sendiri! Suka hati dia je! Puii!
Err. Rilek rilek.
Kerana saya berguru dan
bertalaqqi kitab lah saya berani membuat dakwaan sebegitu rupa.
Anda tidak percaya? Baiklah.
Saidina ‘Ali bin Abi
Talib RA mengertikan manusia-manusia rabbani yang disebut di dalam ayat tujuh
puluh sembilan surah Ali-Imraan itu adalah, “Mereka
yang menyuap manusia dengan hikmah dan mendidik mereka dengannya.”
Imam Mujahid, seorang
tabi’en, mentafsirkan rabbaniyyin itu sebagai, “Mereka adalah orang yang mendidik manusia dengan ilmu yang kecil
sebelum ilmu yang besar. Mereka itulah yang melakukan amar maaruf nahi
mungkar.”
Ibnu Abbas pula berkata, “Mereka itulah fuqaha’ yang mengajar.”
Imam Qatadah dan Imam
Atha’ berkata, “Mereka ialah fuqaha’ yang
ulama’ dan hukama’.”
Ibnu Qutaybah pula
berkata, “Kata tunggal bagi perkaatan ini
(rabbaniyyin) ialah rabbani. Mereka ialah ulama’ yang mengajar.”
Ibn Taymiyyah pula di
dalam kitabnya yang mahsyur, Majmuk Fatawa, mengertikan rabbaniyyin sebagai, “Mereka yang ada kaitan dengan tarbiyah.”
Fuh.
Nah, sekarang bagaimana?
Anda sudah boleh mula percaya dengan saya? Wah!
Lantas, apa implikasinya
sekiranya ayat ini ditafsirkan sebagai manusia tarbawi? Sangat besar.
Kata كُونُواْ dalam ayat
itu adalah fi-il ammar, beerti ia adalah kata perintah dari Allah. Maknanya,
suruhan menjadi manusia tarbawi (Baca: Ikut tarbiyah dan mentarbiyah orang
lain) adalah suatu arahan yang wajib dipatuhi.
Selama ini, kita mungkin
sudah tahu dan faham bahawa dakwah itu wajib. Dengan pelbagai dalil sama ada
ayat-ayat Quran atau hadith, juga pengisian menggugah jiwa seperti Saya Haibat
dan sebagainya, menjadikan kita benar-benar yakin tanpa was-was lagi bahawa
dakwah itu suatu kewajipan tanpa kompromi.
Tetapi mungkin kita masih
bermain tarik tali dengan kewajipan tarbiyah itu sendiri. Ayat tujuh puluh sembilan
surah Ali-Imraan itu, sekiranya difahami sebagai arahan wajib untuk menjadi
tarbawi, adalah suatu dalil naqli bawaha tarbiyah itu wajib untuk semua!
Gasp.
Hal ini sebenarnya
tidaklah menghairankan memandangkan untuk berdakwah, kita memerlukan bekalan
dan tarbiyah itulah yang membekalkan tenaga-tenaga ruhiyy untuk kita kekal kuat
di atas jalan dakwah.
Ada satu kaedah fiqh
yang menyebut:
“Maa laa yutimmul
waajib, illa bihi fahuwa waajib.”
“Sesuatu perkara yang
tidak sempurna sesuatu yang wajib tanpanya, maka hukum perkara tersebut juga
adalah wajib.”
Peh!
Maka andai kita beriman
bahawa menjadi manusia yang tarbawi itu adalah perintah dari Allah, maka kita
akan melakukan apa sahaja bersesuaian dengan kemampuan kita untuk melaksanakan
perintah ini.
Hal ini termasuklah
berbulatan gembira, menghadiri konferens riang, belajar bahasa Arab, hadir ke
kuliah-kuliah ilmu, bertalaqqi dengan syaikh atau tok guru, memperbanyak bacaan
bahan-bahan fikrah, mengukuhkan pengetahuan asas dalam ilmu fiqh, memantapkan
bacaan Quran dan hukum tajwid, membedah kitab sirah dan macam-macam lagi.
Ia juga bermaksud, kita
akan berusaha sesungguhnya untuk mentarbiyah orang lain. Maka kita bermujahadah
untuk membulatangembirakan orang lain, kita akan memburu mad’u-mad’u yang
berpotensi untuk ditarbiyah, kita akan bersedia lebih awal untuk memberi
pengisian di dalam bulatan gembira, kita mencari-cari peluang untuk
berkongsikan ilmu dan sebagainya.
Mudahnya, kita akan buat
sehabis baik untuk ditarbiyah dan mentarbiyah.
Kerana itu adalah arahan
Allah. Jadilah kalian manusia tarbawi. Jadilah kalian manusia yang ditarbiyah.
Dan jadilah kalian manusia yang mentarbiyah.
Nah, bagaimana? Mind blown bukan?
Senyum.
-gabbana-
Sumber: Muntalaq, Bab 16: Al-Intiqa’ Yaqii Al-Masori’ (Pemilihan Memelihara Dari Kecundang)
5 Caci Maki Puji Muji:
mungkin boleh lihat juga pada penerangan ustadz nouman ali khan tentang kaitan rabb dan tarbiyyah dalam tafsir surah an nas.
ni antara notanya:
MuRabbi
- it does not come from the word Rabb
(Ra, ba, and ba [Muddaa'af]), but from theroot letters; Ra, Ba, and Waw
.My Lord, have mercy on my two parents, the same way they lookaftered me when I was small -kama Rabbanayaani sagheera (surah Israa')This comes from;
Rbw - Rab-baa.
Rabba, yurabbee, tarbiyyah.
Tarbiyyah
هير
- toensure the growth and maturity of something so it reaches the stage youwant it to reach.i.e. Watering a plant and giving it enough sunlight so it can grow to its maximum as to how youwant it to be like.
Tarbiyyah (al 'awlad)
; of a child is to give him a good physical and psychological upbringing, sohe has good manners and health when he is a grown up.This Rabb (Ra, Ba, Waw) is part of the main Rabb (Ra, Ba, Ba) - since
the Master does grow usand provide for us until we reach the stage He has intended for us to reach.
So Allah being called Rabb, includes Him being Murrabi.
nak mentarbiyah bukan join bulatan gembira je. kat mana2 pon boleh.
lagipun, saya rasa kita patut mentarbiyah di luar bulatan gembira. sebab ramai orang yang berada di luar bulatan gembira memerlukan tarbiyah.
Semoga ilmu yang dikongsikan memberikan manfaat seluruh alam
indeed
Semakin mengetahui semakin rasa diri x tahu. Astaghfirullah
Post a Comment