1 December 2010

Kalau Tak Seram Saya Gigit Jari

Hanya boleh dibaca di waktu malam sahaja.

 ***

Aku ada satu habit yang buruk. Well, depends jugak macam mana kau orang define buruk tu. Pada aku buruk ah, sebab bawak padah kat diri aku sendiri.

Macam ni.

Aku suka selak langsir dan jenguk keluar tingkap. Ok, maybe takde pape sangat, kau orang ingat en? Tapi aku suka selak langsir dan jenguk keluar tingkap waktu malam. Espeseli waktu tengah malam.

Aku pon tak berapa sure dari mana aku dapat perangai kurang senonoh ni. Bukan apa, kan takde kerja namanya selak tingkap malam-malam buta? Kalau ternampak pape yang bukan-bukan ke dah susah..? Tapi eceli, memang tu tujuan aku pon. Setiap kali aku bukak selak langsir, memang aku berharap untuk nampak something. Benda tu ah, apa lagi.

Takut memang takut bai. Tapi entah lah. Susah aku nak explain. Dia macam ni ah.. Kau orang tahu budu, tempoyak, belacan tu sume busuk en..? Tapi kau orang bedal gak en? Lebih kurang camtu ah. Sakit-sakit sedap orang tua-tua cakap.

So nak dijadikan cerita, ada satu malam tu aku terbangun, nak terkencing. Tak tahan beb. Aku sempat tengok jam henpon aku, pukul 2.30 pagi lebih kurang time tu. Aku pon dengan malasnya, bangun ah dari katil aku. Aku tidur kat tingkat bawah umah family aku. Teres dua tingkat.

Kat bawah ada je toilet, tapi lagi masyuk kencing kat toilet atas. Lagi best. On the way nak gi toilet tu, aku singgah jap kat ruang tamu, pergi kat langsir dia dan selak. Usha-usha sekejap kat luar tu. Aku expect ada la akak bebaju putih ke, mak cik jual nasi lemak tengah-tengah malam buta ni ke. Aku fokuskan kat sebaris pokok pisang sebelah sungai depan rumah aku. Tapi hampa, takde pape pon. Ecelilega sebab tak nampak pape.

So aku pon naik atas ah, langsaikan hutang badan. Uuiihh, syok woo. Lega rasa. Abes tu, aku pon turun balik ah, tersenyum lebar sebab seriyes perut rasa sedap gile. Dah turun tangga tu, instead of terus pergi bilik aku, aku singgah lagi kat ruang tamu. Buat apa lagi bai? Nak jenguk keluar ah. Lagi mau tanya en.

Ok, kat sini ah cerita ni jadi seram. Sumpah seram. Kalau korang lemah semangat, atau tengah mengandung 7 bulan, seriyes aku nasihatkan, lupakankan je lah nak sambung baca cerita ni. Pape jadi aku tak nak tanggung.

Korang yang lain-lain tu dah ready? Ok macam ni.

[Kredit Gambar]
Macam biasa, tangan aku ni gatal la sangat en pergi selak langsir kaler hijau muda berambu-rambu mak aku jahit sendiri tu. Kali ni aku selak luas sikit. Aku pon jenguk la keluar. Lama gak ah aku usha, tapi takde pape pon. Aku jenguk jauh ke depan arah kiri, takde pape. Aku jenguk ke depan arah kanan pulak, pon takde pape. So aku sedikit frust ah. Though ada gak rasa seram sejuk. Ye la, malam-malam buta camtu, sapa soh cari pasal en?

So aku fikir nak sambung tido ah. Esok sekolah bai. Time aku nak jatuhkan hujung langsir yang aku genggam dengan tangan kanan aku tu, tiba-tiba aku ternampak satu kelibat berwarna putih, betul-betul kat celah-celah barisan pokok pisang tepi sungai tu. Berderau darah aku. Naik bulu roma. Tapi curious punya pasal, aku selak balik langsir tu.

Lama gak aku tenung benda tu. Aku tak sure apa yang aku nampak tu khayalan aku atau pon realiti. Tapi dia tinggi-tinggi, berbalut dengan kain putih. Ada rambut, panjang mengurai. Yang lain aku tak nampak sebab rambut dia cover.

Last-last sebab aku dah cuak sangat, aku lepaskan genggaman langsir aku tu. Time tu aku ingat jantung aku dah nak meletup dah dia punya berdebar. Peluh sejuk entah berapa liter abes. Tapi aku pon tak faham kenapa, aku still nak usha benda tu. Aku tarik nafas lama-lama, pas tu aku selak balik langsir tu.

Kau orang tahu apa yang aku nampak? Makhluk tadi tu dah tak menyorok kat pokok-pokok pisang tu. Abes tu dia kat mana? Dah tercacak depan gate rumah aku. Sudah. Time ni aku ingat aku dah start menggigil dah. At the same time, makhluk tu dah menampakkan wajah dia sket-sket. Seram woo. Aku nak describe pon tak sure cmne.

Tapi dia putih ah. Pucat. Macam mayat. Mata besar, kaler hitam. Macam mata kerbau. Lagi besar. Yang lain-lain aku tak berapa sure. Tapi aku tak terkejut ah kalau benda tu takde pancaindera yang lain, ada mata je. Yela, dah nama pon bukan orang, mesti ah sifat-sifat dia tak macam orang en..?

Anyway, somehow aku tercegat je kat situ. Seriyes weh aku tak mampu nak buat pape. Nak jerit pon tak terkeluar suara. Yang peliknya mata aku tak terkedip-kedip pulak, elok je terbukak besar usha benda tu. Eh tak pedih la pulak. Tapi entah camne, tak lama pastu, aku diberi kekuatan ntok lepaskan genggaman aku sekali lagi. So aku terselamat ah daripada mengusha dan diusha makhluk tu lama-lama.

Tapi sekejap je ah. Sumpah aku rasa aku bodoh sangat malam tu. Benda tu dah jadi macam addicted. Ketagih. Kau tahu benda tu bawak masalah, tak elok ntok tubuh badan kau, tapi kau nak jugak buat. Macam isap rokok ah bai. 

So entah macam mana, aku pon tak tau, tangan aku tetiba je pandai-pandai pergi selak langsir tu sekali lagi. Siot. Time ni sumpah aku terkencing. Malu nak ngaku tapi nak cita betapa dahsyatnya apa yang aku nampak dengan mata kepala aku sendiri. 

Cuba teka apa yang aku nampak..? Kau orang dah ready?

Ok. Menatang tu dah ada betul-betul kat depan aku. Sumpah. Yang memisahkan kitorang gril dan penghadang cermin rumah aku tu je. Kalau takde dua benda tu, aku ingat aku dah boleh sentuh, siap salam-salam lagi ngan makhluk tu. Kalau aku berani ah. 

Aku rasa ah, time tu darah aku sume dah sejuk beku ah dalam badan aku. Aku dah tak boleh nak rasa kaki aku. Dan mata aku pon satu. Diaorang usha betul-betul tepat kat makhluk tu. Cubalah pandang tempat lain ke, pejam mata ke. Tapi seriyes degil. Nak jugak usha benda tu. Ha, amek kau!

Time ni aku dah boleh nampak dengan clearnya rupa makhluk tu. Korang betul-betul nak tahu ke..? Problemnya, aku pon tak reti nak describe camne. Tapi benda tu eceli biasa je. As in, takdela mata terjojol ke, keluar nanah ulat ke, darah terpancut-pancut ke. Takde pon. Simple je makhluk tu. Tapi sumpah creepy ah. Putih je semua. Pastu rambut panjang. Mata pulak besar. Yela, kalau siang-siang memang ah tak cuak. Cuba kau orang ada kat tempat aku malam tu. Kompem nangis. Oh makhluk tu ada taring. Panjang. Tajam. Klasik gile kan?

Entah macam mana, tangan aku elok pulak boleh lepaskan hujung langsir yang aku dah genggam lama. Aku ingat dah basah lenjun kot sebab peluh aku menceceh keluar. Aku tak tahu nak buat apa time tu. Aku cuba tenangkan diri aku dulu. Nak jerit ke, baca ayat pape ke, seriyes mulut aku bisu malam tu. Di sebalik langsir tu, tak nampak pon kelibat atau rupa bentuk makhluk tadi. Eh ye la, kata hantu. Mana ada tubuh badan.

Pastu kau orang tahu apa yang aku dengar? Ada bunyi macam kucing mencakar. Tapi kuat sket. Kasar. Memang clear ah bunyi dia sebab btol-btol kat depan aku. Fuuuhh. Pas tu siap ada bunyi nafas lagi. Phish phosh, phish phosh, macam Darth Vader. Skang ni boleh la aku melawak. Tapi time malam tu, aku ingat Allah ngan mak bapak aku je la. 2-3 minit pas tu (Aku rasa ah 2-3 minit. Padahal rasa macam lama nak mampos!), tiba-tiba senyap. Sepi. Tak dengar satu benda pon. Seriyes eery.  

Lepas tu en, baru je aku ingat sumenya dah ok, aku pon rasa dah tenang sikit, tiba-tiba aku rasa seram sejuk semacam. Ya Allah, apa pulak ni. Ada rasa macam ada orang kat belakang aku. Ya Allah... Jangan pandang belakang. Jangan pandang belakang. Jangan pandang belakang. Hati aku kuat berkata. Jangan cari pasal. Jangan pandang belakang. Hati aku berdebar-debar tak ingat punya. Dahi aku dah basah dah. Jangan pandang belakang. 

Aku pandang jugak ke belakang...

Lepas peristiwa tu, aku dah tak berani dah nak selak langsir malam-malam. Siang-siang pon aku tak berani! Oh lagi satu. Percayalah cakap aku. Jangan pandang belakang. Betul sumpah. Korang menyesal nanti. Jangan pandang belakang. Jangan pandang belakang...

-gabbana- 

Macam mana gaya bahasa saya kali ini..? Sedikit gengster kan..? Wahahaha.. ;D Harap anda tidak kisah membacanya.

Harap anda dapat juga excuse saya kali ini, kerana menulis sesuatu yang tidak berfaedah dan tidak berfikrah. ^^" Inilah akibatnya bila saya sedikit stress dan kebosanan tahap tapir hutan. Huh. Apa-apa pun, selamat berasa seram..! Hihihi... *latar belakang lagu seram*

31 Caci Maki Puji Muji:

hmdnzr 01/12/2010, 21:32  

hahha habit saya gabbana adalah tidur jam 2 3 pagi. tengah malam keluar bilik pergi dapur masak maggie. buka peti ais dan balun apa sahaja yang ada, begitulah habit saya kala tengah malam. heh

Anonymous 01/12/2010, 21:37  

ooooooouuuuooo~

seb baek x letak gmbr hak3

Anonymous 01/12/2010, 23:39  

woi serius ke ni? siot la! aku pun naik cuak doh. hahahaha. demmit!

Clarky Afif 02/12/2010, 02:43  

oi!
sape nak teman mek tido ni ha? ha? ha?

meowwmania 02/12/2010, 09:36  

citer x abis tu...pandang belakang napak apa ekk huhuu...

lalailusi 02/12/2010, 09:59  

seram2..okey,lepas nie jangan gatal tangan or mate nak tgk langsir tu..

z 02/12/2010, 11:27  

nebes..dup dap dup dap dah..haha

whiteCempaka 02/12/2010, 14:35  

huhuhuh kena tarik nafas relax2 dulu...
nasib baik takde visual, tp agak terkenang la lagu n video seru pontianak tuh..penah tgk tak? huhuhu...

Inche gabbana 02/12/2010, 14:37  

inche hamdan: ceh.. kalau macam tu la gayanya, saya rasalah kan, hantu pon naik takut dgn anda..! wahahaha.. ;D

Inche gabbana 02/12/2010, 14:38  

novelgurl: uih... kalau ada kamera henpon masa tu pon, rasanya tak tergerak tgn nak menangkap. menggigil...!

Inche gabbana 02/12/2010, 14:38  

shakinah: ini btol-btol seriyes... wahahaha.. ;)

Inche gabbana 02/12/2010, 14:39  

puan clarky: apa guna ada laki..? hihihi.. ;p

Inche gabbana 02/12/2010, 14:39  

meowwmania: percayalah.. anda tidak mahu mengetahuinya.... o___O

Inche gabbana 02/12/2010, 14:40  

lalailusi: tgk langsir takpe, jgn tgk benda alah tu..! hihihi..

Inche gabbana 02/12/2010, 14:40  

z: nebes? menatang apa tu..?

Inche gabbana 02/12/2010, 14:41  

whiteCempaka: nak tarik nafas pebendanya. nafas pon dah take..! hohoh.. TT__TT

Yati Ali 02/12/2010, 15:31  

suspen gila..sib baik tx disertakan ngan gambar, w/pun dr google, ttp serammmm...

Mohammad Aiman 02/12/2010, 16:12  

Inche Gabbana serius ke kali ni?

atau sekadar main-main?

IMANSHAH 02/12/2010, 16:22  

dah selalu geng ngan makhluk2 halus itew..haha

Anonymous 02/12/2010, 21:28  

i.gabbana: nebes=nervous...btul x z?

Inche gabbana 02/12/2010, 23:42  

yati ali: saya dah kata. kalau ada kamera time tu pon, mmg tak akan tertangkap punyala... hihihih..

Inche gabbana 02/12/2010, 23:42  

aiman: biarlah rahsia.

p/s: anda macam tak kenal saya ini bagaimana! wahahaha.. ;)

Inche gabbana 02/12/2010, 23:43  

cikgu: saya rasa cikgu perlu bukukan pengalaman cikgu itu.

orang2 melayu espeseli pasti suka..! hihihi..

Inche gabbana 02/12/2010, 23:43  

enonimus: oooooo... haah. that makes sense.. ;) mekaseh ye enonimus.

itachi 04/12/2010, 20:43  

pandang belakang ..dan??
-kenapa x sambung je??

Inche gabbana 08/12/2010, 08:30  

sila sambung sendiri.. hehehehe.. ;p

Anonymous 24/11/2011, 00:37  

sumpah seram! semua watak dalam cerita ni betul2 wujud ke?

Anonymous 26/09/2012, 12:17  

ok seyes memang wujud habit yang pelik nih...^^

fizikal gedik2 scan pemandangan tengah malam kot nampak sumtin spesel an.. kalau dengar2 selalu nak gi tengok bunyi apa..

tapi hati kata Ya Allah kau jangan la bukak hijab mata aku.. kalau nampak tobat pasni nak kemana2 sure berteman..^^

Anonymous 01/01/2013, 18:38  

wahaha... seram tahap tlebih gaban ni bro...

ah. tpi cter lu ni kan, ade je point nya.

Manusia, dia ni, dah tau maksiat tu hanya akan membawa keburukan, tpi dia degil jugak nak buat maksiat. Dah dpt balasan, baru ar nk gelabah. btol tak bro !

kesimpulannya, maksiat itu melukai diri. Luka nya dalam bro~

muahaha. wahahaha~


Cik Ummi 19/01/2013, 20:26  

aku tergelak bace cerita ni tapi dalam masa yang sama jantung aku kencang giler -,-
tak senonoh. hahahahhaa

Q 27/02/2015, 22:13  

Aduh seram pulak kali ni. Menyesal baca hahahahh

*latarbelakanglaguseram&suspen+zoominoutsetiappenjuru

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP