14 December 2018

Antara Fitnah Dajjal, Materialisme dan al-Kahfi (Bhg 1)

[Kredit]

Ketika saya mula-mula mendengar hadith yang mengatakan amalan membaca surah al-Kahfi setiap hari Jumaat dapat melindungi diri dari fitnah Dajjal, saya tertanya-tanya, bagaimana ia dapat dilakukan.

Adakah apabila Dajjal keluar nanti, berkat amalan saya membaca al-Kahfi setiap Jumaat itu, akan keluar cahaya yang melindungi saya setiap masa dan ketika? 

Atau setiap kali Dajjal atau konco-konconya cuba mendekati saya, tiba-tiba saya akan hilang atau diterbangkan ke tempat yang selamat? 

Atau akan anda sejenis pelindung lutsinar, yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar, yang menghalang Dajjal datang kepada saya pada setiap masa dan ketika? 

Begitukah?

Saya tidak menemukan jawapan yang memuaskan hati kepada persoalan itu, sehinggalah saya mendengar rakaman ceramah Ustaz Nouman Ali Khan yang membedah surah al-Kahfi. 

Ketika itu, terasa seperti otak saya meletup kerana terlalu kagum dan teruja dengan penjelasan yang diberikan. Terasa seperti mahu lompat bintang seratus kali sambil berlari-lari mengelilingi kawasan perumahan dek terlalu mind-blown dengan hujah-hujah bernas yang dilontarkan oleh Ustaz Nouman.

Maka saya kira, tidak acilah sekiranya saya tidak kongsikan dengan anda semua. Moga perkongsian yang marhaen dan picisan ini akan menjadi saham dan bekal saya di akhirat nanti, biidznillah. 

Ok, di mana patut saya mulakan? 

Hadith yang menyebut tentang keutamaan dan fadhilat surah al-Kahfi adalah seperti berikut:

Dari Ibnu Umar RA berkata, Rasulullah SAW bersabda:

"Siapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan menerangkan kelak pada hari kiamat dan diampuni dosanya antara dua Jumaat."

(Al-Mundzir berkata: Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Bakar bin Mardawih dalam tafsirnya dengan Isnad yang tidak cacat). (Dari kitab at-Targhib Wa al-Tarhib 1/298)

Selain itu, hadith yang menyebut membaca al-Kahfi boleh melindungi diri dari fitnah Dajjal adalah seperti yang berikut:

Dari Abu Darda' RA, dia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa menghafaz sepuluh ayat pertama dari surah al-Kahfi, maka dia akan terlindung dari (fitnah) Dajjal." 

(Sahih Muslim no. 809)

dan

Dari Abu Nawas bin Sam'an, dia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa di antara kamu yang mendapati zamannya Dajjal, bacalah awal-awal surah al-Kahfi." 

(Sahih Muslim no. 2937)

Fikirkan. Kalaulah surah al-Kahfi ini boleh melindungi diri kita daripada fitnah Dajjal - sebesar-besar dan sedahsyat-dahsyat fitnah yang akan menimpa anak Adam (mafhum hadith) - maka bolehlah kita deduksikan yang surah al-Kahfi juga boleh melindungi diri kita daripada sebarang bentuk fitnah yang lainnya. 

Begitulah hebat dan berkuasanya surah al-Kahfi ini!

Nah, untuk memahami rahsia kehebatan surah ini dan bagaimana ia boleh menjadi perisai kepada fitnah Dajjal (juga fitnah-fitnah yang lain), kita perlu terlebih dahulu mengetahui sedikit-sebanyak cerita dan sejarah di sebalik surah ini.

Surah al-Kahfi dinamakan sempena kisah pertama yang diceritakan dalam surah ini; kisah para pemuda gua (ashabul kahfi). Kisah ashabul kahfi ini bukanlah kisah esklusif umat Islam. Ia bukan 'hakmilik mutlak' kita, meskipun ia diabadikan di dalam al-Quran.

Kisah ini juga direkodkan dalam kitab Injil (disebut sebagai 'youths of the cave'), walaupun mungkin ada beberapa perincian dalam catatan Injil yang bertentangan dengan pegangan aqidah umat Islam. Menurut catatan para pendeta Nasrani, kisah ashabul kahfi ini berlaku puluhan tahun setelah 'kematian' Nabi Isa AS.

Jalan ceritanya mirip dengan apa yang terkandung di dalam al-Quran, melainkan satu fakta di hujungnya. Kononnya apabila para pemuda ini bangkit dari lena mereka yang panjang, mereka mendapati penduduk negeri mereka itu sudah 'beriman'; tanda salib dan patung Jesus boleh didapati di mana-mana.

Peluh besar. 

Antara gambaran penganut Kristian terhadap kisah ashabul Kahfi, seperti yang terkandung dalam sebuah manuskrip abad ke-14. [Kredit]

Sudah tentu hal ini bertentangan dengan aqidah umat Islam. Dan ironinya, seperti yang dimuatkan di dalam al-Quran, sebab utama para pemuda al-Kahfi bangkit menentang sang penguasa tirani adalah kerana kesyirikannya kepada Allah!

"Dan Kami teguhkan hati mereka ketika mereka berdiri (menghadap si Raja zalim) lalu mereka berkata, 'Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi; kami tidak menyeru tuhan selain Dia. Sungguh, kalau kami berbuat demikian, tentu kami telah mengucapkan perkataan yang sangat jauh dari kebenaran.'" 
[al-Kahfi, 18;14]

Kaitan antara surah al-Kahfi dengan agama Kristian tidak habis di situ. 

Ketika zaman kegelapan (Baca: Dark ages) melanda Eropah bermula dengan kejatuhan empayar Rom, antara ciri utama zaman ini adalah penindasan pihak gereja terhadap rakyat marhaen. Malah, kezaliman dan korupsi pihak gereja Roman Katolik lah yang menjadi punca utama kepada perpecahan penganut Kristian sehingga mendorong kepada terhasilnya mazhab Protestan. Malah nama 'Protestan' itu menunjukkan penentangan dan ketidakpuasan hati mereka terhadap pihak gereja Katolik.

Perpecahan ini membuka pintu baharu terhadap masyarakat Eropah ketika itu. Mereka merasakan diri sudah bebas dan tidak lagi dikongkong oleh pihak gereja. Para pelopor mazhab Protestan yang bersifat lebih terbuka dan berazam tidak mahu mengulangi kesilapan para paderi Roman Katolik, menggalakkan penerokaan ilmu-ilmu baharu dan perbincangan intelek yang selama ini diharamkan oleh pihak gereja. 

Ia akhirnya mencetuskan era Pencerahan (Baca: Enlightenment) dan Kebangkitan (Baca: Renaissance) di Eropah. Namun pada masa yang sama, ia juga melahirkan satu golongan baharu yang fobia terhadap agama, dek sejarah hitam penindasan pihak gereja terhadap mereka. Ketika inilah lahirnya fahaman-fahaman seperti sekularisme dan materialisme yang terang-terangan mahu memisahkan agama dari kehidupan dunia, yang tidak mahu apa-apa sahaja ada kena-mengena dengan agama. 

Mereka tidak lagi beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, sedangkan tiang utama kepada keimanan dan kepercayaan dalam agama itu, hampir kesemuanya adalah unsur-unsur yang ghaib. Mereka tidak lagi percaya kepada Tuhan, kerana Tuhan itu ghaib dan tidak dapat dilihat. Mereka beralih kepada alam semesta, planet-planet dan alam 'semulajadi' kerana semuanya itu dapat dilihat dan dikaji. 

Mereka tidak lagi percaya kepada hari kebangkitan kerana kiamat itu ghaib. Mereka meletakkan sepenuhnya fokus dan dedikasi mereka kepada memperbaiki dan mensejahterakan kehidupan dunia kerana itu yang dapat mereka lihat dengan mata kepala mereka. 

Mereka tidak lagi beriman kepada kewujudan ruh kerana ruh itu ghaib. Mereka mengalihkan fokus mereka kepada kajian terhadap tubuh badan dan minda (otak) yang boleh dilihat dan dirasa. 

Inilah asas kepada materialism. Daripada tiada kepada ada. Daripada sesuatu yang ghaib kepada sesuatu yang boleh dilihat, disentuh dan dirasa. (Kerana itu orang yang sibuk mengejar harta dan kekayaan dunia disebut 'materialistik' kerana mereka memburu sesuatu yang fizikal, yang wujud di depan mata.)

Dan perubahan kompas kehidupan mereka ini terbukti 'berjaya'! Eropah menjadi tersangat maju. Dalam masa yang singkat, universiti-universiti di Eropah menjadi pusat tumpuan cendekiawan dan intelektual. Revolusi Industri meletus dan menjadikan Eropah sebagai pemacu kemajuan seluruh dunia. 

Bertambah yakinlah masyarakat Eropah dengan tindakan mereka menjauhkan diri dari agama. Dahulu mereka mundur tetapi kini mereka maju. Dahulu mereka bodoh dan kini mereka sudah menjadi bijaksana. Dahulu mereka terkongkong dan kini mereka sudah bebas!

Maka benarlah, pada pandangan mereka, yang agama ini adalah sejenis 'candu' yang melemah akal dan tubuh badan! Ia hanyalah satu ciptaan sebagai alat untuk mengawal massa dan menundukkan mereka yang lemah. Barangsiapa yang terus mahu beragama, maka mereka ini mundur dan terbelenggu, bodoh dan tidak akan maju!

Akhirnya, kita melihat Eropah dan Barat sepertimana ia pada hari ini. Agama itu hanyalah ritual untuk upacara-upacara tertentu. Agama itu hanyalah nyanyian dan tepukan tangan pada hari Ahad dan hari-hari tertentu. Gereja-gereja kosong dan sepi, malah banyak yang kini sudah bertukar fungsi. 

Semuanya bertitik-tolak kepada hilangnya kepercayaan dan keyakinan pada agama. 

Nah, pasti anda tertanya-tanya; apa kena-mengena semua ini dengan fitnah Dajjal? Dengan surah al-Kahfi? 

Krisis yang berlaku terhadap gereja dan penganut Kristian sebenarnya membuka jalan kepada 'Dajjal-isme' untuk tersebar luar dalam kalangan masyarakat. Bagaimana?

Dajjal kelak akan turun dan mengaku dirinya sebagai Tuhan. Dia akan mengeluarkan syurga dan nerakanya sendiri di hadapan mata kita. Dia akan mengalirkan sungai dari bawah kakinya dan akan menjadikan padang yang subur dengan tumbuh-tumbuhan tiba-tiba bertukar tandus, ibarat padang jarak padang tekukur.

"Seperti awan yang didorong oleh angin. Dia (Dajjal) datang kepada suatu kaum dan mengajak mereka, maka mereka pun mempercayainya dan mengikuti apa yang diperintahkannya. Dia menyuruh langit langit untuk segera menurunkan hujan, maka turunlah hujan. Dia menyuruh tanah untuk menumbuhkan tanam-tanaman maka tumbuhlah tanam-tanaman, sehingga kembalilah para pengembala dengan ternak yang segar bugar, buah susunya penuh dengan air susu serta ternakan itu gemuk-gemuk. Kemudian dia datang kepada suatu kaum dan mengajak mereka, tapi mereka menolak ajakannya itu dan dia pergi meninggalkan mereka. Kemudian keadaan mereka sangat menyedihkan kerana tiada sedikit pun harta kekayaan mereka. Dia berjalan melalui daerah yang kosong dan berkata kepadanya, 'Keluarkanlah simpananmu', maka simpanan kekayaan daerah itu mengiringi Dajjal sebagaimana raja lebah yang diiringi oleh pasukan lebah. Kemudian dia memanggil seseorang yang masih sangat muda dan dipenggalnya dengan pedang, dipotong menjadi dua lalu dibuang sejauh mungkin kemudian Dajjal memanggilnya dan pemuda yang dipenggal itu datang dengan muka yang berseri-seri sambil tertawa." 

(Sebahagian daripada hadith panjang tentang Dajjal yang diriwayatkan oleh Muslim)

Maka berbondong-bondonglah manusia menjadi pengikut Dajjal, kerana terpesona kebolehan Dajjal (dengan izin Allah) yang luar biasa itu. Perkara-perkara yang mereka ragui selama ini kerana tidak boleh dilihat (ghaib) akhirnya daapat disaksikan dengan mata dan kepala mereka sendiri. 

Ya, fitnah Dajjal akan berjaya kerana krisis kepercayaan yang berlaku di Eropah (dan akhirnya merebak ke seluruh dunia) berpunca dari perkara-perkara ghaib yang tidak dapat disaksikan dan dirasa sendiri. Dan apabila Dajjal berupaya untuk mempamerkan kekuasaan dan kehebatannya yang selayaknya hanya dimiliki oleh Tuhan, maka kini manusia telah percaya.

Seeing is believing. 

Di sinilah al-Kahfi menjadi senjata untuk kita berhadapan dengan fitnah yang maha dahsyat ini. Di sinilah al-Kahfi boleh menjadi bekalan dan perisai untuk kita melindungi diri dan keluarga kita, andai ditakdirkan kita masih hidup tatkala Dajjal keluar nanti. 

Gulp. 

Bagaimana? 

Nantikan bahagian kedua. Hehe.

-gabbana-

Sebenarnya dah lama dah saya dengan ceramah Ustaz Nouman ni dan saya dah kongsikan pun sebahagiannya di Twitter saya. Namun baru diberi kekuatan untuk menulis panjang lebar di sini. 

Moga ada manfaatnya! 

3 Caci Maki Puji Muji:

uncleabang 15/12/2018, 01:31  

alaa.sambung la pulak...update cepat2..

jierzk 17/01/2019, 22:48  

saya minta izin untuk share part 1 & 2 and the upcoming part 3, ya.

aliah 31/03/2019, 21:59  

Alhamdulillah dapat ilmu baru😄

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP